Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Recension:Samsung Galaxy S III [Recension]

Postat:
02:06 - 2012-06-06
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
Tillverkare: Samsung
Modell: Galaxy S III
Operativsystem: Android Ice Cream Sandwich/4.0 med Samsung TouchWiz 5.0
Tillgänglighet: I butiker
Pris: Från cirka 5 500 kronor och uppåt
Webbsajt/Specifikationer: Samsung, GSMArena
Diskutera: Galaxy S III i Swedroids forum

Introduktion

Hype och förväntningar. Oavsett hur bra eller dålig telefonen som vi har spenderat de senaste två veckorna med att hårdtesta är så är vi redan nu tämligen säkra på att den, då vi summerar androidåret 2012, kommer visa sig ha varit årets mest omtalade och efterlängtade telefon.

Samsung Galaxy S III har i egenskap av att vara uppföljare, tronarvinge, till fjolårets dominant Galaxy S II en närmast omöjlig uppgift; att leva upp till enorma förväntningar satta av såväl mediahype som av ivriga smartphoneälskare.

Då Galaxy S II kom slog den fullkomlig knockout på rivalerna. Genom att bjuda på en helhet som ingen konkurrent kunde matcha förrän långt senare, enligt somliga inte förrän en god bit in på 2012, så är den idag – mer än ett år senare – fortfarande en av de bästa androidtelefonerna man kan köpa.

Samsung har alltså inga små skor att fylla då de nu släpper Galaxy S III. I den här recensionen kommer vi som vanligt utsätta telefonen för en rad stenhårda test. Dessa test består av såväl syntetiska så kallade benchmarks där maxprestandan testas i olika simulerade scenarion, som av ett intensivt ”real world”-användande där telefonen kort sagt används som den smartphone den är – men långt mer intensivt än vad som normalt sett är brukligt.

[ind][/ind]

Specifikationer

SpecificationsSamsung Galaxy SIII (S3)
Measurements (H x W x D)136.6 x 70.6 x 8.6 millimeters
5.4 x 2.8 x 0.34 inches
Weight133 grams
4.7 ounces
Screen and resolution4.8", 1280x720 pixels (PenTile Matrix) @ 60 Hz (vsync:on), 256 PPI, Corning Gorilla Glass 2
Panel typeHD Super AMOLED, PenTile Matrix, 16,7 million colors
DigitizerCapacitive digitizer @ 72 Hz, with 10 simultaneous pressure points
System-on-a-chipSamsung Exynos 4 Quad
CPU32 nm ARM Cortex A9 @ 4x1.4 GHz
GPUMali-400MP
RAM1024 MB (779 MB available for the OS)
Built in memory (NAND)16 GB, 32 GB, later a 64 GB version
Battery2 100 mAh, Li-Ion (removable)
Rear camera8 MP, LED, backlit, burst mode, AF, LED flash, 1080p (1920x1080 pixels) video recording @ 30 FPS
Front camera1.9 MP, smile detection auto shutter, scene modes, 720p (1280x720 pixels) video recording @ 30 FPS
ConnectorsMicro-USB/MHL 2.0, 3.5 mm stereo connector (top), microSIM (behind hatch on back)
ButtonsFront: Menu (capacitive), home (physical), back (capacitive)
Left: Volume rocker (physical)
Right: Power button (physical)
Network/communicationHSDPA, HSUPA, Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA, Wi-Fi hotspot, Bluetooth A2DP 4.0+EDR, A-GPS, FM-radio, NFC support
SensorsDigital compass, proximity sensor, light sensor, gyro, g-sensor, barometer
OS / UIAndroid 4.0.4 (Ice Cream Sandwich) with TouchWiz 5.0 Nature UX
Codec supportMPEG2, MPEG4, h264, MOV, WMV, 3GP/3GPP, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA
AvailableQ3 2012
MiscAvailable in "Marble White" and "Pebble Blue"

De flesta vet att siffror på ett specifikationsblad sällan förtäljer hela sanningen, men om vi tillåter oss att drägla över specifikationerna en liten stund så kan vi konstatera att Samsung inte har sparat på krutet då de byggde Galaxy S III – även om en del saker som ivrigt har efterfrågats lyser med sin frånvaro.

Till det yttre så är det den 4.8 tum stora skärmen av 720p-upplösing (720×1280 pixlar) som först fångar blickarna, men under skalet hittar vi Samsungs egna plattform kallad Exynos 4 Quad vilken som namnet röjer hyser en fyrkärnig processor, på 4×1.4 GHz. Samsung har i den här plattformen krympt tillverkningstekniken till 32 nm, vilket åtminstone på pappret innebär lägre strömförbrukning och lägre värmeutveckling.

Vidare finner vi 1 GB RAM och en grafikkrets kallad Mali-400. Vi vet att många hade hoppats på mer RAM med tanke på att föregångaren Galaxy S II hade lika mycket RAM redan för 13-14 månader sedan, och på pappret ser även grafikprocessorn ut att vara densamma – men skenet bedrar: Mali-400-kretsen i Galaxy S III är snabbare än i föregångaren även om namnet är detsamma.

En kamera på 8 megapixlar är tillräckligt för de flesta och även om antalet megapixlar säger mycket lite om kvalitén på bilderna så vet vi att många hade förväntat sig 12 megapixlar. Vi noterar även att Galaxy S III saknar stöd för 4G/LTE, vilket var en besvikelse för de som är trötta på den höga latensen och därmed ofta långsamma surfupplevelsen som 3/3.5G dras med.

Slutligen konstaterar vi att Samsung har gått rakt mot strömmen och erbjuder ett stort batteri (2 100 mAh) som därtill är utbytbart, samt en Micro-SD-slot för lagringsminnesexpansion. Vi har med växande missnöje noterat att allt fler tillverkare väljer att skippa såväl expanderbart minne som utbytbart batteri, men detta är alltså inte Samsungs melodi.

I kartongen

Samsung Galaxy S III front of box

Samsung Galaxy S III back of box Samsung Galaxy S III unboxed Samsung Galaxy S III 2100 mAh battery Samsung Galaxy S III microUSB connector
Samsung Galaxy S III levereras i en helvit kartong som utöver texten ”Samsung GALAXY S III” helt saknar tryck eller färger. Kartongen i sig håller hög kvalité och ger en ganska lyxig uppackningsupplevelse, för den som uppskattar sådant.

När det yttre locket lyfts av så möts vi förstås av telefonen i sig, inslagen i skyddsplast, i ett eget fack längst upp. Nedan det övre facket finner vi resten av kartongens innehåll välpaketerat i egna små fack. Vår kartong innehåller följande:

* Samsung Galaxy S III (”Marble White”, 16 GB)
* Trådburet stereoheadset av in ear-typ (vitt, med svarsknapp samt volym +/-)
* Tre par öronpluggar av olika storlekar för in ear-headsetet
* Batteri (Li-Ion, 2 100 mAh)
* Laddare med USB-port (svart, 5V 1A)
* USB -> Micro-USB-kabel (svart, cirka 1 meter)
* Dokumentation (snabbstartguide, garantiinformation)

I vanlig ordning kan vi inte garantera att innehållet i kartonger från olika återförsäljare, regioner och mobiloperatörer innehåller samma saker som vår kartong. Om innehållet är av stor vikt för dig så rekommenderar vi att du tar kontakt med återförsäljare innan köp.

httpvh://youtu.be/eh_gAoNFdyw

Utseende, byggkvalité och konstruktion

Sasmung Galaxy S III front
Samsung Galaxy S III back / battery cover Samsung Galaxy S III back Samsung Galaxy S III top / headphone jack Samsung Galaxy S III back Samsung Galaxy S III camera
Till en början upplever vi utseendet, designen, av Galaxy S III som tämligen anonymt. Det är inget som sticker ut, det är inte en vågad design, utan Samsung verkar snarare ha siktat på att leverera en oförarglig design som inte skall sticka någon i ögonen.

Efter att vi har handskats med telefonen en stund, detaljstuderat den, så börjar vi dock se vad Samsungs syfte med den här designen är. Samsung har själva marknadsfört Galaxy S III som en telefon som anpassar sig till människan – inte tvärt om – och vi kan bara konstatera att de har lyckats väl med detta.

Vi finner hart när inga raka linjer i telefonens design; allt är mjukt rundat, svagt svängt med svepande kurvor – till och med telefonens långsidor och frontglas. Sammantaget gör allt detta, Samsungs medvetna strävan att anpassa designen efter oss, efter våra händer, att telefonen trots sin ansenliga storlek ligger mycket bra i handen. Vi vågar nog påstå att ingen annan telefon i storleksklassen över 4.3 tum ligger bättre i handen, även om vi på redaktionen inte delar Samsungs förtjusning i högblank plast.

