1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Övrigt: IOS 18 vad tror ni kommer?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Karlekskrigaren, 5 maj 2024.

  1. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    950
    Mottagna gillanden:
    503
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Jag tror att en design ändring kommer att komma samt att lite mer custom options. Rcs är ju redan klart. Men vad skulle ni vilja se?
    Jag är iaf sjukt taggad och hoppas på en riktigt redesign denna ggr.
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 066
    Mottagna gillanden:
    1 994
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    iOS 18 har blivit rejält hypat på förhand. Jag tror också det kommer hända en hel del.
    Dock är jag alltid skeptisk till att Apple skulle göra om alldeles för mycket, det är liksom inte deras linje.

    Mest ser jag ändå fram emot att kunna flytta en ikon utan att ställa till hela livet o_O Nuvarande system är som att försöka använda Word istället för PowerPoint

    Som nästa önskan är att RCS gör att ALLA kan använda ett system som är som imessage.
     
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 235
    Mottagna gillanden:
    5 060

    MINA ENHETER

    Beredd på att (som vanligt) bli besviken.

    Jag tror det kommer bli möjligt att placera app-ikoner mer fritt på hemskärmen. Jag hoppas verkligen det blir möjligt att ha fem ikoner i bredd.
    Apropå ikoner så känns det som att det är dags för ny design. De har sett likadana ut länge nu.

    AI-funktionerna det talats om ska bli kul att testa. Utökad Spotlight-funktionalitet och summering i Safari ser jag fram emot. Det vore också kul med fler fotoredigerings-verktyg.
    Siri kanske döps om till något annat och blir användbar.

    Hoppas app-biblioteket görs om så att man kan gruppera själv eller stänga av det helt och hållet. En lista i bokstavsordning räcker för min del.

    I vanlig ordning hoppas jag på ett förbättrat notifikationssystem. Varför inte lägga till en indikator i Dynamic Island för olästa notiser? Dynamic Island borde förövrigt få mer funktionalitet än vad som finns idag. Det har hänt förvånansvärt lite sedan den lanserades.
     
    nDre gillar detta.
  4. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    950
    Mottagna gillanden:
    503
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max

    Ja att kunna flytta om ikoner är ej min största prio men tar gärna den funktionen.
    Alltid trevligt om man kan sätta om lite och få allt mer clean. Shortcuts gör det mesta om man vill lägga ner lite tid.
    Samt Apple är ju ej känt för att göra stora saker direkt men nu tror jag faktiskt att dom kommer att göra det denna ggr. Samt hoppas på att dom gör grymma AI funktioner. Fanns ju en video som någon gjorde med Ai och ios 18 satan vad snygga grejer skulle ios bli det så vore en annan super happy.
     
  5. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    950
    Mottagna gillanden:
    503
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Håller med om allt du skrev många funktioner skulle kunna implenteras och även i island med.
    Dock så tror jag att Siri kommer få flytta på sig. Hade önskat att den blev den bästa voice assistenten efter alla dessa år med massor av AI. Men tror inte dom kommer gå den vägen.
    Samt frågan är vem dom slagit ihop med chat gpt eller Google för AI.
    Tex circle to search är mjä för mig.
    Samt en till sak som är dryg hoppas jag ändras och det är att vissa ggr när man skall skriva in lösen osv att den ej skiftar till Apples egna keyboard. Vill bara köra min kära gamla SwiftKey.
    Men det börjar närma sig. Såg att 17.5 beta 4 släpptes nyss så då kommer den komma med. Kommer dock ej köra 17.5 utan kommer vänta på ios 18 istället.
     
  6. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    257

    MINA ENHETER

    Svep nedåt en gång i appbiblioteket så har du din lista i bokstavsordning :)
     
    psp123 gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 235
    Mottagna gillanden:
    5 060

    MINA ENHETER

    Ja, och det räcker för mig. Listan hade gärna fått komma fram direkt vid vänstersvep. Vill slippa att se resten :)
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 555
    Mottagna gillanden:
    2 817

    MINA ENHETER

    Det är extra trycken man vill undvika.
    Vill även att alla appinställningar kan nås via appen i sig och inte via inställningar. Att kunna placera appar var man vill på sina hemskärmar givetvis oxå. Hade velat höra apples förklaring till varför det är som det är. Ser inga som helst fördelar till varför det är som det är nu.
     
    jnsson gillar detta.
  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 235
    Mottagna gillanden:
    5 060

    MINA ENHETER

    Spotlight är dock riktigt smidigt för att snabbt öppna en app eller hitta dess inställningar. Fungerar tom. direkt på låsskärmen.
     
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 555
    Mottagna gillanden:
    2 817

    MINA ENHETER

    Mer logiskt att ha det direkt i appen man är i och vill ändra nåt. Enligt mig iaf
     
  11. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 235
    Mottagna gillanden:
    5 060

    MINA ENHETER

    Absolut. Instämmer.
     
    jnsson och eastbound gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 476
    Mottagna gillanden:
    17 978
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har alltid stört mig på det i iOS
     
    eastbound gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 195
    Mottagna gillanden:
    4 870
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror iOS 18 kommer att handla mycket om AI, eller maskininlärning. Något extra för att få folk att uppgradera till de kommande iPhone 16.
    Lär krävas kraftfull hårdvara. Apple vill ju ofta låta sånt köras direkt på mobilen om möjligt.

