Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är det som suger totalt på android numera... även med en top of the line-mobil så flyter inte systemet så perfekt som det borde. Inte ens på ICS är det bra nog det känns riktigt trist. Tom första betan på boot-to-gecko rullar sjukt mycket bättre än android :(
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja det var det som drev mig bort från Android i slutändan. Det lilla hackandet som man ej kan bli av med. Trodde ICS skulle råda bot på detta men tyvärr inte. Då kunde jag inte motivera mig att stanna med Android för numera prioriterar jag flyt/användarupplevelse före frihet.

    WP kan hacka till eller lagga till någon sällsynt gång (oftast pga dåligt programmerad app). Det händer dock så vääääldigt mera sällan än på Android så när det väl händer blir man lite förvånad och tänker aha det kan fan hacka här också och småflina lite. Medans när det händer på Android så blir jag förbannad varje gång för det händer så ofta. Samt att när WP någon enstaka gång hakar upp sig så möts man av en "loading" skärm istället för hack i animationer och dylikt.

    Att WP är optimerat mycket bättre än Android är så himla uppenbart när en WP phone med typ 800mhz processor flyter på mycket bättre än en dual-core Android på 1.5ghz.
     
  3. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig riktigt förstått den här flyt-hetsen som finns hos många. Jag håller med om att det är trevligare om det flyter givetvis, men att fundera på att byta OS för att det ena flyter bättre tycker jag är väldigt konstigt.

    Med det sagt så är jag fortfarande en pryl-nörd och tänker testa WP genom att köpa den här telefonen. Windows känns nytänkade på mer än flytet och Nokia tycker jag är väldigt skickliga på hårdvara så det borde ju inte kunna bli fel. För att förenkla övergången måste jag fråga hur ni här gjorde för att på ett så smidigt sätt som möjligt få över alla kontakter, bokmärken osv.
     
  4. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har alltid rekommenderat iPhones till äldre släktingar på grund av dess enkla system, och att dem fungerar out-of-the-box.
    Vågar man påstå att Wp7.5 och lumian är enklare? Hemskärmen består av stora ikoner, och systemet är relativt lättnagiverat.
    Om telefonen ska användas för en 50+:are mest för att ringa, sms:a, enstaka facebook koll osv; vad hade ni som använt lumian rekommenderat? iOS, eller nokia?
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kan tyckas märkligt ja. Men om man blir arg/irriterad vid användande av ett system så blir det träligt i längden. Olika personer är ju olika känsliga för sånt. Jag är extremt känslig och ser varenda litet hack.

    Det finns en app i Lumian som heter "contact transfer". Den kan föra över kontakter från en annan telefon via bluetooth. Ej testat själv dock. Jag synkade bara in mina kontakter från Google som man gör på en Android så finns de där. Sedan synkade jag dem vidare till mitt Live konto.
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle rekommendera WP personligen. Lät en 55 plusare leka med min lur igår och hon fastnade direkt. Hon tyckte den var snabb, enkel att använda/hitta saker och påpekade även hon hur bra det flöt. Hon kör själv Android (Desire) men har aldrig riktigt varit överens med den och vart nu sugen på att byta även hon efter några minuter med min Lumia.
     
  7. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Då förstår jag att du bytte, och det kanske blir samma sak för mig. Jag kanske aldrig kommer att gå tillbaka till en laggig android när jag väl vant mig vid flytet hos WP. Hur som helst tycker jag att det är väldigt bra för konkurrensen att det kommer ytterligare en stor konkurrent till Apple och Google när det kommer till OS.

    Skönt att det är så smidigt, då behöver jag inte bekymra mig om det.

    Hur är det förresten med den hårt kritiserade batteritiden? Kan man jämföra med någon annan telefon?
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Risken/chansen för det finns ju, att man aldrig går tillbaka till Android. Jag skulle inte kunna göra det nu.

    Batteri problem tycks ju vara något som många telefoner lider av idag vid lansering. Flera Androider bland annat Nexus vad jag vet som haft problem med det vid lansering.

    Lumian har också haft batteri problem men dock inte för alla (långt ifrån alla skulle jag vilja påstå). Men det är fixat med ny programvara som ska släppas officiellt här i Sverige inom någon vecka (har flashat in den själv genom Nokia verktyg). Men har själv aldrig lidit av problemen som funnits med drain.

