Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Själv övergav jag iOS för Android. Jag är nöjd med bytet men det var inte främst iOS som fick mig att vilja byta. Visst finns det saker jag stör mig på med iOS men det finns det med Android också (kanske främst olika tillverkares Android).

    Största anledningen till att jag övergav iPhone beror på Apples nya produktfilosofi. De har alltså släppt en telefon utan hörlursuttag och erbjuder bara sin lightning-port samtidigt som deras nya datorer fick behålla hörlursuttaget och berikas med USB-C.

    Detta är helt obegripligt för mig och jag tycker Apple är rent av dumma i huvudet. Hela charmen med Apple och deras ekosystem är hur allt var kompatibelt och synkat. Nu kan vi alltså inte använda samma hörlurar mellan telefon och dator eller koppla telefonen till datorn via laddkontakten. Jag köper inte alls argumentet att Apple tjänar mer pengar på att köra lightning-porten (att företag som tillverkar lightning-hörlurar får betala Apple för kontakten). Apple har redan gott om pengar och om de vill fortsätta tjäna pengar så ska de ha användarvänlighet i fokus och inte försöka kränga ut pengar på bisarra grejer. Tidigare hade jag inget problem med lightning-porten eftersom 1. det fanns ett standardiserat hörlursuttag och 2. det var bättre än USB-B.

    Nej, jag är extremt besviken. Jag gillar både OS X och iOS och har alltid tyckt att deras produkter är estetiskt tilltalande. Fast det finns en gräns på hur mycket jag är villig att tumma på saker. Att lägga stora summor på ett såhär oslipat system gör jag bara inte. Går redan i tankar att sälja min MacBook Pro men vi får se när/om det sker och vad det blir istället.
     
    kupster, jnsson och Ara gillar detta.
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Lightning levererar bättre ljud än standard 3.5mm, samt att hörlurar med avancerade funktioner kan drivas genom iPhones batteri.

    Så helt dumt beslut var det inte att slopa det förlegade 3.5mm-uttaget som för övrigt tar rejält med plats internt.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Håller inte alls med. Undrar hur många vanliga människor som faktiskt hör skillnaden. Dessutom kunde de valt USB-C istället. Känns jävligt drygt att gå runt med adapter eller att aldrig kunna dela/låna andras hörlurar för man ha något helt eget. Sen kvarstår det faktum att deras datorer har både hörlursuttag och USB-C.

    Nej och nej, jag köper det inte alls. Extremt tröttsamt med olika portar och alla dessa adaptrar som uppstått. För inte glömma att endast en port gör det omöjligt att använda hörlurar och ladda telefonen samtidigt. Trådlös laddning är ingen lösning heller eftersom telefonen då måste ligga på laddningsplattan.
     
    jnsson och Ara gillar detta.
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Att du inte håller med gör det inte mindre sant. Lightning levererar bättre ljud med mindre bortfall (loss) än 3.5mm.

    De tog inte bort 3.5mm utan anledning utan fann den platsen för annan hårdvara. Kolla teardowns.
     
    Timpppa gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Spelar ingen roll, de kunde inte erbjuda en helhetslösning.
     
    Ara och jnsson gillar detta.
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Apple tror på en trådlös framtid vad gäller sina telefoner. :)
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Att erbjuda en ofärdig lösning för man tror på något annat i framtiden köper jag inte. Vi är här och nu.

    Folk får gärna fortsätta köpa deras produkter men jag känner inget större intresse för deras produkter längre.
     
    dannejanne, Ara och jnsson gillar detta.
  8. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Om man är ute efter bättre ljud för sin telefon, till exempel för att driva tyngre lurar (Beoplay H6 gen 1 t.ex.) så är väl ändå en extern DAC att föredra om man värnar om ljudkvalitén?
    En sådan, till exempel: https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-dragonfly-red--da-omvandlare/

    Inte för att jag försvarar Apple, jag tror att de flesta användarna uppskattade 3.5mm uttaget, men audiofiler som vill driva tyngre lurar förlitar sig hellre på en extern DAC framför telefonens egna.
     
