OBDII bluetooth

Diskussion i 'Applikationer' startad av HimpoN, 31 maj 2010.

  1. bonath

    bonath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Tattoo och där fanns Torque free tillgänglig. Verkar fungera med de funktioner som går att kolla utan bluetooth dongeln.
    G-mätaren ger utslag... :o
    Sen får man väl se.
    Cd-skivan som följer med, innehåller den nåt pc-program eller bara drivrutiner? Vore bra om det gick att använda laptopen oxå. Kanske finns för nerladdning? :innocent:

    Jag kan lägga upp Torque free på Tattoo dropboxen imorgon om det hjälper...
    Återkommer nog i detta ärendet! :) :cool:
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Filen borttagen.
    Den är version 113 så det är inte senaste. Men fungerar på X10 iaf, därmed inte sagt att den fungerar på alla 1.6.
     
    Last edited: 23 jun 2010
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för den gratis-varianten! Vid tillfälle kanske jag lägger lite tid på att få till Android 2.x i SDK-emulatorn för att kunna tanka hem nyare versioner.

    Då jag googlade lite kom jag fram till att det verkar som om alla appar med en viss bluetooth-funktionalitet just nu inte syns på market för telefoner med Android 1.x. T ex hittade jag sidan http://osdir.com/ml/Android-Developers/2010-06/msg01563.html

    I changelog för Torque ser man dock tydligt hur han har kämpat för att programmet skall vara kompatibelt även på Android 1.x-enheter och han verkar även (uppenbarligen utan framgång) ha kämpat med att försöka programmet synas på market för dessa enheter.

    Tack igen för att du lade upp din .apk-fil! Nu skall jag ned till garaget för att testa min sprillans nya OBDII-pryttel som levererades från droidstuff idag.

    m v h Henrik
     
  4. bonath

    bonath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fått min... Parkopplad men inte ansluten...
    Dock fungerar programmet på CD-skivan som följde med. Tog låååång tid att konfigurera. Byte av com-port osv.
    Får nog offra kameran och uppdatera till 2,1... Är det någon som provat? Går det att gå tillbaka till 1,6 om man vill?
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Även jag har problem... Jag har parat ihop obd-prytteln med telefonen. Torque hittar den och kommunicerar med den, men lyckas inte koppla sig till min bil. Det lyser en röd diod på obd-prytteln och det blinkar gula och gröna dioder när torque försöker prova olika protokoll.

    Jag har en Audi A4 1998 som skall köra något ISO 9141 via K och L-line om jag förstått saken rätt.

    OBD2 tycks vara lite av en djungel med en massa olika varianter av olika protokoll.

    Jag har inte provat CD-skivan, dock tänkte jag testa med min mors Golf årsmodell 2006, men i den bilen hittar jag inte OBD-kontakten. Då jag sökt på nätet får jag intrycket av att den skall finnas någonstans i närheten av pedalerna, men jag hittar den inte ändå.

    Nåväl, jag är ändå på gång att byta bil, nu gäller det bara att hitta en bil som är kompatibel...

    Med tanke på att CD-skivan funkar för dig, vilken version av Torque kör du? Jag kör den gamla 1.1.13 på min Android 1.6. Kanske skulle det funka bättre med en nyare version?

    Om du ser till att ha tillgång till de rom-images som du behöver brukar det gå bra att flasha både fram och tillbaka. Dock brukar man tappa alla sina inställningar i telefonen varje gång man flashar om den. Läs på noga hur du skall göra innan du ger dig på att flasha, det finns ju en liten risk att man sumpar hela telefonen.

    m v h Henrik
     
  6. bonath

    bonath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Njaa, programmet på skivan kör jag i laptoppen.
    Parkopplad men inte ansluten när jag föröker koppla bluetooth till telefonen.
    Man kanske ska göra det i Torque istället?
    Jag har samma Torque-version som du.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Kanske dum fråga men ändå: Du har slagit på tändningen? Annars har ju inte bildatorn någon ström och kan svara på tilltal.
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Det finns inga dumma frågor, särskilt när jag inte ordentligt beskrivit mina vedermödor när det gäller odb-tester.

    Ja, jag har provat både utan tändning påslagen, med tändning påslagen samt även varianten med motorn igång. I samtliga dessa tre fall uppträder torque och ODB-prytteln likadant. Tack för ditt råd med tändningen iallafall!

