Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Android - Allt om Android! > Allmänt

Svara

Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2012-05-09, 10:46   #53 - (Permalink)
appel
Senior Droid

Reg.datum: Aug 2009

Operatör: Hallon
Telefon: Google Nexus 5
ROM: 4.4.4

Tack: 21
Tackad 95 ggr i 88 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av neddie Visa inlägg
bt lägger av titt som tätt under samtal och musik och drar igång högtalaren ist.. oftast hjälper bara reboot. sjukt störande.. det finns kanske kvar i 4.0.4?
Något liknande finns kvar. Ibland hoppar ljudet ur och musikspelaren pausar, oftast om batteriet tar slut i headsetet. Trycker man på play igen när man kopplat ihop BT headsetet igen så tror den att den spelar upp men det kommer inget ljud varken ur högtalarna eller BT headsetet.

Ibland hjälper det att sätta mobilen i flightmode men det kan kräva några försök innan man får ljud i headsetet igen.
appel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 16:18   #54 - (Permalink)
Mavro
Kid Droid

Mavros avatar

Reg.datum: Aug 2010

Operatör: Telenor
Telefon: Samsung Galaxy S III
ROM: Paranoid 3+ 4.2.1

Launcher: Apex Launcher

Tack: 29
Tackad 3 ggr i 3 inlägg
Standard

Alla smartphone aktörer är bra på olika saker, och det är många aktörer som samarbetar. Apple har sitt koncept som är något i stil med att ha koll på hela kedjan, från plattform till åter försäljning. Och de satsar på en enhet och anpassar sin plattform till just den. Det tror jag är en fördel som ger kvalité. Och det gör det lättare för app-tillverkare att optimera sina appar till hårdvaran.

Android är ju egentligen bara en plattform, och istället för att själva ta fram telefoner så har Google låtit andra ta tag i den biten. Vilket leder till en drös med olika modeller, och olika gränssnitt med mera. Mer frihet för användarna, mer valmöjlighet och ett större utbud.

Jag ser det som att Apples koncept ger kvalité till bekostnad av valmöjlighet, frihet och utbud. Det finns bara en modell och den kan du egentligen inte ändra mycket på. Det tilltalar nog många. Bygg kvalité och funktionalitet.
Android ger möjligheter men friheten kan leda till en skillnad i kvalité. Desto fler enheter som tillverkas av en hårdvarutillverkare, desto mindre arbete läggs nog på varje enskild modell. Fördelen blir ett större utbud i olika prisklasser och telefoner med olika fördelar.
Mindre kontroll av appmarknaden leder också till en skillnad i kvalité över ett större spektrum. Jag ser det som att det blir längre till kanterna på skalan. Det finns lika bra appar till Android som till IOS, samt att Android har ett större utbud till fördel för användare som vill ha det.

Finns massa andra för och nackdelar för båda parterna men det jag vill säga är att det handlar om olika koncept. Man väljer själv vad man blir tilltalad av.
Personligen så gillar jag friheten att ändra på allt, och det kanske inte alltid är så effektivt eller leder till en bättre slutprodukt än den kontrollerade Apple versionen. Men det gör mig glad och det är en liten hobby som jag tror ger mig mycket i slutändan.

Det är så jag ser på det. Två koncept med olika fördelar.
Mavro är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till Mavro för det här inlägget:
Gammal 2012-05-09, 20:03   #55 - (Permalink)
msen
Kid Droid

Reg.datum: Oct 2009

Operatör: Telia
Telefon: Google Galaxy Nexus

Tablet: iPad 3 4G

Tack: 0
Tackad 2 ggr i 1 inlägg
Standard

Sådärja, snabbt och enkelt har jag nu uppdaterat min iPad OTA med nya iOS 5.1.1-uppdateringen. Inga problem vilket det OFTAST inte är med uppdateringar.
msen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 21:41   #56 - (Permalink)
Mikey
Kid Droid

Reg.datum: Apr 2011

Tack: 4
Tackad 13 ggr i 11 inlägg
Standard

OTA-uppdateringar har väl fasen aldrig varit något problem för Android heller? Problemen kommer när man är för ivrig och inte orkar vänta på OTA:n...
Mikey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 23:24   #57 - (Permalink)
Eldmannen
Baby Droid

Reg.datum: May 2012

Tackad 2 ggr i 1 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av googleye Visa inlägg
Har inte läst hela tråden men vill TS kanske lägga ner månader på en grym jävla app som ska underhållas och uppdateras så länge den finns i play store för att sedan ge iväg den gratis? Förstår man inte varför folk vill ha utdelning för sitt arbete har man problem....
Arbete?
Alla apputvecklare arbetar inte professionellt som apputvecklare, vissa har det som hobby vid sidan om sitt jobb.

