Sökes: Svenska topografiska gröna kartan till Android

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Sten, 20 apr 2010.

  1. Gustav_H78

    Gustav_H78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis, programmet var billigt, men kartorna var inte helt gratis. Men det är de ju inte i RIK format heller. Berätta gärna hur det gick!
     
  2. Henke73

    Henke73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det finns Lantemäteriet kartor till Android !!

    Hejsan,

    Lantmäteriets kartor FINNS till Android. De kan köpas per önskat område till appen "ViewRanger GPS" på androidmarket. (Lantmäteriet själva verkar inte ha en susning om detta...jag har frågat dem)

    Jag har inte använt appen så mycket men den ser mycket bra ut. Man kan spela in spår och allt det där vanliga man vill ha. Det är dock inget träningsprogram som tex sportstracker utan ett renodlat navigeringsprogram för friluftsliv. Priserna är helt ok. Jag köpte kartorna genom att ladda ner ViewRagner Map Chooser på min PC. Man markerar önskade kartblad (ca 300:- täckte halva Värmland och delar av Dalsland för mig) i skala 1:50000. En översiktskarta på hela Sverige i 1:100000 följer med. Openstreetsmaps ligger med i appen som onlinekartor. De man köper sparar man dock på minneskortet.

    Ett mycket enkelt men lite roligt program om man tex vill scanna in en orienteringskarta eller annan karta är Viamici. Kolla filmsnutten på deras hemsida vad ruskigt enkelt man laddar in och kalibrerar en karta. Som sagt extremt slimmat program helt utan finesser men trots det användbart och framför allt mycket enkelt att använda.
     
    Hallqvist gillar detta.
  3. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hej
    Kan ViewRanger läsa in rik-formatet från minneskortet eller måste det konvertas som andra pratar om i denna tråden? Och jag har en rik-karta här som jag inte ämnar betala för en gång till så att säga.
     
  4. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Svarar mej själv: nej det verkar inte gå, den tycks bara acceptera download-maps. IDIOTISKT!!!!! Är det där löjliga RIK-formatet något som lantmäteriet hittat på själva eller? eftersom det inte verkar finnas något kartprogram i hela världen som kan öppna det förutom deras egna kartex för windows mobile
     
  5. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kartprogram

    Letar som du. Program för pc finns, t.ex. Fugawi och Garmin, som öppnar rik. Det kanske du redan vet.
     
  6. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    jo... det är min käre far som vill kunna ränna runt i skogen utan 3g-täckning
     
  7. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kartor

    Samma här, springer i skogen. Iofs behöver jag ingen karta, men det är lite lek&hobby.
     
  8. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    LOVA att posta här om du hittar något :)
     
  9. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    gröna kartan

    Lovar, har alla kartor, men i fel format. Terrängkartan jag har är t.ex. inte .rik. Har börjat titta på hur man konverterar. Lite av nöjet.
     
  10. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    har några som RIk men blir inte gladare för det känns det som
     
  11. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kartor

    Har testat Viewranger med en gratisbit av terrängkartan. Tyvärr kraschar Viewranger rätt ofta i min Htc DHD. Av någon anledning får jag alltid fel position i Orux. Tänker konvertera för Locus istället. Har inte hittat något färdigt program där man kan länka till egna kartor, hittar det t.ex. inte i Mobac, ShapeUp osv. Finns inga intressanta kartor att ladda ner online för skogsluffare. Skriver nog om Mobac lite, för att kunna importera egna offlinekartor. Men, börjar att tappa lusten lite. Terrängkartan i mobilen är rätt kass, för liten skärm. Finns inget som slår orienteringskarta och kompass. Jag är en gammal uv, behöver lite större "skärm" numer.
     
  12. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    men skulle rik vara nått slags eget format som inte har stöd i resten av världen eller varför är det så svårt tat hitta nått?!
     
  13. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kartor

    Efter letande har jag inte hittat några andra än Lantmäteriet som kör med .rik. Inte svårt att konvertera, men konverteringsprogrammen är inriktade på att ladda ner från nätet, inte lagrade kartor från egen hårddisk.
    Till programmet ShapeUp kan du ladda ner en .rik plugin. När man öppnat går man in under tools, där finns rikkonvertern. Jag har åtminstone inte hittat hur man importerar från hårddisken. Man kan skriva ett .xml-tillägg, och styra till hårddisken. Hittade det på Google. Jag är ingen programerare, men det såg lätt ut. Vill du ha länkarna?
     
  14. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kartor



    Locus, WhereYouGo, SmartMaps • View topic - which map format USE?. En grundlänk att gå vidare ifrån. Glömde att bokmärka exakt rätt länk. Den kommer efter lite letande. Allt görs iaf om till SQliteDB.
     
    robnil gillar detta.
  15. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kartor

    Har inte provat än, men som jag fattar det skall du läsa, genom att scrolla, om custom maps i länken, Mobile Atlas Creator - Readme.
    Om nu någon anser att jag är ute o cyklar, rätta mig. Jag är grön på sånt här, men envis. Däremot installeras inte Mobac i min dator som ett vanligt Win program. Kanske skall vara så, för funktionerna verkar ok. Gäller bara att få Mobac att leta på hårddisken istället för online.
     
  16. albinsson

    albinsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag använder orux till allt.
    Och gröna kartan finns kalibrerad för oziexplorer på nätet. Dessa går utmärkt att konvertera om för orux.

    Google it!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det finns en tråd om hur man kan konvertera RIK till nåt som OruxMaps kan använda.
     
  18. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    topografi

    Har tittat på Mobac för konvertering, men vet inte hur man konverterar egna kartor från disken. Onlinekartorna är ointressant för en skogsluffare.
    Shapeup har en .rikmodul, men får inte ut något som Locus, Viewranger, Pathaway eller Orux tar. Gillar Locus bättre än Orux.
    Vilket program använder du för konvertering, som kan importera kartor från hårddisken? Jag har inte hittat något annat än ShapeUp.
    Beträffande Ozi, hittar jag inte funktionen som konverterar. Tråden kanske skulle heta för "dummies", smile.
     
  19. svempa

    svempa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    topografi

    Jodå, har lusläst nätet i flera dagar. Men, jag vill inte sitta och kalibrera mm mm. Är mest intresserad av ett någorlunda enkelt sätt, eftersom jag har allt från Lantmäteriet. Är inte programmeringskunnig.
     
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men den instruktionen för hur man konverterar är enkel. Jag minns inte på rak arm nu, men det gällde bara att exportera till rätt filformat, byta filändelse på filerna och sen konvertera.

    Jag har det nerskrivet i en textfil på datorn hemma, har tyvärr ingen sparad länk till var det stod.