Vad röstar du på 2014?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid113, 9 mar 2012.

?

Vilket parti tänker du rösta på?

  1. Moderaterna

    17 röst(er)
    16,3%
  2. Folkpartiet

    3 röst(er)
    2,9%
  3. Kristdemokraterna

    1 röst(er)
    1,0%
  4. Centerpartiet

    1 röst(er)
    1,0%
  5. Socialdemokraterna

    12 röst(er)
    11,5%
  6. Miljöpartiet

    15 röst(er)
    14,4%
  7. Vänsterpartiet

    7 röst(er)
    6,7%
  8. Sverigedemokraterna

    29 röst(er)
    27,9%
  9. Övrigt

    19 röst(er)
    18,3%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Man får vara jäkligt försiktigt om man använder sig av yttrandefrihetslagen, för den är väldigt konstigt ibland. Du får säga vad du vill, fast ändå inte. Säger du vad du vill till en folkgrupp, ja, då är det plötsligt hets mot folkgrupp eller till och med rasbrott, eller vad det kallas.

    Du får säga vad du vill, fast ändå inte :P
     
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jovisst är demokrati konstigt men alternativet är bedrövligt för människor.

    Det är ju "summan av åsikter" som räknas.

    Sen den mest berömde demokratigurun är ju Benjamin Franklin

    http://jpetrie.myweb.uga.edu/poor_richard.html

    Det finns liksom inget att kompromissa om när man läst hans slutsatser...!
    Människor måste få uttrycka sina egna åsikter !
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nja, ibland passar det inte om man säger en viss sak. Man måste kunna anpassa sig till situationen.

    Adapt and survive.
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau.... hur fel det än är så ska ju åsikten sedan förpassas till "summan av åsikter" så varje åsikt måste räknas !!

    Sen är det då en helt annan sak på tex på ett jobb.... där bestämmer någon annan, enväldigt! eller i skolan där en massa "nissar" missat är läraren bestämmer !

    Eller hemma där "Mum & Dad" bestämmer.... verkar jobbigt för vissa...;)
     
  5. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att yttrandefrihetens koncept är krånglig, vilket är jättemycket diskussionsunderlag.

    Gäller det båda parter då? För den motargumenterande kan likaväl använda sig av samma argument som den argumenterande. Detta blir att båda tar ut varandra och det leder... ingenstans.

    Som i exemplet jag gav ovan, säg att person 2 blir jätteotrevlig, och sedan använder sig av samma argument (att han just får säga nästan vad han vill så länge han inte bryter någon lag), tycker du att han då har lika mycket rätt att använda sig av yttrandefriheten när det bara resulterar hat?

    Jag skulle kunna använda det som en ursäkt för att kunna säga nedlåtande saker om någon (så länge det inte är en grupp så spelar det ju ingen roll) och försöka undvika att bryta någon lag, men man förstår att jag är ytterst otrevlig. Nettoresultatet är då som att yttrandefriheten inte fanns då båda tar ut varandra. Vad tycker du här?
     
  6. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Inte blir det SD ialla fall, troligen Socialdemokraterna eller miljöpartiet
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag röstade faktiskt på FP förra valet och tror att jag kommer göra det denna gången också :)

    Sent from my NexusHD2 using Tapatalk
     
  8. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Gillar inte invandringspolitiken. Synd att Mona Sahlin avgick från SOC, gillade henne.
     
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo att "åsiktsfriheten" är okränkbar.... det måste bara vara så när man tänker efter.

    Läser man sedan Benjamin Franklins funderingar så är man ännu säkrare på det här.

    "We are free"....:teeth:
     
  10. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Men det blir ingen åsiktsfrihet om båda använder sig av samma argument, då de tar ut varandra?
     
  11. bengbeng

    bengbeng Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag tror att såna här "hetsiga" diskutioner kommer att smitta av sig till andra delar av forumet och att vi i längden får ett lite mindre trevligt forum. Men som någon sa "Läs inte denna tråden då". Då ska jag inte göra det. God natt :-).
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER


    Njau.... det beror ju i vilket sammanhang man använder ordet "åsiktsfrihet".

    På ett jobb,skola eller hemma så bestämmer ju någon annan så man får inte blanda ihop det här. (då måste man "gilla läget" men åsikter måste kunna framföras )

    Men vem som det än är som bestämmer så är "åsiktsfriheten" okränkbar och för de som kan rösta så är det bara så !!
     
