Officiella tråden för Facebook till Android

Diskussion i 'Applikationer' startad av Lias08, 13 mar 2012.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 373
    Mottagna gillanden:
    17 854
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så här säger Facebook själva: "End-to-end-kryptering på Messenger ger extra säkerhet och skydd för dina meddelanden och samtal, så att bara du och personen som du pratar med kan se, höra eller läsa dem.
    Innehållet i dina meddelanden och samtal i en end-to-end krypterad konversation skyddas från det ögonblick då de lämnar enheten till ögonblicket de når mottagarens enhet.
    Detta innebär att ingen annan kan se eller lyssna på vad som har skickats eller sagts, inte ens Meta. Vi skulle inte kunna även om vi skulle vilja." samt "
    Varje enhet i en end-to-end-krypterad konversation har en speciell nyckel som skyddar konversationen. När du skickar ett meddelande i en end-to-end-krypterad konversation låser enheten meddelandet när det skickas. Det här meddelandet kan endast låsas upp av en enhet som har en av nycklarna till konversationen.
    Ingen kan komma åt dina meddelanden eller samtal förutom personerna som har nycklarna. Du och personen som du pratar med i en end-to-end-krypterad konversation är de enda som har unika och matchande nycklar."
    "Om din konversation tidigare inte var säkrad med end-to-end-kryptering kommer interaktioner med meddelanden som skickats innan Messenger uppgraderade chatten inte att vara end-to-end-krypterade."
    Källa:
    View: https://www.facebook.com/help/messenger-app/1084673321594605
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    TL;DR: Problemet jag föreställde mig på förra sidan i tråden verkar inte vara så stort som jag trodde, men jag upptäckte däremot ett annat problem som jag anser är desto större.

    Tack för info, den länken bidrog med lite klarhet. Jag ändrade språket till engelska (US), för vissa supportartiklar som det länkas till där har inte översatts till svenska än.
    Då är det bara framtida meddelanden som potentiellt kan skickas med E2E-kryptering, så min befintliga historik går säker i molnet. Verkar inte som gruppchattar kan E2E-krypteras heller, bara meddelanden mellan två personer som jag tolkar det. Och man ska se någon symbol, typ ett hänglås, när funktionen används. Just nu hittar jag inte den symbolen på någon konversation jag kollar på.

    Om man skulle bli utelåst, typ om man glömt sin pin-kod, så tolkar jag det som att befintliga inloggade enheter kan användas för att återfå tillgången till E2E-krypterade meddelanden, åtminstone mobila enheter. Men om ingen sådan möjlighet finns till hands, om man tappat alla möjligheter, så tolkade jag det som att denna supportsidan ska besvara vad man kan göra då:

    View: https://www.facebook.com/help/messenger-app/1256202571735558

    Just nu står det: "This feature is gradually being introduced and may not be available to you yet". Alltså ingen klarhet där ännu. Vi får väl se.

    Det står en lite oroande grej: "When you sign into a new mobile device: [...] *You won't see the messages from previous encrypted conversations on the new device". Men på andra ställen i texten så tolkar jag det som att funktionen "secure storage" ska göra just så man kan se sina äldre krypterade meddelanden på en ny enhet efter att man gjort återställningen (t.ex. med sin pin-kod), så det är konstigt eller klantigt formulerat i så fall.

    Jag ser, i Messenger-appens inställningar på Android, att E2E-krypterade meddelanden för mig senast synkroniserades igår, typ vid samma klockslag när jag aktiverade hela grejen. Innebär detta att meddelanden endast finns lokalt på enheten, tills de hinner synkroniseras till "secure storage" (molnlösningen)? I så fall är det ju helt oacceptabelt. En grej som gjort FB Messenger pålitligt i alla dessa år är just att all min historik alltid finns sparad, även om jag skulle bli rånad, bestulen, tappa telefonen under en fylla på stan eller om den går sönder. Riskerar jag nu plötsligt att förlora innehåll då? I så fall vill jag genast stänga av E2E-kryptering, så viktigt är det inte för mig. Men hittar ingen sådan funktion att stänga av det. Finns det?
    Nåväl, jag har min gamla telefon liggande hemma, ofta påslagen. Jag valde nu att logga in i FB Messenger i den, och säkerställde att "secure storage" är aktiverat där. Såvitt jag tolkar det så borde alla meddelanden då lagras där, och kunna laddas upp till molnet därifrån efter något dygn eller hur ofta synkronisering nu sker. Det borde ta bort risken att förlora meddelanden, så länge jag har denna sekundära telefon påslagen.

    Meta och Mark Zuckerberg, ni tog just FB Messenger många år tillbaka i utvecklingen! Ni har just infört det problem som gjort WhatsApp till en tjänst jag aldrig skulle använda, nämligen risken att förlora innehåll. Hoppas jag tolkat ovanstående fel, men efter att ha studerat supportartiklarna en stund blir detta min slutsats, även om det inte nämns uttryckligen. Någon som tolkar det annorlunda? Undrar hur ofta synkroniseringen körs. Om jag tolkat ovanstående rätt så är det inte säkert att jag fortsätter använda FB för min huvudsakliga kommunikation.