Det är inte bara appar som tar flera månader att utveckla som folk tar betalt för eller bäddar in reklam på, nej detta görs även på simpla appar som kan skrivas med 10 rader kod.

Varför skulle grymma jävla appar som ska underhållas och uppdateras inte släppas gratis? Firefox, Android, Chrome, 7-Zip, GIMP, OpenOffice/LibreOffice, VLC har tagit flera år att utveckla men dom är gratis och reklamfria.

Ja, trådskaparen vill utveckla appar och släppa dom gratis.
Jag ska utveckla appar, och jag ska släppa dom reklamfria och gratis.
Jag ska släppa dom under en liberal öppen källkods licens godkänd utav Free Software Foundation (FSF) och Open Source Initiative (OSI).
Apparna kommer att leva upp till Debian Free Software Guidelines (DFSG). Källkod ska medfölja.

Citat:
Ursprungligen postat av Zooklubba Visa inlägg
Läs sista stycket i TS första inlägg. Där tycker TS att betalappar och t.o.m reklamappar som skräp. Det är ju helt ofattbart, utvecklare behöver också betala hyran. Olika trialversioner är ju underbart för då får man testa saker innan man köper det. Likaså med reklambaserade appar.
Ja, reklamappar är skräp.

Trialversioner är något som borde förbjudas, då dess enda syfte är att lura in folk att köpa något. De saturerar bara appstoren med skräp och gör Google Play mindre användbart.

Användare ska inte behöva få sin integritet inkräktad på utav reklamföretag bara för att de vill använda en app.

Utvecklare behöver betala hyran, men då kan de ha ett jobb.
Alla apputvecklare har inte apputveckling som jobb, många har det som en hobbysyssla vid sidan om sitt jobb.
Eldmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:07   #58 - (Permalink)
Bjarne
Teen Droid

Reg.datum: Aug 2010

Operatör: Tre
Telefon: Sony Ericsson Mini pro
ROM: Original ICS 4.0.4

Tablet: Samsung Galaxy Tab 10.1

Tack: 16
Tackad 127 ggr i 89 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eldmannen Visa inlägg
Trialversioner är något som borde förbjudas, då dess enda syfte är att lura in folk att köpa något. De saturerar bara appstoren med skräp och gör Google Play mindre användbart.

Användare ska inte behöva få sin integritet inkräktad på utav reklamföretag bara för att de vill använda en app.
Du hyser inte särskilt höga tankar om dina medmänniskor om du tror att de inte har en egen vilja och därför blir lurade att köpa appar av trials. Men, men. Det är ju din syn, själv ser jag trials som någonting bra, då får jag ju chans att testa appen innan jag köper den. Och tänka sig, har testat många trials utan att jag har köpt betalversionen...
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 00:09   #59 - (Permalink)
Reconnnn
Moderator

Reconnnns avatar

Reg.datum: Mar 2010

Telefon: Google Nexus 4
ROM: Original 4.2.1

Tablet: N10, N7, Xoom

Tack: 62
Tackad 262 ggr i 173 inlägg
Standard

Citat:
Arbete?
Alla apputvecklare arbetar inte professionellt som apputvecklare, vissa har det som hobby vid sidan om sitt jobb.

Det är inte bara appar som tar flera månader att utveckla som folk tar betalt för eller bäddar in reklam på, nej detta görs även på simpla appar som kan skrivas med 10 rader kod.

Varför skulle grymma jävla appar som ska underhållas och uppdateras inte släppas gratis? Firefox, Android, Chrome, 7-Zip, GIMP, OpenOffice/LibreOffice, VLC har tagit flera år att utveckla men dom är gratis och reklamfria.

