Vad röstar du på 2014?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid113, 9 mar 2012.

?

Vilket parti tänker du rösta på?

  1. Moderaterna

    17 röst(er)
    16,3%
  2. Folkpartiet

    3 röst(er)
    2,9%
  3. Kristdemokraterna

    1 röst(er)
    1,0%
  4. Centerpartiet

    1 röst(er)
    1,0%
  5. Socialdemokraterna

    12 röst(er)
    11,5%
  6. Miljöpartiet

    15 röst(er)
    14,4%
  7. Vänsterpartiet

    7 röst(er)
    6,7%
  8. Sverigedemokraterna

    29 röst(er)
    27,9%
  9. Övrigt

    19 röst(er)
    18,3%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Tänk på att Swedroid inte representerar samhället i stort till fullo. När du redovisar din data måste du vara tydlig med hur du gick till väga och vilken grupp du fick resultatet från.

    Nu är ju resultatet relativt blandat ändå, men skulle du ställt samma fråga på något veganforum hade du nog inte fått allt för många blåa röster tex.
     
  2. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Kommer med största sannolikhet att rösta på SD precis som jag gjorde i senaste valet.

    Varför? Jo, för att SD är det enda parti som säger sanningen kring massinvandringen och det totalt misslyckade mångkulturella samhället. Den pågående islamiseringen av hela Europa är en annan orsak att rösta på SD.
     
  3. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vad baserade du "låter mer som Nordkorea i mina öron" på då?

    Bara för att ordningen på definitionen av ordet finns innebär inte det att man inte menar det andra t.ex. vilket har varit ganska tydligt i denna tråd.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag kan skriva det med enklare ordval.

    Jag tror inte det är möjligt, i alla fall inte för mig och många andra, att respektera (enligt den vedertagna definitionen) allas åsikter här i världen. Som exempel respekterar jag inte de som förtrycker andra. Däremot accepterar jag att det finns olika åsikter här i världen och jag är absolut för att alla skall få tycka precis det som de vill.

    Att sedan detta är så självklart i en demokrati är inte alltid så självklart på internet. Därför är det viktigt att få fram allas åsikter. Därför tycker jag att ditt uttryck "utan att bli nedtrampad av en massa idioter som bara måste lägga näsan i blöt och i den patetiska tron att man vill ha deras åsikter" låter märkligt. Det är väl självklart att vi skall kunna påverka vad andra tycker? Hur skall vi annars debattera? Varför skriver vi annars till varandra just nu? Självklart är det gemene mans rätt att både ha en åsikt men också att påpeka denna. Speciellt för oliktänkande. Det är lite det som är politik.

    Men sen till slut så får inte demokratin stå högre än t.ex. hets mot folkgrupp eller våld. Vänsterpatrasken som slår sönder gator och torg är inte bättre än idioterna som fortfarande tror på etnisk rensning. Båda skadar folk. Det är inte okey. Men jag accepterar deras åsikter. Jag respekterar dem dock inte.

    Resten av vår "debatt" har varit att du försökt få mina inlägg att vara något de inte är. Att jag sagt saker. Jag har sagt, och endast sagt, det som står i mitt första inlägg. Allt annat var fabrikationer av påståenden jag själv inte står bakom.

    EDIT:
    Just det. Om du respekterar rasism betyder det enligt dig själv att du faktiskt accepterar tanken på utrotning av folkgrupper. Det låter farligt. Jag håller mig till att jag accepterar att åsikten finns men håller mig så långt borta ifrån att respektera både åsikt och utövare som möjligt.
     
    Last edited: 12 mar 2012
  5. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag håller med, jag skulle inte heller ge respekt enligt den definitionen du utgår ifrån. Jag måste dock acceptera att dessa finns.

    Absolut, självklart att man ska kunna påverka andra. Vid rätt tillfälle. Fokus i den meningen ligger i anständigheten i när man ska uttrycka sina åsikter. Jag tänker inte debattera Mac vs PC under en samhällslektion, då det är oanständigt. Jag tänker inte enforcera någon med mina åsikter ifall jag får reda på att en person har en viss åsikt, jag tar den debatten ifall han uppmanar och är med på det. Tyvärr gör inte alla så och det skapar rädsla för att säga vad man egentligen tycker.

    Håller med.

    Kan säga detsamma, båda har uppfattat varandra på samma sätt tyvärr. Jag ber om ursäkt för min del.

    Om jag nu respekterar rasism. Jag hoppas att det var ett ponerande från din sida och inte en antydan.