    Den har inte lika bra batteritid som mina Androider. Men å andra sidan var min förra Android fantastisk (Xperia Play) som drar 1% var tredje timme i standby. Lumian drar 1% i timmen i standby men även lite mer vid andvändning tror jag. Det är 3G som drar mest om man sitter och surfar mycket över 3G. Speciellt om det är dålig täckning. Över wifi drar den mindre. Men brukar avsluta en dag med runt 50% kvar i batteri.

    Täckningen dock, är helt makalös. Där alla mina Androider haft problem (mest inomhus ute på landet) och det har funkat att surfa hälften av gångerna eller alternativt att det bara lägger av helt plötsligt - så funkar Lumian i stort sett hela tiden. Fort går det också. Grymt mycket bättre täckning faktiskt vilket är guld värt för mig.
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag gör ett litet inhopp här, bara som en reflektion avseende "lagg". Jag har lekt lite med WP 7 och fullkomligen hatar systemet. Kanske ett väl starkt ord men det snällaste jag kan säga är "starkt ogillar". Det enda jag kan hålla med om är att det visserligen flyter fint, men hemskärmen finner jag förfärlig jämfört med vad jag har i Android. Programhanteringen (långa listan) är också rent fruktansvärd och ett steg tillbaka till PocketPC Phone Edition 2003 eller så (innan det blev möjligt att sortera i mappar).

    Att sedan Nokia kapats av Microsoft (Eflop) och släpper ut Lumia (ett riktigt fult ord i Spanien) som har avsevärt sämre funktionalitet än t.o.m gamla N95 (jag talar om sådant som filsystem, minneskort, batterikapacitet, utbytbara batterier, teman etc etc etc) är en ren tragedi. För att göra det värre är Lumia inte ens en Nokia utan en Compal med Nokia-skal.

    Fram t.o.m Lumia utvecklade och tillverkade Nokia sina mobiler själv, i egna fabriker. Den kompetensen försvinner nu, fabrikerna stängs, folk sparkas - eftersom E(f)lop lägger ut tillverkningen på tredjepartsföretag och skrotar utvecklingen av egna modeller med deras egna plattformar. Detta gör att Lumia är en ODM-produkt från Compal.

    Samtidigt gör den varumärket Nokia helt urholkat. Lånta fjädrar ligger nära till hands.

    Funktionsmässigt betraktar jag WP som en katastrof jämfört med Android. Att det "flyter" beror mycket på att det är så kraftigt begränsat och låst. För min del hade jag kastat mobilen i havet efter en dag av ren frustration om jag tvingades använda WP. Det har ingenting som lockar mig.

    Mitt motstånd beror också på att Microsoft totaldödade Windows Mobile (en bra plattform) och ersatte med denna misär som kallas WP.

    Grafiskt ser jag WP som ett slöseri med skärmutrymme (överstora fonter överallt, 2D-grafik lockar mig inte heller). Live Tiles är oattraktivt jämfört med widgets o.s.v.

    Prioriterar man flyt före allt annat är det möjligt att man blir nöjd med WP.

    Jag kan inte ens se en enda fördel med en Lumia jämfört med en N9 eller N8 med Symbian/Nokia Anna eller Belle. Det skulle vara ett betydande steg bakåt även jämfört med min gamla 9300i eller E90 (ja, Lumian med WP 7 saknar ett stort antal funktioner som finns i dessa).

    Jag beklagar att detta blev en Lumia-sågning men jag triggades av det där med att prioritera flyt före funktionalitet.

    För min del går alltid funktionalitet före - det styr ju faktiskt vad som kan utföras med mobilen. Om jag inte kan göra det jag vill åker produkten ut. Att därmed välja bort funktioner och låsa sig är fullständigt otänkbart, det representerar feature phone-konceptet. Detta gör att Windows Phone 7 skulle driva mig till vansinne och raseri om jag tvingades använda det.

    Skulle någon ge mig en WP 7-lur (t.ex företaget) hade SIM-kortet snabbt åkt in i min HD2 istället med WM 6.5.3 och den oanvändbara WP 7-luren får stanna i garderoben. Jag tar Windows Mobile alla veckans sju dagar före.

