Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Då Nokia ligger snäppet före alla andra vad gäller mobil navigation kanske svaret på denna fråga redan är självklart, dock ställer jag den ändå.

    Kan man ställa in sin navigering i Nokia Maps ifall det ska gälla till fots eller med fordon? Antar att Nokia Kör endast är anpassat till bilkörning? Vet att denna möjlighet finns i N9. Anledningen till att jag frågar är den enkla att det många gånger finns "genvägar" när man har möjlighet att framrycka till fots än i ett fordon. Så hur ser det ut på denna punkten?

    Har Lumian för övrigt någon navigering för kollektivtrafiken precis som Androids turn by turn-navigering?
     
  2. The Phone House

    The Phone House Adult Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    516

    MINA ENHETER

    Ja, du kan ställa in Maps olika för bil, gång eller om du ska åka lokaltrafik. Dock är jag lite oklar över vad du menar med turn by tunr för kollektivtrafiken. Du kan få utförliga beskrivningar på hur du t.ex. kommer till närmaste busshållplats och vilken buss du ska ta.
     
  3. Mantiss

    Mantiss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Haft min Lumia 800 i en vecka nu och skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka till Android.

    Dock saknar jag en del funktioner i Lumian.
    -Går inte att använda som masslagringsenhet. Zune måste användas för att föra över musik, bilder m.m. Det positiva är att Zune iallafall är bättre än Itunes.

    -Det går inte att spola i varken Spotify och Nokia Musik, sen fungerar det inte att föra över lokala filer i Spotify som i iOS och Android.

    -Sen är ljudet lite fattigt också, men det kommer fixas i uppdatering.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det enda jag har emot windows phone i nuläget är att det är så inåt helvete fult, faktiskt rent utav straffbart fult designat DOCK sjukt funktionellt ;)
    Att man sedan på det eg inte har något som helst utrymme för egen modifiering för att sätta "sin touch" på det är ju en sak som oxå är lite störande. Dock på det stora hela riktigt riktigt fint os och jag tror och hoppas att det tar rejält med marknadsandelar i framtiden och konkurerar på allvar med apple och google. lumia 800/n9 är ju dock förmodligen det mest uppkåtande jävla bit plast jag nånsin sett för övrigt ;)
     
  5. Lazarux

    Lazarux Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    http://www.addictivetips.com/mobile...-usb-disk-drive-with-wp7-usb-storage-enabler/ kan jag rekomendera
     
    Mantiss gillar detta.
  6. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Bra att inställningar för gång finns!

    Med turn by turn för kollektivtrafiken menar jag just på det sätt som återfinns i Android; att man får upp en lista på samtliga stationer man kommer passera, en pulserande punkt som visar var i ordningen av stationer man befinner sig på, samt ett alarmljud + vibration som berättar att man vid nästa station skall kliva av.

    Att Nokia Maps precis som alla andra maps visar vilken buss man ska ta och vart den går ifrån tar jag för givet!
     
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Herregud, har helt missat att den saknar wifi tethering, jäkla typiskt att man nästan ska slå till på en telefon och så fallerar det på mållinjen. Sägs att uppdatering är lovad men när då? 2012 består av ytterligare dryga 300 dagar...

    Suck, får väl nöja mig med de telefoner man har nu!
     
  8. The Phone House

    The Phone House Adult Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    516

    MINA ENHETER

    Jag har hört att det inte kommer dröja alltför länge innan den funktionen kommer till lumian. Vi snackar alltså inte om ett halvår till, mindre än så ;)

    EDIT: vill tillägga att det inte är något officiellt utan något jag hört från pålitliga håll.
     
    Last edited: 5 mar 2012
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Finns i alla fall inte med i senaste uppdateringen (12070) som jag flashade in i min telefon häromdagen som börjats pushas ut via Zune denna vecka.
     
  10. The Phone House

    The Phone House Adult Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    516

    MINA ENHETER

    Det stämmer att funktionen inte kommer med den uppdateringen, men som jag sa igår ska det inte dröja alltför länge. :)
     
  11. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    För mig är inte en mobil komplett om den inte har wifi tethering ch då spelar det ingen roll om och när det kommer. Personliga vitala delar måste finnas med från början.

    Är som att beställa in en bit mat utan dryck; "Jaha, när kommer det vin vi ville dricka till huvudrätten", "Det kommer, det kommer", "När då", "Lugn, det kommer när det kommer". Ni förstår säkert poängen!
     