    Nej, jag accepterar inte tanken på utrotning av folkgrupper. Jag är en pacifist - har aldrig slagits i mitt liv eller ens slagit tillbaka när folk slår mig. Dock betyder inte rasism utrotning av folkgrupper. Definitionen (enl. thefreedictionary) nämner aggression, men inte i vilken grad.

    Dock anser jag det finns kopplingar mellan nationalitet och kultur - vilket kan orsaka problem i mångkulturella samhällen. Dock endast när de olika parterna inte försöker och förväntar sig att alla ska anpassa sig efter dem, svenskar som polacker som araber.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Yep men man behöver ju inte inom sig visa någon form av "respekt" för något man tycker är helt käpprätt fel..... däremot måste man acceptera andras åsikter.

    Vill man läsa på så finns den här officiella svenska webplatsen

    http://www.manskligarattigheter.gov...pod_show&navid=1&subnavid=20&subnavinstance=3

    --
     
  7. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det beror på vad man menar när man säger respekt. Att respektera någons åsikter och att känna respekt för sin mäster är två helt olika saker.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Då tycker vi samma.

    Självklart. Allt har sin plats.

    Självklart antyder jag ingenting om dina åsikter. Du har inte hintat om att vara för något åt extremhögersvängen så jag har ingen anledning att tro det heller. Och självklart finns det problem med integration av olika folkslag. Tyvärr körde (S)verige igång en massinvandring utan att förstå vilka konsekvenser detta skulle få för både de invandrade och de som redan bodde i miljonprojektsområdena. Det har skötts fruktansvärt kasst och kan förbättras på så gott som alla punkter. Jag är exempelvis för ett språktest och i arbetslivet språkkrav. Detta kanske är naivt men skulle jag vart tvungen att fly till ett annat land hade jag haft stora ambitioner att lära mig kultur och språk för att fungera så bra som möjligt. Jag tror inte att de som kommer hit är annorlunda.

    Summa summarum tycker vi likadant. Detta trodde jag egentligen ifrån början också men eftersom det blev missuppfattningar oss emellan ifrån start verkade det som om våra meningar skiljde sig åt. Verkar ju dock lösa sig rätt bra nu :)
     
  9. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jodå, verkar lösa sig rätt bra, skönt det :P

    Annars håller jag med om att det borde införas språktester och liknande för att mäta viljan att integrera sig. Erbjuder landet en något ser jag det som en självklarhet att man ska vara beredd på att uppvisa vilja att ge tillbaka.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jepp. Folkpartiet verkade ju vilja införa det på allvar för några val sedan. Jobbiga frågeställning hamnar lite i skymundan. Att kräva något ifrån folk som flytt ifrån krigsdrabbade områden är inte enkelt. Inte så enkelt att heller försöka få alla svenskar att förstå hur det kan gagna Sverige.

    Lite som datorkörkortet på 90-talet. Man gör en kurs. Klarar man kursen får man ett intyg/diplom/whatever. Med det blir det sedan enklare att söka jobb.

    För mig är det en rätt enkelt tankebana men det kanske finns lite mer pressade saker att ta hand om när det gäller integration...
     
  11. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag kommer rösta på Sossarna i rikstagen och SD i kommunen
     
    Last edited: 12 mar 2012
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja uttrycka det tvärtom. Jag respekterar folk med olika åsikter, hur extrema dessa åsikter än må vara. Däremot accepterar jag inte när någon med en extrem åsikt omsätter sin åsikt till praktiska handlingar.

    Om jag inte respekterade en extrem åsikt skulle det t ex innebära att jag ansåg att den extrema personen borde lobotomeras eller på annat vis omvändas eller oskadliggöras. Ett sådant synsätt på en annan människa vore respektlöst.

    Att man inte accepterar terror-handlingar, stöld och konfiskationer, blodiga revolutioner och andra former av etnisk rensning är för de flesta självklart,

    m v h Henrik
     
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Dirk och simpleminds ni pratade om att ansvaret att anpassa sig ligger i händerna på invandrarna. Jag vill bara klargöra, tycker ni att ALLT ansvar ligger hos dem eller har vi, invånare i Sverige och alla som är en del av det svenska samhället, tillsammans med den styrande instansen, också ett ansvar?

    Sent from my NexusHD2 using Tapatalk
     
  14. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Är detta missuppfattningarnas tråd eller?

    Hur kopplar du att jag skyller på invandrarna?
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sedan när betyder att inte respektera någon samma sak som lobotomering av vederbörande?
     
