1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Uppgradera fiber eller skaffa en ytterligare Wifi-puck? Hur vet jag?

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av d0rian, 14 maj 2024.

  1. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag bor i en enplans atriumhus. Vi har fiber 100/100 och jag har dessutom tre st Google Wifi-puckar. Den första pucken är kopplad direkt till fiberanslutningen och de andra är i två olika delar av huset. Detta har fungerat bra hittills.

    Jag gjorde nu en snabbkoll i olika rum med Bredbandskoll-appen på min mobil och jag får ungefär 70 Mbit ner och 90 Mbit upp, som sämst. På vissa platser får jag 100/100 - så det verkar som om vi får det som vi betalar för.

    Problemet är att om jag sätter på youtube på tre olika TV-apparater runtom i huset, så börjar YouTube lagga. Då visar Bredbandskollen 9 Mbit/s ner och 20 Mbit/s upp när jag ställer mig vid en av TV-apparaterna.

    Det jag undrar är: Hur vet jag om jag behöver uppgradera mitt fiber till 250/250 eller om det räcker med att skaffa fler Google Wifi-puckar? Alternativt byta ut Google Wifi mot något annat?

    Min gissning är att 100/100 borde räcka för att tre personer skall kolla på YouTube samtidigt, och att det därmed är Google Wifi som inte levererar ordentligt. Men det hade varit värdefullt att höra era åsikter.

    Obs! Våra TV-apparater använder "Chromecast med Google TV", så att ansluta med nätverkskabel är inte ett alternativ.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 721
    Mottagna gillanden:
    2 067

    MINA ENHETER

  3. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack för tipset @Buzz@Buzz. Till att börja med vill jag bara försöka lista ut vad som är fel. Jag är inte säker på att en nätverkskabel löser problemet.

    Jag provade precis att flytta en av puckarna mycket närmare TV:n. Jag mätte med Bredbandskollen på min telefon och fick då 100/100. Trots detta så laggar YouTube på TV:n och Chromecast/YouTube stryper kvalitén till 240p. Jättekonstigt. Enligt YouTube har jag endast 349 Kbps i hastighet. Vad kan detta bero på? Kan det vara fel på Chromecasten?
     

    Bifogade filer:

  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 999
    Mottagna gillanden:
    8 008
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad händer om du kopplar ur alla puckar förutom den som är ansluten direkt till nätverksuttaget?
     
  5. gea

    gea Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    d0rian gillar detta.
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 516
    Mottagna gillanden:
    1 071

    MINA ENHETER

    jag skulle börja med att flytta runt dina CCvGTV. sätta den "bästa" vid din "sämsta" om felet flyttar sig så vet du, samma om det inte flyttar sig. Ditt abb är nog inget problem med, däremot kan det om felet inte flyttar sig bero på att dina google wifipuckar inte orkar med så stor throuput som krävs av 3 streams. troligen sitter flaskhalsen då i den första pucken som skall mata de andra 2 puckarna också.
     
    Kristy gillar detta.
  7. donadoni41

    donadoni41 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Är det inte så också att även om man har 100/100 in i huset så "tappar"väl WiFi:n en del i hastighet till puckarna? Vilket väl inte händer med trådat...
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 516
    Mottagna gillanden:
    1 071

    MINA ENHETER

    puck 1 matar till exempel till en tv samt till puck 2 (stor last på wifi) puck 2 mottager wifi och matar vidare till en tv till samt till puck 3. mindre last men har tappat en del hastighet. puck 3 mottager wifi samt matar wifi vidare till tv 3. denna får då bara en spillra av vad puck 1 matade ut
     
    Kristy gillar detta.
  9. donadoni41

    donadoni41 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Precis, så måste det ju vara!
     
  10. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Nja, det måste vara något annat som är fel.

    Har du kört ett test på ditt mesh?