    Rent ut sagt hoppas jag att Lumia blir en kort parantes i Nokias historia, annars ser jag bara en sak för Nokia: försvinn. De har två möjligheter:

    1. Satsa på Lumia - de bör elimineras.
    2. Satsa på MeeGo - lev ett lyckligt liv.
     
    Last edited: 12 mar 2012
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tänker tyvärr inte göra något utförligt svar men jag ville bara säga att så länge en telefon har alla funktioner jag behöver så ser jag inget direkt behov av andra bonus funktioner. Den kan gör allt jag begär med andra ord och lite till.

    Jag väljer inte bort några funktioner med mitt byte för den klarar allt jag vill/behöver den att göra. Det finns ingenting jag personligen saknar från Android som jag känner att jag verkligen skulle behöva ha på WP.

    Men det är självklart att olika människor har olika behov så att den inte har tillräckligt med features för många ser jag inte som något konstigt över huvudtaget.

    WP är ju relativt ungt för tillfället. Sen när WP8 kommer så får man se vad som händer med systemet då.

    Måste bara sticka in ang. programlistan. När man kommer upp i 45 appar så kommer det fram bokstäver i listan som man kan trycka på för att växla snabbt. Vilket gör det hela väldigt effektivt och man slipper scrolla till det man ska ha.

    Sen tycker jag du låter lite väl hatisk i ditt inlägg för att ta dig helt seriöst.

    Sen så sa jag att jag prioriterar flyt före frihet. Inte funktionalitet. Stor skillnad.
     
    Last edited: 12 mar 2012
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Beklagar att jag lät "hatisk" men jag anser Microsoft ha gjort en stor tavla, likaså Nokia.

    Om Microsoft istället lanserat Windows Phone 7 som ett konsument-OS och trummat hårt för Xbox/musikspelar-funktionerna och samtidigt lanserat Windows Mobile 7 som ett proffs-OS i form av ett vidareutvecklat WM 6.5.x - då hade jag inte sagt någonting om WP 7.

    Tvärtom hade jag sagt att det är bra att MS ökat på flottan med ett OS som tilltalar konsumenterna och samtidigt erbjudit ett annat OS för kunder som kräver mer.

    Problemet ligger dock i att Microsoft istället för detta skrotade WM 7 "Photon" ungefär 18 månader innan WP 7 presenterades. För att göra det än värre försöker de, samt vissa användare, placera in WP 7 som någon sorts "företags-OS" genom att argumentera för att det minsann har "Office". Vad som dock missas helt är att den Office-klienten är rena funktionsmisären jämfört med vad som ingår i WM 6 och än mer jämfört med SoftMaker Office.

    Windows Phone 7 är inget annat än en konsument-produkt som kommer till sin rätt om man betraktar det som en "Xbox som parat sig med en Zune som i sin tur parat sig med en telefon". Ur den synvinkeln tycker jag att WP 7 är en bra produkt.

    Det är dock ett annat koncept än Android, WM och Symbian, något som också gör att WP aldrig kan bli "bättre" (tekniskt/funktionsmässigt) än dessa OS. Det är helt enkelt alldeles för nischat för det. Det är utmärkt om man vill ha en mobil som s.a.s är en "portabel Xbox" - däremot om man söker en "smartphone" i första hand (alltså fokus på nytta, kommunikation, funktionalitet etc) - ja, då faller det bort.

    Att jag anser att Nokia gott kan försvinna beror på att de fått för sig att numera enbart tillverka funktionsmässiga "feature phones". Genom att göra sig av med Symbian och MeeGo (vilket är överlägsna WP 7 som smartphone-plattformar betraktat) har de tagit stora steg bakåt. Det enda steget framåt är att de får bättre spelfunktioner än N-Gage. Men som smartphones är det ett steg till en lägre nivå än t.o.m Series 40. (Jag vet att S40 räknas som feature phone men det är mer funktionellt än WP 7, alltså inte riktigt lika hårt nedlåst och begränsat.)

    Windows Phone 7 har ingenting att erbjuda jämfört med vare sig Maemo 5, MeeGo Harmattan eller Symbian OS. Det enda som kan diskuteras är spelfunktionerna. Iövrigt finns det ingenting som talar för det ur ett rent smartphone-perspektiv.

    Följden blir att Nokia numera antingen säljer en enkel feature phone med S40 eller en spelinriktad "feature phone" (som MS visserligen kallar smartphone men det är att vattna ur begreppet och dra det till sin yttersta spets). Vill man ha funktionalitet är Nokia ute ur leken med den strategin.

