Problem: Xiaomi Mi A1 problem med android messanger

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Tokke2, 12 feb 2018.

  1. Tokke2

    Tokke2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej

    Jag köpte mig förra året en Xiaomi Mi AS1 Global version

    Jag har lite bekymmer med sms appen Android messanger som kom installerad redan, jag kan inte skicka bilder med det, får meddelandet "Medellandet skickades inte, för stort " någon som vet hur man kan lösa det ?

    just nu använder jag mig av Truecallers sms app, går att skicka bilder ibland och ibland inte

    någon som kan hjälpa mig med mina problem
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tyvärr kan jag inte hjälpa till då det fungerar helt felfritt för mig.
    Antar att det är appen Messages du menar, för någon Android Messenger har inte jag.
    Med "skicka bilder", menar du då MMS? Frågar eftersom det är det jag gör utan problem.
    Vilken operatör har du?
    Är din mobil uppdaterad till Oreo (Android 8)?
     
  3. Tokke2

    Tokke2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Alltså "Messages", precis som jag skrev (du skrev Messenger i ditt första inlägg)
    Du behöver nog förklara ytterligare vad som är ditt problem.
    Kan du, eller kan du inte skicka MMS? Eller vad är det du försöker göra som inte funkar?
     
  5. Fro_10

    Fro_10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har också problem med att skicka MMS med standard appen. Precis som Tokke2 så har även jag just Telenor. Jag använder mig dock av dubbla SIM-kort, Telenor/Telia, och problemet verkar bara uppstå när jag har Telenor SIM-kortet som huvudkort för datatrafik. Om jag har Telia kortet som huvudkort och Telenor som det sekundära så går det bra att skicka MMS både från Telia och Telenor men om Telenor kortet är huvudkort så går det bara att skicka MMS från Telia kortet.

    Förrut, ca 2 veckor sedan så fungerade det att skicka MMS med båda korten när Telenor kortet var huvudkort.

    Någon som har någon idé om var problemet kan tänkas ligga? Det verkar ju vara relaterat till telefonen/inställningarna och inte till något av abonnemangen.
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad skumt! Jag har också Telenor. Eller rättare sagt Vimla, men det borde ju vara detsamma. Använder det även för dataanslutningen.
    Visserligen har Telenor haft lite svajigt nät sista veckorna, men det känns inte som det skulle vara förklaringen.
     
  7. Fro_10

    Fro_10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag lyckades lösa det för mig nu.

    Jag gick in på Nätverk och internet (svenska meny namnet), valde Mobilnätverk och sedan gick jag in på inställningen för Access Poing Names för Telenor abonnemanget . Väl där inne så valde jag att Återställ standardinst. i "mer menyvalet", de tre punkterna längst uppe i högra hörnet.

    Efter detta så fungerar det igen att skicka MMS med Telenorkortet när det är ställt som huvudkort. :)
     
  8. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Jag upplevde samma problem och har ungefär som du Telia/Vimla. När jag valde Vimla som huvudkort för data så gick det inte att skicka MMS från Vimlakortet. Men för min del löste det sig genom att skicka ett MMS till mig själv från Teliakortet till Vimla. Då kunde jag ladda ner MMS:et, och efter det så fungerade det att skicka MMS från Vimla.
     
  9. Tokke2

    Tokke2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Screenshot_20180417-112616.png bilden visar att det inte går att skicka bilden, verkar vara en storleksbegränsning som gör det

    går som sagt att skicka dom med Truecallers sms app, men där blir bilderna väldigt suddiga