Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Appen heter AppoinTile. Den går att justera till eget tycke då den har en del inställningar att pilla med. Bland annat transparent eller custom färg på bakgrunden. Mycket bättre än den vanliga standard kalender tilen för denna kan i alla fall se en månad framåt om så önskas.

    Jo. Just enhetligheten är något som bidrar till en positiv känsla i WP också. I stort sett alla appar är designade med metro temat i tanke så allt blir så konsekvent rakt igenom.
     
    Last edited: 13 mar 2012
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Som sagt, WP fyller sin roll utmärkt som konsument-OS. Jag har helt enkelt INGA invändningar mot det ur den synvinkeln.

    Däremot anser jag det vara fel att försöka påstå att det är "bättre" än t.ex Android - dessa två system är mycket olika och det beror helt på användaren. Tekniskt/funktionellt vinner Android överlägset, behöver man inte detta utan vill ha en enkel "Xbox/Zune-Phone" - då är WP ett ypperligt val.

    Däremot delar jag som sagt varken Nokias eller MS "strategi" då den innebär ett stort steg bakåt när korrekt strategi hade varit att låta plattformarna samexistera. Att ersätta två kraftfulla plattformar (Symbian och Meego) är rena vansinnet när ersättaren saknar mycket funktionalitet.

    Huruvida min hemskärm är "snygg" eller ej beror på. Personligen gillar jag den eftersom jag föredrar att ha allting samlat istället för att skrolla runt. Minimalism ger jag inte mycket för, även om jag kan förstå konceptet. Att ha en tom hemskärm passar inte mitt användande.

    För mig är det höjden av ineffektivitet att behöva skrolla runt och hoppa fram och tillbaka, jag vill ha allt presenterat på så få skärmar som möjligt. Ikoner m.m som jag använder har jag valt för att de passar min smak, minimalism är inte min grej överlag då det leder till snyggt utseende visst, men ingen effektivitet då det leder till mycket skrollande.

    Någon rörighet upplever jag inte, tvärtom är allting överskådligt presenterat i det format jag föredrar. Jag föredrar att ha en kommunikationshistorik direkt på skärmen (inte en blå tile med missade samtal eller en bara en e-postikon med antalet olästa brev) utan vill ha allting direkt i klartext, bara att klicka och läsa direkt i widgeten. Nyheter har jag på en annan hemskärm.

    Att jag lägger upp all information samlat beror också på att jag nu har skärmutrymme - tidigare låg programmen på en annan skärm. Att kunna nå dessa från hemskärmen och samtidigt ha övrig information där gör mig klart effektivare och hanteringen går smidigare (jämfört med att hoppa till app drawern).

    Att många hemskärmar läggs upp minimalistiskt beror på att minimalism är på modet, ju "enklare" saker är, desto bättre. Personligen delar jag som sagt inte det konceptet. Tillgång till information går före. Därför ser jag ingen anledning att ha en tom hemskärm eller tiles.

    För min del är det uppenbart att alla inte "behöver" Android (de behöver inte ens WP). Olika plattformar passar olika kunder.

    Däremot kan som sagt inte en låst och begränsad plattform bli "bättre" än en fullt funktionell. Den kan däremot passa olika användare bättre (genom att matcha deras behov, erbjuda det som dessa vill ha o.s.v).

    Att jag reagerade på "Android-sågningsinlägget" beror på att jag tycker det vara rena FUDn att såga en hel plattform p.g.a ett uppenbart måndagsexemplar till mobil och sedan hylla en plattform som WP. Det är ju rena lögnen att t.ex försöka bortförklara widgets med att de inte fungerar. Det är också viktigt att skilja mellan personlig upplevelse och rimligheten i observationen. Om nu alla widgets kraschar och mobilen startar om en gång per timme - då är ju något uppenbarligen FEL med produkten. Då får man försöka lösa detta eller i.a.f lägga in en reservation för att åsikterna är baserade på ett struligt exemplar. Att däremot argumentera att "Android bara kraschar" utan att inse att det möjligen stämmer för måndagsmobilen och nämna det - blir tyvärr fel.

