Train Info Sweden

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av rogermadsen, 29 maj 2010.

  1. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köper den när du börjar utveckla appen mer, det har stått still ett bra tag med utvecklingen nu. Så vill ha bevis först på att du verkligen tänker utveckla den mer..
     
  2. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok. Jag la precis till så att man ser spår även i tågvyn :-) Widget håller jag på med, kanske blir klart till helgen.
     
  3. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdaterade precis lite-versionen med några buggfixar, ny ikon och en länk i menyn till betalappen.
     
  4. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Låter bra, kommer antagligen köpa betal versionen senare under veckan!
     
  5. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    UI:t i betalversionen får lite kärlek. Kommer förhoppningsvis släppas senare i helgen.

    [​IMG]
     
  6. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Ja, då fick Train Info bli den första betal-appen man drog hem (trots att jag fortfarande inte är riktigt vän med den ännu).
    Som någon skrev tidigare så är det lite störande med färgerna på flikar och flik-text, men det kanske går till sig med helgens uppdatering.

    [​IMG]

    Sedan retar jag mig på en liten sak, det är att det står (i tid) på kommande avgångar och ankomster.
    Skulle gärna se att det som i Train Tracker står "Beräknad avgång" i stället.
    Små detaljer...
    Ser också fram emot att kunna lägga Widget+notification på en avgång, skulle gärna vilja ha SJ´s plingplång-ljud vid förseningar (det som hörs i högtalarsystemet).

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för inputen!

    Det där med UI:t har jag också sett på en del telefoner. Det är ett helsicke att göra UI till Android. Tanken är att det ska finnas ett default theme i telefonen som man ska kunna använda sig av men olika telefontillverkare är inne och pillar olika mycket i det och det slutar med att många appar som bara kör android default-tema (som i mitt fall) får en del problem. Lösningen är såklart att man gör ett eget tema och sätter varenda färg och grafik själv men det är ju lite jobb. Fast nu är det äntligen gjort vart fall :-) och nu hoppas jag att det ska se bra ut på alla telefoner.

    Widget och notifieringar är en bra ide men jag ser en del problem med det.

    Om vi börjar med widget. Jag har delvis en widget färdig men problemet är att om den ska va uppdaterad med relevant data när man kollar på den så måste den uppdatera sig typ en gång i minuten. Då dör batteriet i telefonen på en halvtimme. Alternativt låter man bara widgeten updatera sig typ en gång i timmen och att man manuellt kan uppdatera genom att klicka på widgeten. Det resulterar ju i att man stort sett alltid måste klicka på widgeten för att se relevant data och då funkar ju shortcuts lika bra och tar mindre plats på home-screen. Men jag tänker nog släppa nån variant snart där man får uppdatera widgeten själv så får vi se vad folk tycker.

    Egentligen är det samma problem med notifieringar. Det är inga problem att dra igång en service som ligger och pollar ett visst tåg och notifierar om det är försenat men ska notifieringen va relevant och komma i tid så måste man ju polla en gång i minuten och då slukas återigen batteriet i telefonen på en halvtimme. Det behövs nån extern serverlösning som hanterar det och pushar en notifiering till telefonen istället för att dens ka polla stup i ett och sluka ström.

    Annars på gång är integrering i quick search widgeten så man i den även kan söka direkt på stationer och klickar man på dom så får man upp ankomster och avgångar. Show on map funderar jag också på så att man kan se var stationen ligger (och var man själv är).
     
  8. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Widget borde man bara kunna uppdatera manuellt genom att trycka på den..

    SJUKT mycket mer praktiskt att bara uppdatera en widget och kolla än att öppna hela appen för att kolla..
     
  9. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Train Info Sweden v1.4.2 (betalversionen) släpptes precis med snyggare UI och ännu snabbare uppstartstid. P.g.a nästan total om-implementation för hur man sparar stationer och favoriter i appen så försvinner tyvärr era favoriter med den här uppdateringen.

    Jag hade kunnat lägga några timmar på att implementera en lösning som hade tagit med gamla favoriter men jag hoppas ni har överseende med att lägga till era favoriter igen.
     
  10. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

  11. bonath

    bonath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då har man investerat i betalversionen... :)

    Tror du mitt tips ovan kan bli verklighet??
    Kan man få favoriter som "startsida"?

    ---------------
    En historia ur vrkligheten. Jag åkte från Älmhult till Halmstad via Hässleholm-Helsingborg. Först Öresundståg Äh-Hm. Sedan skånetrafiken Hm-Hb. Avslutningsvis SJ Hb-Hd. (Vilken resväg!) Tåget var sent redan från Äh. Kollade snabbt appen och såg att bytet i Hm var kört. Olika operatörer = ingen samverkan. Såg att tåget jag skulle åka med Hb-Hd skulle passera Lund sex minuter efter ankomsttiden för det tåget jag satt på. Pratade med tågpersonalen och fick följa med till Lund på "egen risk." Hann precis med tåget i Lund. Hade nog inte vågat mig på denna varianten om jag inte haft Train Info-appen!! Tack!!! :)
     
    Last edited: 11 okt 2010
  12. tiking

    tiking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Finns en app i Market som heter Tågtider som ha liknade funktioner med detta app. Vad är största skillnad mellan de två här två?
     
  13. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Tack :-) Jag ska kolla på det där med att klicka sig vidare ifrån tåg-info-sidan. Borde va möjligt.

    En setting för att välja vilken tab som ska visas när man startar appen kommer snart.
     
  14. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den har stöd för sms påminnelser, men den har inte alla stationer..
     
  15. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Rogermadsen: någon ide att jag skriver alla önskemål och funktioner som jag tycker borde finnas igen? eller arbetar du med det/inte tänker fixa det alls?
     
  16. tiking

    tiking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok. Tack för det. Bra att veta. Nu har jag både men ska använder bara Train info Sweden. :)
     
  17. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu jobbar jag ju inte heltid med den här appen :-) Men jag har alla tips nedskrivna och försöker fixa dom efterhand. Just nu försöker jag få till så att man kan klicka sig vidare ifrån ett tåg. Inte helt trivialt att få det att funka tillsammans med shortcuts och allt annat.
     
  18. bonath

    bonath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, du é en klippa!
    Starta med favorittabben var en klar förbättring. ;)
     
  19. rogermadsen

    rogermadsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Train Info Sweden v1.5 släptes precis. Nytt i denna versionen är nånting som jag kallar destinations-alarm. D.v.s telefonen larmar när man närmar sig en vald station. Kan va bra om man t.ex vill sova på tåget.

    Lång-tryck på en station i stationslistan och välj sätt destinations-alarm. Det är släppt som beta änsålänge eftersom jag inte själv kunnat testat det hur mycket som helst och det kanske behövs finjusteras för hur lång tid innan den ska larma osv. Så jag tar gärna emot synpunkter på hur ni tycker det funkar. Igår åkte jag ToR Malmö och det funkade bra på samtliga mellanstationer :-)
     
  20. blackt

    blackt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När jag startar mitt Train Info så får jag ett meddelande som lyder "Fel vid positionering var god kolla att positonering via mobilt nätverk är påslaget i settings"

    Galaxy S, Froyo 2.2

    Hittar inget i settings som heter det!

    Vad göra??