SVT Dokumentär om telefoner, (fast & mobil)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Radiogogo, 3 jun 2017.

  1. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0
    Du behöver inte be om ursäkt för ditt svar var intressant ändå. Hade du vetat vad och hur AI kommer att användas i mobilerna så skulle du vara miljardär inom en -relativt snar - framtid

    Det blir alltid spekulationer inför nya teknikförändringar, allrahelst när man inser att de kommer att ske - man vet bara inte hur & när.

    Det kan också bli roliga diskussioner om man blir tillåten att ha lite fantasi med - även om man försöker hålla sig "vetenskaplig". Tror t.o.m. att det är nyttigt - att få bli lite som Q i Bondfilmerna.

    Det är kanske jag som skall be om ursäkt för en "drömmande" replik.
     
    Spaderess gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Framtiden är intressant. Vissa spekulationer i media är ju dock tragikomiska som t.ex den "expert" som dels högtidligt förklarade att smartphones skulle försvinna och att man "inte skulle peta på en skärm" heller till förmån för en röststyrd "assistent". Fint, är Internet tillgängligt i talform?

    Jag utgår ifrån att följande kommer att inträffa:

    1. Skärmarna blir vikbara och flexibla som papper med följden att enheten kan växla mellan att vara ultraportabel respektive rejäl för t.ex läsande.
    2. Framtidens enheter kommer att ha skärm eftersom möjligheten att läsa text är en nödvändighet som inte talsyntes kan ersätta.
    3. Röststyrning kommer att vara välutvecklat så enheten kan styras med rösten i detalj men det ersätter inte andra kontrollmetoder. Detta då det inte är praktiskt att utföra exakt allt med rösten.
    4. Enheter kommer att ha olika former av kontrollmetoder, t.ex stylus och andra varianter av pekare. Eventuellt side touch också. Pekskärm kommer att finnas, däremot är det troligt att den flexibla varianten kommer att förses med någon lösning som gör att man kan peka på objekt utan att fysiskt röra ytan.
    5. Glasögonen kommer att kunna agera skärm.
    6. Enheten är konvergerad, d.v.s kan skalas upp och ned beroende på behov - det blir ofta den enda dator man har men hemma har man större skärmar etc.
    7. Inmatning av text sker med virtuella tangentbord projicerade i bordsytan samt med andra metoder.
    8. Inbyggd projektor är standard, d.v.s enheten kan enkelt och lätt bli fullvärdig "dator" bara man har en vägg och ett bord (tangentbord och pekplatta projiceras där).
    9. Molntjänster kommer att vara så välutvecklade att det inte är någon skillnad i hastighet på dessa eller lokal lagring. Uppkopplingarna är så bra att det är fullt möjligt att förlita sig på molnet utan att det uppstår problem relaterade till datatak och liknande.
    10. De vikbara skärmarna gör att smartphonen, tableten och datorn går ihop till en konvergerad enhet.

    Vissa "experter" brukar tala om "döden" för en produktkategori när utvecklingen går framåt, t.ex att "MP3-spelaren är död". Jag håller inte med. Spelaren lever och har hälsan minst sagt men istället för att vara en separat enhet har den flyttat in i andra enheter. Det är knappast "död" utan snarare vidareutveckling.

    Samma kommer att hända med smartphones. Folk kommer att ha bärbara datorenheter om tio år och de kan användas för kommunikation på rörlig fot, således finns det smartphones även då. Även om enheten är konvergerad och även fungerar som dator etc kvarstår faktumet att den fyller det behov som en smartphone gör.
     
    Radiogogo gillar detta.
  3. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0
    Först och främst, hade jag kunnat ge fler än en 'like' så hade du fått det för enbart inledningen fick mig till att skratta igenkännande!

    Även näst sista stycket med att inget dör bara för att det blir en förbättring är så klockrent. Det som har dött, som t.ex. Yamguccin...eller vad det nu hette, den där leksaken där man skulle ta hand om ett djur...har dött för att det inte gav något - annat än för stunden.

    Den lista du har lagt upp tycker jag är en av de bästa jag har sett då den är både futuristisk men samtidigt har den 'båda fötterna på jorden'. Det verkar så troligt att det du skriver kommer att bli verklighet att man undrar varför det inte är fullt utvecklat redan nu.

    Detta med molntjänster där hastigheten är densamma som lokal lagring...Jag sitter på en 10/1-fågelholksståltrådslinje där högre hastighet knppt går att få utan att jag betalar mycket mer och får en påse solrosfrön...typ.

    Vad jag inte skulle ge för en teknik som kunde ge snabbare överföring utan att man är beroende av att ett internet som var 10.000/10.000. Alternativet vore att få ett nytt internet som inte är beroende av "tele-trafik" för överföring, (jo, jag vet att det inte skulle fungera då).