  13. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Åsiktsfriheten är okränkbar och behöver inte skyddas. Att tycka vad man vill är en rätt som aldrig kan tas ifrån en.

    Sen om alla åsikter ska få framföras är en annan fråga. Någon kanske tycker en viss folkgrupp borde utrotas. Ska han få framföra den åsikten?

    Själv är jag osäker. Är det en åsikt någon står för borde personen kanske ha rätt att framföra den. Är det en direkt uppmaning till att ge sig på en viss folkgrupp bör det vara förbjudet.

    Lagen om hets mot folkgrupp är alltså bra, om den används för att hindra just hets mot folkgrupp. I lagtexten står dock det kan vara straffbart att "visa missaktning" mot en folkgrupp. Frågan är vad som exakt menas med detta uttryck?

    Så rätten att tycka vad man vill den har man. Att uttrycka vissa åsikter är kanske inte alltid så lämpligt.
     
  14. Droid113

    Droid113 Guest

    Hm-hm. Jag tycker inte att Socialdemokraterna har haft någon vettig ledare på länge, och han där nya... Usch nej! Ingen politisk erfarenhet alls! Om det fortsätter på detta viset åker S ut ur riksdagen inom kanske, låt säga; 20-30 år?!

    Tror min röst faller på Miljöpartiet. Bortsett från det rent ideologiska så stämmer de rätt så bra in på mig. Är som sagt socialliberal men avskyr det där lille tryffelsvinet Jan Björklund, så folkpartiet får inte(även om de ideoligiskt sett motsvarar min åsikt) min röst.
     
  15. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tycker bara alla lovar saker de aldrig kan hålla. Säger A och när de väl blir valda så händer B och C. Tycker allmänt politik, och inte bara i Sverige är helt fuckat.. Som när SD kom med i riksdagen tex, damn vilken kalabalik. Ååh gud nämen vad är det som händer!? Hur kunde detta hända tro? Alltså cmon on.. 1+1=2.. Ingen kunde väl någonsin tro att vi skulle fortsätta kunna ta in folk i landet utan att det blev några konsekvenser utav det? Och ännu värre var ju tammefan när partier vägrade ens samarbeta med SD.. Jävla barnungar, det är ju ett växande problem men visst, håll er till era områden endast för ni inte kan/vågar diskutera det. Det är bara ett exempel av varför jag inte ens orkar bry mig.

    Kommer bli klassad som "soffliggare" 2014 med. ._.
     
  16. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Det beror på vad för folk man tar in för att det ska uppstå konsekvenser, vissa anser att invandrarna är de som förstör Sverige mm. Men då borde man ta sig en funderare och tänka på vad fan de kriminella gör här.
    Mycket av invandrarpolitiken blandas ihop med religon vilket är jävligt dåligt, en bra exempel är när man möter en man t.ex., säger att han är muslim, alla blir som små kyklingar framför mannen, Varför? jo för att man hört om alla sekter i mellanöstern muslim=självmordbombare mm.
    Blir så lack när jag hör sånt.:mad:
     
  17. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Rösta på PP; de kommer inte regera MEN med tur kommer de ha inflytande. Speciellt nu när idioter försöker förtrycka internet med ACTA, SOPA etc. De kommer att fortsätta.

    Reinfeldt blev fångad när han på radio inte kunde besvara frågan vad ACTA är, trots att han hade skrivit på det. Snacka om marionettdocka åt USA som styrs av korrupta män vars intäkter kommer ifrån bl.a. media.
     
  18. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag känner och umgås med flera muslimer. Självklart behöver man inte behandla muslimer annorlunda än svenskar. Man ska dock aldrig säga något mkt negativt om profeten Muhammed till en troende muslim. Konsekvensen kan bli att man blir ovänner för livet.
     
  19. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag blir lite förvirrad när jag läser ditt inlägg, vad menar du egentligen? När du skriver att "det beror på vad för folk man tar in för att det ska uppstå konsekvenser" - menar du då att vi ska vara mer selektiva när vi tar emot ex. flyktingar?

    Jag tror inte någon likställer invandrare med kriminalitet eller en viss religion men en misslyckad integrationspolitik kan innebära situationer och förhållanden som medför kriminalitet. Precis som för icke-invandrare.
     
  20. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag kommer att fortsätta rösta blått och/eller åt höger, motivationen är att Sverige mår bra och jag har stort förtroende för borg och reinfelt.

    Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.