Fråga: Varför Nova launcher?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Larsgmb, 30 nov 2017.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    När Nova slog igenom, var det till Android 4.1(?), så tyckte jag den var den bästa launchern.
    Och tittar man runt här på forumet, och i olika artikelkommentarer, så inser man att Nova fortfarande är extremt populär på Swedroid.

    Själv tycker jag Nova blivit omsprungen av flera andra launchers på senare år, t.ex. av Total launcher. I Nova kan man fortfarande bara ha alfabetisk sortering i applådan, och man har inte fri storlek på widgets och andra objekt på hemskärmen, o.s.v. o.s.v.
    Men Total launcher hör man inte ett ljud om på Swedroid, trots att den erbjuder mer.

    Är det bara jag som tycker det är konstigt?
     
    181wolf gillar detta.
  2. 181wolf

    181wolf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Inte provat Total launcher är säkert kanon.
    När det gäller Nova launcher kan jag tänka mig att det handlar mycket om vad man är van vid. Det är en bra launcher med många bra funktioner och då håller man sig till det.
     
    Nicole och Larsgmb gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    För att Nova är väldigt simpelt och samtidigt har många funktioner. Men nej, jag tycker inte att det är konstigt att man läser mest om Nova, då det är mest populärt, bäst är inte alltid populärast.

    Rekommenderar dig att prova på Lightning Launcher, enligt mig finns det ingenting likt den.
     
    Larsgmb gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 567
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nova har helt enkelt den perfekta balansen mellan att vara fylld med features och enkel i upplägget vilket tilltalar 90% av Androidare kan jag tänka mig. Tittar man på de andra typ Total Launcher för jag en tanke i mitt huvud och det är typ "bloat" eller "too much". För mycket packeterat helt enkelt och den typen av tema'n vet jag inte hur många som kör längre. Verkar som folk lugnat ned sig lite med sånt likväl som custom ROM scenen håller på att minskas rejält. Mobilanvändare mognar och slutar hållas med alltför komplicerade saker tycker i alla fall jag att det känns som.
     
    fredroid, Kristy och Larsgmb gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är nog så enkelt att i och med att Nova funnits och använts så länge och gör det man önskar bryr man sig inte om att prova andra. Visst, det kanske finns de som är bättre, men om man ändå får det man vill gjort med Nova så...
     
    Larsgmb gillar detta.
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Ja vanans makt är stor. Och det är ju inget vi andra behöver lägga oss i.
    Det är först när många av dessa som inte provat en annan launcher på flera år går ut och påstår att Nova är bäst som det blir fel.

    Jag har dammsugit marknaden på launchers och vet att Total är bättre/erbjuder mer än Nova.
    Men inte ens jag påstår att jag hittat den bästa launchern.

    Jag kan ju ha missat någon ännu bättre, eller att det har kommit någon de senaste dagarna. Även om sannolikheten för det är liten så kan man ju visa lite ödmjukhet.
    Det är bara det jag efterlyser.

    PS. Visst, med mer funktioner har Total också en högre inlärningströskel. Om man nödvändigtvis måste använda alla funktioner. Men personligen nöjer jag mig med vissa som saknas i Nova. Som fri storlek på objekt på hemskärmen och fri sortering i applådan.
    Och om en pensionär som jag kan lära mig Total, så.....:)

    PPS. Jag lyckades inte bli vän med Lightning. Men lär göra ett nytt försök vad det lider;)
     
    Kristy gillar detta.
  7. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Har aldrig brytt mig om "launchers". Har alltid använt det som luren kommer med och inget annat. Vill inte ladda ner något extra som ska ta extra resurser och slöa ner.

    Har googlat lite om saken men aldrig funnit något som visar att tredjeparts launcher är "bra".
     