    Förövrigt ser jag ingen konstighet i att Compals Lumia 800 med Nokia-logga säljer bra i Sverige. Den har nämligen rätt varumärke (vi talar trots allt om Nokia 3310-landet) och så har den glada färger (tänk skalen till 3310) - samtidigt är den enkel (tänk 3310 igen). Det är nämligen en modern, reinkarnation av 3310s koncept.

    Forumåsikter som bedömningsgrund för en plattform? Ja, i vissa fall väger jag in det i bedömningen (förutom eget användande) - det beror helt på vad det samlade intrycket blir. Om majoriteten av argumenten handlar om att "den är enkel" följt av "funktion X är onödig för jag använder inte den, så plattformen behöver inte ha den" o.dyl - då påverkar det helt klart bilden. Om argumenten för en annan plattform handlar om konkret funktionalitet, t.ex "du kan göra detta med program A" och man då ser tydlig nytta eller i.a.f användningsområde - då förbättras bilden avsevärt.
     
    Last edited: 13 mar 2012
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har inget emot den hemskärmen. Utseendemässigt tycker jag att den ser bra ut, däremot hade jag personligen hellre försökt få bort resterande blå tiles och enbart haft svart bakgrund även för telefon/meddelanden.

    Dock föredrar jag min egen konfiguration i min egen lur och det beror på att jag vill ha allt i klartext, t.ex meddelanden direkt på skärmen istället för en notifikation s.a.s där jag måste klicka mig in i programmet.

    Edit: Apropå ordet "bättre/bäst":

    Den bästa plattformen på marknaden/plattformen är bättre: Den tekniskt mest utvecklade, funktionsrika och effektiva plattformen.

    Den bästa plattformen för mitt behov: Detta kan vara en helt annan plattform än den bästa av det enkla skälet att behovet skiljer sig.

    Android är marknadens tekniskt bästa plattform, förutom Symbian och Meego. Det innebär dock inte att de passar alla. Behöver man inte funktionaliteten m.m kan plattformar som iOS och WP uppfylla behoven bättre och passa bättre för användaren.

    En låst plattform kan heller aldrig bli bättre (tekniskt/funktionsmässigt) än en öppen variant. Låsningar är inte något bra utan medför nackdelar om man betraktar det hela ur en utomståendes synvinkel. Däremot kan det finnas fördelar med låsningarna för specifika användare och företag (t.ex genom att monopolisera programdistributionen vilket är en klar ekonomisk fördel).

    Att en öppen plattform är bättre än en låst innebär dock inte att den passar alla. Den låsta kan mycket väl passa en användare alldeles utmärkt. Dock gör inte det att låsningarna per se blir bättre än öppenhet.

    Det är helt enkelt en väsentlig skillnad mellan "passar det egna behovet bäst" och "den bästa plattformen" (utan behov inräknat).

    På samma vis går det t.ex att argumentera för att marknadens bästa bil heter Mercedes S-Klass t.ex men det innebär inte att alla bör köpa den. Behöver man en kombi för att köra cement faller den t.ex bort. Det är en tekniskt bättre bil men kombin passar behovet mycket bättre. Där ligger skillnaden.
     
    Last edited: 13 mar 2012
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    var iväg på lunchen idag igen och kikade på en lumia... helt klart det sexigaste systemet som finns ute på marknaden just nu.
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tack! Jag får skämmas lite här, jag hade visst redan köpt den appen men inte orkat testa den...
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Där är vi tillbaka till låsningen för olika system. Det är väl den enda saken som för mig kan vara lite störande med WP. Färgerna som man kan ha på tiles. De förutbestämda är inte speciellt vackra (personlig åsikt) och den enda som ser hyfsat bra ut för mig är den blåa samt Nokia Blåa (som är lite mörkare än den jag har på fotot där uppe).

