Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu kör jag Nougat, inget Xposed där. Tidigare körde jag dock det (Marshmallow).

    Det där med "rakt-ur-lådan" är lite trassligt. Dagens enheter är datorer med allt vad det innebär. För vissa användare fungerar det mesta helt OK när man packar upp den. För andra ställs högre krav och då kommer konfigurering in i bilden.

    Min enhet är konfigurerad exakt som jag vill ha den och strömhanteringen påminner om Apples intervallmetod. Detta har jag då konfigurerat via Tasker då jag vill ha kontroll på intervallerna (alltså inte Apple-varianten där det kallas PÅ) men principen är samma. Likaså använder jag Privacy Guard för att reglera apprättigheterna. Tasker kör jag även för autopositionering, d.v.s att GPSen slås på automatiskt när jag öppnar Google Maps och HERE.

    Är det "out of the box" jag söker köper jag snarare en 3310. Finns ingen smartphone jag använt som jag ansett vara klar "out of the box". Det krävs alltid konfigurering, appinstallationer etc.

    Även iPad är tämligen långt från att vara "klar out of the box" för min del, det krävdes onekligen en hyfsad del appinstallationer etc innan den blev som jag ville ha den.

    För min del spelar det i princip ingen roll hur en enhet fungerar eller inte fungerar när man packar upp den (mjukvaran) eftersom mina krav inte uppfylls och konfiguration därmed krävs.

    Jag nöjer mig dock med att konstatera att klagandet på att "Android krånglar", "Android har kort batteritid", "Android stänger appar hela tiden" inte stämmer in på mina egna enheter. Hos mig fungerar Android stabilt (inga random reboots och annat), SOT ligger på 10-12 timmar (håller på och utvärderar), drar 0,1-0,2% per timme i standby (numera ligger jag närmare 0,1%) och apparna stannar kvar i minnet.

    Sedan tvivlar jag inte på att det finns användare som köpt enheter med bloat och bristfällig optimering som har problem. Att t.ex köpa en Samsung eller andra "operatörsmärken" med omfattande modifieringar av systemet och stora mängder "value added apps" brukar vara ganska säkra vägar till diverse problem.

    Sedan har vi "Man-skall-inte-behöva-rörelsen" som har en stark tro på enhetens fulländande rakt-ur-lådan och kör med "man-skall-inte-behöva" som svar när man föreslår åtgärder som kan fixa till problemen. Ofta är det dessa användare som är ivrigast med att såga enheter jäms med batteriet och som hela tiden "hotar" med att "aldrig någonsin köpa X" och att de minsann skall byta märke - och alltid kör frasen "man-skall-inte-behöva" så fort det kommer till lösningar.

    Hade jag haft det där synsättet hade jag förhandsbokat nya 3310an.;)
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är dock ganska relevant om man diskuterar styrkor och svagheter hos iOS respektive Android. Då är allt annat än "out of the box" en orättvis jämförelse.

    Jag har en iPhone 7 Plus och en Google Pixel XL. Båda är helt orörda mjukvarumässigt. Kör till och med stock Pixel launcher. Pixel har nästan 600mAh mer i batteristyrka än min iPhone, men ger mellan 2 och 3 timmar kortare SOT. Då mäter jag manuellt, dvs jag använder enbart Pixeln en dag och dagen därpå enbart iPhone med exakt samma användningsmönster. Pixeln är tre månader nyare och har alltså ett fräschare batteri.

    Pixel är flaggskeppstelefonen som ska visa vad Android går för och hur utvecklaren tänkt att det ska fungera. Om den inte anses duga "out of the box" utan massa hack så säger det ganska mycket om problemet kring batteriförbrukningen och prestandan på Android.

    Vad det gäller "på" kontra "intervalluppdatering" så tycker jag att det är en ganska ointressant diskussion. "På" syftar ju på att funktionaliteten är aktiverad, inte att den ska vara aktiv 24/7. Jag har aldrig märkt att min iPhone skulle vara långsammare på att synka data eller att GPSen skulle ta längre tid på sig att hitta position* jämfört med Android-telefonen. Så i praktiken funkar "På" som man förväntar sig. Vad som händer under huven är inte relevant.

