Vad röstar du på 2014?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid113, 9 mar 2012.

?

Vilket parti tänker du rösta på?

  1. Moderaterna

    17 röst(er)
    16,3%
  2. Folkpartiet

    3 röst(er)
    2,9%
  3. Kristdemokraterna

    1 röst(er)
    1,0%
  4. Centerpartiet

    1 röst(er)
    1,0%
  5. Socialdemokraterna

    12 röst(er)
    11,5%
  6. Miljöpartiet

    15 röst(er)
    14,4%
  7. Vänsterpartiet

    7 röst(er)
    6,7%
  8. Sverigedemokraterna

    29 röst(er)
    27,9%
  9. Övrigt

    19 röst(er)
    18,3%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Skrämmande att SD leder! Själv är jag inte myndig, men skulle antagligen röstat på FP.
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tror inte du förstår vad jag menar. Eller så tror du helt enkelt att du kan respektera alla åsikter i världen. Personligen respekterar jag absolut inte alla åsikter.

    Du verkar ha lite svårt att förstå vad jag skriver. Jag har svårt att förklara det närmare. Om du inte får möjlighet att påverka andra i deras åsikter kallar du väl det inte för demokrati i första hand?

    Aha, det är där skon klämde. SD. Jag har talade inte om SD i mitt inlägg. Hur fasen gör du den kopplingen? Det jag menar, eftersom du inte riktigt förstår, är att åsikter skall hållas såpass snyggt att ingen erkänd folkgrupp behöver känna sig kränkt.
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Kan du utveckla det mera att du inte respekterar en annan människas åsikt !!

    Mycket torftig värld om man inte för föra sin egen talan !!
     
  4. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    SD är väldigt fokuserade på att minska invandringen. De vill inte stoppa den helt, men sänka till "EU-nivå".

    Sen är de inte rasister i egentlig mening, då de anser att alla oavsett ursprung kan bli svenskar. För detta krävs det dock en del...

    SD är nämligen för assimilation istället för integration. Assimilation innebär att invandrarna helt enkelt blir svenskar. Så fungerade invandringen tidigare i Sverige. Jmf vallonerna och till viss del arbetskraftsinvandringen på 60- och 70-talet.

    Så man kan kanske kalla SD "kultur-rasister" då de anser att svensk kultur ska ha företräde i Sverige. Detta i motsatts till den mångkulturella paradigmen som anammats av övriga riksdagspartier, där svensk kultur inte har en särställning och bara är en av många kulturer i Sverige.

    I övriga frågor är inte SD populister (något de ofta anklagats för). Istället försöker de bli accepterade av övriga riksdagspartier genom att föra en "ansvarsfull politik". Detta är dock lönlöst så länge de behåller sin position gällande invandringsfrågan.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Om man slänger sin röst på SD, räknas man som rasist, då? Den där termen rasist har böjts och vridits på så satans mycket på senaste tiden.
     
  6. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ingen.
     
  7. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Då får du förklara så att jag förstår eller strunta i det. Ditt val.

    Okej, jag har förstått nu att din åsikt är att jag har svårt att förstå vad du skriver. Återigen, så är det att förklara det närmare eller strunta i det. Någon annan som förstår hur Dirk menar här får jättegärna förklara.

    Angående att man ska få möjlighet att påverka andra i deras åsikter, absolut, det är just det debatter handlar om! Man hamnar såklart i en ond cirkel när man ska definiera demokrati och yttrandefrihet. Det jag dock pratade om var när andra tror att man vill att de ska lägga näsan i blöt. Jag tror inte du riktigt förstod vad jag menade.

    Nej, skon klämde inte. Jag kopplade genom att associera det med det parti som har tydligast association med folkgrupper. Ganska logiskt, men jag ber om ursäkt.

    Sen är det din åsikt att åsikter skall hållas såpass snyggt att ingen erkänd folkgrupp behöver känna sig kränkt, men då kommer vi in på diskussionen om det bör finnas universella krav som du just nämner, eller om ett land helt kan vara styrt av vad folket tycker.

    Förstår jag inte en gång till bör du kanske fundera över om det är jag som inte förstår eller du som inte förklarar bra. Sedan kan man påtala hur mycket den andra parten missförstår hela tiden eller så försöker man förklara det. Jag skulle också kunna fokusera på hur mycket du missförstår mig, vilket skulle vara naturligt då folk som står för vad de tycker naturligt vill bli förstådda och antar att andra inte förstår dem bara för att de fortsätter att komma med motargument. Om motargumenten är verkligen missförstånd så får man, som sagt, förklara missförståndet.


    +1 på den, plun. Håller verkligen med dig.
     
