Fråga: Obefintlig priskonkurrens mellan operatörerna idag?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Nerre, 18 apr 2017.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har i flera år haft Telenors "mobilsurf" (som för 69 spänn i månaden ska ge 1 Mbit/s surf utan trafiktak), men fick idag SMS om att tjänsten kommer att tas bort. Jag har alltså betalat 99+69 spänn i månaden för fria SMS och fri surf fram tills nu.

    Började då titta runt på vad det finns för alternativ och det verkar som om att om man vill ha minst 5 GB surf så kostar det 250 spänn hos i princip alla stora operatörer.... (Hos vissa ingår samtal och SMS, hos andra inte).

    Det finns tillfälliga erbjudande, studentpriser och pensionärspriser som är lägre, men normalpris verkar ligga på 250 spänn.

    Vimla, Mybeat och Universal verkade ha varianter som kanske går att pressa ner under 200.

    Det värsta är ju att jag är inte hundra på att 5 GB kommer att räcka alla månader, jag har ju vant mig vid att inte behöva tänka på nån surfpott så jag har inte riktigt koll på vad jag brukar göra av med.

    Jag som är döv skulle ju gärna välja ett abonnemang där samtalen är skitdyra men SMS och surf är gratis, men det finns det ju inget.

    Nån som har några bra tips? Man vill ju helst ha en operatör som man kan känna sig lite säker på att den inte försvinner eller köps upp om nåt år så man åker på att byta igen. Även om vi har nummerportabilitet numera så är det ju halvjobbigt att byta.
     
    bernard gillar detta.
  2. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Vimla har ju så att man får 60 samtal, 600sms, 22GB surf för 250kr i månaden (med tipslänk blir det 10kr billigare). Hallon har 8GB för 249kr/mån och 22GB för 299kr/mån (fria samtal och sms). Tele2 har 20GB för 299kr/mån med fria samtal/sms (som student kostar det 239kr/mån).

    Om du klarar dig med 600sms i månaden borde Vimla ligga rätt bra till då du inte bryr dig om fria samtal. Där har du ju fördelen med att du kan spara data till kommande månader, så du kan ju höja/sänka surfen lite vid behov om du märker att din datapott börjar sina.
     
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    men om du har ett avtal så kan inte telenor bara fimpa det!

    det är säkert ett trick så att du bytar till dyrare abb


    min svåger har oxå 1 likadant abb o han tvärvägrar(telenor ringer säkert nån gång er månad o erbjuder guld o gröna skogar)
     
  4. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    om du ändå måste byta så kör på Vimla
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kontantkort. Så där tror jag inte att jag har nåt att komma med tyvärr, jag antar att man i princip tecknar nytt avtal varje gång man laddar kontantkortet.


    Jag vill ju gärna komma under 200 spänn i månaden, då blir det bara 400 spänn mer per år.

    Om jag måste betala 250 spänn i månaden blir det en tusenlapp mer om året.

    Om nån tycker att en tusenlapp om året hit eller dit inte spelar nån roll så är denne välkommen att skänka mig en tusenlapp om året. En tusenlapp hit eller dit spelar ju ingen roll? :)
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Väljer du Comviq, Hallon, Vimla eller Halebop så slipper du tänka på att de skall försvinna då de ägs av Tele2, Tre, Telenor och Telia.

    Men rent spontant låter det som Vimla är bästa valet för dig då du kan spara surfpott och enkelt även byta surfmängd upp/ner på Mitt Vimla vid behov. Läs gärna detta test av Vimla. Är du nöjd med Telenors täckning idag så har Vimla exakt samma.

    Annars så har du Hallon med i princip samma priser som Vimla, nackdelen med Hallon är dock något sämre täckning (min erfarenhet) då de använder Tres nät. Sedan kan du inte spara surf heller, dock får du gratis sms till hela världen.

    Om du inte skulle vara nöjd med Hallons och Vimlas täckning och vill testa något nytt så finns Halebop där du även kan spara surf, dock endast lika mycket som ditt abonnemang är på. Så har du Halebop 6 GB så kan du maximalt spara 6 GB, dvs ha 12 GB tillgodo totalt. Halebop är lite dyrare men är deras täckning bättre där du vistas så kan det vara värt det. Generellt har även Telias 4G-nät bättre fart än samtliga andra konkurrenter är min erfarenhet, dock är Halebop begränsat till max 100 Mbit.
     
  7. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Du skulle kunna skaffa Vimlas 22 GB som kostar 125kr i 3 mån och därefter byta till 2 GB som kostar 100kr/mån. När du skaffar Vimla så kommer du även få 20 GB. Så månad 4 kommer du ha 22+22+22+2 samt de 20 GB du fick när du skaffade abonnemanget minus det du använt då.

    Det du inte använder upp hos Vimla sparas ju (upptill 100 GB). Så då borde du kunna klara dig på 2 GB för 100kr/mån ett bra tag innan du förbrukat dina uppemot 88 GB som du kommer att ha månad 4.
     
    Majkey gillar detta.
  8. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Slår ett slag för Fello.se, går i Telias nät... Kostar 245:- i månaden för 7Gb inkl fria samtal och sms/mms.
    195:- om du klarar dig med 4Gb

    ... Fello har fungerat klockrent och supporten är fenomenal!
     
    bernard gillar detta.
  9. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Om man behöver Telias nät verkar Fello riktigt bra, men om det är mycket surf man vill ha så går det inte att jämföra med t.ex. Vimla. Han verkar ju ha varit nöjd med Telenors täckning innan så verkar ju rimligt att gå över till Vimla i hans fall. Om man vill ha fria samtal och sms, och inte bryr sig om surfen är Fello svårslaget med 95kr/mån. Men vill man ha surf är Vimla helt klart ett bättre alternativ.
     