    Programhanteringen i WP 7 är en katastrof när man i WM kan sortera sina program snyggt och prydligt i mappar och ha ordning och reda. Hemskärmskonceptet är också ineffektivt med fasta tiles, jämfört med WM, Android och Symbian. Filhanteringen är rena katastrofen jämfört med dessa OS.

    Som portabel Xbox/mediaspelare är det dock fullt adekvat.

    För min del saknar jag följande funktioner i WP:

    1. Multitasking.
    2. Öppet filsystem så jag kan ha samma struktur som i min Mac och låta olika program nå filerna istället för att "föra till program X".
    3. Möjlighet att använda minneskort utan att få en hard reset på hela luren.
    4. Widgets jag kan lägga upp som jag vill.
    5. Sortera program i mappar och lägga upp genvägar.
    6. Ha en låsskärm jag kan anpassa som jag vill.
    7. Ha riktigt bra Office och PDF-hantering (nej, WP 7 har ingen bra Office-lösning - tycker man det får man allt prova andra program och få referenser). SoftMaker är på G till Android, PDF hanteras redan av flera program och på ett ypperligt sätt.
    8. Möjlighet att få en stor, högupplöst skärm (Galaxy Note).
    9. Möjlighet att använda penna (Galaxy Note).
    10. Emulatorer för konsolspel m.m (begränsat i WP 7).
    11. Möjlighet att skaffa program från fler än en butik, samt sideloading.
    12. Möjlighet att byta tema på olika saker.
    13. Möjlighet att installera en bättre dialer/kontakthanterare samt överlag byta ut förvalda program mot det jag själv föredrar.
    14. Installera en annan launcher (vilket även går med Symbian).
    15. Använda mobilen som ett USB-minne för enkel filöverföring utan att behöva pilla med synkprogram.
    16. WP 7-modellerna är direkt avtändande (kan lika gärna använda min HD2 istället med tanke på deras kapacitet).
    17. Brist på lagringskapacitet (jag har 64 GB i Noten, samt 16 GB internt).
    18. Tasker saknas (går inte att automatisera upp mobilen inkl profiler som styrs exakt).
    19. Samtalshantering av den typ som finns i bl.a Symbian och som Android numera också har saknas.
    20. Inga WM-program fungerar (jag har ett antal av dessa). Inte nog med det, bra och kraftfulla program för WM (SoftMaker Office, Resco File Explorer, Resco Photo Manager m.fl) kommer aldrig ens att släppas för WP i dess nuvarande utförande.

    Detta är några punkter som är orsaken till att jag aldrig skulle kunna stå ut med WP 7. Hela systemet faller bort p.g.a detta. Att satsa på ett system för egen del som inte klarar av ovanstående 20 saker skulle göra mig mycket frustrerad och det skulle kännas som en retur till K700i och K750i.

    Eftersom många av dessa uppgifter går att utföra med Symbian OS är det fullständigt uppenbart att Nokia, genom att försöka döda det systemet (som förövrigt har överlägsen batterieffektivitet och resurssnålhet) blivit en tillverkare som enligt mig inte har något existensberättigande längre - sålänge de framhärdar i att enbart tillverka feature phones ur ett funktionsperspektiv.

    Däremot skulle jag stå ut om jag hade det i en spelkonsol för att spela portabla Xbox-spel (tänk en PS-Phone s.a.s). Men i en "smartphone" ? Nej.

    Nu skall jag lämna tråden ifred, däremot är detta ett förtydligande av varför jag tycker som jag gör om såväl Nokia som WP 7.

    Observera att jag inte har något emot WP 7 som "portabel Xbox/Zune" betraktat. Det är ypperligt för detta. Men som smartphone jämfört med t.ex Android? Det klarar inte den jämförelsen utan faller bort direkt.

    Jag skulle rent av vilja säga att det inte ens bör jämföras med Android, ej heller Symbian eller Windows Mobile. Det kan däremot jämföras med iOS som är inne på samma koncept. Dock har ju faktiskt även det systemet långsamt börjat röra sig mer mot traditionella smartphone-koncept inkl kraftigt förbättrad programhantering.

    Nokias strategi tycker jag är rena hånet mot vad Nokia varit.
     
    Last edited: 12 mar 2012
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är ju mycket av den där friheten jag har gett upp. De punkter som du listade. Men som jag sa så är det ingenting som jag personligen saknar över huvudtaget.

