Officiella tråden för Facebook till Android

Diskussion i 'Applikationer' startad av Lias08, 13 mar 2012.

  1. Cilla1974

    Cilla1974 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Hm, där blir det ingen skillnad. Får en del aviseringar i själva appen, men varken push eller ikonmärke
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Samma, när jag uppdaterar ikonen för notiser blir det en massa olästa, men ingen push eller märke här heller.

    Alltså, Facebook lägger ju in buggar, för att kolla lojalitet hos oss, stod om det i The Verge för många år sedan, har svårt att tro att det ändras.

    Facebook buggar konstant på olika sätt...
     
  3. Cilla1974

    Cilla1974 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
     
  4. Cilla1974

    Cilla1974 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2022
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Förstår inte varför det fungerar felfritt för vissa och inte alls för andra min man får alltid notiser.
     
    Nicole gillar detta.
  5. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  6. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag håller på att bli GALEN på att Facebook tagit bort att jag kan använda <-knappen i mobilen, nu måste jag upp högst upp i Facebook-appen och använda <-knappen där!

    I N T E E R G O N O M I S K T !
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använder du Facebook, eller Facebook Lite appen? Jag använder lite appen och jag kan baka via < utan problem
     
    Nicole gillar detta.
  8. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Appen, ej Lite, senaste versionen, har sett att det är en annan med samma problem, som skrivit på GP.
     
  9. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Nu har Meta börjat ta betalt för annonsfritt och för att inte spåra dig, om man inte vill betala fortsätter det som vanligt med riktade annonser.
    Finns det någon bra adblocker, man kan använda för att kringgå Metas tracking och dess riktade anonnser?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte fått frågan än. Menar du på telefon eller via datorn?
     
  11. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    220
    Frågan kom när jag öppnade Instagram i morse på telefonen. Men min fråga ovan avser om man surfar på FB genom webbläsaren, insta förstår jag att det är svårt att göra något åt.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Intressant, jag fick inget när jag öppnade Instagram imorse. I webbläsare använder uBlock Origin nu pga bättre adblock på YouTube
     
    andol gillar detta.
  13. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det konstiga är att på vissa ställen funkar systemets back-knapp fortfarande. Går in på ett inlägg och måste använda knappen där uppe. Går in på en användares profil och där funkar systemets back-knapp. Tur man inte är beroende av FB... ;)
     
    Nicole gillar detta.
  14. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det kom en uppdatering igår, och nu funkar det :)
     
    BrorSnor gillar detta.
  15. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    347
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja nu verkar det funka bättre ja. :)
     
    Nicole gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    "Messenger is getting an upgrade" dök det upp som ett helskärmsmeddelande för mig idag, i FB Messenger-appen till Android. En av punkterna är att meddelanden och samtal kommer krypteras med E2E-kryptering. När jag gick vidare till nästa steg så dök det upp tre val (fritt översatt av mig till svenska):
    -Skapa en sexsiffrig PIN för att nå din chatthistorik på valfri telefon eller dator
    -Spara en nyckel i Google Drive för att automatiskt nå chatthistorik på varje Android-enhet
    -Lagra endast på enheten, meddelanden kommer ta utrymme på din enhet, du kan inte nå dem ifall du byter enhet.

    Jag hatar Facebook, totalt värdelöst företag. Meddelandet ovan dyker alltså upp helt plötsligt när jag skriver till en person. Jag hade ju önskat att i lugn och ro sätta mig in i de olika alternativen och vad de innebär, för det verkar ju vara en ganska viktig förändring. Men FB vill tydligen ha svar direkt, det finns inget val "påminn mig senare" eller möjlighet att backa tillbaka, vilket ju hade varit alldeles självklart att införa för varje normalt intelligent programmerare. Så jag valde det första valet, pin-kod. När jag senare öppnade Messenger i webbläsaren på datorn så frågade den efter pin-koden, därefter fick jag tillgång till mina chattar och blev frågad ifall jag ville spara den enheten/webbläsaren och slippa ange kod nästa gång.

    Någon som fått samma? Vad valde ni? Någon som hunnit upptäcka någon fördel eller nackdel med respektive metod?
    Tolkar ni det som att ens konversationer är krypterade även på Facebooks servrar, dvs utan pin-kod (eller knäckt kryptering) kan inte ens Facebook ta del av innehållet i konversationer? Om man glömmer pin-kod så är all ens historik borta, eller?