  12. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Thetering är inget jag någonsin använt mig av. Så inget viktigt för mig, däremot har ljudproblemet varit en dealbreaker för mig. Men nu verkar det ju åtgärdat i och med den nyaste updaten så det kommer ev bli denna som blir min nya lur.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har heller aldrig använt det under mina år som smartphone ägare. Men jag förstår ju helt klart att det kan vara en dealbreaker för en del.
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    oftast är det ju inget som helst problem eftersom du ist tar hem en app för det. tethering i android är tex bra mycket sämre än den som skrivits av samma kille som gör rom manager...
     
  15. bävern

    bävern Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Äger sedan ett par dagar tillbaka en lumia 800 och därmed åker med största sannolikhet min galaxy s2 ut till försäljning, äntligen ett skönt operativsystem utan en massa lagg och annat elände.

    Min första smartphone var en iphone 3 som med jailbreak blev en relativt bra telefon, sen gick man över till android och min första lur blev en orange san francisco och för priset var den faktiskt grym, därefter tog man steget över till toppsegmentet med galaxy s2 för att kunna köra alla program och för att få flytet som ännu inte verkar infinna sig i systemet.

    Öppenheten som alla säger är så bra ger jag inte många öre för, att man ska behöva vänta ett halvår eller för evigt innan man får OS uppdatering är uselt, möjligheten finns ju att lägga in lite halvbuggiga romar om man nu känner att telefonen blir bättre av det, dessutom har alla mobiler olika hårdvara vilket gör att alla appar inte fungerar som avsett.

    Slutligen skulle jag vilja säga att android enligt mig är lika uselt eller till och med sämre än ios, det som var kul var widgets och customisera genom olika launchers men det var roligt i ungefär 5 minuter.

    Visst saknas det fortfarande en del grundläggande saker som kan lösas av framtida uppdateringar, men även med dessa brister så ser jag ingen anledning att använda min S2.
     
    Last edited: 10 mar 2012
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Av den enkla anledningen så är jag också konverterad. Har alltid älskat Android men smålagget drev mig till vansinne. Helt allvarligt. Förstörde upplevelsen så mycket oavsett hårdvara. Ett flytande operativ som detta kommer som en frisk luft och trots dess begränsningar gentemot Android så kommer jag aldrig snegla tillbaka på Android som ett system till vardagligt användande.

    Användarupplevelsen på en WP är så himla mycket bättre så jag skiter totalt i dess begränsingar. Från att ha varit ett flashande Android freak. Men jag saknar inte det det minsta. Allt bara är snyggt och flyter på nu från start.

    edit:

    lät flickvännen leka med den för första gången nu. Hon kör själv Android. Hennes första kommentar: vilket flyt och vad snabb telefonen är att använda.

    Hon är ju inte speciellt tekniskt intresserad om man säger så så att hon märkte flytet och kommenterade det fann jag intressant.
     
    Last edited: 11 mar 2012
  17. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ni som är ägare av Lumian, hur upplever ni batteritiden gentemot Androidtelefoner? Övriga skillnader hårdvarumässigt, skärm och dyikt? Har sett den svarta Lumian och slogs genast av att den var oerhört attraktiv men som med allt annat är man ju lite rädd för något nytt...
     
  18. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Den är bättre än på min sgs. Sedan så spelar hårdvara mindre roll på wp telefonerna då oset är mer optimerat osv.. Jag tycker att du ska höra om de har en demo modell i affären kan finnas..
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Batteritiden är väl likvärdig en normal Android. Inte jättebra men heller inte dålig. Tappar 1% i timmen på standby. Kan klara mig 2 fulla dygn på en laddning vid normalt användande. Laddar dock varje natt ändå som jag alltid gör. Brukar ha runt 50% kvar vid läggdags.

    Hårdvarumässigt är den fantastisk. Skärmen (trots pentile) är jäkligt nice att titta på. Trodde jag skulle störa mig på pentile men icke. Svärtan är så gott som total och responstiden (ms) är riktigt bra den med. Inget smetas ut vid rörelse.

    Hårdvara processormässigt duger gott och väl. Till skillnad från Android så är WP lättdrivet och upplevs mycket snabbare trots sämre hårdvara pga att WP är optimerat mycket väl. En dröm att använda.

    Prova en i butik vetja!
     
  20. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Intressant! Tackar för tipsen och ska följa rådet och försöka hitta ett ex i en butik!