    * Jag hade problem med min GPS i iPhone 7 Plus några månader efter släppet, men det löste sig med en mjukvaruuppdatering.
     
    Droid55 och Ascii gillar detta.
  3. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Med standard menar jag, direkt ur lådan. Inget fifflande med trimning osv
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är inte rätt att du tar med dina tungt modifierade enheter i diskussionen när man jämför vissa saker mellan android och iOS. Det blir felaktigt.
     
    Droid55, dannejanne, Timpppa och 2 andra gillar detta.
  5. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Jag likt @AVR4000@AVR4000 modifierar mina android telefoner (kanske inte så extremt som han men ändå relativt tungt) oavsett modell. Brukar underklocka CPU:n samt GPU:n och sänka tiden tills telefonen går ned i Doze. Kernel är det jag mest ställer in för bästa möjliga resultat. Energiförbrukningen blir mycket effektivare än tidigare men tycker det är synd att det krävs så mycket "pillande" för att uppnå samma resultat som en iPhone gör out of the box.

    Man kan inte jämföra en tungt modifierad android telefon med en helt stock iPhone, utan om det ska vara en likvärdig jämförelse krävs helt orörda enheter.

    Det svider men jag som en inbiten android entusiast kan inte blunda för att Apples telefoner erbjuder ett bättre flyt, en bättre energihantering samt mer finslipade applikationer. Apples enheter är ruskigt bra optimerade och iOS är en fröjd för "vanliga användare".

    En "normal" människa byter inte ROM och Kernel för att sedan modifiera dessa. De allra flesta vill ha en fullt fungerande telefon från start och det är troligtvis därför Apple allt som oftast går som tåget! :)
     
    dannejanne, Timpppa, flipp och 3 andra gillar detta.
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast detta är bara subjektiva åsikter och knappast några hårda fakta.

    Själv tycker jag iOS är väldigt ologiskt och det finns gott om Android-enheter som får bättre batteritid i oberoende tester hos t.ex. GSMArena.
     
    jnsson gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag håller med om att det är en orimlig jämförelse. Dock verkar det variera en hel del mellan olika androidenheter. Min Xiaomi Mi 5S Plus har grym batteritid utan modfikationer men jag har varit med om andra andriodlurar som krävt en del tweakande för att man ska fixa problem med stanbydrain etc.
     
  8. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Varför ska man behöva tweaka en telefon så man får bättre batteritid? Dum fråga kanske. Varför gör tillverkarna telefonerna så, så att man nästan måste tweaka den så att den ska bli bättre? Kanske ännu en dum fråga
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jamen, då tar jag Nokia E52 då istället. Köpte nytt batteri till den (25 kronor på Teknikmagasinet, icke original). När jag skriver detta har den en (1) pinne på mätaren och har då legat i åtminstone tre veckor eller så. Smartphone är det om än med T9-knappsats.

    Symbian tar lätt hem vinsten ifråga om batteritider (det ligger 9.3/Series 60v3.2 i den).

    Om man är ute efter att besvara frågan "vilket operativsystem ger bäst driftstid" är modifiering ett fullt rimligt alternativ. Apple kör aggressiv strömhantering på sina enheter för att förbättra batteritiden. Bra så. Men då är det ju bara så att resultatet blir helt felaktigt om man jämför denna hantering med någon enhet som inte har detta.

    Jämförelsen blir då inte iOS vs X utan snarare Aggressiv strömhantering med intervallsynk vs Generös strömhantering utan intervallsynk.

    För min del är jag endast intresserad av "varför" och "hur" något kan åstadkommas och säger man t.ex att "X är mer strömsnål än Y" vill jag veta "varför". Det räcker inte att "konstatera" när vi talar om datormjukvara som detta trots allt är eftersom det finns många parametrar. Inte ens två olika iPhone 7 Plus med olika konfiguration ger samma batteritid beroende på vad som installerats, vad användaren gör etc. Om användare A läser e-posten ibland medan B kör GPS-navigering en timme om dagen, surfar och annat kommer batteritiden att skilja sig rejält. Då är det inte riktigt läge att bara "konstatera" att iPhone 7 Plus/Janne har längre/kortare batteritid än iPhone 7 Plus/Danne s.a.s. Då får man gå djupare.

