Diskussion: Strul/problem eller fördelar med/efter ICS-uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av teal, 13 mar 2012.

  1. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Funkar det varje gång för dig? Min kan fungera ett tag sen ballar den ur! Då lär jag lägga in widgeten på nytt.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  2. wowbuger

    wowbuger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Darth59 och Arbu11 gillar detta.
  3. Klashosh

    Klashosh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Nä nu får det vara nog med ICS ett tag för mig. Går tillbaka till checkROM istället. Kombinationen av barnsjukdomar i OSet och dåligt optimerade/inkompatibla appar för ICS frustrerar mig allt för mycket. Jag var ju trots allt väldigt nöjd när jag satt med senaste checkROM innan ICS släpptes :)
     
  4. Pockie

    Pockie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S21 ultra
    Övrigt:
    Chromecast
    Dom problem jag har märkt hittills är att den här jobbiga röststyrningen flippar fram och tillbaka hela tiden tillsammans med accuweather. Använder inget av det i vanliga fall. Någon som vet hur man blir av med det? Lite jobbigt när man skriver på G-talk och telefonen flippar ut i tio minuter!

    Nästa sjukt jobbiga sak är att telefonen inte tar laddning alls. Inga meddelanden om pausad laddning osv. Den bara märker inte att laddaren sitter i. Ganska jobbigt eftersom telefonen helt plötsligt drar massor med ström till skillnad mot förut.

    Och sista saken är att telefonen random hoppar över i högtalarläge när jag pratar i telefon. avhjälps med att trycka på högtalarknappen två gånger på skärmen, dvs aktivera högtalare och avvaktivera.

    Någon som vet hur man blir av med dom här problemen? Eller är det bara att glatt vänta på patch?
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=68546

    har du fabriksåterställt?
     
    Pockie gillar detta.
  6. Pockie

    Pockie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S21 ultra
    Övrigt:
    Chromecast
    Nej, borde ha sökt efter lösning på det. Men det huvudsakliga problemet jag behöver bli hjälpt med är det här med laddningen. Sökte bara på det innan jag skrev mitt inlägg :P

    Tack för snabbt svar ang. det iallafall :)
     
  7. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är risk att du har hw-problem med USB-porten, mkt vanligt på SGS2 och det ger lite konstiga fenomen. I ditt fall låter det bl a som att telefonen ibland tror att den sitter i Samsungs bildocka.
     
  8. Lynesa

    Lynesa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja Checkrom satt jag på innan allt är perfekt där inget att klaga på.. Sitter nu på lightening rom 2.1 och testar romen..

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. jag@lasseman

    jag@lasseman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdaterade 2.3.5 till 4.0.3 via Kies, mot bättre vetande om vad som komma skulle. SGS2:an är inte moddad på något sätt, bara uppdaterad i Kies enligt Samsungs instruktioner. Intryck så här långt av ICS:

    + Positivt

    Grafiken är märkbart snabbare än tidigare. Det är särskilt påtagligt i karttjänster som Maps och Navigation.
    Kies verkar ha lättare att hitta telefonen. Har tidigare haft lite problem med det.

    - Negativt

    Batteritiden halverad jämfört med 2.3.5. Tog den tidigare ur laddaren på morgonen på vägen till jobbet och behövde inte sätta den på laddning igen förrän det var dags att gå och lägga sig. Nu tar batteriet slut redan vid 15-tiden på eftermiddagen.
    Det tar längre tid att ladda telefonen via usb-sladden. Laddning med vägguttagsgrunkan tar nog lika lång tid som tidigare.
    Wifi-funktionen kraschar regelbundet och kräver ofta omstart av telefonen för att kunna få igång igen.
    Musikspelaren kan inte längre sortera låtar korrekt enligt ID3-tagg.
    Relativt många av mina relativt få installerade appar fungerar inte i ICS.
    Appar kraschar i bakgrunden. Pratar man samtidigt avbryts samtalet.
    Det kan ta väldigt lång tid för telefonen att tvångsavsluta kraschade appar. Under tiden kan skärmen bli helt svart och knapparna sluta svara. Detta kan pågå flera minuter.
    Bilder som skickats via sms ser förskräckliga ut, mycket grovt pixelerade.
    Kamerans autofokusfunktion verkar ha försämrats. Bilderna blir liksom inte skarpa någonstans.
    Standardtypsnittet är helt klart fulare än föregående, vilket också påverkar läsbarheten.

    Har varit i kontakt med Samsung och fått tips om fabriksåterställning och en del andra åtgärder. Har provat samtliga men problemen kvarstår. Har frågat Samsung om möjlighet att upp(ned)gradera telefonen till 2.3.5, men de säger att det inte är möjligt. Jag kommer troligtvis att betrakta telefonen som ett rent garantiärende och lämna in den till återförsäljaren för reparation, såvida inte någon här på forumet känner till någon hyggligt enkelt metod för att få tillbaka telefonen till 2.3.5.

