Ta bort Amazon-fyndtipstråden?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Rospigg, 28 okt 2023.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    När tråden var ny så gjorde jag en del inköp med 90% felaktiga priser. Man tyckte att det bara var att trycka hem det man ville, ibland tog man någon extra för att kunna ha som present till någon. Men någon lagertömmare har jag aldrig varit. Jag har sedan ganska lång tid tillbaka inte beställt felaktigt prisade varor.

    I början så trodde jag att de felprisade varorna inte hade så stor betydelse. Alla var väldigt överens om att snyftberättelserna vi fick via Amazon och vissa blev till och med uppsökta via WhatsApp, var just bara snyftberättelser och att det inte hade någon direkt inverkan på folk.

    Nu är det nog ganska många som förstått att detta inte bara är snyftberättelser. De enskilda handlarna får stora bekymmer på grund av misstag de gör när de listar felaktiga priser på den svenska Amazon-sidan.

    Rent moraliskt kan detta såklart diskuteras.

    Swedroid har sedan detta började antagligen fått en hel del nya användare som endast varit här för Amazontråden. Dessa användare har också fått galet mycket "gilla" för sina inlägg i tråden. Vilket kan bli lite missvisande för resten av forumet.
    Man kan även gissa att antalet "gästbesökare" ökat på grund av just den tråden. Fler besökare genererar såklar intäkter till sidan.

    Men,
    Varför ska Swedroid vara en arena för moraliskt tveksamt tömmande av lager för personer som råkar göra misstag?

    I mitt tycke så borde det inte vara det.
     
    Clearminded, Ompan, Millwad och 15 andra gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Aldrig köpt något på dessa felprisade saker då det känts fel.
    Räknas den tråden (och tillhörande trådar) till antal inlägg/gilla så är det helt snett. @bernard@bernard, fixa.
     
    NiklasO, chraist, kissidor och 3 andra gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Lyfter frågan gällande trådens livsduglighet med de andra moderatorerna. Den kan som sagt ha spelat ut sitt då det var sjukt mycket inlägg i början av lanseringen av butiken. Viktigt är då som sagt att man fortsätter sätta spoiler-tag på de bilder för att Amazon inte ska gnälla på forumet. Men som sagt vi för diskussionen vidare. Tack @Rospigg@Rospigg för förslaget.
     
    Last edited: 30 okt 2023
    Kristy, katho och Rospigg gillar detta.
  4. danne_00

    danne_00 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2021
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    74
    mkt av det som länkas i den tråden finns ju inte ens att köpa.. ofta när man klicka så står det , fine inga erbjudanden.. känns mest som en skräptråd
     
    thurstoon, Salvion, polar590 och 1 annan gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Från början var tråden bra. Sen kom en massa nya användare som köpte hela lagret på en gång för att sälja vidare och tjäna pengar på produkterna. Till slut kom där en massa personer som tjänade pengar på att du klickade på länkarna i tråden. Då blev tråden helt värdelös enligt mig. Dessutom har Amazon handlarna lärt sig att inte prissätta fel. Tråden kan utan att tveka stängas och alla gilla som kommer ur den tråden plockas bort. (Blir nog av med några själv)
     
    Derix, katho, polar590 och 2 andra gillar detta.
  6. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Ja, dags o lägga ner tråden, var kul ett tag men orkar inte lägga upp nått numera.
     
    Kristy gillar detta.
  7. maximum_squirrel

    maximum_squirrel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    94
    Tycker tråden ofta varit tragikomisk att läsa, varför skulle jag vilja köpa rent utsagt helt slumpmässigt skräp bara för att det är "billigt"? Om vi bortser från den moraliska frågan kring att utnyttja folks misstag så är en "mojäng till hundleksak för små gråa hundar mellan 3-6 kg - 17 sek (FBA)" bortkastade pengar för 99,9%, även om den är prissatt 10x nån annanstans.

    Amazon har en del legitima och relevanta kap då och då, men i tråden är de relativt sällsynta och skulle i de flesta fall passa i vanliga tipstråden.
    De flesta vet nog när de tipsar om rent skräp, och många skriver ju rakt ut att de tipsar om felprisade varor, vilket måste sägas är ganska jävla cyniskt. Tar man bort de inläggen blir tråden svår att motivera i sin nuvarande form (varför då särbehandla Amazon som plattform?) i min mening.
     
    katho och Ompan gillar detta.
  8. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Instämmer med TS.
    Amazon-tråden är usel och jag ska inte skriva ännu ett inlägg om det oetiska i att exploatera säljares misstag. Den är även usel för att majoriteten av alla inlägg inte ens handlar om teknikprylar, folk lägger upp tips om toaringar, hundbajspåsar och annat helt irrelevanta saker som inte gäller teknikprylar.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 346
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Helt värdelös tråd. Tycker inte den hör hemma här men driver väl en del trafik.
     
    katho, Kristy och thurstoon gillar detta.