    Men... det går att låsa upp telefonen på lite olika sätt (2 olika metoder tror jag) och sedan gå in i registret och lägga till egna färger för tiles. Inte känt mig tillräckligt motiverad/sugen för att göra det än då den färgen jag kör nu duger gott och väl.

    Men den saken kommer jag nog göra någon gång framöver. Det är det enda jag känner att jag skulle vilja kunna göra. Fixa custom färger på tiles.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Haha där ser man. Bara att börja pilla lite med den då :)
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    AppoinTile

    Jag hittar inte den appen? Vad gör jag för fel?

    Sen undrar jag om någon kan svara på två andra frågor.

    Hur la ni till ett kreditkort för att kunna handla?
    Om man har delade kalendrar i Google, hur får man upp dem då? Får endast upp min egen...


    EDIT: Måste väl tillägga att jag redan älskar WP7. Widgets behövs inte då man ändå har sina live tiles som "widgets". Allt känns bra och rinner som smör i alla menyer. Har inte laggat en enda gång. Helt underbart. Android i all ära men detta känns, och detta tar emot, tamejfan bättre att hantera trotts att man är lite inlåst i hur det hela ser ut. Jag köper hela tile-systemet utan problem. Loves it.
     
    Last edited: 13 mar 2012
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    AppoinTile är tillfällige nere från marketplace. Den fick en uppdatering häromdagen och det var tydligen något knas med den så att de som köpt den fick tillbaka den i trial mode igen (inklusive mig). Så han har tagit bort den tillfälligt men den kommer säkerligen upp snart igen i en fixad version.

    Det där med Google kan jag tyvärr ej svara på. Kör bara live kalender numera.

    Det enda stället jag kunde lägga till mitt kreditkort på var på www.zune.net om man loggar in där med sitt live konto. Så gå dit och gör det.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är så synd men jag har det problemet många har. Det går inte att lägga in kortet. Det suger så hårt :( Jag vill ge pengar!

    Bra info om appen där :)
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det funkade inte för mig att lägga till genom varken marketplace på telefonen eller på datorn. När jag loggade in på Zune så fungerade det på en gång. Skumt det där.
     
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns det problemet fortfarande? Jag löste det förra året genom att helt enkelt testa om och om igen tills det fungerade. Jag gjorde det direkt i telefonen.
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tydligen finns det :(

    Får helt enkelt bara fortsätta! Ser ut som att de flesta fått det att fungera genom Zune på nätet. Får helt enkelt sitta och trycka en stund... Tills länken med en wordaround fungerar som den skall.
     
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag körde något script som fanns att ladda ner som tryckte på confirm i flera timmar utan att det fungerade, men via mobilen löste det sig snabbt. Men detta var innan man kunde köra svenskt konto, det är ju sjukt att det inte är fixat än!
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Som fan. Det är ju så SEGT att skriva in allt i mobilen hela tiden. Pallar ju inte mer än 2-3 gånger innan man ger upp att skriva i allt igen... Den sparar inte kortnummer precis...
     
  16. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tur det är värt besväret, men som sagt - konstigt av MS att inte fixa det.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hrm. Verkar bara vara mitt jävla VISA som strular. Testade med företagets Master Card. Funkade. Testade att byta till min flickväns VISA ifrån samma bank. Samma kort som jag har. Det funkade.

    Testade sedan att flytta till mitt kort. Funkade inte.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 13 mar 2012
  18. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Har du Swedbank? Deras e kort lösning krånglar ibland när jag köpte/köper studentlitteratur
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nope. Kort som ovan. Handelsbanken.

    Sjukt är ju som sagt att flickvännens kort, som är ett likadant kort ifrån samma bank, FUNGERAR.

    Just nu sitter jag alltså och köper en app och hoppas över till Handelsbanken-appen för att föra över pengar till henne. Inte direkt optimalt men köpa skit kan jag göra! Woho!
     
  20. slobo

    slobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER