Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Knappast en kärra man ser parkad på sin egna IKEA eller ICA Maxi parkering. :D

     
    BrearedsDea gillar detta.
  2. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Undrar vad en sådan hamnar på i privatleasing :)
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Råkade provköra en Kia Sportage GT-Line PHEV idag medan barnen sprang runt Leo's Lekland.

    Vi funderar på att sälja nuvarande Hyundai i30 2016.

    Riktigt trevlig bil men drygt 500k, vet inte, men man får ju det mesta dock.

    Någon som har erfarenhet av Kia och Sportagen?
     
  4. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ingen erfarenhet av Sportage men däremot Kia. De Kia vi kört har varit jättebra bilar men, och ett stort men, servicekostnader.

    De har 1500-milsservice (kan variera mellan modeller) och de är svindyra. Vår Optima PHEV som vi körde 18 månader kostade ca 6500-7000kr per gång, och vi hann med 2 eller 3 servicar.
    Det var detta som till slut gjorde att vi tröttnade på Kia och gick åt annat håll.

    Kolla noga upp serviceintervall och ungefärlig kostnad för dessa så du får med det i kalkylen också är mitt tips.
     
    chraist gillar detta.
  5. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Har haft en i två år och den funkar väl helt ok men det finns två gigantiska nackdelar.
    1. Servicekostnader
    2. Den måste köra bensinmotorn för att göra värme

    jag hade nog tittat på nya VW Tiguan istället eller en ren elbil såsom nya Renault Scenic som kostar ungefär detsamma.
     
    chraist gillar detta.
  6. saigon

    saigon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Vad tror ni om Skoda Kodiaq sportline? Tittar efter 7sitsig bil där man också kan ta sig fram efter lite sämre vägar och större skogsvägar men ändå använda bilen till pendling osv.

    Edit: Tittar på årsmodeller runt 2017-2022 ungefär. Ska självklart ta mig iväg och titta/prova själv. Men känns annars spontant som en stor och lite klumpig bil för mindre grusvägar osv.
     
    Last edited: 7 apr 2024
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ett tillägg till din sista punkt om priset: gör en total kalkyl. Vi gick från Kia till en Tesla och vår break-even för att Tesla skulle vara billigare per månad gick vid 17.50kr/mil ungefär. Den gränsen nåddes typ en vecka efter vi beställt Teslan.

    Kan man ladda hemma finns grova pengar att spara jämfört med bensin. Detta gäller såklart inte bara Tesla utan valfri elbil.
     
    chraist gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Frågade just om service och det var var 1500-mil som gällde, man kunde få ett service avtal för priset blev 300 kr/mån.

    Är ett en grej med hybrider generellt eller?
    Eller är det bara Kia som har det så?

    Vad är det för årsmodell på din Sportage?

    Hade vi haft möjlighet att ladda hemma så hade vi nog också kört med ren el. Tyvärr så kan vi inte det och med tanke på hur vi använder bilen, kortare resor (Mathandel, hämta/lämna barn, någon längre utflykt då och då + 2 långresor ToR Sthlm/Skåne eller Sthlm/Östersund) så tror vi att vi klarat prefekt med hybrid.
     
    DanielÖ och chraist gillar detta.
  9. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    2022 på min Sportage, alltså senaste modellen.
    Laddhybrider kan oftast göra värme av el men inte Kia förutom allra senaste Niro laddhybrid.
    Om du inte kan ladda hemma ska du ju absolut inte köpa en PHEV det är ju totalt bortkastade pengar.
     
    katho och chraist gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Hm vi kanske tänker tokigt där.

    Edit: Vid närmare undersökning verkar hybrider ladda väldigt långsamt :/
     
    Last edited: 7 apr 2024
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    En hybrid laddar med enfas, så 3.7kw ca. Det innebär att på ungefär två timmar fyller du ett batteri på ca 7.5 kWh, med reservation för förluster vid laddning så det lär ta lite mer tid än så. Rena elbilar laddar vanligen med 3-fas 11 kW hemma så där är det bra mycket högre hastighet, men de har ju större batteri också.

    Ang. din fråga om service så var vår Kia Ceed diesel 3000-milaservice, men sen då 1500 på Optiman.
    Jag retade mig ordentligt på det, och när vi kikade på en EV6 så var det fortfarande 1500mil på den och höga priser, trots betydligt färre delar att serva i och med elbil.

    Jag har svårt att se mig gå tillbaks till Kia med tanke på service priserna. 300kr/mån låter ju bättre, men räkna på hur mycket du tror du kommer köra så ser du ju snabbt om det lönar sig med den löpande månadskostnaden.
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Jag hade svarat @junkan@junkan med ett längre svar ursprungligen med hur vi resonerat men editera bort det.

    Men vi tänkte väl att el blir billigare än bensin och med tanke på hur vi kör med kortare sträckor och bara enstaka längre så skulle ändå löna sig. Plus just det du också nämner att batteriet är betydligt mindre.

    Kollade sen upp laddningstiden samt att Sportagen har ett drygt 14 kWh batteri. Laddtiden enligt Kia själva skulle landa på 4,5h. Och då är det nog så att vi tänkt tokigt.