    Ett av alla protokoll som torque provar tycks heta ISO 9141-2. Dock vet jag inte om det är tillräckligt likt det ISO 91941-protokoll som min bil lär använda sig av.

    m v h Henrik
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag har lite svårare för programmen på skivan då de bara kom i Windows-varianter. Det första som hände när jag fick min laptop var att Vista blåstes bort till förmån för Slackware.

    Nu har jag som sagt inte fått torque att fungera, men jag tror att man skall göra såhär:

    1) Slå på bluetooth i mobilen och koppla in obd-prytteln i bilen.
    2) Starta torque
    3) (om du inte gjort det någon gång tidigare) tryck meny, more, settings, och välj Device långt ned bland alla inställningar. Pin-koden till obd-prytteln är 1234.

    m v h Henrik
     
  10. trojlee

    trojlee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag hittar inte torque till min tattoo:(...någon som kan lägga upp??:P
    /
    M
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu ligger filen (temporärt) på http://poolhem.se/files/org.prowl.torquefree.apk

    [EDIT]
    Nu är filen borttagen från min web, den senaste versionen går att tanka hem från market igen även för oss som har Android 1.x
    [/EDIT]

    Det är fortfarande samma gamla version 1.1.13 som har cirkulerat i denna tråd tidigare.

    m v h Henrik
     
    Last edited: 29 jun 2010
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått det att fungera! Inte med min egen bil, men med min brors frus SAAB 9-3 från 2006. Man kunde se diverse mätvärden som t ex varvtal. Dock hittade den inga felkoder att läsa ut, trots att bilens färddator själv sade att det var fel på en lampa.

    m v h Henrik
     
  13. WormSeal

    WormSeal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Du får inte en felcod på en lampa, felcod får du på tex luftmassemätaren inte funkar. Allt med motorn att göra så att säga. :)

    Har också köpt en ODBII läsaren och den vill inte funka med min BMW M5 -00 men har läst runt lite och det verkar som det finns in bugg i BMW;s prorgramvara som gör att den inte funkar för mig. Har testat på en kompis SAAB och där funkade den kannon.

    Här även lyckats läsa av felcoder på BMW;en med OBDroid som finns på market men får försöka några gånger innan den funkar. :D
     
  14. trojlee

    trojlee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    varför blev den så dyr i slutändan?...surrades ju om 30$ i början av denna
    tråden??
     
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Ni som inte hittar något program: Prova att sök på obd eller torque igen nu. Hos mig dök det upp en ny gratis/"ad-supported"-variant idag.
     
  16. tomtebloss

    tomtebloss Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick min från droidstuff idag. Har inte hunnat leka så mycket med den dock pga andra åtaganden. Fungerade dock toksmidigt med mina två bilar som jag har tillgång till (Volvo S60 T5 -05 och VW Caddy Tdi -07). Inga problem med ihopparning och sändning av data. Vissa värden gick inte att läsa ur ena bilen och andra värden ur den andra. Antar att de har andra namn än att följa standarden eftersom den inte kan läsa ur dem?

    EDIT: Fast obd2-dongeln slocknar inte när man låser bilen. Frågan är hur mkt ström den drar och om man kan lämna den ikopplad? Vill ju inte gärna att någon kopplar ihop sig med den. Är ingen svår kod att knäcka precis fast chansen är ju rätt liten men ändå...
     
    Last edited: 28 jun 2010
  17. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    trojlee: 30$ + kaka till skatteverket, tullverket och ups. Glöm för guds skull inte att använda rabatten som vi ger till alla på swedroid, då får ni 30% och priset blir lite mer det vi pratade om i början. Koden är "swedroid!", men håll den inom forumet då vi tappar all vinst när koden används.

    Vi fick precis in nästa leverans, denna gången kör vi på utan förbokning för vi fick så det skall räcka åt alla! Nu får vi dessutom snabbare leveranser om det tar slut igen.

    tomtebloss: går det att koppla upp trots att tändningen är av?
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Jag har iofs en annan modell men kanske kan vara av intresse ändå: Med min så går det att koppla upp bluetooth/para ihop när tändningen är av men inte komma åt någon motordata. Torque säger att den inte får kontakt med ECU.
     
  19. Gustav_H78

    Gustav_H78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min från Kina igår, 28$ totalt rätt ner i brevlådan, dvs 240kr draget från kontot.

    Ska koppla in den i min Alfa 156 Q4 i eftermiddag och se om det funkar.
     
  20. sunfire

    sunfire Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Någon som testat ihop med en X10 mini?