Zenithink C91 ZT-280

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av botze, 30 sept 2011.

  1. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja det är kontigt! jag är osäker på vilken version jag har, jag har inte lagt in nåt själv, den är orginal från fabrik så att säga, kan inte kolla nu då jag är på jobbet, ska kolla ikväll, tror det va version 4.0.3. har kollat på zenitthinks hemsida men undrar hur man ska flasha in om den senaste ROMen som finns där. Står att man ska lägga filen i root mapen på TF kortet och sen sätta i kortet i kortläsaren och trycka på kamera knappen och power men eftersom kortet redan sitter i plattan hur ska man då kunna sätta det i TF card slot som det står?
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Du ansluter helt enkelt en usb -kabel till datorn (från mini-usb porten på plattan), då kommer tf -kortet (eller microSD -kortet, vet inte varför de envisas med att kalla det tf, förvirrande) att monteras som en disk i utforskaren (i windows), och det interna NAND -minnet (6 Gb) att monteras som en annan disk. Då lägger du helt enkelt hela mappen zt-update i rooten på microsd-kortet, stänger av plattan, koppla bort sladden och startar den med att trycka på kameraknappen och power-knappen samtidigt. Sen installeras det automagiskt :)

    Se bara till att ta rätt version av mjukvaran. Vilken version på plattan du har kan du utläsa i filen version.txt som ligger på NAND -minnet (kan läsa det antingen direkt i plattan eller via datorn när du kopplat in plattan med usb -kabel).

    Om du vill gå ytterligare ett steg längre kan du lägga in omarahum:s kärna som gör att processorn kan köras i 900 MHz isf 800. Se bara till att få rätt version! Byt ut filen zt280.kernel i mappen zt-update mot denna innan flashning. Finns här:

    http://www.mediafire.com/?r6b5fqb0wby72

    Länk till Zenithinks sida: http://www.zenithink.com/Eproducts_C91.php
     
  3. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Aha tack, ska test ikväll, åtk med resultat. tror nästan att jag redan har senaste instalerad med kanske lika bra att flash om och kolla om man får till det med status bar grejen.
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Gör det, det är väldigt lätt, se bara till som sagt att du tar rätt filer. Det vore väldigt konstigt om du inte fick någon statusbar om du har samma ROM som jag :)
     
  5. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har 3a så det blir 3a filen, fufunderade på att lägga in android 2.3 istället för 4 men det finns inte till 3a på deras hemsida, vart kan man hitta det? Anledningen är att det är flera appar som inte verkar funka med 4, tex aftonbladet och massa spel, fast det kanske inte beror på android 4? Men alla funkar på min telefon med 2.3.4
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm det beror nog på 4.0, tror inte alla appar stödjer det än... annars är 4.0 bra mycket snyggare än 2.3, om man nu bryr sig om det ;)

    Skumt att det inte finns 2.3 till din platta, ingen aning om var man ska hitta det!
     
  7. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja precis misstänker att det måste bero på 4, hittar bara att 2.3 finns till platta 2n och 3n, inte till 3a som jag har, jag provar att lägga in 4.0 igen får se om jag får ordning på den efter det.
    Undrar oxå varför det står att det är för lite plats kvar på sd kortet när man ska flytta appar dit? Sd kortet är helt tomt 6gb ledigt.
     
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm det låter också skumt... är det verkligen sd-kortet som har 6 Gb ledigt och inte NAND -minnet..? Det är nämligen just 6 Gb ledigt på det efter nyinstallation... sd kort brukar väl vara typ 1,2,4 eller 8 Gb typiskt.
     
  9. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stämmer det, jag som tänkte helt fel och inte ens hade satt i sd kortet. Vad skulle man göra utan dessa forum när man får totallt järnsläpp. Och kortet är just 8 gb gammalt från telefonen.
     
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Så kan det gå en fredagskväll ;) hör gärna av dig med hur det gick!
     