    Svårt det där, nu har jag inte kollat runt men det är väl just därför Kia också ger 7 års nybilsgaranti tänker jag mig, då vill man väl har väl servade bilar.

    Vad ligger billigare service på?

    Köra mycket gör vi inte, men många kortare resor i vardagen som så klart blir enklare med bil när man har två småbarn. Skulle nog säga att vi ligger på drygt 1100 mil per år.
     
    Last edited: 8 apr 2024
  13. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    El blir billigare än bensin, förutsatt att man inte behöver ladda på de dyraste timmarna (jag utgår från timdebitering). Men då bygger det ju också på att kunna ladda hemma. Kortare sträckor i lite varmare väder klarar man sig bra på en hybrid. Vi körde drygt 6 mil som längst med hybriden, men då var det skittråkig körning :) Så fort tempen kryper neråt så man behöver värmen drar bensinmotorn igång för att generera värme.

    14 kWh kommer du en bra bit på skulle jag säga. Har för mig vår Optima hade 7 kWh-batteri.

    Nybilsgaranti är ju något som vi uppskattade väldigt mycket, och något man såklart vill vårda. Jag har sett folk som lyckats få billigare service än Hedin bil, men jag orkade inte bråka och stöka, plus att jag inte ville få eventuella problem om något skulle hända och jag servat någon annanstans.

    Antalet mil är för min del inte det viktigaste, det viktiga för mig är att ha en ordentlig bil. Vi kör styvt 3000 mil/år, men då laddar vi 99% hemma och längs vägarna på supercharger enbart när vi kör längre.
    Kommer du dessutom ut på långtur och övernattar där det finns laddare kan du ju vakna med fulladdat batteri på morgonen (nu kan mina köra med-elbilister bli arga på mig för att jag tipsar hybridförare om att ladda över natten).

    Sen är det roligare att köra el än bensin också för kraften kommer direkt och med full kraft, inte över ett visst varvtal som med förbränningsmotor :)
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Det är väl det där att man inte har möjlighet att ladda hemma.

    Så här verkar priserna vara vid laddstolparna 300m bort.

    Screenshot_20240408_150027_Samsung Internet.jpg

    Fullt tillräckligt för sa behov skulle jag säga. Borde räcka till drygt 7 mil teoretiskt.

    Hahaha kanske inte är någon risk, kanske får kolla på en gammal hederlig bensinare istället.
     
  15. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ja, det priser du ser på stolparna är rätt billigt jämfört med övriga på marknaden. Jag har laddat för allt ifrån 4 kr till 7-8kr per kWh, och då har vissa varit riktigt sunkiga och knappt fungerat heller (vilket man kan ju borde kunna begära för de priserna).
    Jag hade jämfört med bensin i stället, till största delen pga. att du inte kan ladda hemma.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Räkna och jämfört hybrid mot bensin menar du?
     
  17. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Laddhybriden kostar väl runt 100000:- mer än hybriden så räntekostnaden blir 3000-7000:- per år extra och sedan tillkommer extra värdeminskning på mellanskillnaden på kanske 10-15000:- per år.

    kan du ladda för 3:- kostar den ca 6:- per mil att köra på el, min drar 2kWh per mil i snitt.
    Att köra på bensin kostar ca 13:- per mil i snitt.
    Men du kan inte köra på el på vintern med en sportage för då får du ingen värme, kortkörningar vintertid kan alltså betyda mer än en liter per mil.
    Kör du 2000 mil per år så skulle jag säga att du med dina förutsättningar maximalt kan spara 5:- per mil dvs 10000:-
    Den besparingen täcker inte merkostnaden för laddhybriden.

    jag har snittat 0,29l/mil de första 2800 milen och då har jag valt att köra utan värme när det har gått. Utöver det har det gått åt ca 3000kWh el.

    Att den har 13,8kWh betyder inte att det är användbar mängd energi utan det är drygt 11kWh användbart och med laddförlustet tankar man i 12,5kWh från tomt till fullt batteri.

    Det längsta jag kommit på el är 78km men oftast räcker elen 55-65km, på motorväg enbart 45-50km.

    Sportage är törstig på motorväg, det är en hög SUV med fyrhjulsdrift så knappast oväntat.

    laddtiden är 1:50 men det kräver att du har tillgång till 32A laddare, dvs enfas 7,4kW eller trefas 22kW, Sportage kan bara ladda på en fas.

    Slut på gissningar nu hoppas jag ;-)
     
    eastbound och Leo83 gillar detta.
  18. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Exakt. Milkostnad och ägandekostnad osv.
    Blir ju dock svårt att räkna milkostnad med tanke på att el kommer driva olika antal mil varje tankning.
     
  19. junkan

    junkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Precis som en fossilbil…
     
  20. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Svårt att räkna på menar du? Med en fossilbil kan du ju i alla fall ta en snittförbrukning, samma som en elbil. Med en hybrid är det ju svårare att få fram ett snitt på hur mycket el kontra bensin som går åt per mil.

    Jag har ca 1.8 kWh i snitt på min Tesla med ca 6100 mil nu. Skitenkelt eftersom det är el som går åt hela tiden, inte två olika bränsletyper som med en hybrid.