    Kanske en bra förändring, men införandet var verkligen inte bra uttänkt, att tvinga på en sådan förändring utan betänketid.
     
  17. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag valde pinkod, det känndes säkrast spontant. Den lär inte lagras på något ställe annat än där jag väljer att memorera den.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Fick du det också igår i appen? Har du Android också?
    Tolkade du det samma som mig, det var obligatoriskt att göra ett sånt val, och gick inte att skjuta upp det?
    Någon mer som fått?

    Denna nyhet borde ju finnas i någon tech-sajts nyhetsflöde tänker man, ska leta senare om jag hittar något, hinner ej nu. Det saknas ju verkligen en del tekniska detaljer som jag hade velat veta om denna förändring, allra helst innan jag gjorde valet.

    Valet med Google Drive kan ju betyda två saker (eller tre rent av). Antingen är det en vanlig fil med kodnyckeln som lagras i ens lagringsyta, och man måste ge Facebook tillgång till Google Drive och all data där (en mardröm...). Eller så kan det vara att nyckeln lagras inom "Drive backups", Googles backuplösning som sparar appdata från installerade appar. Det finns ett specialfall av "Drive backups" som - såvitt jag vet - bara WhatsApp använder (och en gång i tiden, Google Allo), där backupen inte är knuten till en viss enhet på samma sätt, där den sparas i fem månader istället för 90 dagar, och även några andra skillnader jämfört med den vanliga enhetsbackupen, typ att man kan välja själv hur ofta den ska förnya kopian. Det sistnämnda kanske är ett ganska robust sätt att spara nyckeln, men jag vet inte. Skulle tro att det är den möjligheten de valt.
    Någon som vet vilken Drive-lösning de valt för detta?
    Om de med Iphone fått en motsvarande fråga om att spara Messenger-kodnyckeln i Icloud, så är det nästan med säkerhet samma lösning som WhatsApp använder som de nu valt för FB Messengers kodnyckel, då WhatsApp kan ladda upp data till Icloud på ett sätt som liknar Google Drive-tjänsten i Android.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    E2E kryptering är, precis som vanligt, som så att ingen annan, inte ens Facebook eller den som gjort appen, kan läsa. E2E används också hos Whatsapp som exempel.
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Att införa E2E-kryptering för WhatsApp var ingen större grej, eftersom appen saknar ett moln där dina konversationer sparas, och företaget bara behöver ta hänsyn till själva överföringen. Men FB Messenger funkar helt annorlunda, då FB sparar alla mina konversationer i molnet (en väldigt vettig funktion enligt min mening), och så har gjort i många år. Att då införa E2E-kryptering i FB Messenger är inte lika lätt, det är en väldigt stor förändring, för hur ska (befintligt och nytt) innehåll i deras moln behandlas?

    Igår, innan denna förändring, var innehållet på deras servrar absolut inte krypterat så att FB själva inte kunde få fram mina konversationer.
    Så jag tycker frågan kvarstår: hur lagras FB Messenger-konversationer på Facebooks servrar, efter denna förändring som skedde för mig igår? Under vilka förhållanden har Facebook möjlighet att ta del av innehållet, eller återställa mina konversationer? Har de (redan nu) raderat alla mina gamla konversationer som fanns lagrade i klartext, så att det nu endast finns kvar krypterade versioner, eller kan de ha kvar backupversioner av mina tidigare versioner, kanske på andra servrar eller i något separat system, för säkerhets skull? (Något som jag tycker vore en bra grej, så som denna förändring implementerats).

    En möjlighet vore såklart att direkt när jag angav PIN-koden igår så krypterades allt innehåll på deras servrar, kanske både med FB-lösenordet och den nya PIN-koden. Men det vore ganska elakt att införa en så stor förändring utan att det tydligt anges vilken risk det innebär för användaren, där man med några obetänksamma knapptryck kan sabba 10+ år av FB Messenger-historik utan att själv inse det. Tänk om någon angav en PIN-kod på fyllan, inte insåg vidden av förändringen, och dagen efter glömt vad man angav. Det borde ha funnits en stor varningsflagga och en tydlig förklaring av detta.