    Man måste skilja mellan operativsystem och konfiguration. Det är inte "iOS" eller "Android" t.ex som "drar olika mycket ström" utan det hör ihop med konfigurationen. Apple har en sådan som bygger på aggressiv strömhantering.

    Dock är detta en förvald konfiguration - skillnaden mot andra plattformar är att dessa tillåter att användaren konfigurerar parametrarna.

    Faktumet kvarstår att jag kör Android och enheten drar ungefär 6-14 mA i standby och lite drygt 0,1% per timme (det brukar ta ungefär 6-8 timmar från att jag drar ur laddaren tills jag ser procenten ändra sig om jag låter enheten ligga utan att pilla på den, t.ex över natten).

    Jag ser ingen direkt logik i att det är "tillåtet" för Apple att använda aggressiv strömhantering i iOS medan Android (där användaren kan reglera detta) endast "får" jämföras i diverse icke-optimerade konfigurationer (out-of-the-box med ett antal bloatade enheter).

    Skall man nu jämföra olika system ifråga om t.ex batteritid är det logiskt att säkerställa optimala förutsättningar, framförallt om man tar med ett system med aggressiv strömhantering i det hela.

    Apple har ett recept för strömhanteringen. Jag själv kör en liknande variant själv. Resultatet är låg strömförbrukning och låg batteritid. Slutsatsen jag kan dra tekniskt är att det finns ett antal metoder som maximerar batteritiden. Dessa fungerar i såväl iOS som Android och ger utmärkt resultat.

    För min del säger "out-of-the-box" ingenting om huruvida en enhet är bra eller dålig, köpvärd eller inte köpvärd. Framförallt säger det inget om den batteritid jag själv får ut. Det är oräkneliga gånger det visat sig att man med enkla och effektiva medel får ut rejäla förbättringar mot "out-of-the-box". Hittills har jag inte sett någon smart enhet som är "fulländad" rakt-ur-lådan. Inte ens iOS-enheter är perfekt fulländade när man packar upp dem. Hade så varit fallet hade Apple inte behövt släppa några uppdateringar eftersom allt redan finns, allt redan är perfekt inställt och optimerat. App Store hade också kunnat stängas eftersom appinstallationer krockar med "färdigt-rakt-ur-lådan" skulle jag säga. Börjar man installera appar är ju systemet inte perfekt fulländat i boxen om man skall hårddra det.;)
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag har sedan november en S7 och det är den första Android som jag ej har känt något behov att modifiera. Varken annan rom, kernel eller root och ändå fungerar den helt enligt mina förväntningar.

    Stabil batteritid som i princip alltid räcker hela dagen och skulle den behövas laddas så har den snabbladdning. Gränssnittet är stabilt och flyter på bra i både system appar och tredje part.

    Måste man modifiera Android för att få en trevlig upplevelse? Svar nej! Visst är det bra att möjligheten finns men det är absolut inget måste.

    Sen håller jag med om att man inte ska jämföra en totalt modifierad Android med en helt orörd iPhone, det säger sig självt! Det är som att jämföra en trimmad Nissan GTR mot en original Volvo S60.
     
    Droid55, maxin, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det beror på att "bästa batteritid" är som frågan "hur långt är ett snöre?"

    Användare A har 10 e-postkonton med push för omedelbar mailleverans och mycket processer i bakgrunden samt kör GPS en timme dagligen för navigation.

    Användare B har ett konto med intervallsynk och använder GPS en gång i månaden.

    Användare C spelar tre timmar om dagen på enheten.

    Användare D spelar in mycket video och surfar två timmar om dagen.

    Användare E kör som A fast spelar också in video och surfar mycket dagligen.

    Allt detta leder till olika batteritid och att det är bökigt för en tillverkare att finlira för alla olika scenarion. Om man vill ha "maximal batteritid" krävs omfattande optimering och finlir med t.ex olika profiler för CPU/GPU beroende på app etc.

    En mobiltillverkare har inte den möjligheten då det skulle krävas omfattande extra utveckling för att optimera mobilen efter alla möjliga situationer. Det blir till att kompromissa.