Byggkvalitén är god och slår med lätthet Galaxy S II och även Galaxy Note och ligger ungefär i nivå med Galaxy Nexus. Där bakstycket på både S II och Note tenderar att knäppa och flexa lite då man klämmer och bänder på det så är S III något oväntat nästan helt tyst och ganska styv. Samsung har tvivelsutan ryckt upp sig en nivå vad gäller detta, men S III kan inte matcha HTC:s unibodykonstruktioner.

Passformen längs med frontstycket, chassit och bakstycket är hög, men inte helt felfri. Det glipar litegrann, men inget sitter trots detta löst eller glappar. Konstruktionen är genomgående plast, även om det silverfärgade chassit i sig vill ge sken av att vara metall. Enligt prylobducenterna på iFixit kan det vara en magnesiumram, men ingen tycks veta med säkerhet. Användandet av plast behöver som vi så ofta förut har konstaterat inte vara en nackdel – och i Galaxy S III:s fall är det heller inte en nackdel.

Jämförelsegalleri

HTC One X vs Samsung Galaxy S III

Samsung Galaxy S III vs HTC one X
Samsung Galaxy S III vs HTC one X Samsung Galaxy S III vs HTC one X Samsung Galaxy S III vs HTC One X

Storleksjämförelse

DeviceSkärm (tum) BreddHöjdDjupMinsta djupViktBatterikapacitet (mAh)
Samsung Galaxy S III 4.870.6136.68.68.61332100
HTC One X4.769.9134.48.98.91301800
Sony Xperia S4.364.2128.17.310.61441750
Samsung Galaxy Nexus4.6567.94135.58.949.911351750
Samsung Galaxy Note5.382.95146.859.6510.051782500
Motorola RAZR4.368.9130.77.110.551271780
Samsung Galaxy S Plus464.2122.49.9121191650
Samsung Galaxy S464.2122.49.9121181500
Samsung Galaxy S II4.366.1125.38.4910.41161650
SE xperia arc4.2631258.710.71171500
HTC Sensation4.365.4126.111.311.31481520
Google Nexus S463123.910.8814.61291500
HTC Sensation XL4.770.7132.59.911.16162.51600

Knappsats, anslutningar, sensorer och lagring

Samsung Galaxy S III power button
Samsung Galaxy S III front camera Samsung Galaxy S III microUSB connector Samsung Galaxy S III headphone jack Samsung Galaxy S III power button Samsung Galaxy S III volume rocker
På telefonens front hittar vi nedanför skärmen tre knappar, från vänster till höger; ”Meny” (kapacitiv, så kallad ”touch-knapp”), ”Hem” (fysisk) och ”Tillbaka” (kapacitiv). De två kapacitiva knapparna håller samma höga klass som pekskärmen i övrigt och missar i princip aldrig våra tryck. På vänstersidan finner vi volymknappen (+/-) och på högersidan – nästan på rakt motsatt sida av volymknappen – sitter strömknappen. Båda dessa fysiska knappar, samt Hem-knappen på fronten, är lätta att känna sig fram till i blindo och erbjuder ett lagom motstånd och förmedlar en tydlig taktil klick-känsla.

På grund av strömknappens placering så kommer vi till vår stora frustration gång på gång åt strömknappen då vi tar spjärn för att trycka på volymknappen – och tvärtom, åtminstone då telefonen ligger i fickan eller på ett bord. Då vi däremot håller telefonen i handen så är det inga problem eftersom man då inte måste ta spjärn på motsatt sida. Vi, och en stor majoritet av Swedroids läsare, föredrar strömknappen placerad på enhetens huvudände.

På huvudänden finner vi 3.5mm-jacket för hörlurar samt ett litet hål för den sekundära mikrofonen och i fotänden ser vi Micro-USB-uttaget (2.0, MHL- samt USB OTG-kompatibelt) samt den primära samtalsmikrofonen. På baksidan, bakom det löstagbara bakstycket, sitter både SIM-hållaren och Micro-SD-platsen och båda dessa kan nås utan att batteriet först avlägsnas vilket är bra främst vad gäller SD-kortet för så kallad ”hotwsapping” av lagringsminnet.

USB On-the-Go-gränssnittet är kompatibelt med Playstation 3-kontrollen, möss, tangentbord och USB-minnen. Vi testade också ansluta en Xbox 360-kontroll via en dongel, men fick det inte att fungera.

På telefonens front, ovan skärmen, finner vi utöver den centrerade högtalaren för telefonsamtal även en frontriktad kameralins samt ljus- och närhetssensorer. Ljussensorn används främst till att automatiskt reglera skärmens ljusstyrka för den som så önskar och närhetssensorn stänger automatiskt av skärm och pekskärm då telefonen exempelvis hålls mot örat eller ligger i en ficka vid telefonsamtal.

Galaxy S III battery compartment

Batteriluckan döljer utöver batteriet både SIM-kort och Micro-SD-plats

Mottagning och datahastigheter

Samsung har utrustat Galaxy S III med ett 3G HSDPA/HSUPA-modem som hanterar upp till 24 Mbit/s i nedladdningshastighet och upp till 5.76 Mbit/s i uppladdningshastighet. Vidare finns stöd för både 802.11a/b/g/n via både 2.4- och 5 GHz-bandet samt Bluetooth 4.0 med APT-x-stöd för bättre ljudkvalitet i hörlurar/headset.

Chassit är som sagt till större delen konstruerat i plast med en ram som troligtvis är av magnesium. Ramen verkar så vitt vi kan se inte ha någon skärmande effekt eftersom signalstyrkan i regel motsvarar vad vi erfar att One X presterar under likartade förutsättningar. Jämför vi med Galaxy Nexus är enheten snäppet vassare och presterar ofta en eller ett par dBm bättre.

Håller vi för telefonens antenn – vad som också kallas för ”grip of death” – sjunker i vanlig ordning signalstyrkan, men telefonen tappar aldrig helt och hållet mottagningen. Det är däremot möjligt att åstadkomma i miljöer med riktigt dåliga signalförhållanden, vilket också tillhör det normala. Vi hittar med andra ord inga tecken som tyder på att enheten skulle lida av några allvarliga problem vad gäller radiodelen/mottagningen.

Modemet presterar som utlovat över 3G-nätet och när vi testar WiFi-delen når vi en maximal uppladdnings och nedladdningshastighet på 45 Mbit/s respektive 25 Mbit/s över 802.11n via 5 GHz-bandet mot vår referensrouter (ASUS RT-N66U) vid nedladdning från en lokal FTP-server. Håller vi oss till 2.4 GHz-bandet hamnar hastigheten på närmare 30 Mbit/s respektive 25 Mbit/s. Resultatet är riktigt bra i jämförelse med Tegra 3-utrustade One X; som i samma test ger 30 Mbit/s vid mottagning och ca 20 Mbit/s vid sändning. Om vi jämför med One S och Qualcomms nylanserade S4-plattform är resultatet däremot snarlikt.

I jämförelse med Tegra 3-baserade One X blir Galaxy S III inte tillnärmelsevis lika varm vid dataöverföringar trots en snäppet högre hastighet. En kul detalj i och med de höga hastigheterna är att vi problemfritt kan strömma flertalet av våra videoklipp i 1080p (MKV/h.264) över SMB genom ES file Explorer så länge bithastigheten inte överstiger 20 Mbit/s.

Ljudegenskaper

Samtalskvalitén håller hög klass och är i våra öron jämförbar med både Xperia S och One X. Mikrofonen är lagom känslig och fångar inte upp utandningsljud eller ljud från chassit när vi byter grepp. Vidare går det under samtal att sätta på en equalizer enligt nedan för att justera ljudbilden ytterligare.

Samsung Galaxy S III in call EQ

I fönstret för pågående samtal hittar vi en EQ samt ljudfiltret

Funktionen för att filtrera bort bakgrundsoväsen – active noise control – fungerar i stort sett likadant som bland toppmodellerna från Sony och HTC. Det är exempelvis möjligt att stå bara någon meter från en dammsugare på full effekt utan att motparten upplever ljudet som störande. Menyvalet för att starta/stänga av funktionen finns inte i inställningsmenyn, utan är bökigt placerad i menyn för pågående samtal. I samma meny finns också möjligheten att välja bland ett antal förinställda equalizer-profiler för att justera ljudbilden.

Samsung Galaxy S III främre högtalare ~1 cm från inspelningskällan (Skype-samtal)

HTC One X främre högtalare ~1 cm från inspelningskällan (Skype-samtal)

Högtalaren i fronten har en något lägre volym än vad vi är vana vid från både Xperia S och One X, men producerar i gengäld något färre missljud vid högsta volym. Vi konstaterar också att högtalargallret är mindre än på sagda konkurrenter, vilket kan tyda på ett något mindre högtalarelement.

Samsung Galaxy S III bakre högtalare ~30 cm från inspelningskällan

HTC one X bakre högtalare ~30 cm från inspelningskällan

Den bakre högtalaren ljuder högre än vad One X gör och presterar därutöver ett klart ljud, speciellt i jämförelse med Xperia S med X-Loud aktiverat som gärna skorrar vid fullt blås. Ljudbilden upplever vi som något ljus och hade gärna sett mer av det nedre registret, men sammantaget tillhör högtalaren bland de bättre vi haft nöjet att testa.