    Tyvärr kan jag inte få "riktigt" bredband, trots att det finns tvärs över gatan, och då är molntjänster lite som internet 1999...det tar evigheter och då struntar man i det och klagar på att man sitter med fler och fler externa hårddiskar och inte minns var man lade vad...

    Röststyrning. Jag ser framför mig en bil som styrs med rösten och fem personer som grälar om var man skall åka, hur och med vilken hastighet...Då behövs det en talsyntes som kan be individ(erna) att hålla snattran. all jokes aside, tror att röststyrningen är den svåraste på listan då det ligger längst ifrån det vi såg på Star-Trek när vi var små och den alltid förstod den som talade med den, (oavsett rymdspråk). Idag är en förkylning ett hinder.

    Vikbara och konvergerbara skärmar, jo jag tackar! Det är först då man skulle kunna säga att storleken inte spelar någon roll för man skulle alltid ha en som passar. Det köper jag med en gång!!

    Tycker om din lista och hoppas att fler får läsa den, tror du har kommit med saker som är MYCKET intressanta men framför allt, det är en förbättring mot vad vi har idag!

    Tackar :)
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det där idiotiska med att produkter "dör" när de utvecklas är alltid lika skrattretande. Om man får tro dessa "experter" har flera produktkategorier "dött" - bl.a. tablets, MP3-spelare och videospelare. Då anlägger man en smal definition utan att se helheten.

    Faktum är att de flesta "dödförklarade" produktkategorier lever och har hälsan men i utvecklad form. Det är riktigt att t.ex tillverkningen av VHS-spelare upphört men den generella produktkategorin "hemvideo" lever fast idag via DVD/BD eller olika streamingtjänster och DVR etc. Samma med MP3-spelaren. Istället för att vara en separat hårdvara har den blivit mjukvara och är standardutrustning. Även väldigt enkla feature phones kan spela musik. Snävar man in sig kan man naturligtvis argumentera att "MP3-spelaren" i form av dedikerad hårdvara "dött" men produktkategorin "portabla musikspelare" lever och har hälsan.

    Man måste skilja på funktion respektive apparat som ger funktionen.

    Det är som att dödförklara TV-apparater. Att traditionell broadcast är på väg ut är sant men TVn som produkt är stark - även i framtiden med total övergång till VoD och streaming kommer det finnas ett stort antal skärmar och projektorer som levererar videomaterial för uppspelning.

    Smartphonen har kommit för att stanna, däremot kommer den utvecklas och bli konvergerad. Säger man att "smartphonen kommer att försvinna" har man återigen en snäv definition. Likaså om man säger att "datorerna kommer att dö" - så kommer inte att ske utan vad som sker är konvergens, man har en enhet som skalas efter behovet. Funktionen "dator" är här för att stanna.

    Under hela tiden det funnits smartphones har utvecklingen gått mot konvergens även om Apple temporärt bromsade in processen genom att släppa en "telefon" som snarast tog avstånd från allt datorrelaterat (förutom vissa funktioner som e-post och Internet). Iövrigt rör vi oss stadigt mot enheter som fungerar som nav för allt.

    Det är mycket ovanligt att en produktkategori dör. Enskilda apparattyper kan ibland försvinna men den generella produktkategorin och dess funktion (t.ex att titta på film i hemmet) lever. Det är som musikspelning i hemmiljö - trots ett flertal teknikskiften lever stereon och har hälsan eftersom det finns en stark önskan att kunna fylla bostaden med lite trevlig musik. Att detta sedan sker på annat vis än via stenkakor är en annan fråga.
     
    Radiogogo gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det som gjort att vi inte ännu har vikbara skärmar är att det är komplex teknik, framförallt ifråga om tålighet. Innan man släpper produkter gäller det att skärmarna faktiskt tål upprepat vikande utan att slitas ut.

    Samma gäller konvergensen mellan dator/tablet/smartphone där hårdvaran länge varit begränsad med följden att behov funnits av särskilda operativsystem. Framtiden är dock sådan att ett och samma OS används men med gränsnitt som automatiskt skalas om beroende på användning. D.v.s den gamla omoderna uppdelningen mellan "dator" och "mobil" där det även råder funktionsmässiga skillnader försvinner.

    Däremot råder det i vissa lägen konservatism hos konsumenterna - d.v.s det snäva synsättet att "dator" är en enhet med specifika funktioner och "mobilen" är en annan enhet som helst bör vara begränsad (begränsningar och låsningar brukar kallas användarvänlighet...).