  16. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Haha, känns som att missuppfattningarna även gäller dig själv. Jag skrev aldrig, och antydde aldrig, att någon av er skyller något på någon. Däremot frågade jag om ni lägger ansvaret på det ena eller det andra hållet. Att jag frågade detta beror på följande citat (se framför allt det fetmarkerade):
    Jag tror att det är fullkomligt omöjligt att föreställa sig en situation där man är tvungen att fly. Det traumat och allt vad det innebär är något som är fullkomligt främmande för en person som inte varit tvungen att göra det själv. Och skulle du Dirk ha varit tvungen att göra detta vid något tillfälle i ditt liv ber jag om ursäkt.

    Min poäng är att man som politiker eller vanlig svensk medborgare inte kan sätta sig in i de situationer som folk har varit tvungna att genomgå, och därför blir det omöjligt att "tro" något om vad någons ambitioner och prioriteringar är. Det är rimligt att ställa krav, självklart, men att se det som en självklarhet att någon skulle lägga kraft på det är naivt, som du själv också säger.

    Att "ge något tillbaka" är ett svenskt påhitt. Det är långt ifrån alla länder som använder samma system som vi. Ta skatten som ett exempel, vi betalar väldigt hög skatt om man jämför med andra länder i Europa men det går också till saker som att ge gratis sjukvård, äldrevård och skola. Detta är inte självklarheter i andra länder och kan därför vara svårt att förstå om man kommer till Sverige som invandrare.

    Angående språkkravet tycker jag också att det borde vara en självklarhet. Man måste kunna tala svenska för att arbeta i Sverige. Men det är inte så lätt som man kan tro. Svenska är ett relativt avancerat språk med framför allt svår grammatik, och det tar längre tid än vad man tror att lära sig. Se bara på människor som är helsvenska, med svenska föräldrar och svenskar så långt ned i leden du kan komma, även de har bedrövlig svenska. Framför allt i skrift, ska sägas.
     
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Blankt
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ditt uttryck fick mig att tro något som uppenbarligen inte var så ;)

    Jag lägger ansvaret på båda parter. Självklart finns huvudansvaret hos Sverige. Det ligger i alla våras intressen att fixa till Sveriges integration.

    Det enda jag vet är att dagens politik runt flyktingar inte fungerar samt att något bör göras för att integrera bättre.

    Absolut är det svårt. Därför bör det ligga stor fokus i att utbilda. Det finns ingen som tjänar på motsatsen. Alla borde integreras så snabbt som bara möjligt går så att alla känner sig delaktiga i Sveriges samhälle och tjänar sina egna pengar. Stå på egna ben för att uttrycka det som en förälder.
     
  19. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jaaa..då urartade denna tråd också, precis som i andra forum där 14 åriga pojkar precis lärt sig big words och konsten att applicera dom i meningar som får dom att verka smarta! Jag blev inte förvånad av att se sverigedemokraterna leda denna omröstning, det som förvånar mig däremot är sveriges nivå av intelligens, nivån av allmänbildning. Vi håller på att sluta upp i nivå med USA, och det mina vänner, är inte bra! Jag förstår inte riktigt hur dessa smygnassar får för sig att sd skall kunna göra något åt det multikulturella sverige som är ett faktum idag, jag förstår inte hur dessa mindre intelligenta människor inte kan få i deras huvud att det absolut inte spelar någon roll hur vi röstar, om vi har såna extrema åsikter som "allt är invandrarnas fel". Sverige som stat, har större bekymmer än små nazzar som är missnöjda med antalet invandrare som finns i vackra sverige. Vi i sverige måste se till att ta tillbaka jobben och den välfärd som sverige är internationellt känd för. Tror ni på största allvar att med SD inledning, det blir mindre invandring? Glömmer ni bort att det finns något som heter EU och vi i sverige är deras personliga slampa för all framtid?

    Faktum att alla sd består av wt, före detta soctagare höjer inte deras trovärdighet att leda ett sådant vackert land som sverige!
    Det enda parti som har möjlighet att göra något bra för folket...det partiet som inte ljuger eller stjäl alls ifrån folket. Alltså inget parti överhuvudtaget....

    Sverige är för bra för att förstöras av små nynazister som lärt sig handla fake hugo boss kostymer i från kina...sverige är för bra för att amerikaniseras.

    Eftersom det partiet jag sökte inte fanns med, röstade jag på socialdemokraterna i hopp om att få jobben tillbaka, vilket är mer viktigt för mig än att förbjuda slöja på skolor och dylikt.
     
  20. Ösregn

    Ösregn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Skriver mycket gör du, men bäst är du nog på att generalisera!

    Gällande mina egna åsikter så är jag är ganska obestämd just nu, lutar kanske lite åt WT-föredetta-"soctagare"-nazist-partiet.
     
    Last edited: 13 mar 2012
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.