Ringa billigt till svenska fasta nummer genom internetsamtal?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 7 jan 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    För flera år sedan hade google en funktion där man kunde ringa billigt via internetsamtal till vanliga telefonnummer i vilket land som helst. Jag minns det mest tydligt i hangouts-appen, där kopplades samtalet upp över internetanslutningen (typ wifi), men samtalet gick fram till ett vanligt telefonnummer som du knappat in, och då syntes ditt eget nummer som uppringare. Jag tror det var något slags samarbete mellan tjänsterna hangouts och google voice. Sen försvann funktionen, såvitt jag vet.

    Har Google - i någon av sina tjänster - kvar denna möjlighet att ringa från internetuppkopplingen till ett vanligt telefonnummer? I mitt fall är det aktuellt just nu när en bekant är i utlandet, att denne bekante ska kunna ringa över wifi men komma fram till en äldre släkting som har ett fast telefonnummer i Sverige.

    Annars, om google inte har någon sådan funktion, så undrar jag vilket annat företags tjänst som är bäst på detta område, och billigast. Tips? Skype tror jag brukade nämnas tidigare, men jag vet inte ens om Skype finns kvar för privatpersoner.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skype finns kvar
    Android Police hade visst en artikel om det https://www.androidpolice.com/2020/...s-dead-here-are-5-apps-to-replace-its-dialer/
    Ja, det var Hangouts Dialer som den hette och den finns inte kvar tyvärr
     
    Kristy gillar detta.
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 330
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    On due efterforskar, IP-telefoni från små leverantörer. Telia, Telenor, Tele2 har slutat så det är ingen ide att söka efter lösningar hos dom.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Tack för era svar.
    Det gäller en tillfällig resa, några veckor bara.
    Jag har vidarebefordrat några av tipsen till min bekant.
    Skype och de tjänster AndroidPolice tipsade om verkar ju matcha vad vi söker.

    Jävligt synd att google dödade Hangouts Dialer. Jag använde den inte särskilt ofta (tyvärr), men när det väl behövdes så var det guld värt, och smidigt att ha inbakat direkt i google-kontot.
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Vet inte om det har tipsats om det, men Viber finns också och funkar fint.
    Billiga inernationella samtal över hela världen | Viber Out
     
    svenix gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Oj, Viber, det var minnen.
    Tror det var den appen jag använde med några kompisar för massa år sedan, typ 2011, på min första smartphone. Fast då för att skicka meddelanden över internet, typ chatt.
    Är det samma tjänst som finns nu?
    Kanske skapar ett konto där, eller försöker ta reda på om mitt gamla konto finns kvar. Någon som vet ifall Viber raderar inaktiva konton automatiskt?
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Samma tjänst men mer funktioner sen många år. Väldigt stabil.
    Inte hört talas om att den inaktiverar inaktiva konton, men möjligt, du får nog kolla i deras dokumentation om det är av intresse.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Har du använt specifikt "ringa till lokalt nummer"-funktionen i Viber nån gång? Vet du vad för slags nummer som syns som inkommande nummer för motparten, eller syns det bara "dolt nummer"? I Google Hangouts Dialer kunde man få sitt eget nummer att synas för motparten, genom någon slags (laglig) nummer-spoofing som Google erbjöd.

    Det står på Viber webbsida: Ring Sverige från 2.2 c/ min
    Jag gissar att de menar eurocent. Verkar som någon symbol fallit bort i den texten, men övriga priser är euro.
    Om jag räknade rätt på minutpriset i euro så skulle det bli cirka 25 öre i minuten att ringa till Sverige. Det låter ju som ett bra pris. Men det står dock "från" 2,2 eurocent per minut, så kanske högre i slutändan? Du som har ett konto, kan du se exakt pris i appen nånstans kanske?

    Jag skickade några tips från tråden till den bekante som är i utlandet, vet inte om något av tipsen ledde till något. Men Viber kanske jag själv installerar i syfte att kunna ringa enligt ovan nämnda önskemål. Det känns som att Viber kanske är det mest stabila företaget av de som tipsats om, och det mest välkända. (Bortsett från Skype, som dock funkade helt värdelöst sist jag använde det, även om det var ett flertal år sedan).
     
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja jag har använt det för att ringa nummer i Sverige när jag varit utomlands, funkar fint. Vilket nummer som syns vet jag inte.

    Man köper ett paket med minuter, €11.99 för ca. 550 minuter till Sverige. Så ~22 öre/minut.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Aha, kan man bara köpa något av paketen, det går inte att ringa och sen bara betala för det antal minuter man ringt? Inte för att det spelar någon större roll, men vore bra att veta.
    Har paketen någon begränsad giltighetstid, eller kan man ha sin laddning liggande i flera år tills man ringer nästa gång?
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kan bara köpa paket vad jag vet eller per månad. Ingen begränsad giltighetstid vad jag sett.