Recension: Surface Laptop

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av paulreedsmith, 21 jul 2017.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Inte sett så mycket om denna dator på svenska sidor så skriver lite om den själv. Använder Mac mestadels men har alltid en Windows maskin bredvid, så att säga. Har haft Surface Pro 4 och XPS 13 9360 som jämförelse senaste åren, samt de flesta Mac modeller sedan 2012.

    Bra bygge. Känns kanske liiite "ihålig", alltså inte så kompakt och solid som den skulle kunna kännas. Finishen är lite strävare än den Apple använder vilket gör att det lättare blir smuts från händer etc. Hade definitivt valt en annan färg om de fanns tillgängliga. Tangentbordet är grymt. Kanske liiite svampigt, men det är säkert mest för att jag är van vid de nya Macbook tangenterna. Alcantaran känns fantastisk. Styrplattan är i bra storlek. Var lite orolig över den då min XPS 13 hade för liten platta. Ännu värre med Surface Pro såklart. Gester etc funkar ju helt brilliant nu med Precision drivers. Kan ställa in det mesta så det funkar på samma sätt som jag använder dom på min Mac, och att höja och sänka volymen med 3 fingrar upp/ner funkar så mycket bättre än de usla alternativ som finns till Mac. Själva precisionen är dock inte lika exakt som hos Mac, och märks mycket när man ska ändra storlek på fönster och annotera. Pekaren hoppar och klickar fel lite här och där, men inget allvarligt. Scrolla är bra men känns inte riktigt hundra, osv. Så nära men ändå så långt ifrån Mac kan man sammanfatta plattan.

    Skärmen är brilliant. 3:2 är ju det enda som är bättre än 16:10. Kommer aldrig köpa en dator med 16:9 igen. Kör Nexus dock till vänster, så får jag ännu mer horisontal yta. PPI är dock lite låg, och kunde varit mindre light bleed. Men det är saker som stör någon gång i veckan. Touch bryr jag mig inte om. Hade önskat mig att själva skärmen var tunnare istället, men det finns där iaf.


    [​IMG]

    Batteritiden är grym. Någon timme mer än min 2016 Macbook pro.

    Ingen USB C suger, då jag njuter av att ladda båden min S8 och men dator med samma laddare nu för tiden.

    Windows är "glitchigt" mest hela tiden, i sanna Windows- anda. Kämpade hela gårdagen med att få datorn att starta när jag öppnar locket, vilket var något Microsoft skrytigt om. Får det inte att funka. Istället måste jag trycka på Power och vänta säkert 15 sekunder för att datorn ska komma till låsskärmen. Sen måste jag slå in min PIN, även fast jag ställt in att den först ska kräva det efter 15 minuter. Och sen såklart massa "buggar" och skit under denna lilla processen. Om detta inte löser sig snart kommer jag slå sönder skiten ASAP.

    Går fortfarande inte att lyssna på ljud när du stänger av skärmen. Hopplöst. Använder WincornerX till detta. Men jag lyssnar mycket på Howard Stern, Riley Martin etc på Youtube, och då vill jag stänga skärmen medan det får gå i bakgrunden. Men icket. Detta är även det en dealbreaker för mig. Det funkar dock på min 2013 Samsung Series 9, men har inte fungerat på någon av de nyare datorerna jag haft.

    Högtalarna är bra. Ganska lika de i Macbook Pro 2016. Tycker dock Macen har ett lite thightare ljud.
    Märker en ganska stor skillnad i prestanda mot min XPS som hade Kaby lake i7 och 16 gb ram. Allt flöt bara mycket bättre där. Och då menar jag bara småsaker som surf och växla skrivbord och appar etc. Misstänker dock att det kan vara batterispar- funktioner som ligger och segar lite. XPS har dock även dom batterispar funktioner, och jag upplever batteritiden ganska lika, trots att jag hade QHD skärmen och i7 + 16gb RAM.


    [​IMG]

    Ja vad mer ska jag säga. Har någon några funderingar så bara fråga. Riktigt fint och spännande bygge. Windows har blivit så mycket bättre senaste året bara, med massa viktiga funktioner som jag bara måste ha. Det är det så nära MacOS, men ändå så långt ifrån. Synd då jag börjar tröttna på Apples design, och letar nått mer vulgärt!! Drömmen vore att kunna köra MacOS på denna maskinen.

    SLUTORD: Så nära men så långt borta.
     
    Droid55, mb-dape, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite TL;DR köp en Chromebook om du klarar dig utan Windows med andra ord?

    Tack för recensionen. Alltid uppskattat. Letar just nu efter något litet att ha med mig som surf/antecknings-maskin , och lutar mer och mer åt ASUS Chromebook Flip (slipper gärna krångel med drivrutiner och dylikt.). Väntar bara liksom många andra här i forumet på att den:

    A: Skall bli tillgänglig att köpa
    B: Skall sjunka lite i pris (7000kr är för saftigt för en M3-processor).

    Jag hade tagit för givet att den hade USB C förresten. Känns som en helt självklar sak 2017. Förstår inte hur MS resonerat .
     
  3. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo har spanat efter Samsungs Chromebook pro, men såg att de skrivit på Facebook att den inte skulle komma till Sverige.

    Problemet med Chromebooks för mig är att jag har för höga krav. Finns ingen Chromebook i Sverige som är premium nog. Betalar gärna upp till 10k för en Chromebook, men då vill jag att hårdvaran är svinbra på alla sätt. Hade ju HPs Chromebook 13 förra sommaren och den var ju hemsk!
     
    bernard gillar detta.
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    USB A är nog ändå att föredra ändå. Då USB-C inte nödvändigtvis är USB 3.1 gen 2 Åtminstone i datorerna. I mobilerna kan man inte ännu förvänta sig USB-C 3.1 gen 2