Skicka sms utomlands

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av ergoen, 27 apr 2015.

  1. ergoen

    ergoen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Tjo,

    Har försökt Googla (och söka i diverse forum) efter detta utan några vettiga träffar, så jag tänkte ställa frågan här.

    Jag har, främst vid resor utanför europa, haft problem med att skicka sms till lokala nummer (exempelvis skicka till nummer i USA när jag varit i USA). SMS-en har helt enkelt inte kommit fram till mottagaren (jag har inte fått leveransrapport heller, så jag insåg det själv) så jag har varit tvungen att ringa för att kommunicera (som ju är mycket dyrare i de här regionerna). När jag försöker kontakta min operatör om problemen säger de i princip bara att sms-tjänster utomlands beror på de lokala näten och att de inte kan garantera någonting. Dock reser jag oftast i sällskap med folk som har andra operatörer än jag själv här hemma och deras sms kommer typiskt fram.

    Min fråga: Finns det några tester någonstans på nätet där de jämför hur pålitliga olika operatörers tjänster är utomlands?
     
  2. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Det blir lite svårt med såna tester. Det finns ju så enormt många kombinationer av sms-vägar.

    Ett exempel:
    Ett kort från en virtuell operatör A i nätet B i landet C skickar ett sms i landet D i nätet E till en virtuell operatör F i nätet G i landet H.
    Sen går vi genom alla andra tänkbara varianter för alla operatörer i alla nät i alla länder.

    Däremot finns det en generell förklaring till att sms numera fungerar sämre idag än det gjort tidigare. När sms infördes, och rätt många år därefter, tog operatörerna inte ut nån termineringsavgift av varandra för att de vidarebefordrade sms till en abonnent i det mottagande nätet. Det mottagande nätet behövde alltså inte betala nåt. Senare införde man en termineringsavgift, men det gjorde långt från alla nät.

    Ett exempel:
    Ett teliakort skickar ett sms till lettiska tele2. Lettiska tele2 har ingen lust att betala termineringsavgifter till andra nät, och struntar alltså i det. Telia har då två möjligheter, antingen inte vidarebefordra smsen från sina egna kunder till lettiska tele2, eller göra det ändå, men utan betalning. Telia kan också välja att lägga "de obetalda" smsen med lägre prioritet så att de kanske inte skickas alls vid hög nätbelastning.

    Resultatet har blivit en betydligt större osäkert vad gäller leverans av sms.
     
  3. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Jag vet inte var du fått din information eller hur mycket du vet om avtal mellan operatörer internationellt men du har iaf fått termineringsavgifter helt om bakfoten i ditt exempel så jag ställer mig tveksam till dina uppgifter. Vad jag vet har operatörerna noga reglerade avtal med operatörer i de flesta länder. Dock inte alla och i de fallen kan det bli trassel med leverens av SMS. Jag har bara stött på problemet när SMS skickades till en Halebopkund som var i australien och roamade hos en operatör som sändande operatör inte hade fungerande linje till. Då blev det problem trots att halebop (telia) borde stå för vidaresändningen, men så var det tydligen inte.
     
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Mina uppgifter kommer från att jag jobbat med upplägg och systemering av prepaids, mestadels i Baltikum sen 1998 (tror jag det var). Du får tvivla hur mycket du vill. Jag berättade bara hur det har fungerat och fortfarande kan fungera.