Wolfson WM1811 block diagram

Wolfson WM1811

Glädjande nog har Samsung återgått till en ljudkrets från Wolfson Microeletronics som i sin tur publicerar källkoden för drivrutinerna, vilket ger tredjepartsutvecklare möjlighet att ta fram applikationer som lyfter bort ljudnivåspärren och justerar ljudet på olika vis. Ett exempel på detta är utvecklaren Supercurio med ljudprogrammet Voodoo Sound avsett för Wolfson WM8994-utrustade Galaxy S och Nexus S. Tyvärr kräver den här typen av applikationer i regel root-behörighet, varför det inte heller är för alla.

Chippet Samsung valt för Galaxy S III går har modellbeteckningen WM1811 och skiljer sig på ett par punkter från WM8994. För det första kan ljud skickas direkt till A/D-omvandlaren framför att först konverteras till 48000Hz via mjukvara. För det andra har chippet endast en stereo-DAC framför två stycken, men å andra sidan en förstärkardel på 2x2W till skillnad från 2x1W. Vidare är chippet något mindre än föregångaren.

Vid musikuppspelning gör inte Galaxy S III bort sig. I våra referenshörlurar, AKG-420 samt Nocs NS200, låter det bra med en ljudnivå som motsvarar vad exempelvis One X presterar. Faktum är att våra otränade öron har svårt att skilja de två telefonerna åt från varandra vad gäller ljudbild. Öronsnäckor fungerar bäst medan vi erfar att hörlurar med lite större element inte riktigt kommer till rätta.

Jämför vi med Sandisk Sansa Clip+ kan vi konstatera att klivet till en dedikerad Mp3-spelare blivit något mindre på senare tid, men skillnaden är fortfarande påtaglig. Den dedikerade MP3-spelaren har ett helt annat tryck i ljudet och spelar med större dynamik och mer kontroll. Detta är framför allt tydligt i mer tungdrivna hörlurar.

Samsung Galaxy S III rightmark audio analyzer RMAA

Frekvensomfånget enligt Rightmark Audio Analzyer

I detta moment ansluter vi telefonen till en 3,5mm stereo-y-adapter som vi in sin tur ansluter till dels line-in-ingången på ett Audigy XiFi-ljudkort i en dator bakom en UPS samt till ett par AKG 420-hörlurar (32 ohm, 125 dB/mW). Vi spelar därefter upp ett ljudklipp som vi i sin tur spelar in och analyserar med hjälp av mjukvaran RightMark Audio Analyzer. Eventuell ljudprofil/equalizer stängs av för respektive enhet före inspelningen.

I grafen ovan illustreras frekvensomfånget som anger med vilken exakthet ljudfrekvenserna återges – speciellt intressant är intervallet mellan 20 Hz till 20 kHz eftersom människan hörsel sträcker sig mellan dessa frekvensband. Idealkurvan är i det här fallet plan och ligger på +0 dB. Samsung Galaxy S III presterar med undantag från frekvensintervallet 50-100 Hz samt 10-20 khz en relativt jämn kurva. I jämförelse med One X och Xperia S är resultatet bättre även om det fortfarande är en bit kvar till referensenheten Sandisk Sansa Clip+.

Test Samsung Galaxy S III HTC One X Sony Xperia S Sandisk Sansa Clip+
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +2.20, -0.91 +3.53, -0.58 +2.89, -3.22 +0.02, -0.14
Noise level, dB (A): -84.5 -84.6 -86.8 -86.3
Dynamic range, dB (A): 84.6 84.5 86.7 86.3
THD, %: 0.096 0.096 0.163 0.034
IMD + Noise, %: 0.242 0.237 0.475 0.053
Stereo crosstalk, dB: -56.3 -71.8 -57.0 -56.0

[RMAA-jämförelsen i helhet]

GPS och positionering

Samsung Galaxy S III GPS chart

Röd linje - Samsung Galaxy S III. Blå linje - HTC One X.

I det här momentet har vi kört en sträcka på cirka 3 km i stadsmiljö/tätbebyggt område. Rutten spelas in med hjälp av Google MyTracks och innan vi börjar ser vi till att stänga av eventuella hjälpmedel så som positionsbestämning genom 3G/WiFI.

I jämförelse med HTC One X utifrån resultatet ovan är Samsung Galaxy S III mest trogen vår faktiska rutt. Förstnämnda ger upphov till fler avstickare och redovisar en mer oregelbunden färdsträcka medan sistnämda är mer jämn. Galaxy S III är med det sagt inte felfri utan bjuder också på en och annan avstickare, GLONASS-stödet till trots, men är liksom HTC One S och Galaxy Note mer pålitliga än enheter utan GLONASS-stöd.

Efter att till dags dato testat fyra enheter som direkt ur kartong levererades med GLONASS-stöd; Samsung Galaxy Note och Galaxy S III, Sony Xperia S samt HTC One S, ser vi en tydlig trend som talar till fördel för GLONASS. Resultatet har i samtliga fall varit bättre än bland enheter med endast GPS-stöd.

Samsung Galaxy S III till vänster, HTC One X till höger

Samsung Galaxy S III till vänster och HTC One X till höger

I applikationen GPS Test kan vi klart och tydligt se att Samsung Galaxy S III, som väntat i och med det annonserade GLONASS-stödet, låser mot fler satelliter än vad HTC One X är kapabel till. Tiden för att låsa position pendlar från 1 till 10 sekunder för bägge enheter beroende på signalförhållanden.

Bildskärmen och digitizern

Samsung Galaxy S III AMOLED screen
Samsung har utrustat Galaxy S III med en 4.8 tum stor skärm av så kallad HD Super AMOLED-typ. Upplösningen är på 720×1280 pixlar, även känt som 720p, men då skärmen är av tidigare nämnda Super AMOLED-typ så har den fått en så kallad PenTile-matris istället för den ärligare RGB-tekniken. PenTile-matrisen innebär att subpixelmönstret ”fuskar” för att uppnå önskad upplösning, i det här fallet 720×1280 pixlar.

Den här typen av PenTile-matris kallas officiellt RGBG (Red-Green-Blue-Green), men då de röda och de blå subpixlarna är av dubbel storlek jämfört med de gröna så vore RRGBBG kanske en mer passande beskrivning, där RR och BB inte symboliserar två separata subpixlar vardera vilka kan tändas och släckas oberoende av varandra, utan symboliserar en stor röd och en stor blå subpixel.

Den faktiska upplösningen kretsar enligt Ars Technicas formel på runt 590×1050 pixlar och eftersom subpixlarna är av olika storlek så kan friska ögon utan vidare urskilja pixlighet och ett slags sicksackmönster, kanske främst vad gäller horisontella och vertikala delar av grafiska element – som ikoner och text.

Samsung Galaxy S III pentile matrix

Samsung Galxay S III har liksom Galaxy Note/Nexus en så kallad PenTile-matris

Vi kan utan vidare se att det rör sig om en PenTile-matris om vi håller skärmen tillräckligt nära (20-30 cm) och detaljstuderar den, men vid normalt användande är det aldrig ett problem – med vissa undantag.

Ett av dessa undantag är då man läser text på fullversionen av webbsajter, i fullt utzoomat läge, i porträttläge. Då vi på det här viset jämför textskärpan på Galaxy S III med dess PenTile-skärm bredvid HTC One X som har samma upplösning fast i det traditionella RBG-mönstret så är det en stor skillnad på skärpa, till One X fördel.

Nu påpekar säkert många att det bara är att zooma in eller växla till landskapsläge så är problemet löst – och visst är det så. Problemet är inte svårt att gå runt, och få läser text på fullversionen av webbsajter i fullt utzoomat porträttläge, men då det är ett faktum att PenTile även i såpass hög upplösning som 720p på en skärm på 4.8 tum leder till en viss oskärpa under specifika omständigheter så måste det ändå påtalas.

Frågan är som alltid; hur stort är problemet i verkligheten? Enligt oss på redaktionen – mycket litet. Den PenTile-oskärpa vi nämner ovan uppvägs flera gånger om av skärmens övriga egenskaper, som färger, svärta och betraktningsvinklar.

Färgerna är bra, med den sedvanliga färgmättnaden som hör AMOLED till, men Samsung ger oss även möjligheten att ställa in mättnaden i fyra olika profiler – allt från en tämligen dämpad mättnad som är betydligt blekare än de flesta LCD/TFT-skärmar till ett mättnadsläge där färgerna är onaturligt kraftfulla och nästan upplevs som att de vill tränga sig ut ur skärmen. Vi anar i alla mättnadslägen utom det allra lägsta en viss blåton vid full ljusstyrka mot vit bakgrund, andra rapporterar en gulton, men skärmen blir oavsett vilket aldrig lika vit som LCD-skärmarna vi jämför med.

