Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. agakhan

    agakhan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Oerhört svagt av NOKIA att inte ha NFC i Luminan!!
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det kommer väl i lumia 900 nu ist ;)
     
  3. KraXarN

    KraXarN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad det verkar på nätet så verkar det inte så. Detta eftersom det inte nämns. Skillnaderna mellan Lumiorna verkar vara att skärmen är större, att den stödjer LTE och har en front kamera på 640x480pixlar.

    Men som Lumia 800 ägare sedan ca en månad tillbaka så tycker jag att de verkliga fördelarna är flytet av operativet samt, integrationen mellan apparna som Lumian visar sin verkliga styrka. Med bla Office, Facebook och Live. Jag kan tänka mig att även Skype är bra då det kommer då Microsoft lagt vantarna på dem. Även Nokia Kör/Drive tycker jag funkar bra som navigator (bla kartnerladdning för hela Sverige via Wifi med en knapptryckning)dock behöver man internet uppkoppling vid ruttsökning men, det sägs att man inte ska behöva detta i framtiden
     
    Last edited: 22 jan 2012
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har beställt en Lumia 800 från NetOnNet i helgen.

    Det som bekymrar mig lite är batteri livet som man hör kan vara värdelöst på en del exemplar. Är det flera av er som har den som är drabbade och vart/när köpte ni den i så fall?

    Nåväl. Har den kass batteritid är det ju bara att skicka tillbaka den och hoppa på tåget lite senare.
     
  5. slobo

    slobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Batteritiden har ingenting med var du köpte den att göra. Nokia har redan släppt två uppdateringar för att korrigera en känd bugg där batteriet inte utnyttjar sin fulla kapacitet. Bara att plugga in telefonen och uppdatera om du skulle lida av den. Kommer säkerligen fler fixar vad det lider.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har nu haft luren i typ 20 timmar och jag gillar den starkt. Den inger en känsla av kvalite. Väldigt snygg och välbyggd.

    Operativet flyter på som en dröm. Det var huvudsakligen det jag var trött på i Android. Dess små laggande i tid och otid.

    Dess sociala integration med facebook/msn/olika mail konton är smått genialisk.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    fel, dubbelpost
     
  8. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Hur fungerar kontakt funktionen? Köpte en HTC Trophy hösten 2010 när det hade precis släppts. Av någon jäkla anledning vid inloggning på facebook så hamnade 350+ kontakter i min kontakt bok!
    Krävdes en återställning av luren för att dem skulle bort, och sedan bocka ur FB-kontakt synkonisering eller vad det nu hette i inställningarna. Sålde telefonen kort efter, mest på grund av batteritiden.
    Systemet kändes dock riktigt trevligt, och nu med 7.5 så är det säkert fantastiskt! Nästan sugen på att beställa en lumia 800, är såld dock på ICS än så länge :P
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Fungerar bra. Man har en "people" hub snarare än kontakter. Genom den har man tillgång till det mesta socialt sett. Grym facebook integrering till exempel.

    Men man kan filtrera vilka som ska synas i sin hub. Du kan boka i/ur dina live konton, facebook eller google konto och på så sätt bestämma vilka som ska synas där. Syns samma person flera ggr från till exempel google/facebook kontakt på samma person så kan man enkelt länka ihop dem så att de bara tar upp en plats i listan.

    UI't i denna lur känns som en dröm! Väldigt modernt och fräscht. Flyter på som smör också och displayen är grymt responsiv. Gorilla glaset känns väldigt lent och "halt" och fångar inte upp mycket flott alls.

    Grymt imponerad helt enkelt. Kan inte se mig själv gå tillbaka till Android igen trots dess frihet.
     
    Last edited: 26 jan 2012
  10. KraXarN

    KraXarN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håller med

    Gillar den verkligen. Det tog några dagar innan man vänjde sig och med hubbarna och gränssnittet. Men så här en månad efter skulle jag inte byta tillbaka. Kanske skulle tilläggas att jag var väldigt kritisk mot både Nokia, WP7 och enkärniga mobiler och förstod inte hur man kunde vilja ha en telefon med Microsoft. Det bästa med den enligt mig, är att allting funkar "mer rent "(inget lagg eller buggar).

    Några av fördelarna enligt mig
    +Inget lagg och konstiga buggar, utan allt flyter på trotts processorn
    +Godkänd ordbehandlare vid start Office
    +Nokia Drive/Kör gratis (för Nokiamobiler)Gps navigator där man kan ladda ner kartor för hela länder tanken är att man på sikt ska kunna köra den helt utan datatrafik enligt vad jag har hört (Nokia äger Navteq ett av de två stora kartföretagen som levererar kartor till Gpsnavigatorer)
    +Bing(jag är i grund och botten googlare)man kan söka via röst(engelska), streckkoder samt via kameran direkt översätta text. Allt finns redan vid start
    +Live tiles tiles som uppdaterar sig och visar information
    +Kalender som uppdaterar från Google Hotmail och Facebook
    +Avancerad miniräknare som standard

    Några av nackdelarna enligt mig
    -Inget minneskort, men 25gb molnlagring finns på Skydrive.
    -Ingen frontkamera borde vara standard idag
    -Klarar inte 1080p
    -Ingen nätverksdelning(på väg en till Lumia enligt van jag har hört)
    -Inget Skype är på väg, tanken är att det ska finnas integrerat i operativsystemet enligt vad jag har hört(ägs numera av Microsoft)

    Sammanfattningsvis tycker jag att den känns mer välbyggd och integrerad än vad många Android mobiler är och många välbehövliga saker finns redan vid första uppstarten.
    Om man gillar den handlar mest om att man kan acceptera den nya uppbyggnaden, med hubbar och tiles samt, att man vill ha en mobil med bättre flyt än en mobil med mera hypade funktioner som inte alltid fungerar helt perfekt. Sen som utvecklare har jag fått bilden av att Microsoft har insett att hur konkurrenterna inte har latat sig, så dom är villiga att göra mycket för att öka sin andel av marknaden.(Till för del för användarna).
     
