Problem: Navigering fungerar inte i bilen *Löst*

Diskussion i 'Xperia X Compact' startad av tjohoo, 12 nov 2016.

  1. tjohoo

    tjohoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Däremot om jag kliver ur. Verkar som om GPS-antennen är för dålig. Har prövat både Waze och Google och ingen av dem får kontakt med satelliterna genom vindrutan. Hade inga sådana problem med min gamla telefon (Z1). Är det någon som upplevt liknande problem?
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Använde min i en bil för er tag sedan. Inga problem. Väldigt precis.
     
  3. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @tjohoo@tjohoo
    Vissa bilar t.ex Ford, har elektrisk uppvärmning av vindrutan, denna består av ett tunt metallskikt som hindrar gps mottagning ganska bra, prova att sätta mobilen mot sidorutan.
     
    tjohoo, SHM och bernard gillar detta.
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @tjohoo@tjohoo, tråkit att höra att du upplever strul med GPS. :(

    Som vissa användare har nämnt här i tråden så skulle jag inte vilja påstå att jag hört eller upplevt något liknande, men det innebär inte att du själv är fri från problemet. Jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig. :)

    Som exempel, upplever du samma problem med mottagningen i en byggnad, exempelvis hemma eller är det specifikt till just din bil? Som nämnt av @jogge@jogge kan det ha att göra med din specifika vindruta, har du provat att testa GPS-mottagningen i en annan bil eller mot annan ruta?

    Kan du kika och se vad du har ställt in för platsläge under Inställningar > Plats > Läge? Se till så att detta är inställt på hög exakthet för bästa möjliga resultat.

    En annan tanke jag har, provade du detta när din enhet var låg på batteri? Jag tänker så att du inte har STAMINA-läget vid autoaktivering på låg batterinivå? STAMINA-läget begränsar GPS-funktionen för att spara ström, så det kan vara värt besväret att ta en titt på det under Inställningar > Batteri > STAMINA-läge.

    Hör av dig med lite mer information så kikar vi vidare på det tillsammans. :)
     
    tjohoo gillar detta.
  6. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    använder övervägande waze
    den fungerar finfint i bilen för min del.
     
  7. tjohoo

    tjohoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan du kika och se vad du har ställt in för platsläge under Inställningar > Plats > Läge? Se till så att detta är inställt på hög exakthet för bästa möjliga resultat.
     
  8. tjohoo

    tjohoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Blev lite fel där...
    Tog en runda förbi åf som gjorde en sw-update (trodde att den var up-to-date). Deras "experter" :)säljare) hävdade att den skulle vara inställd på "endast enhet". Man behöver ju inte vara raketforskare för att genomskåda det rådet. Hur som helst fungerar det efter update, så jag är nöjd.
    Jag känner till problemen med uppvärmnda vindrutor, men jag har inga sådana finesser. Det som gjorde mig så förvånad var att min gamla Z1:a fungerade oklanderligt. Men som sagt u funkar det och jag är glad igen :-). Tack för alla svar och goda råd!
     
  9. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Det glädjer mig att det gick att lösa och att det inte var fel på din telefon! :) Lyckligt slut fastän jag förstår att det var omständigt för dig att behöva ta enheten till din butik.

    Hör av dig om det skulle vara något annat jag kan hjälpa dig med så gör jag det mer än gärna!