De fyra profilerna känns dock otillräckliga och vi hade gärna sett att Samsung utökade kontrollpanelen för skärminställningar till att omfatta både färgtemperatur, gamma och ljusstyrka.

Kontraster och svärta är som vanligt med AMOLED-skärmar, inte minst de senaste generationerna AMOLED, långt bortom vad konkurrerande skärmar av LCD/TFT-typ kan prestera. Svart är helt enkelt svart, och kontrasten till ljusare element blir därmed väldigt hög trots att AMOLED-pixlarna inte kan producera ett lika vitt ljus som LCD/TFT-konkurrenterna.

Trots en maximal ljusstyrka och vitnivå som inte kan matcha telefoner med LCD/TFT-skärmar så är läsbarheten utomhus i fullt dagsljus ändå hygglig. Skärmen reflekterar mindre ljus, vilket gissningsvis delvis beror på att den är utrustad med andra generationen av Cornings Gorilla Glass som är tunnare än tidigare, och delvis på grund av att (HD) Super AMOLED-skärmar saknar det extra lager skärmglas som LCD/TFT-skärmar traditionellt dras med.

Betraktningsvinklarna är som vanligt med AMOLED-skärmar mycket bra, men vi anar små nyansskiftningar åt det blå hållet då vi betraktar skärmen ur vinklar. Skärmen har som vi tidigare nämnt en viss blåaktig vitnyans, och detta förstärks alltså ur vinklar om 45 grader eller mer. Det hör förstås inte till vanligheterna att man betraktar en telefonskärm ur så kraftiga vinklar, men det händer – exempelvis då man har telefonen liggande bredvid sig på skrivbordet och man inte vill plocka upp telefonen för att läsa ett meddelande.

Till skillnad från syskonen Galaxy Note och Galaxy Nexus så lider Galaxy S III inte av en lika påtaglig så kallad color banding, även om den fortfarande går att ana i vissa applikationer, och den bränner heller inte in (temporärt) som Galaxy Nexus gör.

Pekskärmen, digitizern, håller mycket hög klass. Tack vare en ytbehandling som är halare än någon annan telefon vi har testat så glider fingertopparna fram som på is, och skärmen reagerar omedelbart på alla våra tryck, nyp och svep. Vi mäter upp en uppdateringsfrekvens på 72 Hz vilket innebär att pekskärmen läser av våra tryck och rörelser 72 gånger per sekund. Vi mäter vidare upp maximalt 10 samtidiga tryckpunkter, väl tilltagen multitouch, och skärmen har heller inga problem att spåra rörelserna av ett stort antal fingertoppar som samtidigt far runt på skärmen.

Allt som allt så är det här en skärm av mycket hög klass, bland de allra bästa vi har testat, men det går inte att komma ifrån det faktum att det är en PenTile-skärm. För den stora majoriteten är detta ett närmast obefintligt problem, men vi vet att det finns en hel del PenTile-allergiker bland Swedroids läsare, och för dessa så rekommenderas en ”provkörning” hos lämplig återförsäljare innan ett eventuellt köp.

Mjukvaran

Samsung Galaxy S III levereras med den senaste versionen av Samsungs gränssnitt TouchWiz UI, 5.0, samt den senaste versionen av Android, 4.0/Ice Cream Sandwich. Samsungs modifikationer av Android är precis som tidigare tämligen djupgående och vi hittar egentligen inga spår alls av Android 4.0-gränssnittet. Trots detta känner man sig nästan genast hemma då layout och grundfunktioner är snarlika – det är mest det grafiska som har ändrats.

Samsung TouchWiz UI bjuder på det mesta som vi har vant oss vid från tillverkargränssnitten – en salig blandning av mycket nyttiga funktioner och funktioner som ibland kan upplevas som överflödiga eller rent av så kallad ”bloatware”. Smarta nytillkomna funktioner som möjlighten att se batterinivån i procent, att ta skärmdumpar genom ett ”helhandssvep” eller den numera rejält utökade ”quick settings”-menyn (som för övrigt påminner mycket om quick settings-menyn i Samsungs androidtablets) i det neddragbara statusfältet är välkomna tillskott.

Telefonen känns som helhet mycket rapp, även i Samsungs egna launcher (”hemskärm”), men att RAM-mängden inte riktigt räcker till märks tyvärr tydligt. Även kortare sessioner i exempelvis webbläsaren eller kameran leder till att Samsungs launcher stängs ner i bakgrunden för att frigöra minne, vilket i sin tur leder till att den måste kallstartas då man trycker på hemknappen för att återvända till hemskärmarna.

Beroende på antalet ikoner och widgetar tar det i regel mellan två och fyra sekunder för enheten att ”rendera” hemskärmarna med allt innehåll. Detta kan tyckas vara en bagatell, och i realiteten är det kanske det också, men det blir för vår del frustrerande eftersom det kan ske dussintals gånger under en arbetsdag. Det som frustrerar är inte så mycket den förlorade tiden utan snarare att det blir ett avbrott i flytet – något man inte skall behöva uppleva på ett flaggskepp som detta. Vi hade önskat att den europeiska versionen precis som den amerikanska hade fått hela 2 GB RAM.

I videon ovan noterar vi att samma problem som till en början drabbade Samsung Galaxy S II respektive Samsung Galaxy Note också verkar ha drabbat Galaxy S III. Det dröjer helt enkelt ovanligt lång tid före dess att låsskärmen tittar fram från det att vi tryckt på strömknappen. Vi hade förväntat oss en mindre fördröjning med tanke på telefonens kraftfulla hårdvara. I övrigt är flytet godkänt.

Samsung Galaxy S III lock- and home screen and notification bar Samsung Galaxy S III home screen

Vi kan byta dels bakgrund och dels genvägar på låsskärmen, men förvånansvärt nog dyker inga snabbkontroller för musikspelaren upp på sagda skärm när vi spelar musik i standardspelaren. En funktion vi blivit vana att se från andra tillverkare.

För att skapa mappar på hemskärmen måste vi först trycka på menyknappen och därefter välja ”Skapa mapp”. Det går exempelvis inte att placera ikoner ovanpå varandra för på ett mer intuitivt vis skapa en mapp, något vi finner lite osmidigt. Det går däremot utmärkt att placera mappar både på hemskärmen och i dockan i fotändan av skärmen. Vi konstaterar också att hemskärmen tråkigt nog endast har stöd för porträttläge.

Programmenyn låter oss välja mellan tre vyer: Alfabetisk lista, alfabetiskt rutnät eller ett användarkonfigurerat rutnät samt nedladdade applikationer. I det användarkonfigurerade rutnätet kan vi sortera appar i den ordning vi själv vill och i samtliga vyer kan vi välja att dölja applikationer.

I statusfältet hittar vi snabbgenvägar för att sätta på/stänga av Wi-Fi, GPS, ljud, automatisk skärmrotation, strömbesparing, meddelandeljud, Bluetooth, körläge och automatisk synkronisering. Vi finner också, som ett arv från Android 4.0, en genväg till inställningsmenyn, vilket är ganska praktiskt.

Telefonappen och kalendern

Samsung Galaxy S III s-cal, snote and messenger app

Vad gäller kontaktboken och nummerplattan ser vi inga större nyheter annat än att användaren numera kan ringa en kontakt genom att föra telefonen till örat samtidigt som en kontaktprofil är öppen, vilket också fungerar om vi gör detsamma i en SMS-konversation. Samtalsskärmen har vi som redan tagit upp i ljudavsnittet fått en equalizer.

Tyvärr har Samsung inte fått till ett helt enhetligt gränssnitt, utan vissa applikationer så som kalendern eller anteckningsapplikationen S-Note har fortfarande ett utseende som vitt skiljer sig åt från övriga medföljande applikationer. I övrigt innehåller kalendern en del smarta funktioner till skillnad från standardapplikationen som följer med i Android 4.0, som den utdragbara högerfliken med årets månader.

Webbläsaren

Samsung Galaxy S III web browser

Det går att placera var som helst på hemskärmen

Webbläsaren tillhör bland de snabbaste vi testat, men i övrigt skiljer den sig inte särskilt mycket från standardwebbläsaren som följer med i Android 4.0. Samsung har lagt in en egen meny med möjligheten att justera panelens ljusintensitet för att spara batteri. Anledningen till detta är att AMOLED-tekniken drar som mest ström när den återger vitt ljus. Vidare finns en snabbgenväg i samma meny för att växla mellan telefon- och desktopläge.

Prestandan är snäppet bättre än vad Tegra 3-bestyckade HTC One X visar upp. Det flyter på fint och vi anar vare sig ryckighet eller något hackande när vi panorerar i höjd- och sidled samt scrollar på stora och tunga webbsidor.

Mediaspelare och mediakompatibilitet

Samsung skickar med både en videospelare och en musikspelare. Musikspelaren erbjuder utöver basfunktionalitet också möjligheten att slå på en equalizer för att förändra ljudbilden.