    Man kan se mycket av denna konservatism när det kommer till enheter med stora skärmar. Teorin är att man "inte behöver" en rejäl skärm eftersom det är laptopen som gäller om man vill utföra något som inte är bekvämt på 5-tummaren.;)

    Vad jag utgår ifrån kommer att hända med vikbara skärmar är en enhet där man helt enkelt drar ut panelen till önskad storlek. I hopfällt läge är det en smal och kompakt "pinne" med en liten skärm avsedd för notifieringar etc och som man sedan drar ut till önskad storlek.

    Ett steg på vägen blir också en enhet med dubbla skärmar men där det ser ut som en obruten panel när den fälls ut (misstänker att detta kommer först innan skärmarna blir helt vikbara och flexibla).

    Optiska tangentbord som projiceras i bordsskivan har demonstrerats redan runt 2002. Även metoder för att styra enheter utan fysisk beröring finns och framtida flexibla och mjuka skärmar lär manövreras på det sättet.

    Själva pektekniken - d.v.s direktklickande på objekten kommer att leva kvar även om man inte behöver beröra skärmen. Detta då det går snabbare och effektivare att interagera direkt med innehållet snarare än att t.ex rulla runt med en muspekare.

    Vad som i en del fall bromsar in utvecklingen är kortsiktiga ekonomiska beslut, d.v.s att tekniken inte får bli "för bra" eftersom det finns intressen som kan "skadas" av det. Framförallt syns detta när det gäller vissa typer av tjänster, d.v.s samtal där operatörer förtvivlat försöker upprätthålla den gamla ordningen eftersom de känner sig hotade av VoIP.
     
    Radiogogo gillar detta.
  6. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0
    Instämmer med föregående talare!

    Däremot, något som kan vara av intresse i denna digitala tidsålder - det är med glädje som jag läser att den gamla LP'n växer - jag försäljningsvolymen alltså - och t.o.m. lockar till sig nya entusiaster om man får tro media. Visst, det är inte miljontals skivor som säljs men ändå - från svt's artikel:"I Sverige såldes det förra året", (2015), "384.000 vinylskivor jämfört med 3.342.000 cd-skivor."

    Nu kommer mina LP'n få vara kvar i källaren med mina "grammofoner", är alldeles för lat att börja styra med det nu igen och behöva vara tvungen att vända sida efter 6 låter ;)

    MEN, att det i denna digitala tidsålder finns de som vill "tillbaka" ser jag ändå som något alldeles underbart för jag är av den bestämda uppfattningen att två tidsåldrar kan leva jämsides. Annars skulle vi få kasta bort alla tavlor för vi kan ju fotografera av dem och få bättre upplösning med modern teknologi...

    Sedan får man inte glömma att bekymret med förvaring av "data" på den tiden löstes med att införskaffa en ny läskback - oslagbart - och molntjänst...ja det var SMHI's förtjänst det ;)

    Länk till svt om vinylförsäljningen:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-koper-vinylskivor?
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    LPn har fördelar som konstform:

    1. Behagligt ljud med en bra svarv.
    2. Storleken gör att ett album kan produceras med ett exklusivt omslag och tydligt läsbara sångtexter etc.
    3. Det är ett fysiskt handhavande av mediet som skapar en speciell upplevelse.

    Sedan är det ju så att det alltid finns en marknad för fysiska skivor just eftersom det är ett objekt man kan ta på och som innehåller bra information i tryckt form (sångtexter, artistinfo etc) och som skapar ett välbefinnande.

    Oavsett vilket kan man säga att oavsett HUR musiken levereras lever funktionen "musikspelare" och har hälsan.
     
    Radiogogo gillar detta.
  8. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0


    Oj, vad jag är skyldig där men det är för att allt går så dj-a sakta på mobilen...talar om att skriva långa mejl...OCH NADA översikt på den...du ser dina 10 rader...thats it - försök att arbeta med ett excelark...just det...

    DETTA är anledningen till att du för evigt kommer ha två olika system. Och nej, Ipad och alla dess konkurrenter...släng skiten...duger att se film på och att visa bilder med men den är ingen mobil, (jo, du kan ringa med den men du ser ut som en clown om du har den tryckt mot örat), och ingen dator...det är teknikvärldens "Uppblåsbara Barbara", bara en idiot vill visa sig med den ;) SHIT, här kommer jag få mothugg hahaha

    I övrigt - så intressant att få ta del av dina tankar, (detta borde läggas in i en separat tråd om just framtiden för det är SÅ bra skrivet. Till och med en som jag - vars tekniska kunskaper begränsar sig till att jag klarar av att montera isär, och ihop, min dator vid behov.

    Något som fångade mina ögon var dubbla skärmar, låter mycket intressant - även om det kanske inte är användbart i alla lägen. Men det tilltalar mig som gärna sitter och arbetar vid datorn och har en film på i bakgrunden och växlar mellan dem när något 'spännande' händer...jo, jag vet hur det låter...

