Fråga: Erfarenheter av att Android 14 blockerar installation av äldre appar efter uppgradering

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tripod, 17 maj 2024.

  1. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Nu är fokus för många/en del kommande Android 15. Men alla (som kan eller vill) har ännu inte klivit upp på 14. Redan tidigt beskrevs att Android 14 skulle blockera installation av det man lite förenklat kallade äldre appar (av säkerhetsskäl). Gott så. Sedan kom ytterligare information/förtydligande att det givetvis inte innebär att redan installerade appar blockeras. Nu ser det ut som att de dragit en linje vid Android 6. Och det är här det blir lite otydligt, åtminstone för mig, vad som avses med en formulering i stil med "appar som riktar in sig på" (version under en viss version av Android). Det finns ju möjlighet att formulera det i kod.

    Android 14 set to block certain outdated apps from being installed

    Nu kanske ni undrar vad det är för gamla udda appar jag tänker på. Jag har än så länge endast installerat ett mindre antal, ett halvdussin, å frågan blir intressant om man ska installera vissa före uppgradering till A14 enligt ovanstående logik. Tittar man då på, säg, en så vanligt förekommande app som Spotify så säger info på Google Play "Android 5 eller senare". Det kan ju inte stämma att den tillhör kategorin som riktar in sig på versioner under Android 6. (Kan förvisso vara fråga om att olika information listas för olika enheter via samma Google-konto i Google Play, men aktuell mobil kör ju fn A13, å Android 5 nämns för olika enheter. Sedan finns det fler vanliga appar.

    Någon som har erfarenheter av att installera olika appar efter uppgradering, eller kan sprida ljus på vad som avses med:
    kontra den info om lägsta Android-version som anges i Google Play.

    Behavior changes: all apps | Android Developers
     
  2. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Ingen? Alla som uppgraderade till 14 hade redan alla de appar de önskade installerade å har därför inte sprungit på några problem?

    Å samma för de som har införskaffat en mobil levererad med Android 14; den hade vad de behövde, och de appar som installerats efter har haft Android 6 som krav?

    (Ytterligare exempel vid sidan av Spotify för de som har svårt att förstå frågan, säg, "Min karta", av svenska Lantmäteriet, förhållandevis populär i SE, uppdaterad senast i maj, eller "SVT Play" (använder inte, men som ex.), uppd. senast i april, så bägge är inte "abandonware", eller extremt suspekta, och har lägsta krav Android 5, vilket enligt ovan skulle vara för lågt och inte möjligt på Android 14 (eller senare ver.), om man inte ägnar sig åt sideload.)

    (Ovan handlar specifikt om förändring i Android 14 och kommande versioner, men apropå det näraliggande generella ämnet: krav på OS-version hos appar, har jag sett å hört flera nämna just BankID (nu senast höjt till 7 i mars å för iOS i maj), som om just den appen skulle ta stora kliv å ha höga krav. Tror det handlar mer om det genomslag det får, alla har hört om någon som tvingats uppgradera. Minns när BankID höjde t Android 6, nu senast 7; men jämför med mycket vanliga appar som t.ex. Messages eller Google Kalkylark, där är kraven Android 8. Det handlar förstås om behovet av och vilka alternativ som finns.)
     
    Last edited: 18 maj 2024
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 730
    Mottagna gillanden:
    2 074

    MINA ENHETER

    Inte säker på att jag förstår frågan. Men rekommendationen är väl att sätta targetSdkVersion till högsta tillgängliga vid kompileringstillfället. Så appar som uppdaterats eller släppts på sistone bör ha 33 eller 34.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 396
    Mottagna gillanden:
    2 136

    MINA ENHETER

    MinSdkVersion sätter utvecklarna som det lägsta androidversionen som stöds, det är här du läser 5 och 6 hos Spotify och SVT. Det har inget med tråden att göra egentligen och bara en helt annan sak.

    TargetSdkVersion är som Buzz säger vilken version du kompilerar mot för att få med det senaste uppdateringarna. Här har Google under en längre tid riktat krav på utvecklarna, du kan inte sätta en låg taegetSdkVersion utan då kan du inte ladda upp appen på Play och Google tar även bort appar som inte blivit uppdaterade pga för låg targetSdkVersion.

    Det är skilda saker och jag tror TS har blandat ihop två olika begrepp. Den lägsta versionen appen tillåter och versionen appen är kompilerad mot (för att kunna använda nya features)
     
  5. Tripod

    Tripod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Ja, det är väl så många har gjort om de har haft behov av senaste funktioner; i andra änden av skalan (å det som Google vill komma åt får vi anta) är de som medvetet siktat lågt.
    Ja, exakt det som nämnts (under året som gått, och ännu iom med att det kommer att justeras för kommande ver.) är TargetSdkVersion, och förstod att avgör vilken ver. som det kompileras mot.

    Kände inte till MinSdkVersion, så hade inte direkt blandat begreppen, men förstår att måste finnas; så inte reflekterat över skillnad mellan dessa, men vi har ju återkommande sett att senaste versionen av en viss app kanske stödjer något fr.o.m. viss Androidversion.

    Det skulle förstås ha varit omfattande kommentarer på nätet om användare drabbats i vid omfattning (men lite förströdd sökning gav ju vissa indikationer på att en del haft vissa problem). Så tråden/frågan öppnade även för det, alla typer av erfarenheter, även om frågan kanske verkade smal.