Uppkopplade vitvaror - vad är nyttan?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Roggert, 13 dec 2017.

Taggar:
  1. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Det har börjat dyka upp en del uppkopplade vitvaror på marknaden och ser man hur det ser ut på mässorna runt om i världen är just uppkopplade produkter något som alla tillverkare har i pipen.

    Men vilket mervärde kan en uppkopplad vitvara egentligen ge? Vad ska jag göra med min uppkopplade ugn, disk- eller tvättmaskin? Hur resonerar ni kring det smarta köket t ex, vad bör produkterna klara av?

    Personligen har jag oerhört svårt att se mervärdet i att kunna starta tvättmaskinen när jag sitter på jobbet när jag lika gärna kunde gjort det så fort jag lastat den och fyllt på med tvättmedel (om man nu inte har autodos). Jag kan se att användargränssnittet flyttar in i appar i framtiden och därmed kan styras med rösten. Men utöver det har jag svårt att komma på vad som skulle få mig att betala en tusenlapp extra för funktionen. Thoughts?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl en naturlig utveckling egentligen. Merkostnaden blir i slutändan så liten att det oavsett den begränsade nyttan kommer följa med.

    Utöver att fjärrstarta/stänga av förmodar jag att det finns några fler exempel på just tvättmaskinen - spånar bara lite fritt (finns säkert fler punkter):
    • Konfigurera individuella tvättprogram
    • Uppdatera tvättmaskinens firmware med förbättringar
    • Fjärrdiagnostisk undersökning vid problem med maskinen. Få notifikationer gällande tvättmaskinens underhåll.
    • Se tvättmaskinens status, få meddelande när en tvätt är klar, om något ligger i maskinen, lås tvättmaskinen för användning (ex. om du snabbt behöver tvätta ett plagg när du kommer hem/inte kan vänta och vill förhindra andra i hushållet från att köra ett program), håll koll på nivån tvättmedel/mjukgöringsmedel
     
    Last edited: 13 dec 2017
    jnsson och Roggert gillar detta.
  3. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Ja, de punkter du listar känns relevanta. Tror dock att den som har störst vinning av uppkopplingen är tillverkarna själva, om de kan tanka hem användardata och därmed följa maskinernas livscykel hos kunderna. Det ger inte mig något mervärde att kunna starta diskmaskinen från Mallorca om jag ändå inte lastat den full och lagt in diskmedel innan. Möjligen ser jag nyttan i att sätta på ugnen på väg hem från jobbet för att få upp temperaturen tills jag hunnit hem.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En annan punkt som är lite mer abstrakt är att ju mer information vi kan förse molnet med desto bättre blir tjänsterna (läs. AI:n) på att förstå och förutse vad vi kan ha nytta av.

    Att specifikt veta hur många mackor du rostar och vid vilken tid på dygnet du i regel gör det kan kanske tyckas irrelevant, men varje "bit" information kommer att ha betydelse. Du kommer sannolikt inte behöva starta din maskin manuellt om några år, utan den kommer utifrån all information som finns tillgänglig avgöra när det är dags att starta och vad för program som skall köras etc. Jag gissar att din ugn också kommer justera temperatur baserat på vad som ligger i den och utifrån dina preferenser/tidigare historik plinga till så snart maten är redo etc.

    Om vi tar ugnen som exempel kan det ju se ut så här:
    1. Du handlar varor i din närbutik/beställer på nätet enligt ditt vanliga mönster och bland varorna ingår ex. en oxfilé som tillsammans med din tidigare historik och övriga varor indikerar att det blir oxfilé i afton.

    2. Ugnen sätts igång förberedd för oxfilé så att den kan tillagas så som du föredrar den i lagom tid till dess att du brukar äta middag. Din telefon aviserar förstås löpande om detta. Om du mot förmodan inte skall laga oxfilé denna afton föreslås helgrillad kyckling som alternativ, eftersom du också köpte en sådan då du handlade. Saknas något i kylskåpet som du vanligen har till maträtten informeras kanske om detta också. etc etc.

    Du har så klart en poäng i att företagen naturligtvis vill ha så mycket information de möjligen kan få om sina kunder och deras vanor, men målet är ju samtidigt att skapa mer tilltalande och skräddarsydda produkter/tjänster.

    Den här punkten är som sagt mindre konkret och ger inte dig idag något som konsument/användare, men förklarar delvis intresset från tillverkarnas sida för att koppla upp precis allting. Det banar alltså väg för nya tjänster längre fram i tiden.
     
    Last edited: 13 dec 2017
    thexps, milky81 och Roggert gillar detta.
  5. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Bra input Bernard. Kylskåpet är ju faktiskt en produkt där det är lätt att se kundnyttan. Att faktiskt veta vad som finns i kylskåpet, mängder, bäst-före-datum osv. Ponera att man kan scanna in kvittot från affären med hjälp av mobilen och molnet/kylen får ett uppdaterat lagersaldo. Där kan jag absolut se att det fyller en funktion.
     
  6. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Tror mer på en databas likt myfitnespal har av produkter så kan kylskåpet göra recept på det man har hemma samt om våg finns bedömma hur mycket som är kvar av varan alt också påminna om saker med kort datum etc.
     
  7. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag säger till mitt kylskåp:

    -Jag vill ha min favoriträtt ikväll.