Samsung Galaxy S III music player, music player EQ and video player

ClipResCodec / Profile / ContainerBitrateAudioResults
Green: Perfect playback.
Orange: Playable, some glitches.
Red: Failure, video or sound.
#1640x352XviD / Simple@L5 / AVI1 Mbit/sMP3 2.0Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#2576x320XviD / Simple@L5 / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#3720ph.264 / High@L3.1 / MKV3 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#4720ph.264 / High@L4.1 / MKV9 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Fail. Video OK, no sound.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#51080ph.264 / High@L4.1 / MKV14 Mbit/sDTS 5.1Stock player: Fail. Video OK, no sound.

MX Video Player: Perfect playback, sound in manual SW mode.

Dice Player: Perfect playback.
#61080ph.264 / High@L4.1 / MKV19,2 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#71080ph.264 / High@L4.1 / MKV22,8 Mbit/sDTS 5.1Stock player: Fail. Video OK, no sound.

MX Video Player: Perfect playback, sound in manual SW mode.

Dice Player: Perfect playback.
#81080ph.264 / High@L4.1 / MKV25 Mbit/s DTS 5.1Stock player: Fail. Video OK, no sound.

MX Video Player: Perfect playback, sound in manual SW mode.

Dice Player: Perfect playback.
#91080ph.264 / High@L4.1 / MKV30 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Fail. Cannot play.

MX Video Player: Barely playable. Some video stutter. SW mode only.

Dice Player: Perfect playback.
#101080ph.264 / High@L4.1 / MKV42 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Fail. Cannot play.

MX Video Player: Fail. Heavy video stutter. SW mode only.

Dice Player: Perfect playback.
Videostödet är i vanlig Exynos-anda mycket gott och med rätt videospelare – i dagsläget verkar Dice Player erbjuda bäst kompatibilitet/prestanda – så betar vi med lätthet av alla våra testvideoklipp, inklusive de erkänt tungdrivna Birds-klippen (klipp 9 och 10). Vidare kan vi som vi konstaterar i stycket om mottagning strömma relativt tunga 1080p-klipp via det trådlösa nätverket.

Videospelaren

En riktigt rolig nyhet i Samsung Galaxy S III är möjligheten att placera videospelarens fönster ovanpå både hemskärm och i stort sett alla applikationer undantaget spel. Storleken på fönstret går däremot inte att justera, men vi kan flytta runt rutan precis som vi själva vill. Trots att vi belastar telefonen hårt flyter videon dessutom utmärkt.

MHL-porten är begränsad till 1080p 24/30hz enligt ifixit, men verkar trots detta bygga på den nya MHL 2.0-standarden som stöder 1080p/60hz, vilket medför att MHL 1.0-adaptrar inte är kompatibla. Vi har nämligen inte fått det att fungera med någon av våra MHL-adaptrar. Enligt Samsung krävs i stället en ny adapter med modellnummer EPL-3FHUBE som olustigt nog inte finns tillgänglig i Norden vid tillfället för den här recensionen. Det finns också en oroväckande möjlighet att Samsung satsat på en propertiär MHL-kontakt. Exakt hur det står till med den här saken har vi ännu inte lyckats reda ut, men inväntar svar från Samsung.

Samsung S Voice, S Beam och Smart stay

Samsung Galaxy S-voice

Samsung Galaxy S-voice

I både Samsung Galaxy S II respektive Galaxy Note skickade Samsung med en applikation vid namn ”Voice Talk” som låter användaren utfärda röstkommandon. Funktionen har numera bytt utseende liksom namn och förbättrats på flera punkter.

S Voice går att aktivera på ett par olika vis. Antingen genom att dubbelklicka på hemknappen eller genom att aktivera en personlig uppstartsfras. Uppstartsfrasen fungerar från det att låsskärmen blivit aktiverad och det går med andra ord inte att väcka telefonen från vilande läge till aktivt via röstkommando. Väl i applikationen kan vi konstatera att det inte finns något svenskt språkstöd, utan endast engelska, spanska samt franska och koreanska känns igen.

Om vi håller oss till standardfraserna som föreslås i applikationen; exempelvis ”What is the weather today”, ”Turn Wi-Fi off/on”, ”Call Eric” etc. finner vi att det allt som oftast fungerar så länge vi inte sluddrar. Att däremot diktera innehållet i ett SMS eller söka svar på en fråga i stil med ”Vem skrev liftarens guide till galaxen” visar vara sig mer av en utmaning. Det är inte ovanligt att vi behöver både tre eller fyra försök innan det blir helt rätt. I exempelvis bilen med andra ljud omkring gäller det att man talar tydligt och klart, men när det väl fungerar är det onekligen en praktisk funktion.

Vi är inte heller helt nöjda med hur uppslag på webben fungerar. Om vi väljer att söka på exempelvis ”Swedroid” hamnar resultatet i en begränsad webbläsarvy. Det finns inget adressfält, inga bakåt- eller framknappar etc. vilket gör navigeringen knepig. Här hade vi hellre sett den ordinarie webbläsarvyn. Sökmotorn som används är naturligtvis googles och vi hittar ingen möjlighet att byta sökmotor.

Samsung Galaxy S III smart stopp och S Beam

Samsung Galaxy S III Smart Stay och S Beam

En annan nyhet i Galaxy S III är funktionen S Beam som kombinerar Wi-Fi Direct med NFC/Android Beam för smidigare filöverföringar. När två S Beam-kompatibla enheter med S Beam-funktionen aktiv kommer i fysisk kontakt med varandra öppnas möjligheten att på ett smidigt vis föra över/ta emot filer. Eftersom Wi-Fi-direct används för överföringen blir hastigheten betydligt högre än vid användning av endast NFC, som gör sig bäst för att dela främst länkar och kontaktuppgifter, och någon router är inte nödvändig eftersom protokollet bygger på peer-to-per-teknik.

Eftersom det handlar om en om en propertiär standard utvecklad av Samsung begränsas däremot användbarheten avsevärt såvida konkurrenterna nu inte satsar på samma standard, vilket vi finner osannolikt. I dagsläget fungerar det alltså endast Samsung Galaxy S III-telefoner emellan. Vi har tyvärr inte haft möjlighet att testa funktionen och kan därför inte svara på hur väl det fungerar i praktiken, men tycker att tanken är god. En universell standard hade dock varit att föredra.

Smart Stay eller ”smart-stopp” som funktionen kallas på svenska inaktiverar time-out-tiden medan du ser på skärmen genom att läsa av dina ögon via frontkameran. Det hela fungerar hyggligt i miljöer med bra belysning och under förutsättning att vinkeln till kameran inte är för stor i förhållande till ögonen, men fungerar desto sämre på mindre välbelysta platser. Trots bra belysning händer det dock att skärmen dimmas  eller slocknar fastän vi tittar på den, så visst finns det utrymme för förbättring.

Samsung själva har satsat mycket på att marknadsföra just dessa två funktioner, men personligen har vi svårt att se dem som något annat än en spännande gimmick. I varje fall för stunden.

Övrig mjukvara

Samsung Galaxy S III - Kies

Samsungs PC-mjukvara KIES

För de som vill göra säkerhetskopieringar eller synkronisera telefonen med datorn skickar Samsung med applikationen KIES. Programmet har också stöd för installation av telefonuppdateringar för den som är otålig och inte önskar vänta på FOTA-varianten. Vidare innehåller programmet drivrutiner för ADB för den som vill sätta igång och utveckla.

Kameran

Samsung Galaxy S III har blivit utrustad med en bakre kamera på 8MP (1080p@30FPS) med en bländare på f/2.6 till skillnad från f/2 för HTC One X respektive f/2.4 för Xperia S. Vidare har telefonen en frontmonterad kamera med en upplösning på 1.9MP (720p@30fps).

Kameramjukvaran

Kameran fungerar bra och är som videon ovan visar snabb. Galaxy S III är som mest kapabel till att ta ca ~5-6 bilder per sekund i serie om 20 bilder åt gången i praktiken, men 3 bilder per sekund enligt specifikationsbladet, medan One X mäktar med upp till 99 stycken och hinner med 4 stycken bilder per sekund.

Förklaringen till den snabba kameradelen ligger i att Samsung liksom HTC i One X och One S installerat ett chip speciellt avsett för att snabba på bildbehandlingen. Resultatet är som sagt en väldigt rapp kamera, vilket också inkluderar autofokusen. Den fokuserar dock inte fullt så snabbt som HTC One X, men vi upplever å andra sidan att autofokusen är mer pålitlig i Galaxy S III.

En annan funktion som vi känner igen från HTC One X är möjligheten att ta stillbilder parallellt med att vi spelar in video. Dessa bilder har dock inte full upplösning på 8MP utan tas i stället med 6MP upplösning.