Jag ska släppa dom under en liberal öppen källkods licens godkänd utav Free Software Foundation (FSF) och Open Source Initiative (OSI).
Apparna kommer att leva upp till Debian Free Software Guidelines (DFSG). Källkod ska medfölja.

Alla apputvecklare har inte apputveckling som jobb, många har det som en hobbysyssla vid sidan om sitt jobb.
Men alla är inte hobby utvecklare. Det finns även dem som lever på det.
Det är okej för mig att du enbart vill använda open source appar. Men du får acceptera att alla inte vill göra saker gratis. Men visst är det trevligt att det finns dem som gör det.

Reklam är meningslöst enligt mig då små appar inte kan tjäna något på det och det skapar bara irritation hos kunderna. Men det är upp till utvecklaren att bestämma.
Gammal 2012-05-10, 00:22   #60 - (Permalink)
googleye
Senior Droid

googleyes avatar

Operatör: Tele2

ROM: Stock

Launcher: Lucid Launcher
Tablet: Samsung Galaxy Note 10.1
ROM: Cyanogenmod 10

Launcher: Stock
Tack: 60
Tackad 183 ggr i 136 inlägg
Standard

Citat:
Arbete?

Du är en trångsynt en... De har rätt att ta betalt för en app om den nu bara skriver ut Hello World på en ful skärm, om du sen vill köpa den eller inte är en annan sak och mer än så är det inte.

Håller med @Bjarne;. Varför skulle någon testa en trial till en app de inte var intresserade av? Vill man ha den kan man testa, är man nöjd köper man, annars skiter man i den och så är saken ur världen? Du verkar inte inse att om du fick allt på ditt vis skulle andra känna precis som dig...

För övrigt är alla program du nämner skapade av stora företag som får intäkter på annat vis, för jag lovar dig att de som sitter och utvecklar Chrome inte jobbar gratis...

Flickr
Dropbox
googleye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 11:34   #61 - (Permalink)
Zooklubba
Android

Zooklubbas avatar

Reg.datum: Jul 2010

Telefon: Sony Xperia Z1
ROM: Original

Tablet: Galaxy Tab 10.1 LE

Tack: 114
Tackad 318 ggr i 249 inlägg
Standard

Eldmannen, det är ingen som tvingar dig att installera en trialversion. Och det är definitivt ingen tankestyrning som tvingar folk till att köpa appen. Det är ett fritt val som användaren själv får välja.

Herregud, hur tänker du egentligen?

Givetvis har inte alla som jobb men det finns många som har det. Varför ska folk inte få betalt för ett jobb? Köp inte varan om du inte vill. Open source är en frihet, inte en rättighet. Men visst är det bra.

Se på EA, Gameloft etc. Hur ska allt betalas om de inte säljer varor eller får in pengar på reklam? Bygger du allt själv hemma och odlar allt själv med eller?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
Zooklubba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 20:52   #62 - (Permalink)
Eldmannen
Baby Droid

Tackad 2 ggr i 1 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bjarne Visa inlägg
Du hyser inte särskilt höga tankar om dina medmänniskor om du tror att de inte har en egen vilja och därför blir lurade att köpa appar av trials. Men, men. Det är ju din syn, själv ser jag trials som någonting bra, då får jag ju chans att testa appen innan jag köper den. Och tänka sig, har testat många trials utan att jag har köpt betalversionen...
Problemet är väl inte att andra blir lurade att köpa appar efter testat trials.
Problemet är väl att man måste simma genom skit när man browsar app stores, för att dom är fulla utav trials.
Situationen skulle vara något mindre besvärlig om det fanns en funktion att filtrera bort trial-appar när man söker i appstores så man slipper simma genom skit.
Trialappar saturerar appstores med skit vilket gör att det blir svårare att hitta sånt man vill.

Citat:
Du är en trångsynt en... De har rätt att ta betalt för en app om den nu bara skriver ut Hello World på en ful skärm, om du sen vill köpa den eller inte är en annan sak och mer än så är det inte.
Ja, dom har rätt till det. Men det är löjligt och äckligt.