    Då matchar den innehållet i kylskåpet mot ingredienserna i min favoriträtt, samt kollar inköpslistan i Keep på min frus telefon. Därefter lägger den till det som saknas för att kunna laga min rätt, och skickar sedan automatiskt ett meddelande till min fru om vägbeskrivning till affären samt det som hon behöver köpa. Därefter ger den henne feedback på när hon måste börja laga maten så att den är klar till 19.00 när jag vill ha den.
     
    thexps gillar detta.
  8. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Låter som ett jämnställt förhållande. ;)

    Okej, så kylen ser vi en tydlig kundnytta med. Men vad ska då min uppkopplade diskmaskin bidra med i mitt liv för att det ska vara värt de extra pengarna?
     
    Cherokee gillar detta.
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kan hålla med där :)

    Möjligtvis kanske hålla reda på hur mycket vatten och el som går åt och föra statistik på det. Kan vara intressant om man vill jämföra olika diskmaskiner.
     
  10. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    277
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Här är väl problemet att man måste först kolla så där inte är något i ugnen som inte ska vara där... Om inte den kollen görs så lär de stämma skiten ur tillverkaren i USA åtmintone.. men iden är i grunden bra...

    Om kylen kan hålla koll på vad man har i den så vore de bra håller jag med om men de får inte vara på bekostnad av att jag ska scanna eller mata in saker för att de ska fungera.

    Jag är idag tveksam till uppkopplade vitvaror. När vi köpte vår torktumlare ganska nyligen så tittade jag på att köpa en uppkopplad variant... Den uppkopplade kostade lite mer men jag valde bort de då jag inte såg den minsta nytta med detta... Ja hade de varit samma pris och modell i övrig så kanske jag hade valt den uppkopplade men jag är inte säker på de ens, mer som man gå sönder bara...

    Kan berätta att jag numera kopplat från min smartTV från 2012, vitvaror och TV håller betydligt längre än vad de smarta funktionerna i enheten klarar... För att inte tala om säkerhet som hela tiden kräver uppdateringar...
    Ja de finns många utmaningar med uppkopplade enheter...
     
  11. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Vår tvättmaskin är uppkopplad. Först tyckte jag det kändes helt onödigt men det finns några bra fördelar. En sak är att man får uppdaterad firmware (ok det klarar man nog sig utan ;)). Men när tvätten är klar så får man en notifiering i mobilen. Det är faktiskt smidigt när man tittar på en film eller lyssnar på musik och inte hör när maskinen plingar.:)
    Får också meddelande i mobilen när tvättmedlet i maskinen börjar ta slut.
    Sen gillar jag att köra timer så tvätten är klar när man kommer hem. Men vid de tillfällen när man inte vet när man ska komma hem så är det rätt praktiskt att kunna starta maskinen när man är ute och så är den klar vid hemkomsten.
     
  12. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Fjärrstyrning för disk och tvätt kräver ju att maskinen är utrustad med autodosering av tvättmedel. Vilket förmodligen också kommer att vara fallet i de maskiner som säljs som uppkopplade. Firmwareuppdateringen är såklart en välkommen del, uppdaterade och optimerade tvättprogram når ut direkt till kunden istället för att komma på nästa modell.
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Även om det vore praktiskt är det absolut inget krav. Man laddar ju maskinen med tvätt/disk och de kemikalier man tänker använda precis som vanligt innan man går ifrån den. I princip det enda man göra nnorlunda är att man skjuter upp starten. Och så kanske man väljer program med en användarvänlig app istället för tråkiga och ibland förvirrande vred och knappar. Men visst vore det himla käckt med den biten automatiskt också!
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag skulle inte ha nåt emot en smart spis. Den jag har är "halvsmart". Eller... den är väl egentligen inte alls värst smart, men den har i alla fall timer som jag kan sätta så att ugnen slår på/av på bestämda tider. Men det glömmer jag ju bort hela tiden (eftersom jag inte heller är värst smart...) Så om jag när jag på jobbet kommer på "Äsch, attans också..." kunde fixa det med en app vore det underbart!
    Kunde jag sen få information om aktuell temperatur i ugn och från den inbyggda mat/bak-termometern i samma app - bra!
    Inget av detta är ju superavancerat och kan kanske redan lösas med befintliga applikationer och fjärrstyrningssystem, men det har jag inte orkat ta tag i. Än...
     
  15. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Men varför sätter man inte då på maskinen direkt när man ändå laddat den? Eller använder timerfunktionen som de flesta moderna maskiner redan har? Jag kanske låter motvalls, men jag är intresserad av att hitta kundnytta med framtida maskiner som faktiskt är värd att betala lite extra för. De flesta funktioner finns ju inte än, men kommer såklart att dyka upp allt eftersom.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Man kanske inte vill att tävtten ska ligga i flera timmar i maskinen innan man kan ta hand om den. Har man timerfunktion på tvätt/diskmaskin är ju det super. Det har inte jag... På spisen har jag det (som jag skrev i en annan post), men det gäller ju att komma ihåg att ställa den också.
    För egen del ser jag inte uppkopplad-funktioner som värt att betala värst mycket extra för även om jag ser nyttan. Men blir det en naturlig del i en ny maskin kommer jag säkert att använda det.
     
  17. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag drömmer iaf
     
  18. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Brittiska robotföretaget lanserar i år ett inte bara uppkopplat, utan även robotiserat kök. Systemet kan lära sig laga mat efter recept och två robotarmar sköter inte bara tillagning, utan även städning och disk efteråt. Animationerna är lite väl långt från verklig produkt dock. Smakar det så kostar det, inte helt billig i inköp.

    http://www.moley.com/