    Förut bytte jag launcher en gång i veckan typ. Flashade nya roms titt som tätt. Decompilade apk's för att modda grafik till så som jag ville ha det. La in massa tweaks m.m.

    Du vet allt det där man kan göra med Android. Jag var en avancerad användare och gjorde allt det där för att jag kunde. Inte för att jag egentligen behövde.

    Så här i efterhand tycker jag det är skönt att slippa allt det där moddandet. För det var det mesta jag gjorde med telefonen. Nu njuter jag bara av OS'et för jag gillar precis allt med det som det är och jag skulle inte vilja ändra någonting ens om jag kunde.

    En WP är inte för alla. Definitivt inte. Speciellt inte för många på ett forum som ett sånt här där lite mer avancerade användare samlas. Men i "det verkliga livet" där majoriteten av användare inte ens vet vad en annan launcher är m.m. så duger nog det som daily driver för de flesta. Vi som hänger här är en minoritet med hästlängder gentemot "vanliga" användare som inte har samma krav som de flesta här.

    Jag håller med på många punkter du nämner eller bekräftar dem eller vad man ska säga. Men frågan är... hur många av det totala antalet konsumenter har samma krav som du?

    WP är ett utmärkt konsument OS för de som just vara vill ha en telefon. Där håller jag med dig helt och hållet.

    Men jag, som varit avancerad användare, saknar inget av det du nämner i dina punkter. Det hade varit trevligt att ha dem men jag ser det inte som något nödvändigt. Kan jag gå från det jag varit till det jag har nu så tror jag detta OS duger för många andra.

    I slutändan så får man väl bara konstatera att smaken är som baken!
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag skall bara ha en Lumia 800 imorgon. Synd att de är slut i hela Jönköping. Synd att man flyttade hit för att plugga...

    Får ta mig till Borås. Tar bara 45 min. Våga inte köpa de tre sista som finns på Elgiganten där nu bara! En är min! :)
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kort: I mitt fall handlar funktionaliteten delvis om att inreda mobilen efter vad jag vill ha. Nu kör jag en konfiguration som jag är nöjd med och håller mig till den. Samtidigt använder jag övriga funktioner konstant, detta då jag mer eller mindre vill ha en fickdator som jag kan nyttja på samma sätt som en vanlig burk.

    Ett OS där jag enbart kan köra program och i stort sett inget mer faller därför bort. Jag är inte överens med Microsoft om hur gränsnittet skall vara utformat och upplagt. Långa programlistor övergav jag redan 2005 med Nokia N90.

    Däremot hoppas jag att Microsoft förr eller senare gör en uppföljare till Windows Mobile, d.v.s inser behovet av ett mer kraftfullt mobilt OS som samexisterar (programkompatibilitet) med det avskalade konsument-OSet.
     
  15. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Lumian sorterar i mappar efter 40 apps.. Dessutom kan du gå på första bokstaven i listan. Leta på olika sidor i android är faktiskt inte heller det lättaste..

    Du kan ta bort de förinstallerade programmen i wp7.

    Vad fan möjlighet för penna? Det var väl 2006 det dök upp. Blev ingen hit alls då, svårt att tro att det blir det nu..

    Bytte från SGS samsung, anledningarna är fryslagg, buggar, omstarter utan anledning. Widgets kunde jag nästan inte använda för de ballade ur. dessutom så fick jag/alla bara en stor uppdatering från 2.2 till 2.3 sedan struntade samsung i oss. Och dessutom är det segt med att få ut uppdateringarna som sedan inte funkar. Se bara på ICS ett halvår gammalt ingen har fått det. Wp7.5 lik gammalt alla har fått det... Dessutom behövs ingen task killen och grejer saker funkar helt enkelt....

    Sedan så finns det ingen mobil har så fint yttre som lumia 800...
     
    Last edited: 12 mar 2012
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Tyvärr är detta en inläggstyp som delvis bidrar till att jag har en negativ uppfattning om vissa plattformar, bl.a WP 7. Men jag tänker bemöta dessa påståenden om Android.

    1. Jag bläddrar inte bland några sidor i Android eftersom mina program ligger snyggt i mappar direkt på hemskärmen. Lösningen heter Apps Organizer. Ikonerna har jag använt sedan WM-tiden.