  8. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Det är subjektivt vad man anser är bäst, det är nog inte svårare än så. Tycker det blir lite konstigt att efterfråga ödmjukhet och samtidigt inte ha vett nog att inse att folk har olika tycke och smak.
     
    katho gillar detta.
  9. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag har betonat flera gånger här på forumet att vi alla är olika. Så mycket "vett" har jag.
    Det jag sa och säger är ju att Total är bättre i avseendet erbjuder mer än Nova.
    Men självklart förstår jag att man ändå kan tycka bättre om Nova på subjektiva grunder. Men det är trots allt en annan sak. Eller hur.

    Jag vidhåller. Tycker fortfarande det är fel om man påstår att Nova är bäst, om detta är baserat på subjektiva grunder och inte på faktiska omständigheter.
     
  10. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Alla i min familj är likadana. Stöter de på något dom inte kan göra i sin stock launcher så rycker de på axlarna och glömmer saken. Medan jag tycker det är ungefär som att dagligen snubbla på en lös planka i trappan, utan att göra något åt det.

    Men ändå. Är man såpass intresserad att man googlat runt i saken, och hittat t.ex. detta forum, så är det svårt sen att påstå "att man inte hittat något som visar att tredjeparts launcher är bra."
     
  11. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Varje tredjeparts launcher ger likartad funktionalitet samt något extra. Dock ser jag inte någon fördel med dem, pratar mest prestandamässigt. Eftersom det är ett extra tilllägg och inte något stock som är med Android versionen eller med den ROM företaget använder.
    Exempelvis så har Pixel launcher från google lägst callbacks, vilket ger "bättre" batteritid då systemet inte ödslar på resurser. Det är just sådana grejer jag är mer inne på och har aldrig sett tredjeparts launcher göra bra ifrån sig.
     
    Asawi gillar detta.
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Inte mycket resurser som launchers använder. Tror du inte kommer märka någon skillnad mer än någon enstaka procent. Men om du kan ha ett upplägg där du hittar allting snabbare genom gester och genvägar så sparar du nog någon procent istället. Man kan också sänka och välja animeringar själv på olika launchers vilket förmodligen får dem att flyta på bättre än många stock. Pixels launcher är väldigt enkel och snabb men också begränsad. Stock i all ära men vissa vill kanske inte ens ha en sökbar längst ner på hemskärmen.

    En sak som svep nedåt för att få ner notifikationer gör det ju mycket smidigare speciellt på stora telefoner. En annan enkel sak som att dubbelknacka på telefonen så stängs skärmen av så man slipper trycka på powerknappen varje gång är en annan. Och då pratar vi bara gester och inte gått in på andra genvägar, t.ex. hur man kan ha olika antal många ikoner eller fält längst ner vilket gör det enklare att använda mobilen med en hand.

    Tillverkarna har dock blivit bättre, t.ex. kan man nu också svepa ner för att få ner notifikationer i Samsungs UI men förr var de väldigt begränsande vilket gjorde att många började använda launchers.
    Jag tycker helt klart finns det fördelar med launchers om man vill anpassa mobilen efter sina egna behov utifrån hur man själv vill kunna använda mobilen.
     
    cogli0ne, Kristy och Larsgmb gillar detta.
  13. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Sant men jag är fortfarande skeptisk när det gäller med hur tredjeparts launchers använder resurser och om de skickar data i bakgrunden. Säger inte att det är något dåligt att använda en men ser ingen större poäng med det hela, eftersom det är något man minst behöver oroa sig när man använder en telefon.
     
  14. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Dessutom är en annan launcher än stock inte ett "tillägg" utan en ersättning. Det är ju inte så att man kör båda parallellt.
    Jo, många launchers har en likartad funktionalitet. Men jämför man t.ex. Action, Lightning och Total så är ju inte "likartad" det ord som dyker upp.
    Det är sant. Man har inte lika stort behov att ersätta TouchWiz nu som förr.
     
  15. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Förstår vad du menar. Men jag vet inte.
    Användarvänligheten är något iallafall jag bryr mig mest om.
    Är nog så att när man har vant sig vid vissa bekvämligheter kommer man sakna de funktionerna i stock launchers. Jag använder min mobil i vänster hand och har t.ex. knappt använt min powerknapp på högra sidan av mobilen på 2 år. Dubbelknacka för att låsa, fingerrryck för att låsa upp :)
    Finns andrq enkla saker jag också saknar när jag använder stock.