    I och med att de har köpt många företag som sysslar med AI så lär nåt stort vara på gång:
    Report: Apple acquires French startup behind AI and computer vision technology - 9to5Mac
     
    Last edited: 5 maj 2024
  14. Tiopental

    Tiopental Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2023
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    1 190
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB
    Jag kunde inte bry mig mindre var inställningar ligger. Jag minns inte sist jag hade en anledning att gå in i inställningarna för en app. Jag sätter upp allt som jag vill ha det en gång och sen rullar det på. Och detta gäller ju bara Apples egna appar. För andra appar ligger ju inställningarna nästan alltid i appen redan. Vad är det ni justerar så ofta att det blir ett faktiskt problem att ni måste gå genom systeminställningarna?

    Dynamic Island och live notifications på låsskärmen är ju enbart upp till app-tillverkarna. Möjligheterna är ju full tillräckliga via de APIer som finns redan. Många appar jag använder ofta har implementerat stöd för detta och fungerar väldigt bra, t.ex. Wolt, Easypark och Flightradar24.

    Håller dock helt med om att notifikationer borde använda dynamic island på något sätt för att visa att det finns oläst innehåll. Nu ser man ju det på Always on display, men det hade inte skadat om det gick att se även när telefonen är olåst/används. Gillar att Android visar ikoner för appar som skickat notiser i toppen av displayen. De får gärna skapa motsvarande funktionalitet i Dynamic Island så att den kommer till bättre användning.

    Att kunna placera widgets/appikoner på valfritt ställe på hemskärmen är ju bara ett måste. Helt obegripligt att det inte är möjligt redan. Förutsätter att det kommer med iOS 18.

    AI-funktioner kunde jag nog inte bry mig mindre om såvida det inte handlar om att göra Siri bättre för det uppskattas alltid. Just nu använder jag bara Siri för "dumma" uppgifter som att ställa larm, timer eller tända/släcka lampor i hemmet. Kanske kunde den bli mer hjälpsam på något sätt med AI. Att identifiera bilder är väl coolt men knappast något jag skulle använda personligen i någon större utsträckning. AI för att manipulera bilder är jag inte alls intresserad av men gissar att det kommer för att möta konkurrensen från Samsung/Pixel.

    Förändrad design är inget jag själv känner något sug efter. iOS är redan mest väldesignat av alla operativsystem som jag testat för mobiler. Eye candy som nya ikoner eller förändrad design enbart för att det ska kännas nytt ger mig personligen ingenting värdeskapande. De får gärna lägga krutet på mer meningsfulla förändringar.

    Vad jag stör mig mest på i iOS som de gärna får fixa:

    - Möjlighet att se till så att Always on display aldrig slocknar - always on
    - Bättre svensk swipe to type i Stock-tangentbordet
    - Full frihet att placera saker som jag vill på hemskärmen
    - Deaktivera den automatiska struktureringen av app library och bara ha en lista på alla appar (går att uppnå idag men kräver ett onödigt svep)
    - 48MP night mode
    - Oprocessad RAW som val i stock-kameran
    - Möjlighet att forcera längre slutartider i nightmode (finns inte i någon stock-kamera men Apple får gärna vara först)
    - Fler widgets på låsskärm/always on display (idag max två stora eller fyra små, borde finnas fler rader)
    - Möjlighet att skala upp iOS till motsvarande iPadOS på extern skärm istället för att bara spegla mobilskärmen - med fullt stöd för tangentbord+mus

    Givetvis hoppas jag att få något mer som jag inte ens själv kunde föreställa mig men skulle vara mer än nöjd med bara punkterna ovan...
     
    livinl0ud, Johnh3 och 4x4 gillar detta.
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 066
    Mottagna gillanden:
    1 994
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag anser att det finns kraft nog för att skapa ett desktop-läge från alla enheter med USB-C.
    Dock tror jag inte det kommer. Skulle väl minska försäljningen av laptop/ipad
     
  16. Tiopental

    Tiopental Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2023
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    1 190
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB
    Jag tror inte att det skulle minska försäljningen. Tror ytterst få köper en iPad för att koppla till extern skärm. Den använder man nog helst som den är. Bara en kul bonus med extern skärm.

    Om iPhone skulle få ett liknande interface så skulle det i bästa fall fungera som iPadOS, så jag tvivlar att det skulle konkurrera med datorförsäljningen. Det är rätt stor skillnad fortfarande.

    Sen vet jag ärligt talat inte om det är något jag någonsin skulle använda personligen, men det vore en kul finess helt klart.
     
  17. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 066
    Mottagna gillanden:
    1 994
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har du kört samsung Dex?

    Nog finns det potential om Apple vill
     
  18. Tiopental

    Tiopental Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2023
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    1 190
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB
    Jag körde faktiskt enbart Dex en vecka när jag väntade på ny laptop. Funkade helt ok. Riktigt bra bonusfunktion.
     
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 066
    Mottagna gillanden:
    1 994
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag ser potential i dessa system när enheterna har såpass mycket beräkningskapacitet

    Men Dex verkar knappast slå igenom heller
     
  20. Tiopental

    Tiopental Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2023
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    1 190
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max NatTitanium 512GB
    Det är en nischad funktion hur man än vänder och vrider på det. Apple brukar inte lägga tid på sånt.
     
    wmb gillar detta.