    Det går också utmärkt att organisera programmen i app drawern med bl.a GoLauncher EX. I WM organiseras allting enkelt via filhanteraren, sedan kan man lägga in QuickMenu och få en datorlik startmeny åtkomlig överallt.

    Windows Phone 7 (jag kallar det Windows Restricted) har en programhantering som är direkt hämtad från det gamla PocketPC Phone Edition, som också körde med en lång lista. Programmenyn i WM 6.5.x med snygga, prydliga mappar är klart mer effektiv.

    [​IMG]

    2. Stylus har jag använt sedan 2004 och anser det vara en klar fördel att Galaxy Note återinfört konceptet. Att det ö.h.t försvann ett tag är ett misslyckande. Det finns ett antal tillämpningar, inkl handskriftsigenkänning där det är lämpligt med penna. Likaså för bildredigering m.m.

    Om du läst på lite borde det annars vara känt att penna för styrning funnits sedan 60-talet (ljuspennor) och i mobila enheter har det hängt med sedan bl.a Newton år 1993. 2006 var det redan etablerat sedan lång tid.

    3. Några krascher har jag inte upplevt i mina lurar, Android pinnar på bra. Däremot vet jag att det teoretiskt sätt går att initiera krascher genom att flasha dåliga ROMar, undervolta för mycket o.s.v. Min egen konfiguration är absolut rock solid.

    4. Widgets som inte fungerar är också nytt för min del. Trots att jag kört Android sedan 2.2 med ett antal olika widgets har jag inte en enda gång märkt att dessa skapat problem som alltså gör det möjligt att försöka avfärda konceptet.

    5. Icke-fungerande uppdateringar har jag inte märkt av. Att ICS tar tid på sig är naturligtvis inte bra, dock finns det en del orsaker som, även om de kan diskuteras, gör det (efter omständigheterna) förståeligt. Dock bör det i framtiden lösas genom att separera OSet från tillverkaranpassning, d.v.s att anpassandet får ske via program/launcher-vägen istället för via direkt integrering.

    6. Jag använder enbart task manager i Android för att växla program eller möjligen avsluta ett program som av någon anledning krånglar. Att det "inte behövs" i WP är inget hållbart argument, naturligtvis "behövs" det inte om man låser ned allting fullständigt. Dock ser jag inte det som en bra lösning på något sätt, framförallt inte när det sker på bekostnad av multitasking.

    7. Grejer "funkar som det ska" även i Android, i.a.f hos mig.

    Nej, det där var inga bra motiveringar till WPs förträfflighet. Däremot antyder de antingen ett problem som rör hanteringen av Android, alternativt tekniska fel på mobilen. Oavsett vilket är det inte normalt.

    Argumenten var mycket snarlika de som iOS-förespråkare brukar dra fram, nämligen att Android är så krångligt och därför är iOS eller nu WP 7 det underbara paradiset på Jorden där allting bara fungerar och allt som inte finns är meningslöst och onödigt.

    Det enda jag skulle kunna säga är att WP 7 är utmärkt för personer som vill ha något enkelt att ringa med och spela spel med. Det gör dock INTE att systemet på något sätt kan "slå" t.ex Android på fingrarna rent generellt eller att man bör lyfta fram sitt måndagsexemplar till mobil som exempel på varför Android minsann inte fungerar.

    För min del har som sagt Android skött sig exemplariskt ända sedan jag lade in HyperDroid 1.1 i oktober 2010 (Froyo).

    Därför skakar jag på huvudet åt skräckhistorier om hur Android minsann kraschar hela tiden och inte fungerar i största allmänhet. FUD kan det ju rent av kallas.;)

    Ett kraftigt låst och förenklat operativsystem kan aldrig bli bättre (tekniskt/funktionsmässigt/hanteringsmässigt) än ett kraftfullt, flexibelt dito. Däremot kan det passa en användare bättre (vilket är något helt annat, snarare som att en sedan passar vissa medan andra behöver en kombi).

    Edit: Apropå task managers. Det trevliga fenomenet "minnesläckage" kan förövrigt drabba det nedlåsta systemet. Men det går ju alltid att starta om luren, snarare än att lösa problemet direkt.

    För min del är det närmast lite nostalgiskt att motargumentera multitasking och task managers, det är lite som att förespråka Apples gamla Finder (ett program i taget) då MultiFinder infördes (multitasking).

