Skriv dina mjukvaruproblem här

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av murak, 16 nov 2017.

  1. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag har haft mobilen sen den släpptes och jag upplever mjukvaran som bugging och jag saknar funktioner, varför jag tänkte att det hade varit intressant att jämföra vilka problem som jag delar med andra här på forumet.

    1. Appar kraschar. Ibland medan jag använder dem men oftast när jag släkt skärmen och tänder den igen. Jag ser inget mönster i vilka appar som kraschar, det är högt som lågt. Till och med Bluetooth har kraschat en gång.

    2. Micro cpu monitor fungerar inte, dvs den verkar fungera men ingen mätare visas på skärmen.

    3. Då "night mode" saknas (göra skärmen mindre ljus och tona ner det blå ljuset) är jag förpassad till appar som lägger på ett filter, tex screen filter. Problemet är att menyraderna uppe och nere på skärmen fortfarande är ljusa. Det gäller även aviseringar som sms etc.

    4. Av någon anledning kan jag inte skicka Media audio via Bluetooth i bilen. Försöker jag bocka i rutan så avmarkeras den direkt. Call audio funkar som vanligt dock.

    5. Den mest värdelösa bloat-appen av dem alla, What's new, går inte att inaktivera!

    6. Tangentbordets sudda-knapp är på tok för snabb, håller jag inne en sekund för länge raderas väldigt mycket text.

    Edit:

    7. Hela telefonen låser sig när jag jobbar "snabbt" med den, typ surfar, öppnar kameran och sen skickar bilden jag tagit via whatsapp. Börjar lagga sen kan jag inte göra nått, bara trycka på power knappen, öppna telefonen igen och hoppas att den vaknat till. Känns som den har klen cpu eller långsamt flash men det har den ju inte. Med dessa specs borde den aldrig sakta ner, än mer låsa sig på det här viset. Jag misstänker att Sonys Android 8 är ofärdigt, men det är bara en teori.

    Längtar tills twrp och Los är färdigt.. Verkar vara på g.

    Edit2: ikväll låste den sig igen, dvs det känns som cpun får jobba riktigt hårt och inget fungerar. I vanlig ordning efter lite väntande så tryckte jag på power knappen, varpå skärmen blev svart och förblev så. Gick inte att väcka igen. Efter ca 15s burra den till och notifikationslampan lyste kort grönt sen blått, sen startade telefonen om. Efter omstart kom felmeddelande om att en app jag använt för en vecka sen (!) hade slutat fungera. Sen fungerar den som vanligt igen. :/

    Börjar fundera på om jag har extra otur, dvs att de appar jag installerat i kombination med hur jag använder telefonen orsakar de problem jag har eller om det faktisk är nått fel med luren?

    Jag fyller på vart efter och hoppas ni gör detsamma i väntan på bättre tider :)
     
    Last edited: 24 nov 2017
    SHM gillar detta.
  2. Droid80

    Droid80 Guest

    Kameran kan inte alltid ta bilder. Jag startar kameran och trycker på antingen hårdvaruknappen eller mjukvaruknappen och en bild tas men inget sparas till telefonen/sdkortet. Behöver oftast starta om kameran 2-6 gånger innan funktion återfås. Senast fick jag starta om telefonen då kameran bara visade loading symbolen när jag startade den. Oftast fungerar kameran, även om den tar rätt dåliga bilder. Kom en uppdatering för korrigering av böjda bilder (typ fisheye) men den gör ingen skillnad om man slår på/av vad jag kan se.

    En sak jag stör mig på extremt mycket men kanske ingen bugg men något som borde fixas är att ikonerna i övre fältet tex wifi signalstyrka, batteri etc flyttar på sig. Exempel: har jag igång wifi så har ju den ikonen en symbol som visar om data skickas, de små pilarna. När dessa pilarna dyker upp brevid wifi-ikonen så flyttar sig alla ikoner ett par pixlar åt sidan för att lämna plats åt data-indikatorn (pilarna). När ingen data längre skickas så försvinner pilarna och ikonerna hoppar tillbaka igen, för att sekunden senare flyttas några pixlar åt sidan då datas åter igen skickas. Detta håller på konstant och gäller data-indikatorn för wifi och mobilnät. Väldigt irriterande och fångar min uppmärksamhet hela tiden då hela raden med ikoner flyttas fram och tillbaka som en ping-pong match. Det finns rätt många små ui-buggar man bara struntat i och hela mjukvaran känns väldigt standard utan någon som helst kärlek eller finslip.
     
    Last edited by a moderator: 20 nov 2017
  3. Tokur

    Tokur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bluetooth slutar fungerar och kräver omstart av telefon för att gå att använda igen..
    Är alltid på morgonen jag upptäckt att det slutat fungera, så kanske är något som går i dvala under natten och inte lyckas starta upp.
    Sker med någon dags mellanrum, nu senast fungerade det i ca 90h innan det la av.
     
  4. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Glöm inte skriva vilken firmware version ni kör och en uppföljning om felen fixades med en uppdatering.

    Jag har haft tur och inte märkt av några buggar än. Kör 47.1.A.5.51
     
    murak gillar detta.
  5. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Bra ide! Jag kör också 47.1.A.5.51 (uppdaterar alltid till senaste så fort den finns tillgänglig)
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Apropå punkt 5 så kan jag nog förstå varför whats new appen inte kan inaktiveras. Är en av Sonys måste vara aktiveradeappar eftersom den, vad jag märkt, är tätt sammankopplad till uppdateringtjänsten. Inaktivera appen och du får svårare att uppdatera appar och mobilen till nytt os.
     
    Last edited: 2 dec 2017
  7. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Har 47.1.A.5.51

    Skärmen släcks inte automatiskt om telefonen ligger på ett bord och man drar ur laddaren (skärmen tänds), eller om man stänger av alarmet.
     
  8. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Har märkt ett par UI- och grafikbuggar.
    Screenshot_20171202-090843.png
     
  9. trokadero

    trokadero Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Har Android 9.
    Har samma problem som TS. D v s nr 1 och 7. Ofta problem när appar körs, så som Youtube till chromecast eller Spotify till stereon, och man väcker den ur viloläget låser sig apparna, kommunikationen med andra enheter försvinner eller låser sig. Nästan alltid krävs omstart av mobilen eller att man stänger ner alla appar, stänger av enheterna och väntar i 10 minuter.

    Någon som vet vad man behöver göra? Är sjukt trött på den.