  11. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  13. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har äntligen har tid att prova byta ROM på plattan men när jag ska koppla den till PCn hittar den inte minet eller sd kortet, dom finns som G och D flyttbara diskar men när jag ska öppna dom står det "sätt in en disk i enhet G / D" och så är bådda tomma, inget innehåll på dom, jag har USB-felsökning på i inställningar som man tydligen ska ha. finns det nått annat sätt att komma åt ROOT mappen så man kan flytta zt-update mappen dit? när jag startar plattan får jag och upp ett meddelande "Unfortunately, System UI has stopped" klikkar man ok så kommer det up efter några sekunder igen, vad ska man göra? den verkar inte riktigt stabil så jag måste få in en ny ROM.
     
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Skumt. Plattan måste vara igång för att du ska kunna se minneskortet och det interna minnet i datorn, så får du inte igång plattan så går det ju inte... om du inte har en extern minneskortsläsare så att du kan lägga zt-update -mappen på kortet via den..? Finns att köpa billigt annars på clas ohlsson t.ex.

    Bara så att jag förstår: Du får alltså inte alls igång plattan plötsligt?
     
  15. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Plattan är igång och fungerar, men som förut har jag ingen status bar och det verkar bero på att den stänger ner gränssnittet när man statrar plattan så man får stänga den appen manueltt. Har funderat ett tag nu och man ska alltså lägga zt mappen på sd kortet? det kortet man sätter in mellan USB uttagen på plattan? eller är det i rooten på plattans minne, NAND minnet? man behöver alltså inte koppla via usb utan man kan sätta det i min externa kortläsare och sen tillbaka med det i plattan? är det så ska det ju vara lungt, har trott att det var i rotten på NAND minnet man skulle lägga mappen och har provat allt för att få dit den.
     
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Roten på sd-kortet ska det vara!
     
  17. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaha självklart ska det vara det, det borde man ju ha kunnat komma på själv :o det jag tyckte var konstigt med att läga mappen på sd kortet var att man kan altså inte uppdatera plattan om man inte har ett extra sd kort utan bara anväder NAND minnet att spara grejer på. Tack så mycket för hjälpen, ska test ikväll efter jobbet och se om jag får igång gränssnittet igen, har läst på olika forum att flera har haft problem med det i ICS "Unfortunately, System UI has stopped" är meddelandet man får upp när man startar plattan och trycker man ok så kommer det tillbaka igen efter nån sekund, man får stoppa appen manuellt så funkar palattan rätt ok. funkar svt play bäst med 2.3 eller 4.0? ska nog testa att läga in 2.3 först och se om det funkar bättre. har det på telefonen.
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Min upplevelse är att det funkar lika bra/dåligt. För mig funkar mobilversionen bäst, antingen appen eller m.svtplay.se. Kass kvalitet men det funkar.

    Ja det är lite skumt att det kräver ett sd-kort för att kunna uppdatera, å andra sidan kräver nästan alla android -enheter ett sd-kort för att fungera hyfsat (många appar sparar ju data där)... därför är det skumt att de inte skickar med ett litet kort, det kostar ju nästan ingenting numera, det gör ju alla telefontillverkare.
     
  19. krillelund77

    krillelund77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu lagt in 2.3.4 och plattan fungerar bra, svt play fungerar inte bra, fattar inte varför det inte ska fungera, bara kass bild. går det att ändra upplösning på plattans skärmen i nån inställning? tror nog att jag ska lägga in 4.0 igen då det va mycket snyggare och smidigare tycker jag.
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jo det har ju skrivits många gånger i denna tråd att svt play bara funkar på sämsta kvaliteten (eller på mobilsiten). Ingen aning om varför, har knappast med plattans prestanda att göra. Tror inte det gör någon skillnad att ändra upplösning på skärmen (finns en inställning i en fil som heter build.prop som heter lcd density, som man kan sätta till olika värden om man vill labba med det. Finns även appar som gör samma sak, kanske enklare, sök på lcd density i market).

    Men kul att det gick bra till slut :) ja 4.0 känns mycket snyggare och fräshare och mer anpassat efter plattor tycker jag (t.ex. benämns inte plattan som "telefon" längre).