Stillbilder
Under förutsättning att vi rör oss i ljusare miljöer blir bilderna riktigt hyggliga. Färgåtergivningen är i många fall bättre än vad vi erfar att One X presterar, men samtidigt tycker vi att den hanterar motljus något sämre.

Ljuskänsligheten är tyvärr nedslående, vilket i och för sig var väntat i och med det högre bländarvärdet om f/2.6. I jämförelse med One X och Xperia S finner vi att Galaxy S III producerar sämre bilder i mörkare miljöer.

Detaljrikedom och skärpa är bra i ljusare miljöer. Överlag har vi svårt att avgöra vilken av kamerorna som presterar bäst på den här punkten. Autofokusen är slutligen rapp och allt som oftast korrekt även om vi stundvis har lite svårt att få till det vid makrofoto när vi utmanar närgränsen på 5-6 cm.

Vad som är bra bilder handlar förstås till viss del om tycke och smak. Avgör själv genom att granska bilderna nedan. Om ni väljer att öppna bilderna i ett nytt fönster skall de synas i full upplösning.

Samsung Galaxy S III                                       HTC One X

Ljuskänsligheten lämnar en del att önska

Galaxy S III ser ut att erbjuda lite mindre detaljrikedom, men One X överdriver å sin sida kontrasten

HDR-fotografering

I takt som mobiltelefonkamerorna blivit snabbare och snabbare har HDR-fotografering blivit populärt. HDR står för ”High Dynamic Range” vilket på svenska kan översättas till dynamiskt omfång. Dynamiskt omfång innebär i sin tur hur stor del av intervallet mellan olika ljusstyrkor som en kamera kan fånga upp innan resultatet blir antingen helt svart eller helt vitt. Ju större dynamiskt omfång desto mer återspeglar bilden verkligheten – i varje fall som våra egna ögon uppfattar den.

Ett högre dynamiskt omfång går att uppnå genom att ta flera bilder i serie. En underexponerad, en normalexponerad och en överexponerad. Slår man sedan ihop dessa blir resultat en bild som visar mer av de mörkaste och mer av de ljusaste partierna än vad som synts i en normalexponerad bild. Helt problemfritt är det dock inte eftersom det på helautomatisk väg är svårt att få till bilder som ser naturliga ut.

Galaxy S III utnyttjar HDR-funktionen på ett bra vis. Bilderna har inte samma typ av överdrivna kontrast- och färgförändringar som i flera fall drabbar HTC One X. I fall med motiv som hastigt rör på sig blir resultatet allt som oftast inte så lyckat, vilket tydligt syns i HDR-bilden för One X nedan. Kameran tar förvisso bilderna i snabb följd och det fungerar möjligtvis med motiv som rör sig långsamt, men bäst blir det med någorlunda statiska motiv.

Samsung Galaxy S III HDR

Samsung Galaxy S III med respektive utan HDR aktiverat

HTC One X HDR

One X med respektive utan HDR aktiverat

[Fullstorlek av Galaxy S III HDR-bild]
[Fullstorlek av HTC One X HDR-bild]

Panoramafotografering

Panoramafoto taget med Galaxy S III

Samsung Galaxy S III är även utrustad med en panoramafunktion. En ruta uppträder i mitten av skärmen när vi aktiverar panoramaläget som inte olikt ett vattenpass varnar om vi vinklar enheten för mycket medan vi förflyttar den i sidled. Mjukvaran syr ihop bilderna på ett hyggligt sätt och har vi haft en stadig hand är det svårt att utan detaljstudering se var bilderna är bearbetade/ihopklippta.

Försöker vi oss på att ta ett 360-graderspanorama är det däremot svårare att få till ett bra resultat, vilket bilden ovan också illustrerar. Bilderna smälter inte ihop perfekt och vi ser tydliga tecken på så kallad ”stitching”.

Främre kameran

Samsung Galaxy S III front camera vs Sony Xperia S and HTC One X

Frontkameran gör ett strålande jobb också i mindre upplysta miljöer

Ett av testets stora överraskningar rör den frontmonterade kameran som kort sagt är den bästa vi någonsin testat här på Swedroid. Kameran fungerar bra också i normal inomhusbelysning där både Xperia S och One X lämnar mycket att önska.

Vi är inte bortskämda med välpresterande frontkameror så detta var en glad överraskning, och vi hoppas att fler tillverkare ser värdet i att framöver erbjuda en bättre frontkamera. Det finns ingen anledning till att videosamtal via våra telefoner fortfarande, år 2012, måste vara lika brusiga och ha lika smärtsamt låg FPS som för tre år sedan.

Olyckligtvis saknas pekfokus och andra fokuslägen för frontkameran. Även om den fasta fokusen fungerar ganska väl så skulle en funktion som pekfokus ofta komma väl till pass. Mjukvaran för frontkameran bjuder dock på en del smarta funktioner som bildtagning vid leendeigenkänning samt en rad olika bildlägen som ”Cartoon”, där mjukvaran i realtid ger bilden ett slags serietidningsutseende.

Maxupplösningen vid stillbildsfoto är 1.9 megapixlar, eller 1392×1392 pixlar (ett lite underligt kvadratiskt bildförhållande), men standardinställningen är mer normala 1.3 megapixlar (1280×960 pixlar). För den som vill finns även ett VGA-läge där maxupplösningen förstås är 640×480 pixlar.

Vid videoinspelning är maxupplösningen 720p, 1280×720 pixlar, men mjukvaran tillåter naturligtvis lägre upplösning för den som så önskar; 720×480, 640×480 och 320×240. Gemensamt för alla upplösningar är den maximala bilduppdateringsfrekvensen på 30 FPS.

Fler bilder

SGS III close up

Videoexempel

Galaxy S III producerar under hyggliga ljusförutsättningar bra video med en färgåtergivning som överträffar vad vi erfar att One X presterar. Vi anar också en högre skärpa samt detaljnivå och färre komprimeringsartefakter till följd av den högre bithastigheten (~11 Mbps vs 17 Mbps).

Förflyttar vi kameran hastigt i sidled medan vi filmar noterar vi ett visst mått av bildförvrängning vilket är tämligen vanligt bland CMOS-utrustade kameror. Effekten är dock inte särskilt stor och håller vi i stället en maklig hastighet medan vi panorerar blir den i stort sett obefintlig. Eftersom enheten har en mikrofon i fotändan och en i huvudändan kan den spela in ljud i stereo, vilket naturligtvis är en fördel vid videoinspelning.

Funktionen för bildstabilisering hjälper inte särskilt mycket utan i vanlig ordning blir videon lite ryckig som exemplet nedan också visar trots att vi anstränger oss för att hålla kameran stilla. Vi har till dags dato inte testat en telefon som erbjuder någon typ av bildstabilisering som ens kan närma sig vad moderna video- och i vissa fall stillbildskameror erbjuder. Det finns gott om utrymme för bättring på denna front.

Samsung Galaxy S III 1080p (17 Mbps @ 30 FPS)

HTC One X 1080p (10,7 Mbps @ 23,944 FPS)

SGS III vs HTC One X 1080p

Komprimeringen är inte lika hård på Galaxy S III som på One X

Buggar och problem

Vår tid med Samsung Galaxy S III har varit tämligen buggfri, men vi har noterat en del problem som ojämna överföringshastigheter via Wi-Fi, att launchern/hemskärmen ideligen måste kallstartas och att telefonens batteri tar närmast makabert lång tid att ladda, omkring ~5 timmar från tomt till fullt.

För en aktuell lägesrapport kan vi tipsa om ett besök i swedroids forum där ett stort antal användare samlas för att syna telefonen i sömmarna på ett vis som inte är möjligt för vår del. Vidare kan ni se hur användare betygsatt telefonen på androidenheter.se.

Batteritid och värmeutveckling


Det står redan efter någon dags användande klart för oss att batteritiden är noterbart bättre än vad vi är vana vid vad androidtelefoner berör. Samsungs Exynos 4 Quad-krets ter sig vara tämligen strömsnål vid normalt användande, men som alla högpresterande systemplattformar kan man om man anstränger telefonen till det yttersta tömma batteriet kvickt.

Under full belastning blir telefonen inte mycket varmare än 42 grader vilket är det bästa resultat vi hittills mätt upp för en fyrkärnig telefon. Detta är en skarp kontrast till föregångaren samt HTC One X som når temperaturer på uppåt 55-56 grader efter en längre tids full belastning med skärmen inställd på 100% ljusintensitet – en skillnad som definitivt är kännbar.

Vid videouppspelning, där vi numera har bytt ut vårt gamla och mycket lågupplösta klipp mot ett nyare och mer högupplöst klipp som bättre matchar dagens skärmupplösningar, så placerar sig Galaxy S III genast i topp, med Note strax efter. Det skall också tilläggas att vi justerat ljusnivån på skärmen för samtliga enheter i grafen så att de motsvarar den ljusintensitet som gäller för Galaxy Nexus vid 50% ljusstyrka. Vid ett mer normalt smartphoneanvändande ger vi dock övertaget till syskonet Note, som med ett större batteri men samtidigt en större skärm och en äldre plattform presterar förvånansvärt bra.

