Vid utlandsresa försvinner kontakt-namn i telefonen

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 26 mar 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag har en Pixel 6a.
    Jag har märkt vid mina senaste resor utomlands att namn på en del kontakter försvinner, både i sms-app och telefon-app. Istället syns bara numret, som att ingen kontakt med det numret finns. Jag har redan lyckats hitta vad problemet är: de kontakter där kontaktnamnet inte syns utomlands har bara numret inlagt (073xxx), medan övriga kontakter har landsnumret inbakat i samma fält (+4673xxx). Jag tycker dock inte detta problem borde uppstå, för om jag går in på contacts.google.com och väljer att redigera en kontakt utan landsnummer, så är det en svensk flagga i en sidospalt bredvid numret, där det även står +46. Så den vet ju redan att det är en svensk kontakt, det verkar bara som telefonen inte fattar det. Känns nästan som en bugg.

    Jag har många kontakter, och det skulle vara ett väldigt stort jobb att gå igenom alla och lägga till landsnummer på de jag finner saknar det. Så min fråga är: finns det något enklare sätt att lösa detta?
    Någon inställning i telefonen borde kunna justeras för att lösa det, kan tyckas.
    I t.ex. sms-appen kan man välja att den ska identifiera land automatiskt, och på min senaste resa stod det: "Your current country: Automatically detected (XX)", där XX hade ändrats till landet jag besökte istället för Sverige. Nu är jag inte utomlands längre så kan inte experimentera, men att ta bort den automatiska inställningen och välja Sverige uttryckligen, hade det åtminstone fått sms-appen att visa mina kontaktnamn för alla kontakter i utlandet? Kanske finns nån liknande inställning i telefon-appen? I så fall, är det någon nackdel att välja Sverige och låta den stanna på Sverige vid en utlandsvistelse, typ problem som kan uppstå när den inte får välja automatiskt?

    Någon annan som har samma problem, förslag? Är detta ett Pixel-specifikt problem eller gäller det alla modeller?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det fanns en snubbe på detta forum som lagade en app. Hette typ internationalize eller något men jag hittar den inte. Fungerade smärtfritt då.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hmm, jag vågar nog inte låta en tredjepartsapp gå in och rota bland mina kontakter, oavsett hur bra betyg appen har. Känns aningen osäkert.

    Har ni andra samma problem på era telefoner? (Förutom de som redan fixat det genom att lägga till +46 framför alla telefonnummer då). Tänker om det är ett Pixel-problem eller drabbar alla Android.
    Just nu lutar det nog mot att jag fixar de kontakter som jag har mest kontakt med, som visar fel. Tror ni den grejen med att ändra landsinställning från automatisk till Sverige kan fixa det, och har det några nackdelar att ändra? I sms-appen då. (Kanske telefon-appen också?).