Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Mitt samsung pay har slutat att fungera, jag har nu testat att betala på willys, coop, hemma kväll och en lokal hamburgeria men det står bara medges ej i terminalen. Jag har pengar på kortet och det går alltid att betala med kortet direkt. Lite irriterande, pay fungerade kanon i början.
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Gör du exakt som du har gjort tidigare? Väntar tills summan står i terminalen, håller fram vid magnetremseläsaren och INTE tar bort den bara för att det kommer felmeddelanden? För mig kommer det också sådan text ibland, men det brukar bara vara att hålla kvar.
    Har du uppdaterat SP? Inställningar, Om Samsung Pay kolla om det finns en nyare version här.
     
  3. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag tror att jag gör exakt som innan, appen är uppdaterad iallafall.
    Jag får göra ett nytt försök, ska tänka på det du skrev.
     
  4. Larskrister

    Larskrister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2015
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Mitt samsung pay har också slutat fungera helt plötsligt, testat på Coop och Ica. Står medges ej, men betalar sen med samma kort det är knutet till.
     
  5. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har ett Nordea Visa kort knutet till Samsung Pay och har inte haft några problem. Vad har du för bank och kort?
     
    bernard gillar detta.
  6. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Swedbank har uppdaterat sin app nu. Törs man hoppas på SP lansering snart kanske?
     
  7. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag väntar på att det ska bli sommar på ICA. För de ska lansera Samsung Pay innan sommaren.
     
    Sweden2 gillar detta.
  8. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Samsung har tydligen kampanj med hörlurarna igen... Får se till att använda det lite nu då, brukar vara lat och köra kortet för att slippa strul [emoji4] [​IMG]
     
  9. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag råkade ut för en verkligt irriterande problem. Ett café där jag tidigare kunnat betala via NFC hur bra som helst har bytt kassasystem och plötsligt går det inte alls att betala med SP. Själva kassaterminalen kommer från Allvåg och betalterminalen från Nets. De är ihopkopplade och det hela ser väldigt modernt ut. Det verkar krävas att man stoppar in ett chip-kort i betalterminalen för att något ska hända. Någon NFC symbol syns inte till och inget händer när man håller telefonen nära magnetrems-delen av terminalen. Kassapersonalen fattar ingenting därför ringde jag till Allvåg och frågade om de inte stödjer NFC. Svaret var: jo vårt kassasystem stödjer NFC men det kanske är något problem med Nets betalterminal. Då ringer jag till Nets och frågar om deras terminaler stödjer NFC. Svar: Våra betalterminaler är förberedda för NFC men det måste aktiveras och det är beroende av kortinlösaren och banken. Suck, suck där har jag fått nog och väljer ett annat café i fortsättningen. Fråga är, hur svårt ska det vara i Sverige??? När jag besökte Irland hade minsta lanthandel NFC.
     
    Sweden2 gillar detta.
  10. Larskrister

    Larskrister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2015
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Jag har också Nordea Visa, så nu vart ännu mer konfunderad när det funkar bra för dig med samma kort..
     
  11. powerballad

    powerballad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat på några fler pressbyråer. Har fått ovanstående fel, lyckats betala, att appen reagerar som att jag blippat fast inte terminalen samt att varken appen eller terminalen reagerar. Konstigt att det varierar så.
     
  12. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Det finns en terminaltyp där jag ibland på första försöket får "Medges ej" men det har sedan fungerat på andra försöket. Jag tror det är Bambora trådlös terminal utan NFC. På COOP och ICA har jag inte råkat ut för det.
     
  13. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag ska ner till Coop och handla lite nu. Rapporterar hur det gick senare.
     
  14. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag har Nordea VISA Debit kort och som du ser så funkar det. [​IMG]
     
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    tror jag inte de har bara kört in sitt nya ui som de haft i beta i typ 1 år
     
  16. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Skärgårdsbåten Utö Express i Nynäshamn kör på sträckan Nynäshamn, Nåttarö, Rånö och Ålö för Waxholmsbolaget och är fullt utrustad för att ta emot blippande gäster. Detta gäller för övrigt alla båtar Utö Rederi äger eller bemannar. [​IMG]
     
  17. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Idag hände en märklig sak på Lidl. Jag har handlat här många gånger utan problem men idag ville det inte fungera trots flera försök. Tillslut blev jag tvungen att hiva upp kortet och då hade jag glömt koden på det. Jag använder det så sällan och det är inte samma kort som jag har registrerat i SP. Jag fick leta upp kort-koden i mobilen så var det löst.
    Det skulle vara kul att veta varför SP inte fungerade denna gång men det lär man aldrig få reda på.
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Nä, det verkar tyvärr vara så att hur bra det än verkar gå för det mesta, så en gång när man som minst anar det så funkar det inte. Det är inte så konstigt egentligen för jag har frågat i flera affärer här runt där jag bor på västkusten och de flesta säger att det kanske är mellan ingen och tre på en dag som använder SP. Det blir nog inte problemfritt innan fler använder det.
     
  19. Optimistjolle

    Optimistjolle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S8
    På s8:an swipar jag upp kortet, sen måste jag välja finger eller iris. Sen kommer en instruktionsruta upp vart man skall sätta den.
    Det var efter typ 3e terminalen tjejen visade mig.
    Då känner man sig gött dum i huvudet. :)
     
  20. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Igår när jag var på Lidl och handlade fick jag för första gången problem med Samsung Pay där, och det fungerade inte trots flera försök. Idag när jag åter var på Lidl och handlade gick det helt utan problem igen. Jag valde i och för sig inte samma kassa. Sedan handlade jag på ICA också, men med SEQR. På första försöket fick jag "medges ej". Jag bad kassörskan prova igen och då fungerade det.
    Jag tittade just på kvittot från första försöket och det står:

    AUTH: Z3
    Ingen kontakt med kortutgivaren

    Då kan man i alla fall dra slutsatsen att det lönar sig med ett försök till. Man måste tydligen vara online med kortutgivaren.
    Jag har sett att andra också haft problem med "Medges ej" i Samsung Pay. Det kanske är beroende på tekniska problem med att få kontakt med kortutgivaren just då.
     
    bernard gillar detta.