    Inte ens några minuter av meddelanden ska riskera att försvinna om min telefon plötsligt drabbas av något oförutsett. Så viktigt anser jag att denna punkt är.
     
  3. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 040
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  4. Musochkatt

    Musochkatt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    Jag funderar nu till helgen att skapa ett konto på Facebook med ett gmail adress, först skapar jag ett gmail adress och sedan samma dag skapa ett konto hos Facebook. Sen kommer jag ha unika lösenord på båda kontona. Jag hoppas att få behålla Facebook i flera månader nu, sen undrar jag vad är det första jag borde göra när jag blir medlem hos Facebook?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom du verkar ha ständiga bekymmer med att du blir av med konton till både höger och vänster så är nog det första du bör göra att aktivera 2FA/tvåfaktorsautentisering överallt :) Använd tex Google Authenticator. Detta gäller både för Gmail och Facebook, du behöver ha det aktiverat på bägge platserna.
     
    Last edited: 26 jan 2024
    Aniquibobo, milky81, Gorgeous och 5 andra gillar detta.
  6. Musochkatt

    Musochkatt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    Det kommer jag att göra, då ladda jag ner Google Authenticator
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Och alla andra ställen som kan hantera 2FA av den typen.
     
    Musochkatt och bernard gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    Nu har E2E-kryptering aktiverats för flera av mina konversationer. Jag ser nu att varje gång jag skickar ett meddelande i en sån konversation, så kommer klockslaget under "senast synkroniserat" under appens inställningar omedelbart att ändras till samma klockslag då meddelandet skickades. Med andra ord, oavsett var krypterade konversationer lagras så verkar det sparas en molnkopia direkt, samma sekund typ. Den risk jag föreställde mig i inlägget ovan verkar då inte finnas. Skönt!


    Hur lyckades du få ditt Facebook-konto borttaget?
     
    Musochkatt gillar detta.
  9. Musochkatt

    Musochkatt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    Det var en gång 2012 när jag googlade på hur man tog bort Facebook konto och andra gången 2020 då jag tröttnade på Facebook, så då tog jag bort min Facebook
    https://www.facebook.com/help/250563911970368/?helpref=hc_fnav
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 746

    MINA ENHETER

    En annan tråd, där jag just skrev ett inlägg om problem med synkroniseringen av krypterad data i Messenger mellan ens olika enheter:

    Vad har hänt med Messenger?

    Specifikt är det webbläsarversionen av Messenger som tycks drabbad.
     
  11. Richtermo

    Richtermo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2020
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag stör mig på facebooks egna rättstavning, den kommer upp när man ska önska någon grattis på födelsedagen! Den "tar över" den vanliga rättstavningen och föreslår en massa olika saker! Finns det någon möjlighet att stänga av den funktionen?
     
  12. Musochkatt

    Musochkatt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    Hej, jag planerar att bli medlem på Facebook och Facebook har lite olika regler som jag undrar lite över.
    Vad menar Facebook med ”Hantera tomma konton som varit vilande en längre tid” menar Facebook konto som inte har några bilder i foto album, inte är medlem i några grupper. Facebook har så svåra regler, svårare än på andra hemsidor. Eller så menar Facebook kontot utan inlägg. Jag vet inte så mycket om Facebook och inte använt detta de senaste åren.
    Account Integrity and Authentic Identity | Transparency Center
     
  13. Musochkatt

    Musochkatt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2023
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 17
    Övrigt:
    4:e generationens Google Chromecast (HD) med Google TV
    Hej! Tyvärr hittade jag ingen specifik information om hur man stänger av Facebooks egna rättstavning. Men här är några generella steg för att ändra inställningar på Facebook som kanske kan hjälpa:

    1. Klicka på din profilbild längst upp till höger i Facebook.
    2. Välj Inställningar och integritet och klicka sedan på Inställningar.
    3. Navigera till avsnittet för språk- eller skrivinställningar.
    Hoppas detta hjälper!
     
  14. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    Hej!
    Efter att jag fick min pixel8 lyckas jag inte stängs av Facebooks browser.

    Utöver bocken "öppna länkar i extern webbläsare" under media i inställningar, missar jag något?
     
  15. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    Hittade svaret på reddit om någon mer har krångel.
    Avinstallera och installera en gammal version, tog samma som honom, något från feb 2023. Den har inte uppdaterats än men det ska tydligen funka det också.

    Nu funkar det igen iaf och man slipper fbs jävulsskap som är in app browser.

    Edit : problemet kom tillbaka och nu går det inte att starta gammal version av Facebook. Hatar den jävla appen.
     
    Last edited: 30 mar 2024