    Ara gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 565
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Därför man har en LG V10 utöver sin iPhone [emoji3]
     
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Blev rätt irriterad på att använda donglen, men gick över till helt trådlösa lurar istället, funkar super på alla enheter, och nu kör jag Android, och slipper tänka på att vissa knappar inte fungerar eller sånt.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Hoppas verkligen att Apple dumpar lightning i iPhone 8 och går över till USB-C. Jag skulle då slippa ha dubbla tillbehör till min Pixel och iPhone. Det skulle också innebära att utvecklingen av tillbehör för USB-C (inte minst hörlurar) får ett uppsving. Det ryktas ju att nya Pixel saknar 3.5mm-uttag också...

    Jag håller med om allt som @Rebecka@Rebecka skrev om idiotin i Apples strategi kring tillbehör/portar. Nu har visserligen datorerna och telefonerna aldrig haft samma anslutningar, men med USB-C finns det ju ett alternativ som passar båda på ett mycket bra sätt. Finns inga bra skäl att ha olika längre.

    Däremot kommer jag inte överge Apples produkter enbart av "principiella skäl", det skulle jag själv förlora mest på. Särskilt OS X är omöjligt att ersätta för mig. Absolut hatar Windows.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Så länge folk fortsätter köpa kan Apple fortsätta dumma sig. Jag förstår att många eftersträvar "strömlinjeformat" men det kräver ju då istället en del dumma tillbehör som inte annars skulle behövts och då tjänar de där också.

    Jag står dock fast vid att det var bra att plocka bort 3.5mm. Nån gång måste man.

    Hur ofta laddar folk samtidigt som de lyssnar på musik?
     
  13. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har inte lyxen att bära två telefoner, men V10:ans DAC är onekligen fin!
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Sällan. Men det kräver lite planering.

    Sedan jag skaffade Pixeln så har jag ju två telefoner med grym batteritid och det är omöjligt att tömma båda på en dag.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Det stämmer att telefoner och datorer aldrig haft samma portar/laddkontakt (förutom hörlursuttaget då!) men det har inte heller varit nödvändigt fram tills nu. Nu när USB-C finns och blir standard så känns det bara så jävla fel att iPhone är det enda på marknaden som ska köra något helt annat. Speciellt när hörlursuttaget plockas bort som den gemensamma nämnaren.

    Jag förstår att alla inte kan överge ett system av "principiella skäl" men eftersom jag inte känner mig låst till något system så är jag också otroligt flexibel. Lovat mig själv att aldrig vara trogen något företag så länge de inte förtjänar mig som kund. Jag tycker det är farligt när man försvarar ett företag till varje pris (oavsett företag eller bransch) eftersom det bara missgynnar utveckligen.

    Jag är inte heller något fan av Windows, därför har jag inte bestämt när/om jag byter ut min MacBook Pro. Däremot tycker jag väldigt mycket om Google och har nog gjort så länge jag kan minnas. Är det något företag jag tror och hoppas på mest så är det onekligen dem. De har till skillnad från Apple och Windows ingen direkt lösning när det kommer till traditionella datorer.

    Jag gör det ofta faktiskt. Kanske inte exakt varje dag pga. ibland laddar jag innan jag lägger mig i sängen men det är inte helt ovanligt att jag ligger och laddar och lyssnar med hörlurarna i sängen. Just därför ser jag absolut ingen vits med att ladda telefonen trådlöst eftersom det omöjliggör för mig att använda telefonen samtidigt som jag ligger i sängen.
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag är inte heller trogen ett speciellt företag, men nu förefaller det så att enbart Apple kan erbjuda mig den telefon jag eftersöker så då får jag acceptera vissa dåliga saker. Överlag är det positiva mer än det negativa.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Givetvis förstår jag att vissa föredrar Apples produkter och man hoppas väl på att det ska bli bra i slutändan (på sikt).

