Tjänster där man fysiskt kan följa sin bils registreringsnummer?

Diskussion i 'Off Topic' startad av N6290, 5 jan 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Jag använder Circle K-appen och har lagt in min bils registreringsnummer i den. Om jag (eller någon annan) kör in på Circle K med bilen så kommer kamerorna notera registreringsnumret (via ANPR), och ge mig en notis i telefonen där jag tillfrågas om jag vill starta tankning genom mobilbetalning. Indirekt blir detta en möjlighet för mig att veta att bilen befinner sig på Circle K, vilket t.ex. skulle kunna vara användbart om bilen blivit stulen eller om den är utlånad typ.

    I denna tråden så önskar jag tips om liknande lösningar, där jag kan följa min bil genom ett företags eller en myndighets tjänst/affärslösning.
    Apcoa, ett parkeringsföretag, har en tjänst där man får en notis när bilen passerar in på vissa av deras parkeringsområden, de vill meddela att man har startat parkering helt enkelt. Ett till exempel är Transportstyrelsens app, där man med typ 10 minuters fördröjning kan se att bilen passerat en betalstation för trängselskatt. Jag tror det ska funka att logga in på deras webbsida för att se mer detaljerad information, typ se exakt vilken betalstation passagen gäller, men jag har inte testat det ännu och vet inte med vilken fördröjning det läggs upp där.
    Känner ni till någon mer tjänst som fullgör detta syfte? Googling på "ANPR sverige" gav några träffar, jag ska gå igenom dem senare. Sajten Epass24 kanske vore något att regga sig på, som exempel. Annars kommer jag bara att tänka på trafikkameror, men ingen sån tjänst erbjuder väl en möjlighet att "bevaka" sitt eget regnummer såvitt jag vet, och de publicerar väl bara lågupplösta foton.

    Anledningen till frågan är helt enkelt att jag tycker det kan vara intressant (och kanske löna sig någon gång i framtiden) att ha skapat konton i såna tjänster och lagt in bilens registreringsnummer, typ om bilen försvinner av någon anledning. Typ i förebyggande syfte. Och det är givetvis bara min egen bil jag önskar följa.
    Någon gång har jag fått en notis från Circle K-appen om jag vill starta tankning, när bilen absolut inte befunnit sig på Circle K. Jag har då antagit att det antingen varit något tekniskt fel i deras system, felaktig OCR/ANPR-avläsning, eller att det kan vara en bil från någon av de baltiska staterna med identiskt regnummer som befunnit sig där. Även av det skälet kunde det vara intressant att regga sitt regnummer i tjänster av ovan nämnda slag, för att få en uppfattning om huruvida det rullar en bil i Sverige med identiskt registreringsnummer, vilket potentiellt skulle kunna orsaka problem, typ feldebitering av trängselskatt. Då vore det bra med en liten "heads-up".

    Ser fram emot era tankar!
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Du krånglar till det, stoppa in en AirTag (eller annat alternativ till det för en femtedel av kostnaden) i handskfacket så har du bra koll var din bil befinner sig.
     
    Asawi, bernard, mattihp och 1 annan gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det löser inte problemet med feldebiteringar av trängselavgifter...
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Fast det märker du ganska snabbt om du faktiskt blir debiterad felaktigt. Enda gången jag hört talas om att det skett är när någon fått sin nummerplåt stulen.
     
  5. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag råkade ut för feldebitering för många år sedan dagen efter jag sålt en bil till Älmhult. Den skulle då ha körts till Stockholm vilket jag vet inte var fallet. Jag betalade de 10 kronorna och överklagade sedan. Då kom det mycket riktigt fram att de debiterat fel pga otydlig bild.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Svärfar blev debiterad för ett par veckor sedan. Han bor +50 mil från där det ska ha hänt :P
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Fast det var väl inte *huvud*syftet med OPs inlägg heller
    Edit: Semantics
     
    Last edited: 6 jan 2024
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Jag skulle kanske förtydligat i startinlägget att jag ser detta som ett litet kul experiment typ. Det kan vara intressant att registrera sitt regnummer och se vad det ger i längden. Utfallet (eller alternativa lösningar) är därför inte av så stort intresse just nu. Jag vill testa, helt enkelt.

    Hade jag haft någon föraning om att bilen kunde bli snodd så skulle jag såklart investera i något sånt, en gps-puck typ. Men det känns inte jätteprio att betala för något sånt nu. När Googles airtag-motsvarighet släpps så ska jag köpa några såna, men oklart var jag kommer placera dem. Men Airtag faller bort då jag inte har Iphone. Såna lösningar (airtag och googles motsvarighet) har ju nackdelen att tjuven mycket väl kan bli underrättad om att spårning pågår hyfsat snabbt. Vet inte hur snabbt den notisen kommer, men då kan ju lite av syftet försvinna med en sån grej.

    Inga tjänster ni använder som uppfyller det jag efterfrågat, där man kan registrera sitt registreringsnummer?

    Feldebiteringar har nämnts i media då och då, det förekommer nog en del såna fall hyfsat ofta.
    Jag betalar trängselskatt regelbundet i Göteborg. Om det sker en felaktig debitering för Stockholm eller någon av Trafikverkets broar med infrastrukturavgift/broavgift, så skulle jag såklart märka det. Men enstaka felaktiga debiteringar av trängselskatt i Göteborg skulle jag antagligen inte märka.

    Jo, om du läser startinlägget igen så ser du att jag nämnde i slutet att ett av syftena var att kunna upptäcka feldebitering av trängselskatt, och att kunna få en "heads-up" om en bil med identiskt regnummer rullar här i landet nånstans. (Vilket jag misstänker kan ha skett tidigare, som jag nämnde).

    EDIT:
    Efter lite googling av de baltiska staternas registreringsskyltar så ser jag nu att det är de litauiska skyltarna som har närmast identisk layout med de svenska. Men inte de estniska eller lettiska.
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Själv har jag installerat traccar på en raspberry pi i mitt nätverk:
    traccar.png
    I mina bilar har jag satt en GPS-tracker av typen cj720 som kostade ett par hundralappar per styck och ser ut som vanliga relän. I dessa GPS-trackers har jag satt kontantkort från comviq, jag brukar fylla dessa kontantkort med prisplan "standard" för 100 kr knappt var 12e månad. Med hjälp av SMS-kommandon konfigurerar man dessa cj720 till att rapportera till min egen IP-adress i stället för någon skum server i Kina. Tyvärr bygger cj720 på 2G-nätet, så jag kommer få byta ut dessa när det släcks, kanske kommer jag då köpa MV730G som verkar klara 4G, men sådana har jag ännu inte testat själv.
    Dessa GPS-trackers har även stöd för att med sin "relä-funktion" kunna bryta strömmen till något som t ex bränslepumpen på ett SMS-kommando, men den funktionen har jag inte provat ännu.

    m v h Henrik
     
    Zooklubba, svenix, Heleg och 1 annan gillar detta.