    Last edited: 10 mar 2012
  8. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Mycket få människor säger sig vara "rasister" men blir kallade det av andra. SD är varken rasister eller främlingsfientliga enligt deras företrädare, men påstås ändå vara det.

    Den egentliga meningen av ordet "rasism" har sedan länge gått förlorad då termen missbrukats så mycket. "Främlingsfientlig" är också ett epitet som godtyckligt kan klistras på vem som helst. Ändå är det vettigare att använda än "rasist".

    Så är SD främlingsfientliga? Läs deras partiprogram m.m. och bilda en egen uppfattning.
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tror jag slänger min röst på SD, faktiskt. Defenitivt inte Folkpartiet, då Kapen Koko styr.

    Inte sossarna, inte Moderaterna, inte vänstern eller centern.
     
  10. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    +1 på att du vågar stå för det du röstar på. Lite synd att det skall vara en sådan stämpel på folk som röstar på det parti de sympatiserar med mest, a.k.a. vad de tycker.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    What? Hur kopplar ni?

    Jag respekterar inte en människa vars åsikt är att utrota en viss människorgrupp för att ta ett exempel. Jag respekterar inte heller människor vars åsikt är att man skall utnyttja andra för egen vinning genom märkliga invasioner av andra länder.

    Ja, verkligen, en sådan värld vill vi inte leva i!
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Se exempel till plun.

    Nej jag förstod nog inte. Du förklarade lite luddigt.

    Jäklar så mycket text! Försök med att dela in texten i stycken. Jag är ledsen men jag orkar inte läsa allt just nu. Svarar kanske senare.
     
  13. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Så, gjorde det mer läsbart för din skull. <3

    "Klart som fan att man ska få rösta på vilket parti man vill utan att bli nedtrampad av en massa idioter som bara måste lägga näsan i blöt och i den patetiska tron att man vill ha deras åsikter."

    Du har en lite udda definition av luddig du :)
     
    Last edited: 10 mar 2012
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sen handlar det lite om vad ett parti verkligen gör och vill, jämfört med hur media förvränger allt.

    Ta Reinfeldt som exempel. Han säger att man får jobba till 75 om man vill och kan, inte att pensionsåldern absolut ska höjas till 75 och att man måste jobba tills då.

    Media är underligt.

    Sen är det så att jag ger inte ett ruttet lingon om folk skulle titta snett på mig beroende på de val jag gör. Vill de så gärna ägna mig en tanke så får de göra det.
     
  15. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Absolut. Jag blev själv förvånad när jag såg jättemånga medelåldersmänniskor på facebook som klagade på honom. Man kan ju ändå tro att de äldre ändå har lärt sig något mer än vi yngre har. Källkritiken är under all kritik, alldeles för många köper det media vill lura folk på för egen vinning.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Tjau... summa summarum ett antal inlägg.

    Vi måste acceptera att människor har olika åsikter och får uttrycka dessa åsikter hur jobbigt det än är.

    Sen lever vi i en demokrati där summan av åsikter räknas men vi får ALDRIG tumma på regeln att alla måste få uttrycka vad han/hon tycker om något.

    Gör vi det är vi förlorade till ett mycket torftigt samhälle som kallas diktatur !!:P
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Allt man läser på Internet borde man ta med en rejäl nypa salt och sedan ta reda på vad som verkligen stämmer.

    Folk idag är för lättpåverkade och tror allt de läser.
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    WORD! speciellt internet-generationen som verkar leva i villfarelse att det skrivna ordet alltid är sanningen. Skrämmande ta mig fan.
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Dock kan det lätt bli krångligt.

    Ex:

    Person 1: Jag anser att skatten måste sänkas.

    Person 2: Nej, du vet inte vad du pratar om! Det minsta vi behöver nu är en skattesänkning! Jag avskyr din åsikt och såna som du, ni borde inte få existera!

    Person 1: Din reaktion är onödig. Det finns något som kallas för yttrandefrihet.

    Person 2: Exakt, därför får jag säga att jag avskyr sådana som du etc.
    -------------------
    Personligen kan jag acceptera att vissa använder sig av det som argument för att framföra sitt hat, vilket ibland så är fallet, men de ska ge tusan i att lägga sig i när man inte ber om det.
    --------------------
    Konstigt. Jag tycker att de äldre generationerna är mindre källkritiska :eek:
     
    Last edited: 11 mar 2012
  20. Pzycic

    Pzycic Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    337
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Varför? Har du lust att motivera? Tycker det är intressant.
    Har svårt att förstå folk som väljer att inte rösta, detta är en viktig del i vår vardag för att få landet att fungera.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.