Övrigt: Köpråd: Behöver mer kraft i nätverket hemma, som idag består av tre Google Wifi-puckar

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av d0rian, 29 mar 2024.

  1. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Vi har skaffat fler smarta TV i vårt hem och har fått problem när flera vill streama tv/film samtidigt. Obs att det mesta vi streamar går inom vårt eget lokala nätverk - ej via Internet (även om det såklart händer).

    Vi har idag tre st Wifi-puckar. En av dessa är kopplade direkt till routern. Detta har fungerat bra hittills - men, som sagt, numera blir det problem om flera vill streama samtidigt.

    Det jag undrar är: kan jag komplettera med fler Wifi-puckar? Problemet isåfall är att dessa inte längre själjs, så det är isåfall Google Nest som gäller - och jag är osäker på om de är kompatibla. Eller hur skulle ni gjort? Jag har tyvärr inte råd att anlita någon som drar nätverkssladdar genom hela huset - och har inte kunskapen att göra det själv heller.

    Vi brukar streama media via Jellyfin på en Raspberry Pi 4. TV-serier och filmer ligger på en extern HDD (ej SSD) - så det skulle ju kunna vara här flaskhalsen är också. Än så länge är det mest 720p som streamas, så min gissning är att det inte är detta som är flaskhalsen. Men finns det något sätt jag kan verifiera det?

    Tack för hjälpen!
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 016
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Om ni ändå har möjlighet att dra nätverkskabel så är det överlägset jämfört med Wifi (jag har nätverkskabel till alla stationära datorer, NAS samt Chromecast och teve) och upplever inga problem, så värst svårt är det inte om man har färdiga kablar i lämpliga längder samt några nätverksswitchar.

    Hur har ni det med signalstyrkan på ert Wifi? Kontrollera gärna med Wifi-analyzer, inte minst där enheterna står, det kan löna sig att flytta puckarna så att signalstyrkan förbättras, försök att hitta optimala placeringar för dem. Jag misstänker att man placerar dem där man tycker verkar bra men inte tänker på att signalen ska komma fram, de ska inte gärna stå i skåp, de ska hellre placeras högt upp än långt ner och det ska helst finnas så bra fri sikt som möjligt från dem till de platser där signalen ska tas emot.

    Det kan definitivt vara värt att offra några timmar med att experimentera med placeringarna.
     
    MultiMan och Kristy gillar detta.
  3. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack!! Finns det några instruktioner för hur Wifi-analyzer fungerar? Skall jag alltså ställa mig där puckarna är? Jag har svårt att tyda informationen i appen.

    Edit: jag sökte och hittade instruktioner
     
    Last edited: 29 mar 2024
  4. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    13
    En sak som slår mig är att jag har en Google Wifi-puck i tvättstugan. Det känns lite onödigt, eftersom jag inte behöver Wifi där. I tvättstugan har jag ett nätverksskåp. Wifi-pucken är kopplad direkt till routern i nätverksskåpet. Från Wifi-pucken går det sedan en patchkabel till en switch, som i sin tur är kopplad till lite andra prylar, bl.a. en Raspberry Pi. (Nätverksskåpet har alltså en router, en Wifi-puck, en switch och lite andra prylar)

    Från switchen går det sedan en nätverkskabel till nästa Wifipuck som är i köket.

    I köket och tvättstugan får jag -40 som signal på 5Ghz. Det är det bästa jag kan få.
    Fråga 1. Borde jag inte kunna få bättre än så??

    Sedan har jag Wifipuck nr 3 i vardagsrummet. Den är inte trådad. Här har jag -60 som signal.

    Fråga 2: Jag antar att jag måste ha den första Google Wifi-pucken kopplad direkt till routern, för om jag tar bort Wifi-pucken och kopplar switchen direkt till routern så får jag väl inte någon brandvägg till de prylar som är kopplade till switchen?
     
  5. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Har du möjlighet så försök få trådat till så många enheter som möjligt. Som tidigare nämnts.

    Det är inte bara signalstyrka från accesspunkten (din Google Wifi puck) som är viktig, det är även signalen till den, har den X i hastighet så blir det inte mer hur bra mottagning du än har med den pucken.
    Hoppas jag var hyfsat bra på att förklara, jag är trött och det är svårt med text ibland :)
     
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 719
    Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag bestämde mig för att köra trådat då jag precis har skaffat NAS och märker att det går extremt långsamt över wifi. Så jag kommer att ha 4st Nest Wifi över ifall du vill köpa det senare? Om det är Google Wifi så kan jag fixa det också då mina päron har 3st.
     
  7. namkrad

    namkrad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    206
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Kristy och Heleg gillar detta.
  8. clamitas

    clamitas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Så du har både en vanlig router och använder den första wifi-pucken som router?
    Det känns lite onödigt tycker jag. Stäng av routerdelen i Google Wifi så att de endast används till wifi. Brandvägg har du ändå i din router. Då kan du ställa den wifi-pucken på ett mer lämpligt ställe.

    Bra wifi-signal ligger mellan -50 till -67. Har du -40 är det väldigt bra, men även -60 är bra.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 775
    Mottagna gillanden:
    44 775
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En "Quick fix" vore att köpa en Nest Router för 895 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5207103

    Dina Google WIFi-puckar är kompatibla med den/kan skapa ett meshnätverk tillsammans. Jag hade anslutit ditt bredband direkt till Nest Routern. Hade också nollställt/fabriksåterställt alla puckar innan jag skapade det nya nätverket med Nest Router som central (den har hög throughput för WAN/LAN och mycket kraftfullare processor än Nest Wifi).

    Tänk på att du har ethernet på dina Google Wifi-puckar, så du kan med fördel ansluta tex TV:n direkt till puckarna med ethernetkabel, då slopar du ett hopp och bör få bättre prestanda då puckarna kan använda bandbredden mycket bättre, särskilt om det är på enheter där du strömmar främst 4K. Om du kan sammankoppla någon av puckarna med routern via ethernetkabel är det också fördelaktigt/kommer väsentligt förbättra prestandan för pucken som är trådbunden.


    Du kan ju också alltid lattja lite med placeringen av puckarna. Så här ser den rundstrålande signalen ut, placera dem därefter. Optimalt är att utgå från ungefär samma höjd, men det är bara generellt. Du kan genomföra hastighetstester i Google Home-appen för att se hur olika placeringar påverkar prestandan.
    [​IMG]
     
    Last edited: 5 apr 2024
    Kristy, Rocco420 och Heleg gillar detta.