Övrigt: Tillfälligt smeknamn till samtal/telefonnummer

Diskussion i 'Allmänt' startad av toobiiias, 16 feb 2024.

  1. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Tanken kom som en blixt från klar himmel nu på morgonen.

    I och med att jag precis har flyttat från hus till hus så har jag enormt många samtal till bank, försäkringar, entreprenörer som ska göra jobb i mitt nya hus osv.

    Och som oftast är det ju bara ett samtal man ringer och sedan kommer överens om dag m.m.

    Om jag däremot sedan skulle behöva ringa upp entreprenören igen och kanske har 10 samtal till sedan dess till andra nummer, borde jag inte bara kunna lägga till ett snabbt smeknamn till det telefonnumret jag har ringt istället för att alltid behöva lägga till som en kontakt i min telefonbok. Jag kommer kanske ringa max 2ggr till, varför ska jag då behöva ödsla tid att lägga in i kontaktboken istället för att bara kunna markera numret och ge smeknamnet "röris" eller dyl. :)
     
    Kristy gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Ser inte riktigt hur det skulle vara någon skillnad att lägga till ett smeknamn eller lägga till en kontakt i telefonboken...

    1. Lägg till smeknamn = Lägg till i kontakboken
    2. Knappa in (smek)namn
    3. Trycka på spara

    Även om du fick ner det till färre steg så måste smeknamns informationen sparas någonstans. Och det görs i telefonboken. Att skapa ett alternativt ställe att spara på skulle bli förvirrande med x antal kontakter på ett ställe och y antal kontakter på ett annat ställe... Lite som förr i tiden när man sparade kontakter lokalt, i molnet eller på SIM-kortet (vilket förvisso fortfarande går men knappast någon som gör för det blir förvirrande, någon kommer så klart svara att de gör det som backup). I ditt fall skulle du ha två lokala ställen att spara lokal info på.

    Motargument till mig själv på det sista är att vissa märken har inbyggd uppringar-id funktion som tex Google och Samsung. Dessa sparar info från okända nummer. Så det skulle vara en lösning för dig kanske, någon typ av Dialer med caller-ID men antal steg för att manuellt spara ett smeknamn som inte upptäckts av den Caller-ID skulle fortfarande vara lika många.
     
  3. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Jo men precis, men tanken var liksom att bara snabbt kunna byta ut numret man ser i senaste samtal till ett smeknamn istället, som endast ses i senaste samtal, inte att det ska lagras någonstans :)

    Grundtanken var att slippa sedan om några veckor sitta och behöva radera kontakter för de är inte intressanta att ha i telefonboken.

    Framförallt om jag ska bläddra igenom kontakter att ringa till när man sitter t.ex. i bilen så vet jag att det kan vara en hel drös att bläddra igenom manuellt.. gillar att hålla kontaktboken kort och informativ :P
     
    Last edited: 16 feb 2024
    Kristy gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 689
    Mottagna gillanden:
    2 045

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog spara dem i kontakter med tanken att de kan vara bra att ha om det blir reparationer eller annat underhåll framöver. Men det är väl en smaksak.
     
  5. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det går ju att spara kontakter med en etikett, då kan du lägga in tex dina kontakter till hantverkare som coworkers och sedan anpassa vyn att inte vissa dessa, då borde du ha namnet i senaste men när du tittar i kontakter så ser du bara de du vill se.
    Det funkar i alla fall i google kontakter.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, men du vill trycka på numret i listan och ge numret ett namn direkt. Det du gör istället är att trycka på numret i listan, tryck på "skapa kontakt" och ge numret ett kontaktnamn. Så. Nu är ditt problem löst, och det krävde exakt ett tryck mer än du hade räknat med.

    Så jag ser inte riktigt varför du inte bara kan göra så, för det går nästan exakt lika snabbt? Okej, du vill egentligen inte spara numret som en kontakt men du vill ändå "semi-spara" det som en tillfällig kontakt. Så bara namnge numret och spara. Samma resultat, förutom att numret ligger kvar i dina kontakter sen, och det kanske kommer något tillfälle sen när du faktiskt behöver ringa dit igen?

    Så egentligen är problemet inget stort problem? Det tar bra många fler minuter att diskutera idén här, än den eller de två extra sekunder du behöver lägga på att faktiskt spara numret på vanligt vis?
     
  7. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Ursäkta att jag inte delar era åsikter i sammanhanget men forum är väl till för att diskuteras..
     
    Kristy gillar detta.
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Absolut får du göra det, men lösningen som föreslagits kostar dig ett knapptryck extra. Varför är det så svårt? Det låter på dig som att du får väldigt många nya nummer att lägga in i kontaktboken och sen radera. Har det tagit mycket tid i anspråk förut, menar du? Jag tror den här tråden tar mer tid för dig än du kommer att lägga på att spara och radera temporära kontakter under flera års samlad tid.
     
    eastbound gillar detta.
  9. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Grundtanken var mer om det fanns en funktion att göra så för att slippa lägga till i kontaktboken för att sen sitta och radera i efterhand.

    Gör absolut inget att skriva i den här tråden om det tar tid, jag tycker det är trevligt att diskutera si eller så. Men med din attityd så har du helt rätt i sak, den här tråden tog mycket mer tid och energi än om jag bara struntat i att ens göra tråden för att bli "idiotförklarad" och lagt till kontakter för början.

    Så sjukt less på såna människor som dig på det här forumet. Jag tackar för mig.

    Hade!
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag tror du misstolkar situationen rätt grovt.

    Människor som mig? Jag hade kunnat vara otrevlig och spydig. Det var jag inte. Jag skulle kunna vara det däremot. DIN attityd just nu får mig att vilja vara det.

    Jag och andra gav förslag på lösningar. Men visst, var dryg och lättkränkt istället då.