Guide: [ROOT&RECOVERY][03.07.2012]CF-Root 6.4 - SuperSU+CWM5.5+CWMManager

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Gilgamesh, 31 maj 2012.

  1. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Hur gick det med rootningen? Stötte du på några problem?
     
  2. fractaluser

    fractaluser Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Its all guuud!

    Tjoho! Måste säga att det var onödigt jobbigt att göra backup på EFS'en (som vad jag läst kan bli korrupt av att flasha roms). kTool vägrade, EFS Pro var man tvungen att ha BusyBox installerat (vilket jag senare drog hem från play market) men kunde fortfarande inte skapa en .tar utan bara en .img fil. Tillslut fick jag nog och flashade in omni iaf :)


    Så här gick jag iaf till väga:

    1) Tanka ner CF-Auto-Root:
    http://autoroot.chainfire.eu/
    samsung GT-I9300 m0xx m0 smdk4x12 exynos4 7935 +1 1633 +1 13490513 File - Forum 1624580


    2) CF-Auto-Root genom att följa:
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=33305784&postcount=2

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Väldigt lätt och nu en rootad telefon med SuperSU (dock inte BusyBox). Vill man ha lite mer specifika saker så kan man köra CF-Root bara och pilla själv, men det pallade inte jag :)

    3) Backup EFS
    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/general/ref-imei-efs-stuff-i9300-including-t2393289
    Titta Spoilern och gå till den här länken för att hitta direktlänkarna till alla apparna.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Jag fick bara ut en .img fil som jag senare nöjde mig med, vet inte varför då kTool fick error på sista check av backup på .tar filen. EFS Pro gjorde bara en img fil så ja, ett under, men jag gick iaf vidare till det här. Ska du använda EFS Pro så måste du ladda ner BusyBox antingen från play market eller om du gjorde CF-Root och installerade SuperSU + BusyBox paket.


    4) Installera CWM Advanced - PhilZ Touch
    Vet inte varför jag valde denna men såg att Indiern på youtube videon som kommer snart hade det och det såg läckert ut så jag körde på denna :)

    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/orig-development/i93xx-philz-touch-t2002953

    Lite konstigt att hitta länken för en pålitlig källa på den guiden men den ligger där efter Phil3759 som går hit:
    http://goo.im/devs/philz_touch/CWM_Advanced_Edition/i9300

    Väldigt lätt att installera (guide):
    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=39433857&postcount=4

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    För mig så gick auto-rebooten INTE till recovery utan direkt till stock rom. Fick då göra som dom skrev i guiden (fet stil i spoilern). Se till att odin är klar (kommer massa status meddelanden å skit) Jag råkade dra ut usb kabeln här och såg att Odin skrev något om nått error, blev lite panikslagen men inget hände :) När detta är klart så stäng av och botta in i din nya Recovery Mode, du ser en lila skärm nu med massa options.

    Här gjorde jag även en backup på stocken ifall allt skulle skita sig, jag behövde runt c:a 3,5gb ledigt för detta. Du kan även här göra backup på EFSen om du vill (och får det att fungera :)


    5) Installera OmniRom

    Först tanka ner OmniRom, jag körde omni-4.4.2-20140422-i9300-NIGHTLY.zip, du hittar dom här:
    http://dl.omnirom.org/i9300/

    Sen måste man tydligen installera lite bloatware (enligt mig är detta bloatware) något så kallat gApps, ja precis google apparna. Jag körde på pa_gapps-modular-micro-4.4.2-20140421-signed.zip för jag hatar verkligen allt skit som dom har lagt in per default. Så micro ger dig detta:

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Hade jag fått välja så hade jag bara installerat Google Play och inget annat, men men, nog om det. Du hittar dom här iaf:
    http://goo.im/pa_gapps
    Ett tips är att klicka på någon av zipparna så ser du vad dom innehåller ;) som texten ovan här.

    När du har tankat ner dessa så flytta dom till ditt SD-kort, jag la dom bara rakt in, i root dvs / för jag orkade inte leta.

    Sen följde jag bara den här videon och eftersom jag bott i Indien så har jag en förkärlek till Hindi Engelska så here we go ;)

    http://youtu.be/KaXxihnrjVk?t=1m2s

    Jag följde allt han gjorde med alla steps i PhilZ.


    Sen var det klart :) Allt installerat och bara att välja vilken launcher du vill ha. Jag va sugen på att testa themer eftersom XDA gör reklam för den, helt ok men inte allt för imponerad. Många körde Nova Launcher, också helt ok. Jag har kört Buzz Launcher vilket jag tycker är snyggt men tröttnat lite på utseendet. Så ja det är bara att leka på :)


    Måste säga att jag är SJUKT impad av hastigheten, vet inte om det är för att alla mina hundratals apps är borta :) eller om det faktiskt går sjuuuukt mycket fortare nu. Tom internet (3g och wifi) går sjukt fort! Tror att kameran är lite sämre men eftersom jag varken använder min lur som kamera eller mp3 (japps jag har en 16gb oldschool mp3 som jag ännu idag använder) så är det inget jag bryr mig om direkt :) Fast som sagt, jag tror det, tog bara kort på kvällen så kan ha med det att göra :)

    I övrigt är jag sjukt nöjd! Se bara till att göra en Backup av alla dina appar med Titanium eller något liknande. Jag orkade inte och blir lite sne nu när jag märker att ett av mina spel är helt nollstäld :)


    EDIT: Märker dock att jag inte har root längre på luren...antar att den försvinner när man flashar in allt?
     
    Last edited: 23 apr 2014
    johand74 gillar detta.
  3. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Ajdå, konstigt att root försvinner? Aldrig varit med om. Vore intressant att höra om du upplever telefonen seg efter ett tag även med custom rom?