    Last edited: 26 jan 2012
  11. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Inte van vid wp men tog ut en ny lumia idag, den jag tog ut förut var trasig. Och gillar den starkt.. Snabb och allt flyter. Kollade lite på "Market" och finns ju ett par av dom viktiga appar som jag själv använder 99%, men verkar som dom tar betalt för dom flesta och en del ligger ca. 20kr högre än androig/ios.
     
  12. MrGoose

    MrGoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har inte läst hela tråden, men undrar om det nån app för att ha koll på konton (typ Bankdroid), det är en sak som jag tycker är det smidigaste med Android... :)
     
  13. The Phone House

    The Phone House Adult Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    516

    MINA ENHETER

    hittade den här http://wmpoweruser.com/bank-account-manager/
    har inte testat själv dock så jag vet inte riktigt hur bra den fungerar men den var bland de första som kom upp när jag kollade under privatekonomi i market. (testar lumia 800 för tillfället och är väldigt imponerad av hur bra och smidig den känns)
     
  14. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Denna använder jag. Fungerar fint.
    http://www.windowsphone.com/sv-se/apps/f4b241a4-91e7-4456-bd68-294ed35836f3

    Och rent allmänt så gillar jag denna lur. Sjukt skön bygg kvalité. Gillar att luren är i ett stycke plast. Inga springor eller glapp. Windows flyter på fint och som telefon fungerar det bra. Vissa grejer man saknar från Android men ger man bara detta system lite tid så kommer det bli riktigt bra.

    Allt bara fungerar och flyter på kalas och det var därför jag kände jag ville testa en wp lur. En telefon som fungerar bra till att ringa,smsa och ta bilder med utan massa strul och lagg. Fippla på med appar och spel kan jag göra med surfplattan.

    Visst är utbudet av appar lite sämre och man är mer "låst" likt apple. Så är frihet och appar viktigt så är Android nog ett bättre val.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk
     
  15. The Phone House

    The Phone House Adult Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    516

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig helt och hållet. det jag gillar speciellt är att allt känns som att allt känns som att det hör ihop, alltså hur apparna liknar menyerna i övrigt och hur t.ex. facebook och twitter är inbakat i flera saker som kalendern och bilderna.
     
  16. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Så extremt sugen på att ge WP en chans och är även kär i Lumians utseende då jag redan haft en förälskelse i N9an.

    Dock är dagens sanning den att jag använder en hel del appar som ännu inte finns representerade på Marketplace, däribland Tradera. Har mailat dem sen tidigare men ingen app för WP7 ligger i röret.

    Då fick jag helt plötsligt världens smartaste idé, jag köper ju självfallet en iPod Touch, delar ut mitt nät och kan således njuta av Lumian samtidigt som jag kan nyttja appar som Tradera med flera samt Skypa med frontkamera på iPoden, perfekt.

    Men icke, WP 7.5, Mango, stödjer förvisso wifi tethering men inte Lumian? Struntade man i eller glömde Nokia detta, skall det åtgärdas i framtiden?

    Annars, någon som är grym på programmering och kan utveckla en Tradera-app till mig :)?
     
  17. The Phone House

    The Phone House Adult Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    516

    MINA ENHETER

    tethering kommer att komma med en uppdatering även till lumia 800 inom kort men vet inte exakt när i dagsläget :)
     
    felixdroid gillar detta.
  18. slobo

    slobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan bara hålla med om allt som sagts hittills. Fantastisk telefon, och den första jag har en ren förälskelse i. Allting i operativsystemet är så förbannat genomtänkt, kombinerat med en grym byggkvalité från Nokia.

    Gissar att jag inte är den enda som ibland bara låser upp telefonen för att scrolla upp och ner. :D Efter Androids laggfest är det en befrielse.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Så sant så! Operativet flyter på så jäkla bra. Brukar också bara scrolla runt och leka för att uppleva det laggfria operativet till skillnad från Android. Som nämnts tidigare också allting är så enhetligt. Nästan alla appar ser ut som själva operativet gör så användar upplevelsen är total med denna telefon. Byggkvalitén är ju fantastisk den också.
     
    Andreas527 gillar detta.
  20. masen

    masen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min Lumia 800 idag. Ska ha den som jobbtelefon.
    Jag tycker allt flyter på bra och fungerar som man förväntar sig och det känns som en välbyggd lur.
    ...men det är totalt värdelöst att den inte har stöd för EAP-TTLS/PAP som vi använder oss utav i vårt trådlösa nät.
    Det är Eduroam, som flertalet av europas universitet är anslutna till.

    Tidigare har man kunnat använda Securew2's klient, men den fungerar inte på WP7 och högre och Microsoft verkar inte intresserade av att fixa till det då de inte har gjort det hittills, utan man har varit tvungen att skaffa någon tredjepartsprogramvara för att lösa problemet.

    Jag antar att vi på it-avdelningen kommer få många frågor och klagomål när personal och studenter köper en ny fin telefon och sedan inte kan använda det trådlösa nätet.
    Alla andra OS verkar ha mer eller mindre stöd för EAP-TTLS/PAP (XPERIA X10 med Android 2.1 saknade alternativ för det i menyerna men inte i OS'et), t.o.m. gamla Symbian...

    Hoppas MS eller Securew2 fixar till något fungerande snart, de senare verkar mest troligt.