Fråga: Samsung skickade retur fel - Vad händer?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hatsune Miku, 19 feb 2024.

  1. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Drog igång en retur på min S24 Ultra för drygt två veckor sedan som jag köpt av Samsung, på grund av problem med skärmen och högtalarna. Jag fick ingen retursedel i kartongen så jag kontaktade supporten för att få en. Ganska kort efter fick jag ett mail av dem med en fraktsedel.

    Problem var bara att fraktsedeln var av typen "varubrev retur", så istället för att skickas till deras lager hamnade det hos ett ombud. Jag meddelade Samsung detta omedelbart, och deras svar var "något gick fel, här har du en ny fraktsedel". Problemet är ju dock att jag bor åtskilliga mil från ombudet, så det hjälpte ju inte direkt. Men Samsung var inte villiga att erbjuda någon lösning och inte heller PostNord. Uppmaningen de gav var att vänta på att paketet återvänder.

    Tråkig situation. Så vad jag gjort är att vänta på paketet att gå i retur till mig så jag kan skicka om det. Men här uppstår nu det verkliga problemet som jag behöver hjälp med: paketet returskannades hos ombudet torsdag morgon, men sen dess finns ingen spårning. Min rädsla är att paketet försvunnit. Jag har ringt ombudet men de sa att de är säkra på att de gjort allt rätt. Postnord sa att det borde dyka upp idag (det gjorde det inte).

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad bör jag göra?
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 543
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Den skall väl skickas i retur? Eller vad är problemet? Menar du att fraktetiketten är skriven som en retur till dig själv?
     
  3. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Det skickades från mig till Samsung, men det hamnade hos ett ombud på grund av att de genererat fraktsedeln felaktigt. Så nu ska paketet skickas tillbaka till mig. Så det blir retur på returen, men något verkar ha gått fel i denna process för spårningen har stannat av
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 543
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Så retursedeln vara gjord så att den skickas tillbaka till dig? Aja..hoppas det löser sig asap
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 769
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Menar Samsung att de inte kan hämta telefonen hos ombudet?

    Du får ju i alla fall begära kompensation då detta innebär en olägenhet för din del. Dels får det till följd att det kommer fördröja tiden innan du får tillbaka pengarna för telefonen du returnerat, och dels tar det tid att gå fram och tillbaka till ombudet för att hantera detta misstag åt Samsung.
     
    mattihp, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  6. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Nej den var till en annan address, men när ett paket inte hämtas ut åker det i retur till avsändaren som i detta fall är jag

    Det stämmer, Samsung hämtade inte ut paketet (de erbjöd sig inte heller att göra det) och det är oklart var det är just nu, spårningen har stannat i flera dagar.

    Jag håller helt med dig, ska försöka begära kompensation
     
    eastbound gillar detta.
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Men det står ju. Han fick en retursedel av Samsung för att skicka tillbaka telefonen till Samsung, men nu vill Samsung inte hämta ut paketet. Istället vill Samsung att paketet skickas tillbaka till kunden så att kunden får skicka det till Samsung en gång till.

    Däremot kanske man kan hävda att kunden fullgjort sina skyldigheter då kunden skickat telefonen till Samsung, med Samsungs retursedel och följt Samsungs instruktioner. Då är det Samsungs problem att Samsung inte orkar hämta telefonen.
     
    Kristy gillar detta.
  8. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 273
    Mottagna gillanden:
    1 258

    MINA ENHETER

    Samsung äger frakten så om den nu skulle försvinna så ska du inte förlora något.
    Full ersättning ska du få.
    Men dom kommer troligtvis inte ge dig nåt extra för besväret tyvärr.

    Hoppas paketet kommer fram till dig så du slipper massa extra jobb.
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  9. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Tack! Ja jag håller definitivt tummarna, vill gärna slippa ännu mer strul
     
  10. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Har precis samma problem som du. Felbokad frakt av Samsung som gick till ombud i Linköping. Har precis pratat med PN kundtjänst, och varubrev retur blir aldrig scannade på vägen tillbaka. Därför går det inte följa retur-resan i appen. Paketet går till ombudet, och då det är en varubrev retur krävs det ingen legitimation för att hämta ut.
    I mitt fall tog jag köpet på Klarna, så har varit i kontakt med dem och "aktiverat" deras köpskydd. Då får deras utredningsavdelning lösa det med Samsung! Det är ändå någon på Samsung som gjort galet....
    Mitt paket gick i retur den 15/2 tillbaka till mig, och PN kundtjänst tyckte jag skulle vänta veckan ut. Sedan blir det en kontakt med Samsung där de får göra en reklamation mot PN då Samsung bokat frakten....
    Så du är inte ensam att drabbas av Samsung "Support"'s inkompetens och förbannelse.... :teeth:
     
    Kristy och Hatsune Miku gillar detta.
  11. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Oj ja det är verkligen exakt samma situation som mig! Intressant det där med skanningen på vägen tillbaka, Postnord sa till mig att det borde skannas på vägen tillbaka men måste nog vara som du säger att det inte är så (alternativet är ju att paketet försvunnit, och det vore väldigt illa). Håller tummarna för att detta löser sig för oss båda!
     
    Puttesson gillar detta.
  12. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Kan uppdatera: Jag pratade med PostNord och de bekräftade att jag fått felaktig information. Paketet kan inte spåras och om jag tror att det är borta måste jag kontakta Samsung som kontaktar dem.

    Har inte sett röken av paketet än. Vet inte vad man ska tro, kan någon ha tagit det eller tar det bara extremt lång tid att skicka paket tillbaka?

    Hur har det gått dig för @Puttesson@Puttesson?
     
  13. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Fick tillbaka det till brevlådan idag.... Inte ombudet som PN's kundtjänst sa. Nu ska det skickas in. Igen. Spännande februari Samsung bjuder på.... Börjar bli duktigt trött på detta företag....
    Hoppas att ditt landar hos dig snart! Annars får du ligga på Samsung om reklamation mot PN.
     
    bernard och Hatsune Miku gillar detta.
  14. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Tänkte uppdatera här utifall ytterligare någon är i samma sitts:

    Mirakulöst nog fick jag ny spårning på paketet igår, och då stod det att paketet både lastats och levererats till mottagaren (dvs Samsungs lager). Så det verkar som detta löste sig självt! Oklart om mina samtal till Postnord är förklaringen till att det kördes ut på nytt, eller om de kom på denna lösning själva
     
    Puttesson, Kristy, poipen och 1 annan gillar detta.
  15. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 273
    Mottagna gillanden:
    1 258

    MINA ENHETER

    Ta screenshot på att den är levererad. Det är din pod.
    Nu är det bara för Samsung att göra sin del .
     
    Puttesson, Kristy och Hatsune Miku gillar detta.