    För att sammanfatta mig så är det nog så och man inte vill behöva anpassa sig efter hur diverse tillverkare vill man ska använda mobilen utan man vill specifikt vill anpassa mobilen på ett visst sätt så är launchers perfekt.
    Om man inte känner det behovet så kan man nog bara köra stock, speciellt nu när de börjar lära sig och förbättra användarvänligheten.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har alltid kört Nova pga att jag kan byta ikoner, ändra hur många ikoner som får plats horisontellt och vertikalt, gester mm. Dock tycker jag inte det fungerar helt optimalt på min Pixel 2 XL och har därför bytt till Action Launcher. Det enda som stör mig är att jag inte kan byta ikoner på mappar, i övrigt känns Action Launcher modernare och fräschare.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nova brukar vara snabba med att kopiera funktioner från nya android versioner.
    visuellt kan man få det att se ut som senaste android versionen även om man som dom flesta ligger en version efter.

    Men Annars tycker jag Nova är väldigt överskaddad, det handlar nog mkt om lathet, utan nova har varit välkänd under lång tid och att köra launchern har blivit synonymt med att köra nova. Är man inte nöjd med sin launcher slänger man inte nova liksom... så har det blivit...

    Men det finns så många launchers som är sig lik nova och kraftigt inspierande och inte kostar något.

    Jag föredrar Google Now launcher själv, vad jag gillar är att ikonerna är snygga och stora. I nova måste du köpa premum för att få ikonerna inte se allt för små ut.

    Visst vill man hålla och modifera jätte mkt så visst.. men jag är ganska nöjd med vanilla looken i google now... det tråkiga är att denna launcher inte har uppdateras sedan 2015...
     
  18. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Var jävligt många år sedan jag använde nova utan prime så kan inte uttala mig om det. Den kanske inte är nå bra alls då. Men den kostade ju typ 10kr på rabatt för inte allt för länge sedan så det är ju inte så stora pengar.

    Har hört mycket gott om Action Launcher. Får prova, man kanske hittar någon ny bra funktion.

    Jag brukar försöka anpassa och göra så mobilen är lätt att använda med en hand därför jag gillar launchers med alla olika gester och genvägar.
    Att göra skärmstorleken mindre i något så kallat enhandsläge och säga nu kan du använda den med en hand är ju ingen bra lösning tycker jag iallafall. :)
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du har helt rätt i att konkurrensen är mycket högre idag, men det tar ett tag att sätta sig in i de mer avancerade launchers som finns på marknaden och av rena bekvämlighetsskäl har nog de flesta fortsatt med Nova. Nova fångade helt enkelt en stor del av marknaden och har suttit kvar på den.

    Inte för att det är en dålig launcher, och så länge den uppfyller ens behov finns det väl ingen större anledning att byta egentligen. Många har kanske backup på profiler man skapat också och då är det ju enkelt att återställa allting vid telefonbyte i stället för att börja om från början.

    Har man dessutom köpt Nova premium tar det väl kanske emot att byta också, speciellt till en annan som också kostar en slant.
     
    Ompan och Larsgmb gillar detta.
  20. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Nej Nova är ingen dålig launcher. Tvärt om.
    Och ja, väldigt många är nog som resten av min familj. Är det något man inte kan göra i den, så rycker man på axlarna och glömmer saken. Eller också känns det inte tillräckligt viktigt för att jaga en annan launcher. Bekvämlighetsskäl.

    Jo, gratisversioner är sällan något vidare. Jag har väl lagt ner en smärre förmögenhet genom åren.
    Men jag tycker en launcher är så pass central och grundläggande i telefonen så det är värt det.
    (Fast jag blir nästan överväldigad när jag kollar igenom "My Paid Apps")