Telemaster och uppkopplingshastighet/backbone

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 31 jan 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur brukar operatörerna koppla upp sina telemaster? Drar de i regel fram fiber direkt till masten, och vad snittar man för hastighet/bandbredd? Handlar det om 1Gbps eller 10Gbps eller kanske rentav 100Gbps i vissa enskilda fall?

    Det skiljer sig säkerkligen beroende på typ av mast och hur många som delar på den, men låt säga de som man finner på hustaken i de flesta bostadsområden. Dvs något mindre master som ändå hanterar en beskedlig mängd anslutningar. "Megamasterna" eller tornen har säkert så snabb uppkoppling som infrastrukturen bara tillåter.

    Brukar förresten dessa master betjänas av en dedikerad fiberlina? Eller hakar operatörerna oftare på befintlig fiber som dragits fram sedan tidigare av bredbandsleverantörerna? För även här borde det väl rimligtvis finnas flaskhalsar som kan ta tid att lösa, speciellt i äldre nätverk där man kanske dimensionerat för klienter som toppar ~100/100.

    LTE fortsätter ju att vidareutvecklas och med MiMo hanterar telefonmodemen 1Gbps. Det ställer enorma krav på backbonen - har operatörerna dimensionerat för detta? Att byta ut/uppgradera elektroniken i masterna är så klart kostsamt, men att dra fram fiberledningar måste vara desto dyrare och riktigt tidsödande.

    5G är fortfarande en bit bort, men långt dessförinnan måste ju det här bli en rejäl flaskhals? Eller är det inget större problem?
     
    Last edited: 31 jan 2017
    6150, stefan1 och R3b0rn gillar detta.
  2. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    På hustak är det snarare radiolänk än fiber som gäller. Tittar man noga brukar man kunna se runda eller kvadratiska antenner bland de avlånga, det är radiolänkar för vidaresändning av trafiken på de avlånga antennerna. Moderna Minilink-stationer har en bandbredd på 5-10 Gbps.

    Edit: gaggig gammal gubbe som inte hängt med i utvecklingen...
     
    Last edited: 2 feb 2017
    bernard gillar detta.
  3. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Nu skall jag inte utge mig för att vara expert på nätutbyggnad men detta låter inte sannolikt. Jag ser ofta radiolänksantenner på höga master på landsbygden men sällan på hustak. Dels är tillgången till fiber god i tätbebyggt område varför det inte behövs men framför allt är det ju svårt att få fri sikt till nästa länk med alla hus i vägen. För det tredje lär ju interferens vara ett problem när noderna är nära varandra.
     
    6150 och night77 gillar detta.
  4. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Nej, det är mycket möjligt att man gått över på fiber numera. När man började sätta upp antenner på hustak fanns det ju knappt någon fiber utdragen så då hade man ju inget annat val än länk. Vad man väljer idag beror nog på många faktorer, jag skulle tro att såväl önskad bandbredd, landskapets topografi, befintliga fiber/länkar mm spelar in. Det finns säkert basstationer med bägge teknikerna för redundansens skull.

    Den basstation jag hade inom synhåll från mitt köksfönster när jag bodde i centrala Gbg hade radiolänk om jag inte minns fel men det är ett par år sedan jag flyttade därifrån så hur det ser ut idag vet jag inte. Jag vet inte heller om den enbart använde länk eller om det även fanns fiber.
     
    bernard gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 826
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    De flesta av Telias 4G basstationer här i Gävle har backbone via fiber, ytterst få har radiolänk.
     
    bernard gillar detta.
  6. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag skulle säga att ditt utlåtande i en större utsträckning är felaktig än vad det är sant. Tillgången till fiber i tätbebyggda områden är oerhört mycket mer omfattande än den på landsbygden vilket innebär att man i mycket stor utsträckning använder sig av fiber för sin transmission på hustak.

    Däremot har du rätt i att det inte är ovanligt att man monterat radiolänk på dessa sajter vilka då i regel (det finns naturligtvis undantag där även hustak kör transmission via radiolänk) skjuter mot andra sajter som inte sällan är av GF-typen (Greenfield).
     
    6150 och bernard gillar detta.
  7. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Tack, jag erkänner villigt att det var några år sedan jag intresserade mig för detta. Har vänner som jobbar med mobilnät på Ericsson, skall fråga om de vet något om den här biten.
     
    6150 och bernard gillar detta.
  8. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag såg just över gammal fotodokumentation från 10 olika Hi3G-sajter i en medelstor stad. 10/10 sajter jag kollade igenom körde transmission via fiber. 3/10 sajter körde transmission via radiolänk till annan sajt. Samtliga sajter var Rooftopsajter.
     
    Bonterra och bernard gillar detta.
  9. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    @bernard@bernard De flesta får en fiberlinje direkt in i utrutsningen där det finns tillgängligt. Annars så används radiolinkar eller i värsta fall så pressas en stackars kopparkabel det som går.

    I större sambyggnadsmasterna så finns det som regel en hög av fiberleverantörer då varje operatör skriver centrala avtal som sträcker sig nationellt med vissa lokala avvik.
     
    bernard gillar detta.
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 379
    Mottagna gillanden:
    2 826
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kul att du nämnde koppar.

    Har hört för många år sedan att Telia kopplade upp NMT 450 & GSM 900 basstationer över det vanliga kopparnätet på många platser runt om i landet.
    Det fungerade väl troligen även sen vid uppgraderingen till 2,5 G (edge) och även i början av UMTS kan jag tänka mig.
     
    bernard gillar detta.