Fråga: Steam Summer Sale 2023 och problemet med EUR

Diskussion i 'Spel' startad av ganmo, 22 jun 2023.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nästa vecka så börjar Steam Summer Sale 2023.

    Problemet är ändå om ett spel har 10% rabatt så kommer det vara 0% för oss som bor i Sverige pga SEK har tappat mer än 10% mot EUR. Jag spanade in och ser att norska Steam Store så är allting i NOK, och NOK har gått ännu sämre mot EUR än SEK. Min fråga är därför om det finns någon här som vet ifall det är möjligt för oss svenskar att köpa spel på Steam med NOK istället för EUR? :)
     
    poipen och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Just ja, glömde nästan bort att de kör en summer sale snart. Dags att fylla på biblioteket med spel man "kanske någon gång kommer spela" :D

    Sjunker inte priserna också på de där sajterna som säljer nycklarna fristående? Då kan man kanske kika där parallellt som REA:n går och jämföra mot SEK-priset.
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    gg.deals är en bra sida som även listar gray markets. men om det finns någon möjlighet till att köpa från norska steam store så skulle det var rätt trevligt det också, eftersom man då även får lite steam points för att handla steam specifika saker ;)
     
    Last edited: 22 jun 2023
    bernard gillar detta.
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 216
    Mottagna gillanden:
    5 040

    MINA ENHETER

    Tycker ofta Fanatical och CDKeys har lägre ordinarie pris än Steam har på sin rea. Det är väldigt smidigt att sedan aktivera nycklarna hos Steam.

    Handlar från Steam om jag är osäker på om det är något för mig och ev. vill göra en refund.
     
  5. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    1+ för cdkeys.com, en av de få greymarket sidorna som faktiskt säljer vettiga nycklar och där det inte finns risk för att de är köpta med exempelvis stulna kreditkort (*cough* g2a *cough*)

    Priserna för den typen av sidor faller inte nödvändigtvis i samma utsträckning, åtminstone inte för grey market sidor som brukar ca 20-25% lägre pris än att köpa direkt via Steam. Anledningen till detta är att de redan köpt på sig massa nycklar via tredjepart och har alltså då ingen rabatt via "distributören" av spelen, utan förlitar sig helt på att gå med vinst genom att sälja varenda nyckel för mer än de köpt in de för.

    Däremot är det vanligt att dessa sidor kör lite småkampanjer då och då, det är alltså inte helt oväntat om de kör någon egen mindre rea. Men samtidigt ska man alltså inte förvänta sig lika stora rabatter som på Steam just på grund utav ovanstående.
     
    bernard gillar detta.
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kolla länken jag nämnde ovan gg.deals
    Det listar white stores, gray stores m.m. För gray stores så finns en risk siffra också, så att du vet t.ex. g2a att det är högrisk men t.ex. redan nämnda cdkeys har lägst risk, om man nu väljer att köpa från gray markets istället för officiella online shop.
     
    bernard gillar detta.