  10. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Detta är precis vad jag hade tänkt skriva. Verkar utan tvekan det bästa alternativet. :)

    EDIT: Rekommenderar även att du använder dig av någons tipslänk (tex min eller någon annans, det kommer inte vara svårt att hitta någon), då får du dessutom 10kr rabatt per månad.
     
    Crown gillar detta.
  11. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    TS ville ha en "säker" operatör och där skulle jag personligen inte räkna Fello. Jag gillar idén med Fello och supporten där är trevlig och hjälpsam, men Fello är ett litet företag med ett fåtal anställda och vad jag känner till så finns det ingen "större" ägare i bilden. Sedan skulle jag visserligen inte låta mig stoppas av det men det är värt att poängtera då TS tog upp det.

    Jämför man med Halebop så får man där betala 269kr för 6 GB, istället för 245kr/mån för 7 GB. Skillnaden hos Halebop är dock att man kan spara upptill 6 GB och därmed ha tillgång upptill 12 GB/mån för 269kr/mån. Sedan får man upptill 100 Mbit hastighet hos Halebop, medan den är låst till 80 Mbit hos Fello.

    Men i övriga är det mesta liknande, supporten skulle jag säga betydligt bättre hos Fello. Mina sidor har jag inte sett hos Halebop på länge, Fellos är dock inte mycket att hänga i granen även om det viktigaste finns där.
     
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Vimla känns som en vettig operatör för dig i din situation. Om du klarar dig på 600 sms vill säga.
    Har själv haft Vimla i snart två år och är nöjd. De har haft en del problem också under tiden i form av en del buggar men det känns som att de har förbättrat sig.

    Jag trodde dealen med 22GB skulle gälla tills igår. Det stod så på deras hemsida imorse. Men de kanske har förlängt den.

    Om jag inte tog Vimla så skulle jag ta Hallon. Du får nu 50GB data i en pott som skall sparas i all evighet. Det verkar inte gälla på McDonalds dealen.

    Bifogar två länkar som ger lite rabatt på hallon.


    https://www.hallon.se/partner/sh

    https://www.hallon.se/mcdonalds
     
    bernard gillar detta.
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har själv inte så låg hastighet. Har 50mb/s åt båda hållen. Men ett sådant abonnemang finns inte att få i Sverige. Är då glad för att jag bor i Finland. Minns inte ens om jag skulle ens idas kolla hur mycket surf jag gör av med. Nå nu mer är mobil data ett komplement till ett RJ45 uttag.
     
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det var endast dealen med 22GB data för 100kr/mån i 4 månader som tog slut igår. Nu får man betala 125kr i 3 månader, sedan går det upp i 250kr/mån.
     
    Fredz gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    När Telenor brukar avsluta ett avtal, så brukar dom alltid erbjuda ett annat förmånligt erbjudande, dom har stenkoll på konkurrenter dom vill därför att behålla dig som kund, är du säker på att du inte fitt något nytt erbjudande av dom ? man brukar få tacka ja eller nej.. om inte annars borde du kontakta kundtjänsten om det..

    Telenor klippte mitt 3G abbonemang som kostade 249 kr per månad med fri surf, jag fick sedan några år tillbaka erbujande om 4g frisurf men 50 kr pålägg alltså 299 spänn.. vilket fortfarande är riktigt bra deal om man kollar runt på vad som erbjuds idag är alla abbonemang skrattretande.

    Det är inte bara i priser det skiljer utan av internethastighet och täckning.
    Det varierar väldigt lokalt... Men jag hade gärna bytt till tele2 då där jag bor får man i medelsnitt npgra mbit snabbare internet.

    kolla den här artikeln och jämför hur det är i din stad ?
    https://swedroid.se/bredbandskollen-mobil-surfhastighet-sverige-2016/
     
  16. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Nyfiken, källa på det.... Fello hävdar att de inte stryper hastigheten eller något annat heller...
     
  17. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Se bifogad bild eller kolla deras Facebook-sida.
     

    Bifogade filer:

    tpalsson gillar detta.
  18. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Bra... Tack, jag hade ställt frågan till dem innan jag skaffade Fello... Ser nu att jag tolkade svaret som att de inte hade begränsningar på felaktigt sätt. My bad...
     
  19. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    Tres kontantkort med laddningen 3Global 50 kronor varje månad. Förvisso ingår bara 0.2 GB surf, men efter det får man gratis slösurf som faktiskt fungerar helt OK. Vanliga mobilsidor laddar i princip lika snabbt, men Youtube och liknande funkar såklart inte. Dessutom ingår 1000 SMS till hela världen.

    Du kan beställa ett gratis kontantkort på deras hemsida, då ingår dessutom 1 veckas surf så du själv kan avgöra om det är tillräckligt bra med slösurfen eller inte.
     
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är som sagt var kontantkort, inte abonnemang. Och jag misstänker att då tecknar man ett nytt avtal varje gång man tankar en ny prisplan.

    Sen kan det såklart vara möjligt att de har försökt ringa mig, men eftersom jag är döv så kan jag ju inte svara på några samtal.

    Vimla verkar inte så tokigt eftersom man kan spara det man inte gör av med, det är ju främst under semester och sånt som jag gör av med mycket mobildata, hemma kör jag ju WiFi för det mesta. (Gjorde det på jobbet förut också men sen blev gästnätverket där så krångligt att logga in på.)


    Sen kan ju folk låta bli att skicka mig en massa affiliate-länkar i PM... (Inte riktat till dig)
    Jag är tämligen medveten om att även om länkarna kanske ger mig lite fördelar så ger de dessutom nån annan fördelar.