    Jag tar en task manager alla dagar i veckan före ett system jag inte kan kontrollera eftersom tillverkaren anser att jag inte skall ha den möjligheten. Det avgör jag helst själv. Microsoft kan jag inte ge den bestämmanderätten.;)

    Förövrigt kan jag inte påstå att jag gillar Lumia 800s design. Den, färgerna och operativsystemet påminner mig om en Nokia 3310 som återupplivats. Konceptet är lite väl likt. Färglatt, laggfritt, enkelt som främsta argument.
     
    Last edited: 13 mar 2012
  17. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    låt oss hoppas lumia 800 säljer som 3310 gjorde!
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Så du bildar din uppfattning av WP baserat på vad olika människor tycker om det i ett forum?

    Nu kommer vi tillbaka till det här med "vanliga" människor och oss.
    Hur många tror du klarar av att lägga upp en sån skärm som du har? De flesta har ingen aning. Ens att det går. Hur många behöver en sån samlad skärm som du har? Titta på screenshot tråden här också. Många av alla screenshots är så minimalistiska så man kommer bara åt tele/sms/appdrawer från hemskärmen typ. Många entusiaster som oss föredrar minimalism före funktion trots all frihet de har under deras fötter.

    Sen så ser jag ditt screenshot som ytterligare en fördel till WP. Det ser rörigt ut, och ursäkta mig igen, inte speciellt snyggt eller stilrent på något sätt.

    Varför så mycket info på så lite yta? Jag behöver inte ha tillgång till allt väsentligt på en enda skärm. Spelar ingen roll om man behöver scrolla litegrann för att komma till en app som ligger som tydlig tile på startsidan. Går fortade än att växla mellan hemskärmar. De är enkla att se och går snabbt att navigera till för man lär sig snabbt vart allt ligger. Jag ser inte WP som slöare att navigera. Inte alls. Tvärtom.

    Du försöker klanka ner lite på WP pga personliga åsikter och verkar förvänta dig att folk ska tycka som du. Att din standard gäller. Alla behöver inte Androids form av multitasking t.ex. Den fejkade som finns i WP duger för många. Task killers är evil. Du rabblar upp personliga åsikter om företagsledning i Nokia/MS som anledning till att WP är dåligt/kommer misslyckas. Hur många tror du tänker "äh jag ska inte köpa en WP telefon för den där Elop är en jävla idiot". Jag vet inte ens vem karln är!

    Jag bryr mig inte om vem som leder ett företag, vad den personen har gjort osv... de har gjort en telefon som jag tycker om och inget stoppar mig från att använda den.

    So what om Nokia går i konkurs om 5 år eller WP någonsin kommer ifatt Android/iPhone. Jag har inget behov att att det systemet jag köper in mig på behöver vara populärt och omtyckt av breda massan. Jag köper den för att jag tycker om den. Samt att det är den snyggaste telefonen som någonsin har gjorts vilket gjorde mitt val ännu lättare.

    Jag tycker om både Android och WP och båda två har helt klart sina fördelar. Men just nu passar WP mig så mycket bättre.

    Sen att Lumian har sålt väldigt bra i hela Europa (3'e plats bakom SGSII, iPhone 4S på vissa ställen t.ex., hög top tio placering elektronik på ett flertal av Sveriges största kedjor) talar väl för att det är många som inte håller med dig. Faktum är att är man mycket för sociala nätverk (facebook, twitter m.m.) så är WP överlägset allt annat då integrationen är smått genialisk i systemet. Jag har inte ens en facebook app installerad på telefonen då jag inte behöver det. Hur många konsumenter hänger inte på facebook idag?
     
    Last edited: 13 mar 2012
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 568
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Såhär ser min WP ut. Någon annan kanske inte tycker detta är snyggt eller funktionellt. Men jag har allt jag behöver nära till hands med en liten svepning. Men som jag sa tidigare smaken är som baken och tur är väl det?

    För mig är detta stilrent och snyggt. Inte klottrat med massa onödig information som jag inte behöver ha i ansiktet hela tiden.

    [​IMG]
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Precis, WP är bara så sjukt bra. Känner mig som en Mac-taliban som bara kommer med känsloargument, men känslan i WP är grym och jag går aldrig tillbaka igen. Android känns långsamt och fult när man vant sig vid WP.

    Får man fråga hur du får din kalender-tile svart? Ser jäkligt snyggt ut!