Diskussion: Tråden för batteritid

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Exile82, 10 mar 2012.

  1. Aemo

    Aemo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Min första android-lur så jag har inte så mycket att jämföra med, men mitt första intryck av batteri-tiden är förskräckelse. Haft telefonen i snart en vecka och jag har fått ladda den minst 2 ggr per dag.

    Pratar hel del, småsurfar (fb/mail), läser (ebooks) och lite musik. Strömförbrukningen under samtal (beräknat från medföljande "battery usage" program) har gått ner från ~ 1 %/min till ~ .53 %/min under veckan, vilket ger en samtalstid på 3.14 h innan mobilen är död (~1.6h första dagen). Det är rätt långt ifrån de utlovade 8½h...

    Samma beräkning för Soccom83's första dag (utifrån post #218) ger 3.85 h. Bättre visst, men bra?

    Kanske borde fundera på att ta in luren på garanti?
     
  2. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag är helnöjd med mitt batteri. Det du får göra är att skriva ner de största posterna som jag gjorde, eller som de föreslår tidigare i tråden, att använda något program som spårar exakt vad de olika programmen drar.
     
  3. stefan78

    stefan78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Här kan ni jämföra
    [​IMG]
    [​IMG]

    Detta är från min sgs 2 ..skärm 2timmar 40sek, samtal 1Tim 7min , wifi eller 3g på hela tiden syncar ett exchange konto plus gmail och fejan ,
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Aemo gillar detta.
  4. Aemo

    Aemo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack Stefan78 för den klart oroväckande jämförelsen.

    Min mobil dog igår vid ~9h 20min på batteriet. Ca 3h skärmtid & 1h taltid som huvudbovarna. (Inga tunga apps, ljusstyrkan på 20-30%)

    Ladda upp till 100% tog 2½h, där de sista fem procenten tog ~ 30-40 min.
    Drog ur laddaren för ett omedelbart fall på 1%.
    Stängde av sync, wi-fi, data och lät den ligga över natten (6h 40m) - 4% (nere på 95% nu).
    CPU spy: Deepsleep - 99% (6h 37m), 384 Mhz - 0% (0h 3m 42s), 1512 Mhz - 0% (0h 1m 14s).

    CPU spy resultaten ser ju bra ut, och visar på att det inte är något som ligger och drar ström. Är då 4% förbrukning för natten bra m.a.p. de resultaten?

    Slog på wi-fi & sync, tappat 2% under tiden jag skrev detta. (1-2 min?)

    Idag är sista dagen för DOA, förutsatt att Sony följer SE's tidigare policy. Tänker att jag får se hur den klarar sig under dagen (med låg användning), samt era råd, innan jag bestämmer mig.
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    3 timmar tänd skärm och 1 timme samtal

    Hur mycket mer begär ni egentligen??? Framförallt, vad hade du innan som klarade mycket mer?
     
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Min Xperia S visar tecken på bättring i batteritiden.
    Den håller bättre nu en för en vecka sedan när jag fick mobilen.
    Det beror nog på två saker, mitt användande har sjunkit till en mera normal nivå och batteriet har trimmats in mera.
     
  7. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Skulle jag kunna klämma ur 3h skärmtid och 1h taltid skulle jag vara hur nöjd som helst.

    Blir inte riktigt klok på min telefon. Nu är den tillbaka och pumpar Deep sleep. Verkar vara från dag till dag den ibland vill fastna i 384MHz..
     
  8. Aemo

    Aemo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tre timmar tänd skärm var pga att jag ville köra slut på den & ladda den igen innan jag la mig. Det var det bästa den presterat hitintills, btw. Jag begär iaf 6h samtalstid när de påstår 8.5h. Att en timma eller två faller bort pga omständigheter är ju förväntat, men in 5.5h. (Se tidigare inlägg)

    Har en Nokia E72 som jag använde innan, flitigt, med avsevärt bättre batteri-prestanda. Nu är ju de två knappast jämförbara och det förväntar jag mig inte heller, men något bättre resultat hade varit trevligt.
     
    Last edited: 23 mar 2012
  9. Aemo

    Aemo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tål att nämnas också att tjejen skaffa sin SXS samtidigt som mig, men har bara behövt ladda sin 3ggr nu på 7 dagar. Jag har hittills fått ladda minst 2ggr per dag. Vi har jämförbara samtalstider (dock hon mer än jag). Hon lyssnar på musik ett par timmar om dagen, jag läser ebooks 20-30 min på tuben till/från stan. I övrigt är våra användarmallar jämförbara. Varför den enorma skillnaden i batteriförbrukning?
     
    Last edited: 23 mar 2012
  10. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
  11. sundown

    sundown Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    efter att ha gått ner i deep sleep så har den nu slutat med det ... Deep sleep på 4% trots att telefonen bara legat senaste timmarna. Batteriet sjunker med ca 5% i timmen utan att jag gör något.

    Ska pröva att starta telefonen i safe mode och se om det påverkar batteritiden:

    stäng av telefonen
    sätt igång
    när Sony loggan dyker upp så trycker du på menyknappen om och om igen tills Android har startat och det står "safe mode" (inga 3:e parts appar startas) längst ner till vänster.
     
  12. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Älskar min Telefon, de borde gjort som Huawei och satt in ett riktigt maffigt batteri :/
     
  13. Lazarux

    Lazarux Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Köpte min telefon idag.

    50% ljusstyrka, wifi på hela tiden förutom då jag testat byta mode med taggarna men då har 3g slagits på. Autosync och lite spel och surf samt tagit 20 bilder med kameran och spelat in en film på 2 min :)

    3tim 20min ungefär har telen varit igång vid dessa dumpar. Kopplade in den i datorn och la över några låtar och då blev den laddad 3%. Annars har jag bara laddat upp den fullt direkt efter jag plockade fram den från lådan.

    Jag känner mig nöjd och batteriet borde ju bli ännu bättre efter några laddningar :)
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ser mycket bra ut för att vara så få laddningar
     
  15. Lazarux

    Lazarux Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ja jag hade förväntat mig lite sämre resultat efter enbart en uppladdning då jag läst att några här på forumet har så dålig batteritid.

    Jag känner mig då klart helt nöjd med denna telefon och då bytte jag från en Galaxy Note (den älskar jag men den har börjat kännas stor).
     
  16. sundown

    sundown Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    insåg precis att wlan på min Xperia S _alltid_ är igång på min telefon, även om skärmen är avstängd. hittade inställningen och ändrade till att den ska stängas av om skärmen är avstängd. trodde det skulle vara inställt så default så jag har aldrig reflekterat över det. får se om detta hjälper.
     
  17. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Nu sitter inte jag med telefonen i knät hela dagarna men jag använder den för röstsamtal och en del pillande!

    [​IMG]
     
  18. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Visst hjälper det, men den stora nackdelen är att e-post, Whatsapp-meddelanden etc. därmed inte hämtas. En medelväg är att använda ett program som slår igång WiFi periodiska ändå, för att synka sådana saker.

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Push-mail behöver inte wifi för att fungera

    Själv gör jag ett eget test med juice defender ultimate idag och kanske i morgon
     
  20. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Va? Det behöver ju självklart tillgång till Internet. Då måste du istället ha på 3G, och sparar ingen ström...
     
    Last edited: 24 mar 2012