    Detta i sin tur gör att användare kan krama ur mer batteritid genom optimering.

    Jag vågar säga att samtliga enheter kan optimeras jämfört med out-of-the-box. Sedan kan personliga preferenser spela in, t.ex en sådan enkel sak som acceptabel ljusstyrka (vissa användare vill ha mer brightness än andra).

    En "perfekt inställd och optimerad" enhet rakt ur lådan hade blivit ganska kostsam och då p.g.a mjukvaran. Jag har svårt att tro att dagens kunder är beredda att betala $1000 extra för enheten mot att systemet kommer med intelligenta algoritmer som justerar in allt efter användarens preferenser, lär sig hur denne använder enheten och gradvis skapar en perfekt anpassad personlig profil. Då syftar jag på per-app-optimering, ljusstyrka som ställs in automatiskt efter omgivande ljus OCH användarpreferenser, autonedklockning och byte av governor etc etc etc.

    Jag skulle dock gilla en sådan lösning, framförallt om "inlärningen" kan sparas i molnet så olika enheter kan ta del av "kunskapen".

    Edit: Kan tillverkarna i framtiden använda en "synkprocessor" (alltså en dedikerad strömsnål CPU som sköter synkande in till en buffert som sedan periodvis förs över till värdsystemet) och gärna har en e-inkskärm på baksidan vore det bra. Då kan man ha en strömsnål del som synkar data med särskild frekvens samtidigt som den strömkrävande delen ligger i deep sleep maximalt. Data kan sedan föras över när användaren tänder och låser upp enheten t.ex.
     
    Last edited: 21 mar 2017
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Men... Vad ger denna "generösa strömhantering utan intervallsynk" mig som användare? Varför är det värt att ha detta på bekostnad av batteritid?

    Kan du inte se fördelen med att tillverkaren (i det här fallet Apple) har löst problemet åt användaren? Jag kan bara köpa en telefon, packa upp den, börja använda den, installera systemuppdateringar, installera nya versioner av operativsystemet. Inget slutar funka eller kräver manuell konfiguration.

    Går det att göra något med min Pixel XL som inte kräver root eller andra modifieringar som gör att den presterar lika bra som min iPhone 7 Plus i batteritid? Den har ju ändå 600mAh mer under huven.
     
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    [​IMG]


    [​IMG]

    Uppenbart presterar redan Pixel XL bättre i de flesta fallen jämfört med iPhone 7 Plus! Det är egentligen bara vid surf iPhone är bättre, på allt annat är den sämre.
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är inte särskilt uppenbart för mig som äger båda telefonerna och får 2-3 timmar mer SOT på iPhone 7 Plus.
     
  15. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Här har du helt fel, alla appar jag öppnat på min Android ligger fortfarande kvar och laddas inte om och tex Youtube börjar där jag slutade, däremot har jag en Ipad 9,7 pro och där måste appar laddas om pga av sämre multitasking än Android. Ios har heller ingen äkta multitasking som Android har. Ang batteritid har jag en SOT på ungefär 6-6,5 timmar enl batterimenyn på en Iphone kan du inte ens kolla vad din SOT är utan man får bara upp hur användningen har varit under 24h.
     
  16. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Hur kan jag ha fel i en upplevelse?
     
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är med just din användning. Det är inget magiskt med iOS utan andra användare med andra användningsmönster än dina kommer få flera timmar mer SOT på Pixel XL än med iPhone 7 Plus.

    Som exempel kommer någon som mest tittar på video få typ DUBBLA antalet timmar SOT med en S7 Edge jämfört med en iPhone 7 Plus.
     
  18. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    De där testerna är totalt värdelösa, ungefär som DxOMark för kamera. Vet inte hur många telefoner man haft som krossar iPhone i dessa tester men som sen i verkligt användande inte ens når fram
     
    hickan, Ascii och dannejanne gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Okej, då får jag tacka så mycket för hjälpen då :-)

    Hoppas att @AVR4000@AVR4000 har ett mer konstruktivt svar på min fråga.
     
  20. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Helt riktigt alla har rätt till sin upplevelse men du kommer med direkt felaktiga påståenden och då skrev jag hur det funkar i 9 av 10 fall hos Androidtelefoner.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.