Jämför vi Galaxy S III med konkurrenter som HTC One X och Sony Xperia S så är det ett rejält övertag för S III, både vad gäller videouppspelning och verkligt användande. Att S III har ett större batteri märks tydligt, men skillnaden är större än så. Vi gissar att förklaringen är en kombination av Samsungs Exynos 4 Quad-chip i 32 nm, HD Super AMOLED-skärmen som för sin storlek är betydligt mer strömsnål än panelen som sitter i syskonet Galaxy Nexus. Tillsammans ger detta S III en batteritid som med råge knäpper konkurrenterna på näsan.

Laddtiden på över fem timmar med den medföljande laddaren från tomt till fullt är den i vår mening stora akilleshälen vad batteriet berör. Detta är inga problem om man i regel laddar över natten, men om man tvingas panikladda under dagen så räcker inte några handfull minuters ”stop and go”-laddning speciellt långt jämfört med konkurrenterna, speciellt inte i förhållande till Sony som gjort snabbladdning upp till en viss nivå till något av ett signum.

Vi trodde först att det var något fel med vårt första testexemplar, men då även vårt andra exemplar som anlände några dagar senare beter sig likadant så kan vi för närvarande bara konstatera att batteriet antingen tar laddning långsamt eller att Samsung skulle skickat med en kraftfullare laddare.

Samsung Galaxy S III battery chart

Systeminformation

I det här testet använder vi West Mountain Radio Computerized Battery Analyzer för att bilda oss en uppfattning kring batteriets kapacitet.

Enligt mätningen klarar batteriet av att leverera 2 000 mAh före dess att spänningen sjunker till 2.6V och urladdningen stoppas. Det finns därefter en liten del kraft kvar i batteriet, cirka en procent enligt telefonen, när vi stoppar in batteriet i enheten. Det faktiska värdet är med andra ord marginellt högre. Samsung å sin sida anger kapaciteten till 2 100 mAh och eftersom faktorer så som temperatur inverkar på resultatet ser vi ingen anledning att tvivla på Samsungs siffror.

Systeminformation

Samsung Galaxy S III bygger på samsungs egehändigt tillverkade Exynos 4 Quad-plattform som i sin tur har ett och annat gemensamt med fjolårets Exynos 4210-plattform. Bägge använder samma typ av systemprocessor i form av ARM Cortex-A9 liksom grafikprocessor i form av ARM Mali-400 MP. Det är värt att tillägga att plattformen också har NEON-stöd för bättre flyttalsprestanda precis som föregångaren.

Till nyheterna hör att Samsung bytt till en mer modern tillverkningsteknik baserad på 32nm (High-K Metal Gate) och ökat antalet kärnor till fyra stycken samt skruvat upp klockfrekvensen till 1,4 GHz. Grafikprocessorn har även den förbättrats genom en högre klockfrekvens på 400 MHz till skillnad från de 300 MHz som föregångaren var klockad till, men är fortfarande bestyckad med fyra kärnor. Den högre klockfrekvensen medför en beräkningskraft på 14.4 GFLOPS vid 400 MHz, vilket är en hel del bättre än de 7.2 GLFOPS som Geforce-kretsen klockad till 300 Mhz i Tegra 3 mäktar med.

Minnesbandbredden uppges också ha förbättrats med Exynos 4 Quad, men det verkar främst gälla enheter som blivit utrustade med LPDDR3-minnen. Om vi jämför Galax S III med S II har bandbredden förbättrats med omkring det dubbla, men om vi jämför med One X eller Galaxy Note är den uppmätta bandbredden i stort sett identisk, vilket alltså talar för att SGS III använder LPDDR2-minnen.

[Exynos 4 Quad]

Samsung Galaxy S III system info

Samsung snålar inte på hårdvaran i Galaxy S III

Vår testenhet kör Android 4.0.4 och bygger på en firmware med versionsnummer XXALE8. Utöver de vanliga sensorerna i form av ljussensor, närhetssensor, gyroskop samt kompass finner vi också en trycksensor/barometer.

För skojs skull jämförde vi denna gång barometern med vad vädersajten klart.se rapporterar. Resultatet skiljer sig inte nämnvärt från vädertjänstens ~1010 mBar. Galaxy S IIIrapporterar vid samma tillfälle 1003 mBar medan Galaxy Nexus rapporterar 1001 mBar.

Samsung Galaxy S III har enligt specifikationsbladet 1 GB RAM vilket lämnar 779 MB åt användarapplikationer efter att systemkomponenter så som grafikdel och radiodel lagt anspråk på sitt. Vidare har vårt exemplar 16 GB inbyggt flashminne med en systempartition på totalt 11,6 GB; varav omkring 11 GB finns tillgängligt för användardata och applikationer samt spel.

I applikationen Input Benchmark mäter vi en uppdateringsfrekvens på 72 Hz, vilket innebär att pekskärmen spårar våra tryck och rörelser 72 gånger per sekund – mer än nog för det mesta med andra ord. Antalet simultana tryckpunkter mäter vi som mest till tio stycket och även detta borde vara nog för de flesta ändamål på en 4,6″ stor skärm.

Spel, prestanda och grafer

Samsungs Exynos 4 Quad-plattform erbjuder mycket kraft över hela brädet och vi hittar inga omedelbara svagheter kontra konkurrenterna. Syntetiska tester säger förstås bara si och så mycket varför vi också testat en rad spel samt spelkonsolemulatorer.

Spelupplvelsen är trots en relativt blygsamt högre klockad grafikdel utmärkt och titlar så som Riptide GP och Shadowgun flyter på med en fullt godkänd framerate med högsta möjliga grafikinställningar. I spelemulatorer betyder också processorkraften mycket och på den punkten blir vi inte heller besvikna eftersom det mesta går utmärkt att spela, vilket inkluderar Nintendo 64-spel i N64oid och Playstation One-spel i FPse.

I Monjori Benchmark som testar shaderprestandan kniper Galaxy S III en förstaposition bland övriga enheter med samma upplösning. I Electopia tar prestandan däremot en smäll i jämförelse med vad den WVGA-upplösta Samsung Galaxy S II presterar. Här hjälper inte en 100MHz högre klockad grafikprocessor särskilt mycket. Vi misstänker att minnesbandbredden helt enkelt inte räcker till.

I M3D benchmark, som inte bara belastar grafikprocessorn hårt utan också systemprocessorn i och med en avancerad fysikmotor, visar Galaxy S III musklerna och placerar sig framför samtliga konkurrenter. I Basemark Taiji ser vi ett resultat som liknar det Electopia redovisar, med en klar marginal till fördel för Galaxy S II – också här är rimligtvis minnesbandbredden flaskhalsen.

I Linpack hamnar Galaxy S III bakom Snapdragon S4-utrustade One S med stor marginal liksom Tegra 3 med flera. Förklaringen till detta ligger i att Qualcomm designat S4-processorn – Krait – från grunden och infört en mängd förbättringar i förhållande till referensdesignen för Cortex A9 som både Tegra 3 och Exynos 4 Quad bygger på.

I Chainfire Bench (CF-Bench) där antalet CPU-kärnor och minnesbandbredden väger tungt är det dött lopp mellan Galaxy S III Exynos 4 quad och HTC One X med Tegra 3. Detsamma kan sägas om BenchmarkPi där Qualcomms S4-plattform verkar göra bäst ifrån sig.

Webbläsartesten Sunspider och Browsermark hanterar Samsung Galaxy S III mycket bra vilket leder till två förstaplatser. I det sistnämnda testet slår vi ett nytt rekord med rejäl marginal. Om vi ser till hur webbläsaren presterar när vi faktiskt använder den anar vi definitivt en bättring i förhållande till HTC One X, men skillnaden är inte så stor som exempelvis Browsermark gör gällande.

Med Androbench 3.0 mäter vi upp hastigheten på det inbyggda flashminnet. Ett högre resultat är bättre, såväl för read/läs och write/skriv. Flashprestandan är inget undantag och är även den i toppklass.

Ipraktiken noterar vi också att vi inte erfar några störande låsningar när vi exempelvis uppdaterar/installerar större applikationer från Google Play Store, vilket är vanligt i fall där NAND-prestandan inte räcker till.

Slutsats

Samsung Galaxy S3
Release: Sommaren 2012
CPU: 1,4GHz quad-core
SoC: Exynos 4 Quad
GPU: Mali-400MP
RAM: 1GB
Skärm: 4,8" / HD / 306PPI
Skärmtyp: Super AMOLED
Kamera: 8MP
Batteri: 2100mAh
Vikt: 133g
Mått: 136,6 x 70,6 x 8,6mm
Pris från:
Företrädaren, Samsung Galaxy S II, var som vi nämnde i inledningen närmast en totalknock av konkurrenterna då den anlände på butikshyllorna för över ett år sedan. En totalknock som innebar att det tog konkurrenterna hela 2011 att komma ikapp. Med detta färskt i minnet så är förstås frågan om Galaxy S III är en värdig tronföljare.