    Skulle jag recensera SGS2 med 2.3.5 respektive 4.0.3 skulle betyget bli "5" för det första alternativet och "2" för det senare. En telefon med så kort batteritid och undermåligt nätverksstöd som SGS2 på 4.0.3 ska inte ha ett högre betyg än "2" av 5 möjliga poäng.

    Till er som fortfarande sitter med 2.3.5, vad ni än gör, låt inte Kies förstöra er fina telefon!
     
  10. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Surt, jag har bara ett av dina problem. Att vissa appar kan krascha ibland, men skärmen blir svart och förblir så i uppskattningsvis 1 min som max, men oftast tar det "bara" 20-30 sek. Det kan jag faktiskt leva med.
    Hade en rad andra problem förut, telefonen laggade kraftigt. Smsappen funkade inte som den skulle o div annat, men jag raderade allt på sd-kortet, sen allt i telefonens minne och slutligen fabriksåterställde jag den. Den blev som ny efteråt, förutom det här problemet med att apparna kraschar ibland ^^

    Så prova att göra som jag gjorde, med sdkortet först och sedan interna minnet och sen fabriksåterställning.

    Funkar inte det så är nog att roota telefonen din sista utväg för att få 2.3.5 igen.
     
  11. kattis

    kattis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    TACK! Detta löste smsproblemet! Har även gjort en fabriksåterställning och det avhjälpte övriga problem. Nöjd. Batteritiden har jag inte analyserat ännu, men den var usel redan innan jag uppgraderade...
     
  12. carljangranqvist

    carljangranqvist Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det bara för mig .nomedia-tricket för att dölja mappar i galleriet kukat ur?
     
  13. bulow13

    bulow13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bluetooth

    Hejsan.
    Har problem med bluetooth.
    När jag ska spela spotify i bilen vill det inte funka,
    men när jag pratar handsfree så funkar det i bilen.
    någon med liknande problem som vet vad det kan vara och om det går att fixa
    tack
     
  14. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    SGS2 hänger sig om jag slår på WiFi

    Sedan jag uppgraderade till ICS har telefonen börjat hänga sig när jag slår på WiFi.
    Om jag slår på WiFi så ser jag at ikonen i statusbarens rullgardin (drawer) blir ljusgrön, inget händer på länge, telefonen fungerar som vanligt undertiden. Sedan blir den vit som om den inte varit påslagen. När jag stänger av skärmen/standby så kan jag sedan inte starta den igen. Enda som hjälper är att rycka batteriet.

    Någon som har råkat ut för samma problem?

    Såg aldrig detta på Gingerbread.
     
  15. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Har Ytterligare ett Problem med ICS och undrar ifall fler personer lider av samma:

    Varesig mobilen är uppkopplad via 3G eller Wifi så hänger sig webbläsaren, "den som följer med android" ända sättet att komma förbi detta är att antingen vänta en liten stund vilket leder till att webbläsaren stänger ner sig själv, eller att gå in i Uppgiftshanteraren och stänga av den där. Efter detta så funkar det en liten stund, sen återkommer problemet på precis samma sätt. Detta Problem uppkom heller aldrig på Gingerbread.
     
  16. Blondy

    Blondy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 4
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P30 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Lenovo Tab 4 10 Plus
    ROM:
    Stock
    Nu sitter jag här och försöker lägga in en fast ip på mobilen, men den vägrar spara det.
    Sökte runt lite i forumet och tillslut fick jag reda på ens hur jag gjorde, snacka om förändring motför förut, även om det är en smart ide får jag det inte att fungera.

    Någon som bara vet om jag gör fel?

    Jag markerar och håller in anslutningen som jag vill lägga in en ip på, klickar på "ändra nätverkskonfig." skriver lösenordet, väljer att ha statiska IP inställningar och sedan fyller i den ip jag vill ha. Sen klickar jag spara, men inte fan sparar den IP:t....
    Vet förvisso att det är ett sjukt krångligt internet jag sitter på, men det har fungerat tidigare med dessa inställningar och denna IP, någon som har nått tips?
     
  17. Albin

    Albin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note II
    Info:
    Primär lur efter att min Z3 dog.
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Info:
    Batteriet stendog.
    Två vänner med Galaxy S II har stora problem med batteritiden efter ICS-uppdateringen. Den ene utbrast tidigare idag:
    "Jag vill sparka ICS-uppdateringen i pungen!"

    Tydligen käkar ICS upp batteriet, och jag har samma problemmed min HTC Sensation efter ICS-uppdateringen.
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har det fungerat tidigare att streama musik till bilen ?
     
  19. Skee

    Skee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Du har inte råkat få i bockat o instllningar->docka,, kolla om den är bockad.
     
    Androidas gillar detta.
  20. NoSkillz

    NoSkillz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är fantastiskt nöjd med allting utom att min gps inte funkar över huvudtaget :/

    Några lösningar, några med samma problem?