Problem: Varför dåliga foton trots bra ljusförhållanden?

Diskussion i 'OnePlus 3T - Allmänt' startad av Deadman666, 9 apr 2017.

  1. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har försökt ta en vettig bild på en blomma. Det va soligt o jag tycker ljusförhållandet bra .har auto läge på men till min besvikelse så är korten kassa.är kameran så dålig??Skickar med en bild dra upp lite förstoring så syns väldigt väl .
     

    Bifogade filer:

  2. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Det är lite svårt att säga varför bilden ser ut som den gör, skulle behöva se metadata:t såsom bländare, tid m.m. Rent generellt kan man säga att ta närbilder är inte lätt - autoläget fungerar sällan där. Själv använder jag bara autoläget när jag snabbt behöver ta en bild. För att få en bra närbild behövs det antingen stativ eller en snabb slutartid.
    Har flera kamrater som köpt dyra systemkameror och blir besvikna på bildkvaliteten, när man sedan lär dem om fotografins grunder så tröttnar de ofta... tar mycket tid och kunskap att få till en bra närbild. Visst - ibland har man tur också:-).
    På din bild ser det ut som att fokuset ligger innan blomman, kan också vara rörelseoskärpa. Vet att 3T har OIS men inte alltid det fungerar speciellt bra på närbilder. Ett tips är att prova med manuellt läge ("Proffsläge" kallar en del det) och kör kort slutartid, du får laborera med iso, bländare och EV tills bilden ser bra ut. Tänk på att om du använder stativ eller ett fast stöd (som bordsskiva el. dyl.) så stäng av OIS - den kan skapa rörelseoskärpa på bilderna.
    Här har man den stora fördelen med digital fotografering - för att få 1 bra bild kan man få ta flera 100 innan man är nöjd. Förr fick man vara nöjd långt innan annars vart man ruinerad...
    Och tänk på att undvik digital zoom, croppa hellre i datorn - ger generellt bättre resultat. Många bilder går dessutom att fixa till, din bild är en bra grund - lite tid i redigeringsprogrammet och du får en helt annan bild.
    Lycka till med fotandet och ge inte upp, man lär sig genom att pröva. Det finns mycket info att hämta på internet.
     
    Last edited: 10 apr 2017
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 763
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Menar du att blomman inte är skarp? Kameran/optiken har en närgräns och passerar du denna går det inte att få något i fokus. Jag vet inte exakt närgränsen på OnePlus 3T, men det kan röra sig om någon decimeter eller däromkring, kommer du närmare uteblir fokus.
     
  4. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag höll mig inom närgränsområdet, jag vet om det manuella läget. Lite trist om man kommer i läget det att du har bara en chans att ett foto sen är för bilderna. Blomman finns kvar men andra gånger stå där o flippa med kameran känns inte roligt. Min fru har S7E o vilka närbilder hon har tagit på samma blomma.
     
  5. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Tyck nog att den här är ganska schysst på en blåslav, visserligen tagen med en vanlig OP3 men de har ju samma kamera.;) IMG_20160904_122318_01.jpg
     
  6. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag knäppte några bilder på blomkrukor i huset. Autoläget, inget redigerade. Tycker inte det blir dåliga bilder?[​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Androis gillar detta.
  7. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Väldigt fin bild, kör du på auto eller manuella läget?
     
  8. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Auto-läget, HQ, inte hdr.
     
  9. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Skumt, är det någon skillnad på uppdateringar? Om man har den senaste eller inte?
     
  10. Mirth

    Mirth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Bländaren är ju dock konstant på mobiler så vitt jag vet. Ev, alltså exponeringen är rätt så onödig att ändra om man redan har full kontroll över alla inställningar. Och det är ingen skillnad mellan 'digital zoom' och 'cropping' eftersom det är exakt det kameror gör, croppar, när man zoomar digitalt.
     
    Last edited by a moderator: 11 apr 2017
  11. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Mitt fel, tänkte systemkamera där:P med bländaren...
    Vad de gäller cropping resp. zoom så har jag en lite avvikande uppfattning. Visst är det i grunden samma sak, mitt problem med zoom är att då får man programmeraren av telefonens åsikt om hur pixlarna ska behandlas med skärpa, brusreducering et.c. vilket inte alltid stämmer överens med hur jag tycker att bilden skall vara. Om man i stället croppar har man själv kontrollen över dessa parametrar och kan få fram en bild som man gillar. Visst, man kan bildbehandla en zoomad bild också men man kan inte backa hur pixlarna har blivit behandlade i telefonen. Småsaker kan man tycka men ibland kan det göra skillnaden mellan en godtagbar bild och en bra bild. Som sagt, detta är min åsikt vilket jag kanske inte klargjorde i mitt förra inlägg.
     
  12. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Wow, blev en helt annan kamera med sista uppdateringen. Denna lur blir kvar ett tag hoppas jag.