    Skickat från Samsung Galaxy S3 via Tapatalk Pro
     
  4. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    @fractaluser
    Du får flasha chanfires supersu från recovery. Vill du att den också ska va kvar vid uppdatering så får du gå in i supersus inställningar o lägga till backupscriptet.
    Du har länk till senaste supersu i omnirom tråden i samma forumsdel. Finns även i denna tråd någonstans.

    Root (alltså su i /bin o superuser appen) är en del av mjukvaran du flashar. Så om du har root eller ej efter flash beror bara på om romen är pre rootad eller ej.
     
    Last edited: 24 apr 2014
  5. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    I Omni kan du också gå in till mappen .../OpenDelta/FlashAfterUpdate och lägga in sånt som du vill ska installeras direkt efter varje uppdateringe av rommen. För egen del har jag lagt in gapps-filen där och även UPDATE-superSU-v1.94.zip (kollar med jämna mellanrum om det kommit någon nyare) och även den kärna jag vill ha in direkt. Jag tror att det ska funka även i Philz recovery, men är lite osäker. Funkar perfekt med twrp.
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det räcker dock med att gå in i SuperSU-appen och klicka på "keep after update" eller vad det heter så sparas det över uppdateringar :):teeth::teeth:
     
    vulfgar och johand74 gillar detta.
  7. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Aha! :) Funkar det även när det kommer en nyare version av binären?
     
  8. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Du har scripten i /system/addon.d
    Borde även finnas för gapps som default.

    Japp, det som finns med i addon.d scripten blir kvar (eller läggs tillbaka) efter flash.
     
    vulfgar gillar detta.
  9. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har nu rootat men fick ingen clockworkmod recovery! Tänkte lägga in PhilZ Touch men hur gör man det med en .zip fil och utan odin?
     
  10. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Det kan du inte utan får ta ned en .tar istället för odin.
     
    johand74 gillar detta.
  11. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Hittar ingen .tar för senaste Philz touch (verkar vara 6.26.6)

    Har jag förstått det rätt att root försvinner om jag exempelvis lägger in senaste Omnirom?
     
    Last edited: 25 apr 2014
  12. Chris Amon

    Chris Amon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    ROM Manager fungerar inte

    Min ROM Manager v5.5.3.7 kan inte starta om i Recoveryläge för manuell hantering och gör inga säkerhetskopior. Jag använder mig av TWRP och har även provat CWM Recovery, både dessa finns som val i ROM Mangern. Jag kan använda Volym upp+Hemknappen+Strömknappen för att komma in i installationsläget.

    Jag vill nu ha några råd innan jag börjar att meka med telefonen. En tanke jag har är attt installera PhilZ Touch via en zip-fil genom installationsläget. Kommer PhilZ att bli min recovery då eller måste jag ta bort något innan? Eller är det något annat jag bör göra eller tänka på?
     
  13. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER


    http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/orig-development/i93xx-philz-touch-t2002953

    .tar.md5
    Annars kan du flasha en tidigare version med odin o sedan flasha den zip du önskar från philz cwm.

    Root ligger på /system (som är partitionen du flashar om) så ja.
    Omnirom är aosp så cfroot funkar inte. Flasha bara chainfires supersu när du flashar omnirom & gapps så har du root direkt.
    De flesta andra custom Roms har root filerna som default eftersom de flesta vill ha administratörsrättigheterna..
     
    Last edited: 25 apr 2014
    johand74 gillar detta.
  14. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Har rom manager funkat sedan ics -> jelly bean? Har själv aldrig använt appen..

    Du flashar bara om recovery partitionen så inget annat behöver göras.
     
  15. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Vilken Odin version är bäst?
     
  16. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Finns chainfires supersu som .zip så man bara flashar i recovery eller installerar man chainfires supersu via google play inifrån omnirom?
     
  17. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Har 1.85 funkat bra så kör på det. Strejkar den så kan man väl prova 3.0något.

    Vet inte om någon är bäst. Bara filerna blir skrivna så är det ju bra. :)
    http://www.modaco.com/topic/361399-...-183-all-versions-samsung-rom-flashing-tools/
    Som flashbar zip, har samlat det man behöver i omnirom tråden.

    Utan root bör du inte kunna nyttja apkn på google play.
     
    Last edited: 25 apr 2014
    johand74 gillar detta.
  18. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har laddat ner Philz touch senaste .tar.md5 men när den hamnar på min disk så heter den enbart .tar men checksum filen stämmer. Är det .tar filen jag ska ladda i odin då?

    Edit: blev senaste ClockworkMod (CWM) Recovery istället.
     
    Last edited: 25 apr 2014
  19. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Är det säkrast att flasha alla .zip i odin eller recovery utan odin?

    Ska man alltid låta telefonen vara i usb debbug mode, även efter root och ny rom?

    Vilken rom rekommenderar ni? Var mest sugen på Omnirom men vill ha förslag. Ska vara stabil & bra batteritid, helst fullt fungerande (kamera m.m.)
     
    Last edited: 25 apr 2014
  20. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    OK. Inte så att du har satt inställningarna i Windows att dölja filändelser?
    Vet faktiskt inte. Men gör iaf en backup på /efs.
    Zip kan inte flashas med odin. Det är två olika filer. Inte bara "komprimeringen som skiljer, det är två helt olika format.

    Om du vill ha den i felsökningsläge eller ej är valfritt precis som innan du roota/flasha.

    Du måste nästan testa dig fram själv. Smaken är som baken. :)
     
    Last edited: 25 apr 2014
    johand74 gillar detta.