Mjukvaran är av allra senaste snitt, i form av Android 4.0/Ice Cream Sandwich och Samsungs TouchWiz 5.0, och tack vare en hyggligt god optimering och en ruskigt snabb hårdvara så är Galaxy S III den snabbaste telefonen vi har testat – såväl HTC One X, One S och Sony Xperia S får se sig slagna. Flytet är dock inte helt felfritt, och det är vår uppfattning att det i regel är den lite snålt tilltagna RAM-mängden om 1024 MB som ligger bakom problemen. Vi saknar dessutom 4G vilket tack vare lägre latenser ger en betydligt rappare surfupplevelse än 3G/3.5G.

Material håller hög kvalité även om somliga har invändningar mot Samsungs förtjusning i högblank plast. Genom en mycket genomtänkt design som är tänkt att vara handgodis snarare än ögongodis så ligger S III väldigt väl i handen, trots den rejäla skärmen på hela 4.8 tum. Tack vare materialvalet så känns telefonen dessutom försvinnande lätt, fastän batteriet ligger på väl tilltagna 2 100 mAh.

Batteritiden är riktigt bra och är vid sidan av syskonet Note bäst på androidmarknaden. Både vid videouppspelning och vid ett mer normalt användande så glänser Galaxy S III och levererar en batteritid som vid vårt användningsmönster (relativt tungt användande) ger 2-3h längre batteritid än HTC One X. Dessa extratimmar gör att vi sällan har behövt fylla på batteriet under arbetsdagen – och tur är det, för batteriet laddar väldigt långsamt.

Att Samsung går mot strömmen och erbjuder både ett utbytbart batteri och en slot för minnesexpansion (Micro-SD) förtjänar bara det ett stort plus i kanten.

Att Samsung går mot strömmen och erbjuder både ett utbytbart batteri och en slot för minnesexpansion (Micro-SD) förtjänar bara det ett stort plus i kanten. Vi ogillar kraftigt trenden där telefonerna levereras med ett inbyggt batteri och helt utan möjlighet till lagringsminnesexpansion.

Skärmen är mycket behaglig att vila ögonen på och tillhör den absoluta eliten – en av de bästa skärmarna vi har testat. Färgåtergivningen är briljant och svärta, kontraster och betraktningsvinklar är i sedvanlig (HD) Super AMOLED-ordning av toppklass. En brasklapp läggs dock in på grund av PenTile-matrisen (läs mer i vårt kapitel om bildskärmen) som vi vet ger många av Swedroids läsare allergiska utslag.

Skärmen har betydligt mindre problem med så kallad color banding än Galaxy Note och Galaxy Nexus, och problemen med tillfällig inbränning som Galaxy Nexus dras med lyser helt med sin frånvaro. Vidare tycks skärmen vara betydligt mer strömsnål än Galaxy Nexus dito trots de ytliga likheterna (samma tillverkare, likartad storlek, samma skärmteknik och samma upplösning).

Positioneringssystemet, GPS och GLONASS, är av hög klass och precis som tidigare testade telefoner med GLONASS så ser vi en klar förbättring då vi testar positioneringsprestandan i miljöer som är synnerligen besvärliga för satellitmottagare, som stadsmiljö med skymmande byggnader, skog och träd.

Kameran på 8 megapixlar har precis som HTC One X och HTC One S utrustats med ett dedikerat kamerachip, vilket innebär att Samsung kan bjuda på ett antal nya funktioner som tidigare inte var möjliga. Till dessa nya funktioner hör bland annat ett ”burst shot”-läge vilket innebär att man som bäst kan ta ~5 bilder per sekund, vilket är något högre än än de 4 bilder per sekund som HTC:s telefoner mäktar med. Till skillnad från HTC:s telefoner som kan ta hela 99 bilder i sekvens så är man med Galaxy S III begränsad till blott 20. Frontkameran, på 1.9 megapixlar, är den bästa vi har testat här på Swedroid och klarar av konststycket att fungera väl inomhus, hör och häpna.

Videoinspelning via den primära kameran har en maxupplösning på 1080p (1920×1080 pixlar) i upp till 30 FPS och ger den skarpaste och det bästa videoflytet vi har stött på bland androidtelefoner, men mikrofonen fångar upp ett vassare vindbrus än konkurrenten HTC One X. Via frontkameran kan vi spela in i 720p (1280×720 pixlar) i upp till 30 FPS och precis som vid stillbildsfoto så imponerar frontkameran med en för frontkameror riktigt skaplig videoinspelning.

När vi nu summerar ovanstående, summerar vår tid med Samsung Galaxy S III, så kan vi genast konstatera att S III som helhet är den bästa androidtelefonen hittills, även om det inte är riktigt samma utklassning gentemot konkurrenterna som när föregångaren Galaxy S II kom för strax över ett år sedan.

Som alla telefoner så har Samsung Galaxy S III sina fel och brister, men mjukvarurelaterade buggar/problem har varit förvånansvärt få – betydligt färre än vad vi (tragiskt nog) är vana vid vad gäller androidtelefoner.

Faktorer som storlek, materialval, utseende och skärmtyp handlar naturligtvis om personliga preferenser, men om vi försöker bortse från det subjektiva och istället summerar vad telefonen faktiskt bjuder på, hur den är att använda, hur snabbt och hur väl allt fungerar, så saknar Galaxy S III just nu motstycke. Vi rekommenderar den här telefonen varmt för alla er som vill ha det bästa som just nu står att finna på androidhyllan.

Kan Samsung med Galaxy S III sitta på tronen hela 2012 ut? Vi väntar med spänning på vad konkurrenterna har att erbjuda.

Samsung Galaxy S III är lämplig för dig som
  • Vill ha androidvärldens just nu bästa prestanda – både vad gäller spel och appar
  • Vill ha en mycket kompetent mediaspelare – alla våra testklipp sväljs med lätthet med rätt videospelare
  • Behöver en riktigt bra kamera – såväl den primära kameran som frontkameran
  • Eftersöker den just nu bästa kombinationen av prestanda, vikt och batteritid
  • Uppskattar möjligheten att kunna byta/expandera batteri och lagringsminne själv
  • Använder positioneringstjänster flitigt – GLONASS ger en extra knuff
Samsung Galaxy S III kan vara lämplig för dig som
  • Är förtjust i Samsungs TouchWiz – version 5.0 bjuder på mycket godis, men är inte resurssnål
  • Föredrar en telefon som är designad för att kännas bra i handen snarare än en som är designad för att vara behaglig att se på
Samsung Galaxy S III är inte lämplig för dig som
  • Söker en smidig telefon – en smart design kan inte trolla bort stora yttermått
  • Vill ha högsta möjliga kvalitetskänsla
  • Behöver ladda telefonen snabbt

Andra telefoner att överväga:

Processor: 1,5GHz quad-core
Plattform: Tegra 3
RAM: 1GB
Skärm: 4,7" / HD / 312PPI
Skärmtyp: Super LCD2
Kamera: 8MP

Processor: 1,5GHz dual-core
Plattform: Qualc. MSM8260
RAM: 1GB
Skärm: 4,3" / HD / 342PPI
Skärmtyp: LCD
Kamera: 12MP

Processor: 1,2GHz dual-core
Plattform: TI OMAP 4460
RAM: 1GB
Skärm: 4,65" / HD / 316PPI
Skärmtyp: Super AMOLED
Kamera: 5MP

Processor: 1,4GHz dual-core
Plattform: Exynos
RAM: 1GB
Skärm: 5,3" / WXGA / 285PPI
Skärmtyp: Super AMOLED
Kamera: 8MP

Aktuellt

Var med och tävla för att vinna en 5T Lava Red från OnePlus!

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Från första mars tar PostNord 75kr i avgift för Kina-paket
  2. Google Assistant utökas med svenskt språkstöd i år
  3. Rapport: FBI, CIA och NSA avråder från Huawei- och ZTE-smartphones
  4. Rykte: Även Samsung Galaxy Note 9 saknar fingeravtrycksläsare i skärmen
  5. YouTube Red kommer till ”hundra nya länder” i år
  6. Telenor lanserar VoLTE och VoWi-Fi i Sverige

Mest läst

  1. Google har tagit bort ”visa bild”-alternativet för bildsökningar
  2. Google Assistant utökas med svenskt språkstöd i år
  3. VLC 3.0 släpps i skarp version – stödjer Chromecast och HDR
  4. Nokia är större smartphonemärke än HTC, Sony, Google och OnePlus enligt analytiker
  5. Tecken på att Samsung Galaxy S6-trion får Oreo
  6. Tävla och vinn en OnePlus 5T Lava Red

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Använder du emojis när du skriver meddelanden?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons