Play Butik

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av larslu, 1 dec 2016.

Taggar:
  1. larslu

    larslu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en Samsung Galaxy S7 Edge. Android version 6.0.1.
    Är det ett känt problem att det strular med Play Butik? Innan senaste uppdateringen av Play Butik så frös telefonen vid uppdatering av appar, så jag manuellt fick starta om den. Den startade också om av sig själv i tid och otid. Jag fick deaktivera Play Butik, avinstallera uppdateringar o tömma cachen som man brukar göra i såna lägen, och det funkade halvskapligt men fick ge upp till slut och installerade om telefonen. Problemet kvarstod dock. Men hade jag appen deaktiverad så funkade telefonen ganska ok. För en vecka sen verkade allt plötsligt fungera. Mycket bra tänkte jag. Men nu har det kommit ut en ny uppdatering av Play Butik och så är det samma visa igen.
    Någon som har något tips förutom de självklara sakerna som jag nämnt?
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Rent spontant känns det inte som att Play Store ska kunna orsaka de problemen du nämner. Kanske att det är Google Play Services som knasar sig en aning, vet att det var problem några versioner bak. Eftersom Play Store bygger på Google Play Services så kan du kolla ifall du har senaste versionen installerad genom att jämföra versionsnumret på den i din telefon mot en på t.ex. APKMirror.

    Länkar nedan, men det kan vara lite klurigt att hitta rätt version för ens enhet om man inte har koll på Androidversion och DPI, men det finns instruktioner på sidan som berättar hur man ser det lättast.

    http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/google-play-services/google-play-services-10-0-84-release/

    Blev en aning långt svar för något som inte är 100% säkert att det är problemet. För mig känns det rätt osannolikt.
     
  3. larslu

    larslu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen och tack för tipset. Jag har kollat och det verkar som jag har senaste versionen av Google Play Services. Telefonen strulade ett tag till efter mitt inlägg, men nu har den inte frusit på ett par app-uppdateringar, så jag får väl se om det håller i sig :)
    /Lars
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Vad skönt, hoppas det håller då!
     
  5. larslu

    larslu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp! :)
     
  6. xophile

    xophile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2013
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Töm cache mm för Play services och Play store
     
  7. larslu

    larslu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den fortsatte och dumma sig och jag har testat att tömma cache för Play Services och Play store. Hur som helst så hittade jag ett sätt att radera hela cache-partitionen. Sen dess har den fungerat felfritt med uppdateringar osv. Så här står det:

    Delete System Cache

    Minor firmware and hardware glitches can be fixed by deleting the system cache. In fact, we technicians always recommend doing it before performing any of the reset procedures:

    1. Turn off your Samsung Galaxy S7 Edge.
    2. Press and then hold the Home and Volume UP keys, then press and hold the Power key.
    3. When the Samsung Galaxy S7 Edge shows on the screen, release the Power key but continue holding the Home and Volume Up keys.
    4. When the Android logo shows, you may release both keys and leave the phone be for about 30 to 60 seconds.
    5. Using the Volume Down key, navigate through the options and highlight ‘wipe cache partition.’
    6. Once highlighted, you may press the Power key to select it.
    7. Now highlight the option ‘Yes’ using the Volume Down key and press the Power button to select it.
    8. Wait until your phone is finished doing the Master Reset. Once completed, highlight ‘Reboot system now’ and press the Power key.
    9. The phone will now reboot longer than usual.
    /Lars