Någon som har bra koll på eltandborstar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 5 feb 2020.

  1. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag kan bara hitt original. Ofta är de nedsatta i pris, blir aldrig lika bulliga som fake men kvalitet kostar :P
     
  2. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Vad är skillnaden mellan Io-serien och deras andra toppmodeller?
     
  3. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det är en helt annan motor som driver ocilleringarna och pulseringarna. Jämnare och mer sonisc. Bättre batteri, och från 7:an och upp är det snabbladdning. Alltså bättre komfort och prestanda.
     
    Dingus gillar detta.
  4. Dingus

    Dingus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2012
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    238

    MINA ENHETER

    Tack för en utmärkt sammanfattning!
     
    gualm gillar detta.
  5. techsy

    techsy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2022
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    78
    Kristy och gualm gillar detta.
  6. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Lite offpic men 1700kr för en plastbit och motor som roterar! Procter & Gamble täljer guld med osthyvel
     
  7. techsy

    techsy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2022
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    78
    Haha! Jag tänker att jag kan dra ner på besöken hos tandhygienisten för att avlägsna tandsten och tjänar in det med tid. IO serien har ju till skillnad från de billigare varianterna oscillerande rörelser med mikrovibrationer som ska rengöra bättre. Tiden lär utvisa om det var en bra investering
     
    Kristy gillar detta.
  8. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Det tror jag inte på. Själv har jag använt eltandborste och har ändå tandsten. Det enda som hjälper är tandtråd varje dag.
     
  9. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Eltandborste bättre i längden - Tandläkartidningen.se

    Mellanrumsborste förbättrar tandhälsan mer än eltandborste - Tandläkartidningen.se

    Både elektrisk tandborste och approximal rengöring av tänderna är signifikanta. Alla människor är individer med olika benägna att bilda tandsten och därmed har man också olika behov av hur man gör rent.
    Jag talar med 18 års erfarenhet som tandläkare. ;)
     
    Salvion, Dingus, Kristy och 1 annan gillar detta.
  10. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 273
    Mottagna gillanden:
    1 257

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera io serien! Har 6s och blev en klar förbättring jämfört mot en billigare oral b.
     
    Salvion, Kristy, gualm och 1 annan gillar detta.
  11. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 455
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag är 58 och har inte behövt fixa några hål eller tandköttsproblem med mina tänder på väldigt många år. Rena tänder är glada tänder! :D

    Började med Oral-B direkt när de kom ut på marknaden men använder även tandtråd (överlägset bäst för plack vid tandköttskanten mellan tänderna, då man kan "såga" upp och ner mellan tänderna), mellanrumsborste har blivit viktigare med ökad ålder och är kanon tillsammans med flour/xylitolgel, samt att jag alltid använder Gum eller TePe:s räfflade tandpetare direkt efter någon form av måltid. Kör sedan vid behov olika munskölj (oftast Flux i någon form, Listerine hade en Pro-serie som var riktigt bra men jag inte kunnat hitta senaste åren). Gör man det till rutin känns det helt naturligt och som sagt, känslan av helt ren mun är väldigt behaglig.

    Enbart tandborste räcker inte enligt min erfarenhet, därför jag efterhand lagt till olika extra varianter.

    Edit: Glömde Oral-B:s professionella tandkrämsserie med tennflourid som i min mun gjort stor skillnad både gällande förebyggande av hål och att minska bakterietillväxten. Ingen annan tandkräm jag provat är lika bra för mig och jag har provat de flesta, oavsett pris. Det räcker med 2 veckor av byte till Colgate Pro relief som är bäst mot känsliga tandhalsar hos mig, för att jag ska få bakterietillväxt som jag direkt märker genom en särskild odör när man andas ut. Byte till Oral-B Pro Expert igen och efter någon vecka märks ingenting på tandtråd eller doft längre, så vad än den krämen gör, så fungerar det.
     
    Last edited: 19 feb 2024
    gualm och Kristy gillar detta.
  12. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Har använt båda länge och har ändå tandsten, alla är olika och har olika förutsättningar så bara för att det inte fungerar för vissa så kan det fungera för andra.
     
    Heleg och gualm gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det beror nog även på hur man borstar, att bara gnugga borsten fram och tillbaka för att den har svårt att komma in mellan tänderna, jag försöker se till att borsten kan hinna in mellan tänderna och göra rent och sen jag började med det verkar jag ha mindre tandsten.
     
  14. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Man bör inte gnugga med eltandborste. Man ska lyfta och trycka försiktigt mot tanden. Annars är det risk att man skadar tandköttet om man gnuggar med eltandborsten
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  15. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    För 10 år sedan eller mer rekommenderade min tandläkare och tandhygienist båda eltandborste för att det skulle bli ett bättre resultat än med den gamla typen, jag köpte en Oral-b någon mellan modell och den håller och är lika bra som den dagen jag köpte den, men så idag var jag på min årliga kontroll och fick då tipset att kanske uppgradera till Oral-b iO serie, jag köpte igen en mellanmodell 6S som kommer om någon dag så då får vi se hur den är, OM den också håller 10 år tänker jag att det är en ganska rimlig kostnad.

    Kan för övrigt säga att min tandläkare inte säljer några produkter, så jag tvivlar på att hon är sponsrad, men säker kan jag inte vara, hon är dessutom lärare på Easmaninstitutet som är en ett tandvårdsinstitut där man utbildar tandläkare.
     
  16. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag är säker på att hon bygger sin rekommendation på vetenskap. 10 år är kanske drömscenario men det ska gå att registrera produkten för att utöka garantin med ett år.
    Trevlig helg!
     
    Salvion gillar detta.
  17. Snajjder

    Snajjder Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Efter att jag började borsta med Philips Sonicare så har tandläkarna knappt hittat någon tandsten i min mun. Använder väldigt sällan tandtråd på det. Lätt en av mina bästa investeringar.
     
  18. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Kör också Sonicare sedan många år och har aldrig tandsten. Slarvar med tandtråd också.

    Använder dock Colgate Total som enligt tuben ska verka mot tandsten. Men kanske mest är säljsnack :)