    Jag hatar dock när företag ska köra något helt eget (som begränsar kunden), inte följa standard, tvinga kunder att köpa extremt begränsande prylar (typ hörlurar med lightning) eller låsa inte kunder i diverse system. Därför jag ogillar Windows också, kanske inte så mycket nu som förr.

    Sen måste jag erkänna att Apple inte framstår som lika estetiskt tilltalande som förr. Deras produkter är fortfarande rätt fina, speciellt deras datorer, men telefonerna? De har alltså gått från att på Steve Jobs tids vägra stora telefoner/större skärm pga. ska fungera med en hand till att köra två stora telefoner med groteska mått. Det märks mindre på 4.7-modellen men 5.5-modellen är grotesk när man ser på konkurrenterna. Får inte alls en känsla av byggkvalité som förr. Tycker flera konkurrenter är så mycket bättre på det idag. Jag minns när iPhone 5/5s kom och då tyckte jag verkligen de stack ut till skillnad från idag.

    Deras datorer må se bra ut men de är extremt inlåsta, man kan inte uppgradera simpla saker längre och det få anses vara ett stort minus. Speciellt på en stationär dator. Man behöver inte kunna byta allt (då får man väl bygga) men vissa saker bör man faktiskt kunna uppgradera. Speciellt ur miljösynpunkt men det skiter väl Apple i.
     
    masze och jnsson gillar detta.
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu låter jag så negativ så funderar på sluta skriva här. Jag vill inte starta någon vs-tråd och bara smutskasta. Vad jag vill få fram är väl mer att jag är besviken på Apples utveckling.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Dock ska man komma ihåg att när Lightning-porten släpptes så var USB-C knappt påtänkt. Och jämfört med Micro-USB så är lightningkontakten en dröm. Ingen risk att den sätts in åt fel håll och jag har aldrig haft en enda lightningsladd som glappat/gått sönder.

    Sen kan man ju inte förvänta sig att de ska byta port DIREKT när en jämförbar standardkontakt finns tillgänglig. Kunder har ju köpt tillbehör med lightningkontakt och förmodligen skulle fler bli sura än glada om de nu bytte till USB-C.

    Jag personligen älskar standarder och som användare av båda plattformarna skulle jag personligen vinna stort på att båda använde USB-C. Men så ser det nog inte ut för majoriteten av Apples kunder.

    Där håller jag verkligen inte med. iPhone är fortfarande den mest välbyggda och väldesignade telefonen jag använt. Senaste modellen i Jet Black har en fantastisk design. Gillar också att framsidan är helt fri från logotyper och annat clutter, ser ut som ett stycke glas bara.

    Håller dock med om att konkurrenterna har förbättrat sig och ergonomin på vissa Androidlurar är långt bättre än på Apples. Note 7 är nog den skönaste telefonen jag hållit i. Men den kändes helt klart mer plastig än en iPhone 7 Plus i Jet Black.

    Nej, det gör de inte. Apple är nog den datortillverkare som engagerar sig mest i miljöfrågor. Det handlar nog snarare om att majoriteten i deras kundkrets inte bryr sig så mycket om hårdvara (annat än designen). Vill man ha det senaste och vassaste i hårdvaruväg är det PC som gäller. Tillverkare måste fokusera på det som är viktigast för sin kundkrets och göra det riktigt bra istället för att försöka göra allt.

    Det märks att du är arg (svordomar och starka ord). Men jag tycker att du har bra argument. Så fortsätt gärna skriva här! Alla åsikter är viktiga, positiva som negativa!
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 565
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Varje gång jag avvikit och kört Android i några dagar så blir jag snabbt påmind om varför jag älskar iOS så mycket när jag går tillbaka till min kära 6S Plus. Finns helt enkelt ingen android som kan ge mig samma finslipade upplevelse rakt igenom hårdvara som mjukvara. iOS känns så levande.
     
    easycure1974 gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.