Diskussion: Stort eller litet företag?

Diskussion i 'Off Topic' startad av RuffyMan, 21 feb 2018.

?

Stora eller lilla?

  1. Stora

    1 röst(er)
    25,0%
  2. Lilla

    3 röst(er)
    75,0%
  1. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Nu är jag student som studerar till Systemutvecklare, jag ska ut på praktik/lia som möjligtvis ska leda till jobb.

    Lite kort om mig, jag har programmerat väldigt mycket sen Lunarstorm tiden, tog ett paus från ITspåret efter gymnasiet (fortsatte dock på fritiden) men dags att ta det seriöst nu men jag kan mycket så att säga. Är 25+ och försöker få en fot in i IT-branschen.

    Det stora företaget finns i hela världen och blir det jobb där så kommer man ut som konsult. Det lilla företaget har en egen tjänst med många kunder, det är mycket frontend och backend, .NET och javascript kortfattat.

    Det positiva med stora företaget
    + Bra att ha med på CV
    + Känna på arbetslivet som konsult väldigt tidigt då jag saknar arbetserfarenhet (mest freelancat)
    + Bra sätt att förbättra sitt kontaktnät, massor med människor dagligen lär jag få träffa
    + Projektarbete, teamwork men lär förmodligen knappt få lära mig nya saker inom programmering

    Det positiva med lilla företaget
    + Kommer få lära mig massvis med nya saker inom programmering osv, språk
    + Tight team som man kommer närmare
    + Mer ansvar och stor chans att imponera (att det man gör uppmärksammas)
    + Chillkläder, slipper bry mig om att se perfekt ut varje dag haha :D

    Det negativa med stora är såklart att man går in utan att veta arbetserfarenhet, jag tycker det känns säkrare att ha erfarenhet så man vet ungefär vad som är rätt och fel. Annars är risken att du blir upplärd av det stora företaget utan att egentligen veta om det verkligen stämmer eller inte, "gör jag för mycket, för lite osv"

    Det negativa med lilla är att det chanser att klättra upp är små och att jag missar chansen med det stora företaget, har tur denna gång då jag blev rekommenderad av en bekant och fick en kort intervju som ledde till en plats för praktik direkt.

    Känslan säger lilla, hjärnan säger stora, folk i min omgivning säger stora.

    All tips uppskattas, har valt att inte nämna några företag då jag försöker få fram färska åsikter som inte cloudas med företagens namn/rykte.

    EDIT om det här är fel avdelning så flytta gärna till rätt :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du undersökt vilka åsikter som finns om respektive bolags arbetsklimat i forum/reddit och bland tjänster som Glassdoor?Kanske svårt med det mindre bolaget förstås.

    Min erfarenhet av att arbeta som konsult för större företag är att siffror prioriteras mycket hårdare än i de något mindre bolagen, speciellt hårt är trycket bland bolag som är börsnoterade/har ett extremt vinstfokus.

    Antalet fakturerade timmar kan jag tycka prioriteras onödigt högt på många av de större bolagen. Man pressas rätt hårt och på många bolag är det underförstått att man arbetar helger/kvällar om det behövs, utan ersättning, för att fakturera alla sina timmar. Man förväntas också vara raketsnabb med att svara på kollegors mail etc., så de också kan fakturera sina timmar så snart som möjligt. Å andra sidan brukar det finnas fina bonusar att få för de som levererar alla sina timmar, och lite till. Rätt tävlingsorienterat.

    Det behöver för all del inte vara något fel på att satsa på ett större bolag. Har man hög arbetskapacitet/möjlighet att jobba hårt och kan leverera resultat är möjligheterna till karriär i regel större hos bolagen med mer resurser.

    Men det är ju svårt att tala om annat än i generella termer när vi inte vet vilka företag det handlar om :)
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mycket beror på vilka företag det handlar om.
    Stora företag har ofta mycket muskler, men kan vara tröga och toppstyrda. Jag har jobbat på Volvo IT och ÅF med diverse uppdrag mot mest stora internationella kunder.
    Små företag är ofta mer lättfotade och anpassningsbara. Musklerna kan dock saknas. Just nu är jag på en liten konsult med uppdrag mot ett globalt företag. Vi är 20 anställda och har mycket stor frihet. Vi är bara seniora utvecklare och har lite andra krav än juniorer.

    På inget företag har jag som utvecklare upplevt krav på någon särskild klädstil. Jag går i princip alltid i jeans och tröja och har mina Birkenstock på fötterna. Ofta tror man att det är någon klädkod som gäller, men sen kommer man ut på uppdraget så ser man folk gå omkring i shorts och tofflor och inser att det inte är kläderna som är det viktiga utan vad man faktiskt gör och hur man är som person.

    Som junior hade jag högst troligt valt en större företag för att få namnet på mitt CV. Det blir en kvalitetsstämpel. Sen kan man gå vidare till de mindre konsulterna.
    Försök undvika att fastna för länge på ett uppdrag. Man lär sig absolut mest när man byter uppdrag.

    Som utvecklare och konsult är det svårt att klättra. De flesta vill inte heller klättra utan vill faktiskt jobba med det viktiga: Att utveckla. Det finns en del som inte är så duktiga på att utveckla och de söker sig mot någon typ av management.