Problem: Universaltråd för problem som uppstår efter/under flashning

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av goa200, 25 apr 2012.

  1. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Hmm låter konstigt. Pröva att ha den liggandes nån timme så att den laddar upp lite gran och försök igen sen :)
     
  2. simpish

    simpish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det ska jag göra, lämnade telefonen hemma på laddning efter lunchen.
    Nu på kontoret så måste man ju jobba. Eller iaf se ut som att man jobbar med något. ;)

    Återkommer i kväll om det gick åt pipan, men det ska nog gå jättebra med experthjälpen som jag har fått.

    KANON
    Simon

    edit: Den nya romen är inne och allt rullar. Tack för hjälpen leolulz, du är en pärla!

    Vad jag lärde mig var:
    Batterinivå. Att fastboot inte kan nås med väggladdare ansluten. Man kan föra över filer till sdkortet via usb med cwm utan fungerande rom. Och att man måste noggrant läsa igenom guider -helt och hållet- innan man påbörjar dom.
     
    Last edited: 18 jul 2012
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Bra att det löste sig! Och ja guider och sånt bör man läsa om igen om man känner sig minsta osäker :) Nu ska du vara glad för du hade tur, usb i cwm för One X har ju inte funnits jätte länge så. Visst det går att fixa men är en betydligt jobbigare procedur :(
     
    simpish gillar detta.
  4. mangomannen

    mangomannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1
    ROM:
    Cyanogen
    Skulle flasha in senaste insertcoin(9.1.0), tog ner filerna som krävdes. Har insercoin 7.3.0 inne sen tidigare. Jag går in i fastboot-hboot i luren - har lagt boot.img i fastboot-mapp i C: - öppnar kommandofönstret, men det är precis som om luren inte kommunicerar med datorn, när jag försöker flasha in boot.img så står det "fastboot är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
    Använder mig av guiden i denna tråd https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=77783
    har även kollat guider på xda o youtube, men ngt verkar galet med min bootloader. Har även testat med olika usb-kablar.
    Om luren är igång som vanligt så är det inga problem att föra över filer fram o tillbaka mellan lur o pc.
    Luren funkar bra för övrigt o har gjort det sen jag la in Ic 7.3.0 för ett tag sen
    Ngn som har en aning om vad som kan va galet - o vad göra isåfall?
     
  5. mobilkungen78

    mobilkungen78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Har du bockat i usb felsökning?
     
  6. mangomannen

    mangomannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 1
    ROM:
    Cyanogen
    har testad både i o urbockat..
     
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Batteri kalibration?

    Efter att ha rootat och flashat om ROMarna några gånger verkar inte batteriindikatorn visa rätt. Lyser grönt när den är på 90% osv
    Har provat olika batteri kalibration appar för att nollställa batteriets minne/cache. Men hittar ingen program som gör det optimalt. Någon som har lite bra tips här.
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo när det lyser grönt, starta om i recovery (CWM) och Advanced > "Wipe Battery Stats".....

    Borde bli rätt ?!
     
  9. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Tack. Ska prova. Det kanske behövs full urladdning någon gång för att sedan kalibrera igen.
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag vet inte mer än att funktionen finns i CWM, min HOX har jag aldrig behövt att nollställa däremot min Sensation som totalt tappade kollen på batteriet.
     
  11. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    är ganska säker på att cm-romarna lyser grönt när det är 90% laddat, och sedan hela vägen till 100%. Varför vet jag inte, men har för mig att jag läst det någonstans för länge sedan.
     
  12. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag gjorde som den förra skrev när jag precis fick hem min hox, batteritiden var urursel. Men efter ett par urladdningar och uppladdningar, låter laddaren sitta i en timme längre sedan mätaren nått 100% ska laddcykeln avslutats. Så fungerar det bättre. Om man har ful laddat batteriet när man tex springer runt på stan eller reser mycket gör det gott att utföra den här slags kalibreringen under en veckas period om inte varje gång så blir batteritiden bättre med tiden.
    Men ja, vid 90% visar min också konstant grönt ljus.

    Stämmer bra, märkte det och tänkte att något inte stämde men alla cm romar gör visst så. Kommer inte ihåg om Sense romar gjorde så här också, har provat så många olika grejer i telefonen vid det här laget.
     
  13. olovskiij

    olovskiij Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Stock gör i alla fall inte det, den lyser rött till och med 99% sedan grönt.

    Märkte dock att på stock blinkar det grönt när man har sms, och på cm blinkar det rött, vilket lurar mig att batteriet är slut..
    Vanesak, men ändå ^^
     
  14. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Well. Its started to be green at 90% again. Its probably a messed up battery memory cache :)
     
  15. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Last 2 days i get these terror message.
    "Shell has been denied superuser permission. " the phone crash or restart after that.

    What's wrong? A bug in this ROM?
     
  16. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Jag uppdaterade SU binary. Verkar fungera bra nu.
     
  17. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Nevermind. Det löste inte sig.

    Det märkliga är att det fungerar ett tag. Sedan slutar det bara fungera och shell blir deniad vArje sekund tills den rebootar.
     
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T

    Löst. Installerade en stable ROM. CM10 är ju fortfarande ej färdig och innehåller endel buggar. Väntar på en färdig realese med JB.
     
  19. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Löst. Buggig beta ROM bara. Installerade en stable. Nu fungerar allt klockers. Får vänta tills CM10 är färdig(are)
     
  20. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Okej, nu har jag på allvar kört fast och behöver hjälp.

    Började kvällen med att roota min One X enligt denna guide.

    Allt fungerade bra, och den var rootade som den skulle. Därefter tänkte jag, och detta var förmodligen kvällens första fel, att jag skulle installera Rom Manager och ladda ner en rom därigenom, precis som jag gjorde med min Legend (för två år sen). Det gick bra, laddade ner en nightly CM10 och installerade.

    Installationen gick igenom, inga problem, men när den rebootade och skulle gå in i CM10 fastnade jag i endless bootloop (antar att detta var för att Rom Manager inte installerade boot.img som den ska, eftersom One X bara har S-On, blabla).

    Iallafall. Det var ju inga problem tänkte jag, så jag wipade alla caches, inklusive dalvic, och tänkte flasha in rommen som man använde i guiden ovan, eftersom denna fortfarande låg kvar i minnet.

    Men nej, det funkade inte heller.

    Okej, så jag prövar att unroota då, och göra hela telefonen till stock. Så jag flashade in originalrecoveryn och låste bootloadern, för att därefter försöka använda mig av RUU för att få tillbaka originalrom.

    Men nej, det fungerar inte heller, jag får felkod 155 (okänt fel) så fort jag försöker, oavsett om jag är på splashen (roterande hjulet där det står CyanogenMod, fortfarande) eller om jag är inne i fastboot och försöker.

    Så där är jag idag, originalrecovery, låst bootloader men RUUn fungerar inte. Vad göra? :I