Citat:
Varför skulle någon testa en trial till en app de inte var intresserade av?
Det är inte alltid det framgår klart och tydligt att det handlar om en trialapp. Sånt håller dom gärna tyst om.

Citat:
För övrigt är alla program du nämner skapade av stora företag som får intäkter på annat vis, för jag lovar dig att de som sitter och utvecklar Chrome inte jobbar gratis...
Nej.
Firefox är skapat av Mozilla Foundation, en icke-vinstdrivande organisation.
OpenOffice.org är drivet av Apache Software Foundation, en ideell förening.
LibreOffice drivs av The Document Foundation, en stiftelse.
7-Zip är skrivet av Igor Pavlov, inte nåt företag.
VLC är skrivet av VideoLAN, en ideel förening.
GIMP är utvecklat ideelt också.
Chrome är dock skrivet av Google (med hjälp av utvecklare som bidrar ideellt)

Citat:
Ursprungligen postat av Zooklubba Visa inlägg
Eldmannen, det är ingen som tvingar dig att installera en trialversion. Och det är definitivt ingen tankestyrning som tvingar folk till att köpa appen. Det är ett fritt val som användaren själv får välja.
Ingen som tvingar mig, men bara att de finns gör de svårare att hitta de jag söker i app stores då jag måste simma genom skit, havet av trialware. Det blir som att leta efter en nål i en silverfärgad höstack.

Det är ingen som tvingar någon, men man luras lätt då det inte är uppenbart att apparna är trialware eftersom det är något som de helst inte nämner.

Senast redigerad av Eldmannen den 2012-05-10 klockan 20:58.
Gammal 2012-05-10, 20:56   #63 - (Permalink)
neddie
Android Master

Reg.datum: Jul 2010

Tack: 87
Tackad 467 ggr i 372 inlägg
Standard

Citat:
Firefox är skapat av Mozilla Foundation, en icke-vinstdrivande organisation.
OpenOffice.org är drivet av Apache Software Foundation, en ideell förening.
LibreOffice drivs av The Document Foundation, en stiftelse.
7-Zip är skrivet av Igor Pavlov, inte nåt företag.
VLC är skrivet av VideoLAN, en ideel förening.
GIMP är utvecklat ideelt också.
Chrome är dock skrivet av Google (med hjälp av utvecklare som bidrar ideellt)
Alla dom du nämner får sina pengar från fonder och bidrag oxå så dom jobbar knappast gratis nej. ingen jobbar gratis man jobbar "gratis" speciellt när man når storlekar som mozilla tex.. snart påstår du väl att apache software foundation inte har några som helst intäkter heller...

EDIT: apache software foundation $540 000 income 2010 tex.. ideellt my ass

EDIT: revenue för mozila foundation 2010: $123 000 000 ... ideellt my ass igen som sagt ingenting är gratis...

Senast redigerad av neddie den 2012-05-10 klockan 21:01.
neddie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 21:07   #64 - (Permalink)
Reconnnn
Moderator

Reconnnns avatar

Telefon: Google Nexus 4
ROM: Original 4.2.1

Tablet: N10, N7, Xoom

Tack: 62
Tackad 262 ggr i 173 inlägg
Standard

Skriv dina appar själv så slipper du problemet väldigt enkelt.

Men du kanske inte vill lägga den tiden eller ta dem kostnaderna?
Gammal 2012-05-10, 22:09   #65 - (Permalink)
Eldmannen
Baby Droid

Tackad 2 ggr i 1 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av neddie Visa inlägg
EDIT: revenue för mozila foundation 2010: $123 000 000 ... ideellt my ass igen som sagt ingenting är gratis...
Firefox är inte skrivet enbart av Mozilla anställda, utan även av oberoende ideela utvecklare anslutna i Mozilla communitit.
Jag har personligen donerat pengar till Mozilla Foundation.

Citat:
Ursprungligen postat av Reconnnn Visa inlägg
Skriv dina appar själv så slipper du problemet väldigt enkelt.

Men du kanske inte vill lägga den tiden eller ta dem kostnaderna?
Jo, det vill jag.
Jag tänker utveckla appar för Android, och jag kommer släppa dom som fri open source mjukvara.
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com