Wear OS klocka och eventuellt telefon. Ge mig era erfarenheter.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Rospigg, 12 mar 2024.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Har idag en Huawei Watch 2 som börjar bli lite seg. När man stoppat ett träningspass så tar det en halv evighet innan den sparat det, det går inte att använda Google Pay längre och Spotify drog in stödet för tidigare Wear OS.
    För att kunna regga sömn så måste jag ha Huawei Health installerat på luren..
    Laddren börjar ha dålig kontakt så jag måste putsa av både laddare och kontaktytorna på klockan för att det ska fungera.
    Ja, det börjar helt enkelt bli lite meckigt.

    Så nu funderar jag på en ny klocka. Men blir fan inte klok.
    Är det så att det inte räcker med Wear OS på klockan och luren för att det ska fungera bra, eller är man tvungen att ha märkesspecifika appar?

    Vill helst att jag ska kunna lämna luren hemma när jag tränar. Är det möjligt att ladda ner spellistor till Spotify och lyssna via klockan utan LTE?

    Har just nu en Galaxy S22 och tänkte att det lättaste hade varit att köpa en Watch 6, men jag har liksom aldrig direkt kommit att gillat Samsung.
    Så nu funderar jag på att skaffa en ny lur. Comviq har rätt bra deal på Pixel 8 Pro just nu, men då tycker jag att Pixel klockan inte är så snygg.

    Vad förlorar man och vad vinner man på att ha olika eller samma märke på klocka och lur?

    Svara gärna och ge era egna erfarenheter av vad ni har för klockor.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Enda som är lite "märkeskänsligt" är just Samsung. För att blodtrycksmätning osv ska fungera utan "fulhack" är det Samsung man ska ha på telefonen med. Men är det inte ett måste så kan man köra annan lur. Frun kör t.ex. en OnePlus Nord och en Watch 6 BT.

    Om jag inte minns helt fel behöver man fortfarande en Samsungtelefon för att aktivera E-SIM i klockan. När det är aktivt kan man para den med en annan telefon.
     
    Rospigg och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du kan hålla ut till sommaren kommer Galaxay Watch 7. Det är nästan ingen skillnad mellan Galaxy Watch 5 och 6. Det var verkligen ett mellanår, men förhoppningsvis är det lite större skillnad med Watch 7...

    Som @chraist@chraist säger är det främst blodtrycket och EKG som inte lirar utan att du har en Samsung.

    Pixel Watch 2 är en rätt hygglig klocka med, men bekymret är att den är rätt liten.

    Annars har du förstås OnePlus Watch 2 om du vill ha så bra batteritid som möjligt: Buy OnePlus Watch 2 - OnePlus (Sverige)
     
    chraist och Rospigg gillar detta.
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Man kanske ändå ska köra vidare på Samsung.
    Om jag väntar till sommaren så kanske du blir någon bra bundle med lur.

    Tackar för svar.
     
    chraist gillar detta.
  5. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Watch 5 Pro utmärkte ju sig och gör det fortfarande som en riktigt bra klocka. Jag har haft min i drygt 2 år nu och den funkar fortfarande lika finfint nu som då. Nu använder jag den med en Pixel 7 Pro och saknar inte alls de delar som faller bort då dom blodtryck t.ex.
     
    chraist, bernard och Rospigg gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, Watch 5 Pro är ett utmärkt val, och har kraftfullre batteri än någon klocka ur Watch 6-serien. Gillar man dessutom lite biffigare klockor är det ju bara bonus.
     
    Rospigg gillar detta.
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ja, jag tycker den ser mycket mer "vanlig" ut än övriga klockor. Riktigt nice är den
     
    Rospigg gillar detta.
  8. cmagnusb

    cmagnusb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2024
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag köpte en Samsung Galaxy switch 6 classic.
    1. Batteritiden är _dålig_. Om man som jag vill både ha en klocka på dagen och ha den på natten, så tvingas jag välja en tid för laddning.
    2. Blodtrycksmätningen måste kalibreras mot elektronisk blodtrycksmanchett var 3 månad.
    3. Till skillnad från Fitbit så kan sömnfunktionen inte klara av att man måste gå upp och kissa. Om jag sover 8 timmar men gå och kissar kan klockan lätt få för sig att jag bara har sovit tre timmar.
    4. Även om Wear OS har en koppling till Google (som även har Fitbit så kan jag inte använda Fitbitappen i telefonen.

    Den enda saken som jag uppskattar är en diskret signal när klockan och telefonen inte längre ha kontakt via WiFi. Då är det lätt att snabbt vända hem igen och hämta upp telefonen.
     
    Rospigg gillar detta.