    Det där med att saker inte får bli för bra och därmed bromsar in utvecklingen...oj vad du har rätt där!!!
     
  9. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0
    INSTÄMMER i alla tre punkter men du glömde den fjärde:
    4. En vägg full med LP-skivor ser förbannat snyggt ut. Placera en hårddisk i dess ställe och du förstår vad jag menar.

    Är bara för lat för att plocka upp allt plus att det har kommit så mycket musik de senaste 15 åren, (sedan jag begravde enheterna i källaren), att det skulle kosta mig en förmögenhet att köpa allt igen, (om det ens vore möjligt).
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Konvergens innebär inte att man redigerar Excelark på en 5-tumsskärm.;)

    Vad som sker med en vikbar skärm är att storleken kan varieras mellan väldigt litet och ganska stort, motsvarande en laptop. Trots allt är det portabel utrustning så det blir:

    1. Ultraportabelt läge. Liten skärm för notifieringar etc. Kopplat med Google Glass får man info direkt projicerat på glasögonen.
    2. Tabletläge. Skärmen delvis utdragen, t.ex till 7 tum. Passar bra för att läsa tidningen på tåget.
    3. Laptopläge. Skärmen fullt utdragen till ungefär 12 tum. Tangentbord och pekplatta projicerat på bordsskivan.
    4. Stationärt läge. Skärmbilden projicerad på vägg eller överförd till monitor (trådlöst). Fysiskt tangentbord och pekdon kan användas eller så projicerar man detta.

    När det gäller vikbara skärmar och enheter tänker jag mig två stycken 6-tummare sida vid sida samt en e-ink på baksidan. När enheten är hopfälld motsvarar den en 6-tummare och har låg strömförbrukning via den yttre e-inkaren. När man vill arbeta mer aktivt fäller man bara ut den och får en rejäl yta på insidan. Sedan kan man ställa ifrån sig enheten och tangentbordet projiceras på bordet.

    Så det blir inget Excelarbete på små skärmar utan enheten anpassas efter behovet. Däremot behöver man inte släpa på en smartphone, tablet och laptop (det konservativa tänkandet) eller lägga till en stationär dator till mixen.

    Vill man ha högre prestanda finns det dockningsstationer så man kan plugga in enheten där och få automatisk växling till högprestanda-CPU/GPU.

    Edit: Med glasögon som klarar av att projicera bilder (snarare än HUD-liknande projektion som enda alternativ) kan skärmfrågan förenklas eftersom man då helt enkelt kan projicera önskad skärmbild direkt där. På så vis kan man arbeta med stor skärm s.a.s utan att en dylik krävs.

    Edit 2: I väntan på konvergensen håller jag mig till enheter mellan 6,44-8 tum. Detta då dessa storlekar ligger i sweetspot mellan portabilitet och samtidigt tillräcklig storlek för att man skall kunna vara produktiv. Nej, att släpa runt 13,3-tummaren överallt "för att den har större skärm" är inget alternativ.;)

    Samtal kör jag via hörlurar oftast när jag är på språng.
     
    Last edited: 15 jun 2017
    Herrputte och Radiogogo gillar detta.
  11. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0

    Okej, you got me there ;)
    Du ser vad lite jag kan - MEN jag försöker lära mig genom att ställa frågor och få till en kommunikation som är så nära en "traditionell sådan" man kan få på ett forum som denna!

    Tycker om din lösning, köper den!! Känns som om den är, inte bara användarvänlig, utan är riktad FÖR JUST användaren.

    Ta bara storleken på knapparna på mobilen. Om du ser på den bifogade bilden och knappen för att "rensa allt" - varför är den så dj-a liten???!!!

    Användarvänlighet och användarförstående är två ord som tyvärr inte alltid har anammats av teknikvärlden.

    TACK! Här är vi då rörande överens :)
     

    Bifogade filer:

    Herrputte gillar detta.
  12. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja vinyl ja, livet för mig :-) [​IMG]
     
    Radiogogo och chucken gillar detta.
  14. Radiogogo

    Radiogogo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Samsung Galaxy S2 & S4 & S6
    Samsung Tab 2 7.0
    Snygg bild!!! Vad jag kommer ihåg den tiden :)

    För mig vände allt då jag började arbetspendla varje sommar till Oslo och upptäckte att jag fick med mig hela min CD-samling, (och många var CD-varianten av vinyler jag hade köpt tidigare), i min lap-top - senare den externa hårddisken.

    Men känslan att läsa låtarna på hårddisken, den är inte densamma som att läsa konvolutet - om vi säger som så.
     
    _z_ gillar detta.