Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

  1. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vad är enklaste sättet att på en Mac kolla efter duplikater i Google Photos. Finns det någon extern app eller liknande? Hur gör ni?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Dubbletter ska i regel inte finnas. Om en bild är uppladdad två eller fler gånger så märker Google Photos att det är samma som redan finns, och den behandlas som en enda fil utan att ta mer lagringsutrymme, så länge det är en helt identisk fil med samma checksumma som den första då. Om du själv gjort ändringar i filen, eller om någon app/tjänst gjort ändringar i filen (typ Facebook) så gäller dock inte det just nämnda.

    Eller menar du något annat, att du vill rensa bort "liknande foton", när du tagit flera foton på samma motiv typ?
     
    Kristy och tord00 gillar detta.
  3. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har identiska bilder men från olika källor uppladdade automatiskt på olika sätt. Dvs dom har inte samma checksumma.

    Det hade även varit intressant att se "liknande foton" och få hjälp att välja ut dom man vill ha kvar.
     
    hejhoppar och Kristy gillar detta.
  4. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    När jag tar ett foto (P8P) så hamnar det både i Google Foto och min Galleri-app och det är helt okej, så vill jag ha det. Men om jag raderar fotot oavsett i Google Foto eller Galleri-appen så försvinner fotot från båda apparna. Varför är det så? Var inte så på min Pixel 4a 5G.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ser ut som du tar bort en bild från en mapp som är synkad, om du vill spara bilder på enheten som inte tas bort från Google Photo, så behöver du ladda upp bilderna manuellt från en mapp som inte är synkad med Google Photo. Då kommer bilderna fortfarande ligga kvar på enheten när du tar bort dessa från Google Photo.

    Men så länge Google Photo synkas upp automatisk bilderna så innebär det att mappen är en map du har synkad vilket gör att tar du bort den från Google Photo så kommer den ta bort den från mobilen också.

    Jag själv synkar inte Downloads mappen till Google Photo så bilderna jag vill ha privat på mobilen bara bruka jag lägga in i Downloads mappen.
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Vad för galleri-app har du? Mig veterligen följer det inte med någon förinstallerad galleriapp på någon pixel-telefon (förutom Google Photos då), så jag gissar att du menar någon tredjepartsapp?
    Eller förresten, Google har ju släppt en väldigt simpel app, "Gallery" (som jag dock inte tror är förinstallerad). Det är inte den?

    Normalt om du tar bort foton från en vanlig galleriapp, så ska fotona finnas kvar i Google Photos, så länge du givit fotot chansen att hinna bli uppladdat i Google Photos (kom ihåg inställningar för uppladdning över wifi vs mobildata i detta sammanhang).
    Slutsatsen bör bli att du har en galleriapp med någon slags synkronisering till Google Photos? Försök stänga av den synkroniseringen, eller byt till en annan galleriapp utan sådan funktion.
    Eller så kanske det helt enkelt är så att du inte har slagit på uppladdning över mobildata i Google Photos? Då riskerar du att radera foton från båda apparna, eftersom de helt enkelt inte hunnit laddas upp.
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  7. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag använder "Simpelt galleri Pro" har öven testat "Google Galleri". Det blir likadant oavsett vilken. Men det är som du skriver, det har inte hunnit laddas upp till "Google Foto". Jag har valt uppladdning när jag jag WiFi och telefonen samtidigt laddar.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.simplemobiletools.gallery.pro
     
  8. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Jag använder sedan många år Google Photos för att dela foton med familjen. Vi har en "Konversation" med fem medlemmar och alla delar bilder då och då. Sedan några veckor tillbaka funkar det dock dåligt. Ibland ser inte alla bilderna och ibland kommer inte text man skriver med.

    När jag delat via webben kan jag ibland inte se mina egna delade bilder i appen (Android). Ibland funkar det.

    Någon som sprunigt på detta problem? Jag har testat att rensa cache och installera om osv men det verkar inte ha med appen att göra. Det drabbar också alla medlemmar på olika sätt. Några kör ios.
     
  9. hejhoppar

    hejhoppar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    20
    På en Google Nest fotoram har jag taggat tre personers foton att visas upp. Fungerar fint sedan ett år tillbaka.

    Nu vill jag lägga till en till person. Det gör jag via "Google Home"-appen på en iOS-enhet. Väljer fotoramen och går till "Fotoram" och sedan "Välj familj och vänner". Där ser jag de tre tidigare taggade personerna.

    Då får jag alltid upp "Det gick inte att skapa ett album. Logga in i appen Google Foto som [här hänvisar den till min epostadress som är korrekt och som är inloggad i Google foto-appen på samma iOS-enhet]

    Jag har provat att lggga ut från båda apparna och sedan loggat in igen. Det blir ändå samma meddelande.
    Vad kan nästa steg vara för att komma närmare en lösning?
     
  10. KenStarfighter

    KenStarfighter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2020
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag upplever att ansiktsigenkänningen har inte uppdaterats hos mig sen 2022?
    hur får jag till så att den uppdaterar detta?
     
  11. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej, behöver lite hjälp. Jag har råkat få till lagring på Google fast jag inte vill det, nu får jag meddelande om att mina 15 GB är fullt hela tiden. Jag vill bara avsluta all lagring mot Google men hittar inte var Är förmodligen enkelt men hittar inte. Tacksam för hjälp!
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    De där 15GB ingår i ens Google konto, utan kostnad. Den täcker Drive, mejl, backup och foto.

    Antagligen är det Google Photo som tagit upp det mesta av utrymmet. Det kollar du lättast under lagring i Google One appen.

    Screenshot_20240310_090206_Google One.jpg

    I photo appen kan du Avaktivera synk om du vill det
    Screenshot_20240310_090659_Photos.jpg
     
    Last edited: 10 mar 2024
    Calvin&Hobbes, Kristy och jnsson gillar detta.
  13. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är foto som tar upp det mesta, men trots dina bilder så hittar jag bara hur jag kan köpa mer plats, inte avsluta eller avaktivera lagringen?!
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Klicka på din profil uppe i högra hörnet
     
  15. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Där har jag varit många gånger men jag kan bara köpa mer plats, hittar inget om avsluta/stoppa lagring
     
  16. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    I Google foto appen trycker du på din profil uppe till höger, väljer inställningar för foto, sedan säkerhetskopia så får du välja.
    Screenshot_2024-03-10-10-23-35-713_com.google.android.apps.photos-edit.jpg
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  17. Pelle10

    Pelle10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack, den missade jag, nu har jag bockat av den, har varit ganska irriterande. Nu kan jag fortsätta manuellt och backa allt mot mina olika diskar här hemma
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 397
    Mottagna gillanden:
    1 747

    MINA ENHETER

    Om du har fullt utrymme i google-kontot nu, och vill kunna fortsätta ta emot mejl i gmail, så bör du manuellt rensa bort lite foton från Google Photos så att du återfår lagringsutrymme. Inställningen du blev hänvisad till ovan innebär att inga nya foton laddas upp - men befintliga foton som redan laddats upp ligger kvar i kontot och tar plats.
     
    Kristy gillar detta.